Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras toevoegen

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Welk ras toevoegen

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Als je nu een ras zou moeten 'in kruisen' bij je hond, welk ras zou dat dan zijn? (motivatie kan zijn om de bouw te verbeteren of bijvoorbeeld juist karakter nog meer passend te maken bij jou)

Om het even een beetje te verduidelijken, ik zou qua bouw wel een ranke en meer hoogpotige hond gebruiken bij Apple, bijvoorbeeld een kelpie. Dan zou ze wat sneller kunnen draven en mee kunnen hardlopen/fietsen. Qua karakter zou ik alleen juist weer eerder een hond in kruisen die wat kalmer van aard is (minder prikkelgevoelig) zoals een clumber spaniel.
(ik wil niet weten hoe dat er uit ziet :mrgreen: )
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Welk ras toevoegen

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Als iemand een ruwharige Foxterriër kan kruisen zonder uiterlijke- en gedragsveranderingen zodat deze i.p.v. 7 kilo ca 30 kilo zouden wegen werd er per direct een pup uitgezocht.

Met mijn huidige honden ben ik meer dan tevreden. Hoeft niets anders in gekruist te worden.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Een Brittany Spaniel :ok: Ligt zowel qua uiterlijk als natuurlijke aanleg dicht bij de Toller maar met toch net andere roots.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wolfsblut schreef:Als iemand een ruwharige Foxterriër kan kruisen zonder uiterlijke- en gedragsveranderingen zodat deze i.p.v. 7 kilo ca 30 kilo zouden wegen werd er per direct een pup uitgezocht.

Met mijn huidige honden ben ik meer dan tevreden. Hoeft niets anders in gekruist te worden.
Dat lijkt me de hel op pootjes, een 30kg wegende Fox :mrgreen:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik zou kiezen voor een hond uit de groep Spitsen en oertypes voor het inkruisen bij de collie. Om wat meer pit in de collie te krijgen. Qua uiterlijk zou ik dan de Groenlandhond of de Oostsiberische Laika kiezen. Mooie, sterke honden die qua type wel een beetje op de collie lijken.

Afbeelding

of

Afbeelding
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Oh lachen!

Bij Gol zou ik een Poedel met wat meer pit zetten. Krulletjes en wat actiever :I:

Bij Mika een stabiel Markiesje. Leuk voor de genenpoel :mrgreen:

Met Rani kun je meerdere kanten op. Een Mechel, Labrador of dogachtige zou daar wel leuk bij passen.
Laatst gewijzigd door Gollum op 31 aug 2015 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Welk ras toevoegen

Ongelezen bericht door marian* »

Ik zou bij de Drent wel een Duitse langhaar in willen kruisen om wat meer jachtdrift te krijgen. Het liefst de bonte maar ook de bruine kan natuurlijk. Maar ja, hoe zit het daar qua gezondheid?
Laatst gewijzigd door marian* op 01 sep 2015 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Lou kan wel wat stabiele, zelfverzekerde lobbes gebruiken momenteel ;)
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Mijn vorige honden waren kruisingen mechelse herder x duitse herder. Die waren wat groter en iets kalmer van aard en verder fijne gezonde honden die zonder problemen en ziektes heel oud zijn geworden. Als ik wat zou willen kruisen dan zou ik wel weer zo een kruising willen.
Afbeelding
Annika
Actief
Mijn ras(sen): keeshond

Ongelezen bericht door Annika »

Ik zou mijn grote witte keeshond graag willen kruisen met een samojeed in de hoop dat de kees iets groter word.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ik zou wel een scheutje bearded collie door de Zuidrus willen gooien om de scherpste randjes er wat af te halen. Behalve dat ze wat kleiner zullen worden, verandert dat niet zo veel aan het uiterlijk en dat hoeft wat mij betreft ook niet.
Groetjes, Marjan
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier in de buurt lopen een paar kruisingen Markiesje x border collie rond. Goed gelukte kruisingen, maar niet echt wat voor mij. Markiesje is al wel actief en intelligent genoeg, wat mij betreft. Ik zou qua karakter een kruising met dwergpoedel denk ik wel leuk vinden. Qua uiterlijk vind ik Markiesjes eigenlijk wel perfect. Van m'n man hoeft al die bevedering niet zo, ik vind het juist erg leuk
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

bij de mechel geen, het ras is prima op zich.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik zou er dan een Nanuq van maken. Nanuq is een bc/cattle dog/samojeed en is zelfzekerder en voorlopig gezonder dan mijn bc's, heeft meer humor en heeft net zoveel beweging nodig. Hij mist alleen wat drive, dus nog een Mecheltje erdoor ofzo en het is perfect :mrgreen:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

maart schreef:bij de mechel geen, het ras is prima op zich.
+ 1 :lol1:

een stafford of pitbullachtige kruis ik liever niet met andere rassen vanwege het karakter. Qua uiterlijk mogen ze van mij wel iets meer pootlengte, dan zou ik er puur op uiterlijk een pointer op zetten :mrgreen:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Qua karakter zouden die van mij wel een tikkie minder spontaan tov vreemden mogen zijn. Bijna alle rassen zijn dat wel hahaha. Herder x lab vind ik vaak maar lelijke honden, dus misschien maar gewoon een leuke curly coated ofzo. Hebben ze meteen ook wat meer pootlengte :D
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou in Mila best een scheutje werklijn border collie willen kruisen, voor meer drive en atletisch vermogen en een gematigdere vacht.
Working kelpie zou misschien ook nog wel een leuk resultaat opleveren.
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Maeve schreef:
Wolfsblut schreef:Als iemand een ruwharige Foxterriër kan kruisen zonder uiterlijke- en gedragsveranderingen zodat deze i.p.v. 7 kilo ca 30 kilo zouden wegen werd er per direct een pup uitgezocht.

Dat lijkt me de hel op pootjes, een 30kg wegende Fox :mrgreen:
:goeie:
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Sommige honden kwijlen erg, als dat er nog eens er uitgefokt zou kunnen worden. Bij Bommel onze vorige hond (GBGV) moest je als hij opgewonden was maken dat je weg kwam als hij met zijn hoofd schudde. Ik zie wel eens honden die altijd zo'n slijmerige kwijldraad uit hun bek hebben hangen. Bah
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Stapper schreef:Sommige honden kwijlen erg, als dat er nog eens er uitgefokt zou kunnen worden. Bij Bommel onze vorige hond (GBGV) moest je als hij opgewonden was maken dat je weg kwam als hij met zijn hoofd schudde. Ik zie wel eens honden die altijd zo'n slijmerige kwijldraad uit hun bek hebben hangen. Bah
Gewoon de oorzaak daarvan wegselecteren en dat is dus teveel huid/lip. ;)

Ik ben voorstander van vers bloed en voor de wetterhoun wordt daar al aan gewerkt. Ik kijk erg uit naar de Airedale, daarvan zou ik graag een F1 (1e generatie Airedale x Wetterhoun) gebruiken.
Als je vers bloed wilt vanwege de gezondheid moet je juist géén verwant ras kiezen. In je F2 heb je dan alweer een behoorlijk rastypische hond en in de F3 zie je er amper meer wat van.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Stapper schreef:Sommige honden kwijlen erg, als dat er nog eens er uitgefokt zou kunnen worden. Bij Bommel onze vorige hond (GBGV) moest je als hij opgewonden was maken dat je weg kwam als hij met zijn hoofd schudde. Ik zie wel eens honden die altijd zo'n slijmerige kwijldraad uit hun bek hebben hangen. Bah
Gewoon de oorzaak daarvan wegselecteren en dat is dus teveel huid/lip. ;)

Ik ben voorstander van vers bloed en voor de wetterhoun wordt daar al aan gewerkt. Ik kijk erg uit naar de Airedale, daarvan zou ik graag een F1 (1e generatie Airedale x Wetterhoun) gebruiken.
Als je vers bloed wilt vanwege de gezondheid moet je juist géén verwant ras kiezen. In je F2 heb je dan alweer een behoorlijk rastypische hond en in de F3 zie je er amper meer wat van.
Wat denk jij van mijn idee om een spit- of oertype in de collie te fokken? Ik vind het uiterlijk van de twee die ik noemde erg mooi en best wel passend bij het uiterlijk van de collie. Maar wat denk jij zou hier uitkomen en zou dat een verrijking zijn of denk je dat het een heel slechte keus is?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nee, goeie keuze. Van een totaal ander type, genetisch, andere oorsprongscluster. Het lijkt me een verrijking, als je weet wat je doet althans.

Afbeelding

_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Werklijn (of kruising show/werklijn) Labrador.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Nee, goeie keuze. Van een totaal ander type, genetisch, andere oorsprongscluster. Het lijkt me een verrijking, als je weet wat je doet althans.
Nou, dat weet ik niet, dus ik ga er maar niet eens aan beginnen. :mrgreen:
Maar het leek me een mooie kruising, leuk te horen dat dit ook zo is.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:
Marjoleine schreef:Nee, goeie keuze. Van een totaal ander type, genetisch, andere oorsprongscluster. Het lijkt me een verrijking, als je weet wat je doet althans.
Nou, dat weet ik niet, dus ik ga er maar niet eens aan beginnen. :mrgreen:
Maar het leek me een mooie kruising, leuk te horen dat dit ook zo is.
Dan vraag je het aan mij ;)
Serieus, ik zou een dergelijk ras adviseren als men wilde weten wat een geschikte outcross zou zijn.

Afbeelding

Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Fitz is perfect :pffff:
Nee, hij is perfect op de drive na, die mist hij een beetje. Dus, een mechelmeisje met meer drive voor mijn jochie. Verder, qua uiterlijk en stabiliteit, niets meer aan doen :mann:

Maddie met een bartsmit-hondje :engel:
Qua uiterlijk vind ik haar prachtig, een ruwharig bordertje met een blauw en een bruin oog. Dat bartsmit-hondje zorgt dan dat de pups voorbeeldig luisteren...
(niet over hekken springen, muren eten, onzindelijk zijn en meer monsterlijke Maddie-zaken :Q: )
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Alles wat ik aan de gemiddelde labrador zou willen veranderen (zowel qua uiterlijk als karakter) heb ik gevonden in de werklijn labradors.
De werklijn labrador is dus prima wat mij betreft, hoeft voor mij niets aan veranderd te worden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

sbientje schreef:Qua karakter zouden die van mij wel een tikkie minder spontaan tov vreemden mogen zijn.
Dan leen ik jouw honden. In mijn kruising mag wel wat meer mensgerichtheid gekruist worden :mrgreen:.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik wil mijn eigen honden wel kruisen :mrgreen: Kiyoshi's formaat en kracht maar met Jigzy's bouw en behendigheid. Haar werklust en actieve karakter zonder werklust en met het uit zichzelf goed opletten van Kiyoshi. Niet jagen en vriendelijk naar honden van Kiyoshi en dan weer het aanhankelijke van Jigzy maar dan met de pootjes op de grond zoals Kiyoshi en ook wat voor jezelf te kunnen doen zoals hij dat kan. Haar humor en gekkigheid met zijn kalme en stoïcijnse gedrag. Maar met haar glimlach :wink:
Waar kan ik die bestellen?
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:Ik wil mijn eigen honden wel kruisen :mrgreen: Kiyoshi's formaat en kracht maar met Jigzy's bouw en behendigheid. Haar werklust en actieve karakter zonder werklust en met het uit zichzelf goed opletten van Kiyoshi. Niet jagen en vriendelijk naar honden van Kiyoshi en dan weer het aanhankelijke van Jigzy maar dan met de pootjes op de grond zoals Kiyoshi en ook wat voor jezelf te kunnen doen zoals hij dat kan. Haar humor en gekkigheid met zijn kalme en stoïcijnse gedrag. Maar met haar glimlach :wink:
Waar kan ik die bestellen?
Nou, dat lijkt me niet zo moeilijk... je hebt een reu én een teef. Gewoon leuk een nestje nemen en de pups allemaal houden. :cheer:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”