Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

McNab

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

McNab

Ongelezen bericht door Paisley »

Hij komt regelmatig voorbij in de internationale Kelpie facebookgroep, de McNab. Ik had er daarvoor nog nooit van gehoord.

Het schijnt een groeiend ras te zijn die zijn oorsprong kent bij een schotse boer die geëmigreerd is naar California, en honden heeft meegenomen vanuit de UK om een hond te fokken die in de omstandigheden van California kon helpen met het vee. Er zit schotse collie en border collie in, maar er schijnen ook spaanse honden ingemengd te zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik moest natuurlijk direct aan Shib denken! :engel:

Dit is echt 100% mijn type hond, en met die kleur en aftekeningen zien ze er zo lekker gewoontjes uit.
Is er iemand bekend met deze honden?
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: McNab

Ongelezen bericht door sirene »

Ja leuke honden hè ?! Heb er pas ook op zitten googlen. Ik ken ze verder niet in het echt. Denk niet dat er hier zijn. Maar ze zijn makkelijk zelf te maken :wink: Gewoon een leuke BC op Kiwi straks en dan voor het mooi een Rally of Mojo erdoor daarna :cheer:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kan er niets moois aan ontdekken ,misschien dat je verliefd word op de werkcapiciteiten maar op uiterlijk niet . Vind het maar een lelijk ras .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Om eerlijk te zijn, zie ik het mooie ook niet echt maar smaken verschillen.
Groetjes, Marjan
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zijn ook net geen sprekende foto's.
:wink: Simpele, functioneel gebouwde honden vind ik altijd mooi.
Onpraktische vachten, bijzondere kleurtjes, merle etc staan me in de regel helemaal niet aan.
Een hond zonder poespas waarvan de uitdrukking van die specifieke hond (voor mij) iets bijzonders heeft wel.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zie er gewoon een soort working collies in. Snap niet zo goed dat dit een soort rasje moet zijn. Border collie x "iets" en je bent er. :wink:

Willekeurig voorbeeld van internet. Bordercollie x herder. Lijkt mij een volbloed McNab :engel:

Afbeelding
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

laeken schreef:Ik zie er gewoon een soort working collies in. Snap niet zo goed dat dit een soort rasje moet zijn. Border collie x "iets" en je bent er. :wink:

Willekeurig voorbeeld van internet. Bordercollie x herder. Lijkt mij een volbloed McNab :engel:

Afbeelding
Verpest de lol nu niet , zometeen gaat iedereen met een xsing lopen schreeuwen dat ze een MacNabbie hebben. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:U: lijkt me nou net niet om ras, maar om type gaan.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Maar type met een naam als McNab is zo een nieuw ras. Vroeger was de Hollandse herder, of de Duitse of de Belgische ook gewoon een type herder.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

En wat is er dan zo anders aan dan? Zie vooral heel veel border collie in? Erg weinig schotse collie btw. Die heb je hier trouwens ook veel lopen: schot x border, dus zo uniek is dat niet, maar dan krijg je wel een apart hoofd en dat zie ik dus in deze ook niet terug). En met een schot kruisen zie ik ook de werkcapaciteiten afzwakken....

En spaanse honden als in windhonden? Want dan zou je gewoon een longdog of lurcher hebben in dit geval. Wel type honden waar ik voor val, maar dan is de McNab niet zo uniek?
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

gyanty schreef:En wat is er dan zo anders aan dan? Zie vooral heel veel border collie in? Erg weinig schotse collie btw. Die heb je hier trouwens ook veel lopen: schot x border, dus zo uniek is dat niet, maar dan krijg je wel een apart hoofd en dat zie ik dus in deze ook niet terug). En met een schot kruisen zie ik ook de werkcapaciteiten afzwakken....

En spaanse honden als in windhonden? Want dan zou je gewoon een longdog of lurcher hebben in dit geval. Wel type honden waar ik voor val, maar dan is de McNab niet zo uniek?
Waarom zouden ze uniek moeten zijn? :mrgreen: Nee ze zijn niet zo uniek, dat vind ik juist leuk aan ze! :)
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Dat zijn het toch gewoon mixjes en een goede werkhond?
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Paisley schreef:Hij komt regelmatig voorbij in de internationale Kelpie facebookgroep, de McNab. Ik had er daarvoor nog nooit van gehoord.

Het schijnt een groeiend ras te zijn die zijn oorsprong kent bij een schotse boer die geëmigreerd is naar California, en honden heeft meegenomen vanuit de UK om een hond te fokken die in de omstandigheden van California kon helpen met het vee. Er zit schotse collie en border collie in, maar er schijnen ook spaanse honden ingemengd te zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik moest natuurlijk direct aan Shib denken! :engel:

Dit is echt 100% mijn type hond, en met die kleur en aftekeningen zien ze er zo lekker gewoontjes uit.
Is er iemand bekend met deze honden?
lijken me ook leuke honden; lekker recht toe recht aan!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Paisley schreef:Waarom zouden ze uniek moeten zijn? :mrgreen: Nee ze zijn niet zo uniek, dat vind ik juist leuk aan ze! :)
Oh. Maar dan is dit toch een vreemde vraag?
Paisley schreef: Is er iemand bekend met deze honden?
Als het een doodgewone hond is die niet uniek is, is het raar om over "deze honden" te spreken. :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Paisley
Zeer actief

Ohja ik had het moeten weten, niet FCI erkend, dus dan bestaat t ras niet :lol1:

In de biologie is iets een ras als een plant of dier door menselijke veredeling is ontstaan en niet natuurlijk zijn ontstaan. Er is geen richtlijn hoe genetisch verwant die dan moeten zijn, of er een registratie wordt toegepast (en door wie) of hoelang geleden het is ontstaan.
Dit is dus gewoon een ras en ik vind ze leuk maar niet uniek. Maar zo te horen zijn er weinig van in nederland.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Paisley schreef:Ohja ik had het moeten weten, niet FCI erkend, dus dan bestaat t ras niet :lol1:

In de biologie is iets een ras als een plant of dier door menselijke veredeling is ontstaan en niet natuurlijk zijn ontstaan. Er is geen richtlijn hoe genetisch verwant die dan moeten zijn, of er een registratie wordt toegepast (en door wie) of hoelang geleden het is ontstaan.
Dit is dus gewoon een ras en ik vind ze leuk maar niet uniek. Maar zo te horen zijn er weinig van in nederland.
Niet onder de naam McNab, verder loopt het land vol van dit soort kruisingen ja. Dat zei is al. Al zie ik vooral een heel groot aandeel border collie en geloof ik de omschrijving niet zo.... Een werkhond uit die kruisingen? Het zijn fantastische honden, echt waar, maar de kruisingen zwakken het werkkarakter van de border collie af. Overigens maakt het juist tot hele fijne gewone huishonden en iets minder ijverig, wat juist fijn kan zijn, want die borders zijn natuurlijk gewoon malloten. Maar ze lopen ook gewoon in de buurt van Leeuwarden. Ken er zelf persoonlijk een aantal, maar dus niet onder McNaB!

Dus ze bestaan en al lang, heel lang. En ja mooie honden, maar in dit geval wel erg veel uiterlijk korthaar border collie... Ja dat kan ik waarderen, maar om er dan een ander naamplaatje op te plakken terwijl je niet zo veel ander hebt?
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Toch worden ze in Amerika vooral gefokt en gehouden als 'cow-dog'. Voor het werk dus. Niet voor het mooie maar voor het gebruik.
Persoonlijk vind ik het wel leuke honden.
Afbeelding
Groetjes Marja
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Hahaha, ik zie die foto's en denk hè het zou zo familie van Shib kunnen zijn :mrgreen:

Tsja, ik heb een zwak voor kortharige border collie mixen, voor deze dus ook. :I:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Paisley
Zeer actief

tycha schreef:Toch worden ze in Amerika vooral gefokt en gehouden als 'cow-dog'. Voor het werk dus. Niet voor het mooie maar voor het gebruik.
Inderdaad en we moeten niet vergeten dat de schotse collie van 'toen' een hele andere hond is dan de lassies van nu. De kelpie bevat ook een flinke dosis schotse collie (al zijn over de oorsprong van de kelpie verschillende verhalen die rond gaan), maar dat waren destijds ook gewoon goede werkhonden.
De Border is niet de ultieme schapendrijver, het hoogst haalbare, maar is dat alleen onder bepaalde omstandigheden. Zo zetten ze over het algemeen te weinig druk om bijvoorbeeld koeien te drijven, of te werken op het erf ipv in het veld. De McNab werkt dichter op het vee dan de border, schijnt.
Afbeelding
_Do_
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door _Do_ »

Ik kende ze wel, is net zo iets als de Hangin Tree cowdog. http://www.garyericssoncowdogs.com/ of http://www.hangintreecowdog.net/
Een ras puur en alleen gefokt op zijn werkcapiciteiten. Formaat speelt wel een rol, maar uiterlijk niet. Voor de grote ranches kan ik wel begrijpen dat je iets heel specifieks zoekt en niet een ras neemt wat het net niet heeft.

These slick or short-haired cowdogs were originally bred by using a cross of approximately 1/8 Catahoula Leopard (for their slick coat and their ability to trail, find, and hold up cattle), 1/4 Australian Shepherd (Hangin’ Tree Black Bear, who won both the Idaho and Montana Stockdog Championships and sold for $20,000.00, was the only Australian Shepherd used, because of his courage and ability to handle any kind of cattle), 1/4 Kelpie (for their endurance, short hair, and herding instinct), and 3/8 to ½ cattle-bred Border Collie (for their ease of training and handling, and their intense herding desire.) This has resulted in a tough cowdog that can easily be taught to trail and find cattle. Choc and Gary Ericsson originated the breed to be the cowboy's ultimate dog.
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
_Do_
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door _Do_ »

Paisley schreef:
tycha schreef:Toch worden ze in Amerika vooral gefokt en gehouden als 'cow-dog'. Voor het werk dus. Niet voor het mooie maar voor het gebruik.
Inderdaad en we moeten niet vergeten dat de schotse collie van 'toen' een hele andere hond is dan de lassies van nu. De kelpie bevat ook een flinke dosis schotse collie (al zijn over de oorsprong van de kelpie verschillende verhalen die rond gaan), maar dat waren destijds ook gewoon goede werkhonden.
De Border is niet de ultieme schapendrijver, het hoogst haalbare, maar is dat alleen onder bepaalde omstandigheden. Zo zetten ze over het algemeen te weinig druk om bijvoorbeeld koeien te drijven, of te werken op het erf ipv in het veld. De McNab werkt dichter op het vee dan de border, schijnt.
In Amerika kruisen ze veel rassen om de ultime hond voor hun te creeren. er hoeft geen naamplaatje aan, maar gebeurd zodat als men er ook 1 wil weet waar hij heen moet.
En dit is niet zo maar een kruising, ondanks dat wij miss wel de zelfde kruising rond hebben lopen in NL is die niet gefokt en geselecteerd op zijn werkcapaciteiten. Wat Nanna schreef, dit zijn werkers Pur Sang. Die boer maakt het echt geen ene ruk uit hoe die hond er uit ziet. Als hij maar werkt.
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”