Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Moderator: moderatorteam
Die teef is volgens mij leeg gelepeldlieke schreef:Nou, dat lijkt me niet zo moeilijk... je hebt een reu én een teef. Gewoon leuk een nestje nemen en de pups allemaal houden.Valerie schreef:Ik wil mijn eigen honden wel kruisenKiyoshi's formaat en kracht maar met Jigzy's bouw en behendigheid. Haar werklust en actieve karakter zonder werklust en met het uit zichzelf goed opletten van Kiyoshi. Niet jagen en vriendelijk naar honden van Kiyoshi en dan weer het aanhankelijke van Jigzy maar dan met de pootjes op de grond zoals Kiyoshi en ook wat voor jezelf te kunnen doen zoals hij dat kan. Haar humor en gekkigheid met zijn kalme en stoïcijnse gedrag. Maar met haar glimlach
![]()
Waar kan ik die bestellen?
'Valerie schreef:Nee hoor ze is letterlijk 1 dag van haar loopsheid af![]()
Maar goed als ik het slechtste van beide krijg dan weet ik niet of ik het overleefdus geen babies voor mijn babies.
Apple schreef:Als je nu een ras zou moeten 'in kruisen' bij je hond, welk ras zou dat dan zijn? (motivatie kan zijn om de bouw te verbeteren of bijvoorbeeld juist karakter nog meer passend te maken bij jou)
Om het even een beetje te verduidelijken, ik zou qua bouw wel een ranke en meer hoogpotige hond gebruiken bij Apple, bijvoorbeeld een kelpie. Dan zou ze wat sneller kunnen draven en mee kunnen hardlopen/fietsen. Qua karakter zou ik alleen juist weer eerder een hond in kruisen die wat kalmer van aard is (minder prikkelgevoelig) zoals een clumber spaniel.
(ik wil niet weten hoe dat er uit ziet)
Daarom zeg ik ook 'jouw hond' Esther*Esther schreef:Apple schreef:Als je nu een ras zou moeten 'in kruisen' bij je hond, welk ras zou dat dan zijn? (motivatie kan zijn om de bouw te verbeteren of bijvoorbeeld juist karakter nog meer passend te maken bij jou)
Om het even een beetje te verduidelijken, ik zou qua bouw wel een ranke en meer hoogpotige hond gebruiken bij Apple, bijvoorbeeld een kelpie. Dan zou ze wat sneller kunnen draven en mee kunnen hardlopen/fietsen. Qua karakter zou ik alleen juist weer eerder een hond in kruisen die wat kalmer van aard is (minder prikkelgevoelig) zoals een clumber spaniel.
(ik wil niet weten hoe dat er uit ziet)
Dan heb je simpelweg het verkeerde ras gekozen, dat laagbenige is geen showdingetje nl maar had oorspronkelijk een doel. Een werkdoel.
En een goede Corgi is juist zeer stabiel van aard, de twee die ik in huis had en heb waren zeer stabiele honden en zo horen ze ook te zijn. Een Cardigan hoort zeker niet als prikkelgevoelig omschreven te worden. Even voor de goede orde voor mensen die het ras niet kennenSelectie van een goede fokker/ouderdieren is belangrijk.
Maar nogmaals, daar gaat het dus niet om. Beetje jammer om dan alleen daarop inhoudelijk te reageren.*Esther schreef:Nogmaals, het gaat me ook niet om jouw hondmaar om het ras de Welsh Corgi Cardigan. Er lezen hier genoeg mensen mee die meer over een bepaald ras willen weten. Dáár ging het mij simpelweg om. Het horen kalme, stabiele honden te zijn.
Een aantal generaties geleden was een Cardigan een pittige hond die zijn mannetje zeker wel stond. In de huidige maatschappij kunnen de meeste mensen-met-een hond daar niet mee omgaan. Ze zijn dus al wel meegaander geworden.
Verder hoort de laagbenigheid bij dit ras, het herderen van de runderen in de heuvels van Wales.
Mag ik het restant dan bij jou brengen?lieke schreef:'Valerie schreef:Nee hoor ze is letterlijk 1 dag van haar loopsheid af![]()
Maar goed als ik het slechtste van beide krijg dan weet ik niet of ik het overleefdus geen babies voor mijn babies.
Kom, kom, niet zo defaitistisch. Fokken is gokken, hè?
Gewoon een paar keer proberen, nét zo lang tot je de ideale combinatie krijgt.
Valerie schreef:Mag ik het restant dan bij jou brengen?lieke schreef:'Valerie schreef:Nee hoor ze is letterlijk 1 dag van haar loopsheid af![]()
Kom, kom, niet zo defaitistisch. Fokken is gokken, hè?
Gewoon een paar keer proberen, nét zo lang tot je de ideale combinatie krijgt.
Nou, dat dan weer nietNanna schreef:Alleen al voor het uiterlijklieke schreef:Ik zou kiezen voor een hond uit de groep Spitsen en oertypes voor het inkruisen bij de collie.![]()
Nou idd. Het uiterlijk (hoewel het van mij wat minder extreme hoeft v.w.b. te kleine kop/ogen en minder vacht), zou voor mij idd. meer bone mogen hebben. En qua karakter meer stabile en wat meer temperament.Marjoleine schreef:Nou, dat dan weer nietNanna schreef:Alleen al voor het uiterlijklieke schreef:Ik zou kiezen voor een hond uit de groep Spitsen en oertypes voor het inkruisen bij de collie.![]()
Maar je krijgt zeker weten een aantal eigenschappen die je - mits je ze er niet meteen weer uitselecteert - prima kunt gebruiken.
Denk aan meer bone, stabiliteit, activiteit, gematigde vachten. En beter gangwerk is ook nooit weg.
Ik heb er een aantal op ringtraining gehad en die fokster staat bekend om haar flinke maat (de honden dan) en vrije karakters. Dat hadden ze ook, goede karakters, maar ik vond het maar frêle honden als ik ze voelde.lieke schreef:Nou idd. Het uiterlijk (hoewel het van mij wat minder extreme hoeft v.w.b. te kleine kop/ogen en minder vacht), zou voor mij idd. meer bone mogen hebben. En qua karakter meer stabile en wat meer temperament.
En tegelijk is het een ramp want er zijn er heel erg weinig en jullie hebben natuurlijk wel degelijk problemen daardoor.Shiloh86 schreef:Ik kan eignelijk ook niks verzinnen wat ik aan de Hollander zou willen verbeteren. Voor mij is het ras perfect. Ik begrijp dan zelf eigenlijk ook niet waarom het ras niet populairder is, al is dat een godsgeschenk, want ze zijn daardoor wel relatief gezond gebleven.
Als je verse genen wilt moet je het zeker niet in de direct verwante rassen zoeken.Shiloh86 schreef:Fair enough.... , maar toch vergeleken bij andere rassen zijn ze bij mijn weten vrij gezond. Als het puur om de diversiteit zou gaan, moet er misschien wat ingekruisd worden, maar iig niet de duitser met al zijn problemen en ik zou zelf ook geen voorstander zijn van de mechelaar. Dat de Hollander wat minder fel is dan de Mechelaars is juist wat me aanspreekt aan de Hollander. Met andere herder rassen ben ik niet zo bekend.
Marjoleine schreef:Ik heb er een aantal op ringtraining gehad en die fokster staat bekend om haar flinke maat (de honden dan) en vrije karakters. Dat hadden ze ook, goede karakters, maar ik vond het maar frêle honden als ik ze voelde.lieke schreef:Nou idd. Het uiterlijk (hoewel het van mij wat minder extreme hoeft v.w.b. te kleine kop/ogen en minder vacht), zou voor mij idd. meer bone mogen hebben. En qua karakter meer stabile en wat meer temperament.
Die hoofden is ook een dingetje, zo smal dat de tanden er nog amper inpassen en de ogen lijken steeds kleiner te worden. Waarom in godsnaam?
Ja, dat weet ik.lieke schreef:Schotse herdershonden (de engelse lijn dan) zijn helemaal geen grote honden. Ze líjken groot door die vacht, maar teven zijn gemiddeld maar 18-20kg zwaar en zo tussen de 55-58cm hoog. Reuen zijn iets groter (max. 62cm) en zwaarder (22-25kg). Het zijn best ranke honden. En zelfs de amerikaantjes zijn niet zoveel groter. Of zwaarder.
Het zou mij niets verbazen als het richting microphthalmia gaat, als het dat al niet gewoon is. Echt kwalijk en heel raar dat er nooit iets van gezegd wordt.Wat de ogen betreft: ja, ik vind het ook vreselijk. Vooral als ze ook nog eens diep in de oogkassen liggen waardoor het helemaal krenteoogjes worden. Mijn Lyndie heeft dat dus. En de traanbuizen werken dus ook minder goed waardoor er heel vaak viezigheid in de ogen gaat zitten wat korstjes veroorzaakt en uiteindelijk ook de oogrand en het bindweefsel irriteert.
Als je iets over de (te) kleine ogen zegt, wordt je zo ongeveer gelyncht.Marjoleine schreef:Ja, dat weet ik.lieke schreef:Schotse herdershonden (de engelse lijn dan) zijn helemaal geen grote honden. Ze líjken groot door die vacht, maar teven zijn gemiddeld maar 18-20kg zwaar en zo tussen de 55-58cm hoog. Reuen zijn iets groter (max. 62cm) en zwaarder (22-25kg). Het zijn best ranke honden. En zelfs de amerikaantjes zijn niet zoveel groter. Of zwaarder.
Maar ik kan me herinneren dat we op de trimmersdagen wedstrijden hadden waar je geblinddoekt een ras moest herkennen.
Zet een collie neer en mensen onderscheiden ze amper van shelties, puur door de maat. Ze worden steeds kleiner. Ik ken zat teven die kleiner zijn dan mijn wetterteven, en die zijn rond de 55 cm. En dat is dan inclusief vacht.
Het zou mij niets verbazen als het richting microphthalmia gaat, als het dat al niet gewoon is. Echt kwalijk en heel raar dat er nooit iets van gezegd wordt.Wat de ogen betreft: ja, ik vind het ook vreselijk. Vooral als ze ook nog eens diep in de oogkassen liggen waardoor het helemaal krenteoogjes worden. Mijn Lyndie heeft dat dus. En de traanbuizen werken dus ook minder goed waardoor er heel vaak viezigheid in de ogen gaat zitten wat korstjes veroorzaakt en uiteindelijk ook de oogrand en het bindweefsel irriteert.
Nee, er zijn er wel die dan winnen.Nanna schreef:Ga eens met een veel gezonder uitziende Amerikaan naar de show. Je mag blij zijn met een ZG
Ik wil net zeggen dat de amerikaan steeds meer wordt geaccepteerd. Of wat nu de 'klassieke collie' wordt genoemd en wat gewoon een kruising Amerikaan x Engelse collie is. De nieuwe generatie fokkers gaat steeds meer van dit soort collies fokken en keurmeesters willen ook niet meer die overbehaarde kleine(re) collies zien.Marjoleine schreef:Nee, er zijn er wel die dan winnen.Nanna schreef:Ga eens met een veel gezonder uitziende Amerikaan naar de show. Je mag blij zijn met een ZG
Alleen worden die dan weer bijna door de rest gelyncht.