Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jack haalt zijn KNJV-A diploma.
Moderator: moderatorteam
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Re: Jack haalt zijn KNJV-A diploma.
Hier nogmaals gefeliciteerd 

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
- Aantal honden: 2
Van harte met het resultaat maarehhh niet super verrassend hoor, jullie zijn gewoon een A team

- lieveheersbeestje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
- Aantal honden: 1
- samantha!
- Zeer actief
- Aantal honden: 6
Dank jullie wel allemaal

Wij zijn nog vollop aan het nagenieten
Nouja ik dan, Jack heeft natuurlijk geen idee hoe of wat.
Hij was gisteren ook wel een beetje overdonderd, er was enorm veel publiek en die stonden allemaal aan de zijkant (kant van de duif).
Toen er dan eindelijk een hond was die de bij de duif kwam en hem pakte ging het publiek klappen en juichen en toen hij na dat hele eind onder veel kabaal teruggeraced te zijn weer bij mij was wist hij dus even niet hoe zich te gedragen, nadat ik de duif had aangepakt sprong hij me zo ongeveer in mijn nek
Toen we terugliepen keek hij echt van:
jeeee wat hebben we teweeg gebracht
en dat uitte hij door mij maar met modder te besmeren

Wij zijn nog vollop aan het nagenieten

Nouja ik dan, Jack heeft natuurlijk geen idee hoe of wat.
Hij was gisteren ook wel een beetje overdonderd, er was enorm veel publiek en die stonden allemaal aan de zijkant (kant van de duif).
Toen er dan eindelijk een hond was die de bij de duif kwam en hem pakte ging het publiek klappen en juichen en toen hij na dat hele eind onder veel kabaal teruggeraced te zijn weer bij mij was wist hij dus even niet hoe zich te gedragen, nadat ik de duif had aangepakt sprong hij me zo ongeveer in mijn nek

Toen we terugliepen keek hij echt van:

- samantha!
- Zeer actief
_Leonie schreef:Ik kom met je mee doen. Stoeltje erbij, juichen. Ja hoor. Ik zie het al zitten.sbientje schreef:Ik heb mn spandoek al klaar!_Leonie schreef:Ik zei ook al een paar keer: dat wordt vast de Nimrod. We wachten in spanning af, Samantha.
Hup hup jack, pak dat wild in je bek!
En breng het dan vlug naar samantha terug!

Jullie lopen wel erg hard van stapel haha.
Die gekke Jack, ik denk dat hij het best in zich heeft.. als ik de mensen om ons heen moet geloven.
Maar ik weet niet of ik het in me heb hoor haha, voor nu genieten we lekker van dit succes en we zullen zien wat de toekomst gaat brengen

- samantha!
- Zeer actief
We zien inderdaad wel en kalm aan doen we zeker, ik ben zelf ook niet zo vreselijk fanatiek.ranetje schreef:_Leonie schreef:Ik zei ook al een paar keer: dat wordt vast de Nimrod. We wachten in spanning af, Samantha.![]()
Kalm aan hoor Sam
Eerst een tweede A lopen en daarna maar eens lekker MAP gaan lopen.
Daarna zie je wel
Volgend seizoen zien we weer verder, hij is nog zo jong, nog heel veel jaren voor de boeg

- samantha!
- Zeer actief
Ik genoot er ook echt enorm vanfenneke schreef:samantha! schreef:
er gingen 38 combinaties op voor de A en als je dan na de sleep beseft dat je 1 van de 3 bent die het felbegeerde A diploma heeft gehaald ben je echt even... nouja verschrikkelijk trots en blij dus!![]()
dit maakt het wel heel bijzonder hoor![]()
daar mag je heel erg trots op zijn![]()
dankzij jullie geweldige training en samenwerking heb je het maar mooi voor elkaar gebokst .
super

Dan sta je al een uur te kijken en denk je: oeff het is wel echt heel moeilijk!
En dan ben je aan de beurt, sta je daar te shaken op je benen... en gaat het gewoon zo mooi allemaal, het was echt samenwerken en hij liet gewoon echt zien wat hij kan, zo mooi en echt genieten.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wat goed! Gefeliciteerd!!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
samantha! schreef:We zien inderdaad wel en kalm aan doen we zeker, ik ben zelf ook niet zo vreselijk fanatiek.ranetje schreef:_Leonie schreef:Ik zei ook al een paar keer: dat wordt vast de Nimrod. We wachten in spanning af, Samantha.![]()
Kalm aan hoor Sam
Eerst een tweede A lopen en daarna maar eens lekker MAP gaan lopen.
Daarna zie je wel
Volgend seizoen zien we weer verder, hij is nog zo jong, nog heel veel jaren voor de boeg

nee hoor sam, mocht je ervoor gaan ben ik je supporter, maar doe lekker rustig aan met hem

en anders verzin ik gewoon een andere yell voor Jones
- samantha!
- Zeer actief
Genieten doen we ook zeker!Tara schreef:Wat een herkenbaar verhaal, en wat een herkenbare emoties ook.
Geniet er van meid, ik weet precíes hoe jij je voelt.Zo stond ik er vorig jaar ook bij, en ik teer er nog steeds op als ik niet kan slapen.

Jullie vorig jaar ook ja! ga je dit seizoen nog wel voor een 2e met haar?
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Echt super gedaan! Mag je trots op zijn 

In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
gefeliciteerd met de felbegeerde A-diploma. samen met twinkel moet ik het nog maar zien te halen.
ellen
ellen
- samantha!
- Zeer actief
Dank jullie wel!
Succes! hebben jullie al eens een poging gedaan?ellen en de birmanen schreef:gefeliciteerd met de felbegeerde A-diploma. samen met twinkel moet ik het nog maar zien te halen.
ellen
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Wij zijn nooit verder gekomen dan B (en dan spreek ik over een grijs verledensamantha! schreef:Ja, is altijd genieten om te zien he.GrethavW schreef:Wauw, wat knap.
Vond het altijd zo mooi om naar te kijken, de A-proeven.
Gefeliciteerd.
Tot 2 jaar terug had ik nog niet durven dromen dat ik dat ooit zou kunnen haha.
Maar inmiddels hebben we het toch gedaan en met succes

Echt schitterend en indrukwekkend, vooral de dirigeer proef.
Toentertijd waren het trouwens zelden Labradors die zover kwamen. Meestal duitse staanders en een enkele golden.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Wat goed, gefeliciteerd Jack en Sam! 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Wat goed zeg! Van harte gefeliciteerd

- samantha!
- Zeer actief
Dank allemaal
Toen kwam Jack als pupje dus en toen begon ik te hopen: zou het in hem zitten?
Al snel bleek dat er echt heel veel in hem zat, nu was het aan mij om dat eruit te halen en in goede banen te leiden.
En dat resulteerd nu dus in een A diploma, wat ik hoopte te kunnen bereiken is gelukt dus en nog best snel ook, knappe vent
Grappig wel dat verschil met vroeger, nu zijn het toch wel veel labradors ook op de dirigeerproef.

Ik heb hiervoor met Macho wel B diploma's gehaald maar hij mocht nooit voor de A omdat hij geen stamboom had.GrethavW schreef:Wij zijn nooit verder gekomen dan B (en dan spreek ik over een grijs verledensamantha! schreef:Ja, is altijd genieten om te zien he.GrethavW schreef:Wauw, wat knap.
Gefeliciteerd.
Maar inmiddels hebben we het toch gedaan en met succes), maar we bleven altijd kijken tot het eind.
Toentertijd waren het trouwens zelden Labradors die zover kwamen. Meestal duitse staanders en een enkele golden.
Al snel bleek dat er echt heel veel in hem zat, nu was het aan mij om dat eruit te halen en in goede banen te leiden.
En dat resulteerd nu dus in een A diploma, wat ik hoopte te kunnen bereiken is gelukt dus en nog best snel ook, knappe vent

Grappig wel dat verschil met vroeger, nu zijn het toch wel veel labradors ook op de dirigeerproef.
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Ik ben er dus al jaren niet geweest. Maar wat mij wel opvalt (oa hier op het forum), is dat het verschil tussen show en werk Labradors tegenwoordig veel groter is.samantha! schreef:Dank allemaal![]()
Ik heb hiervoor met Macho wel B diploma's gehaald maar hij mocht nooit voor de A omdat hij geen stamboom had.GrethavW schreef:Wij zijn nooit verder gekomen dan B (en dan spreek ik over een grijs verledensamantha! schreef:Ja, is altijd genieten om te zien he.GrethavW schreef:Wauw, wat knap.
Gefeliciteerd.
Maar inmiddels hebben we het toch gedaan en met succes), maar we bleven altijd kijken tot het eind.
En dat resulteerd nu dus in een A diploma, wat ik hoopte te kunnen bereiken is gelukt dus en nog best snel ook, knappe vent![]()
Toen werd er met veel show honden ook gewerkt. In het veld, of in het jachtproeven circuit.
Niet met allemaal natuurlijk, maar werkende showhonden waren zeker geen uitzondering.
Ik denk dat de huidige werklijnen net even fanatieker zijn dan de gemiddelde Labrador van 30 jaar geleden.
Die deden hun werk ook goed en graag, maar niet met zoveel drive als jouw honden bijvoorbeeld. En dat stukje extra heb je wel nodig om een A-diploma binnen te kunnen slepen.
- mito
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
- Aantal honden: 3
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
ik heb 20 september mijn eerste clubdiplomadag van de tollerclub. twinkel is niet stabiel met het apporteren van wild. ze heeft net weer zo`n periode dat ze gaat schudden en het laat vallen.samantha! schreef:Dank jullie wel!
Succes! hebben jullie al eens een poging gedaan?ellen en de birmanen schreef:gefeliciteerd met de felbegeerde A-diploma. samen met twinkel moet ik het nog maar zien te halen.
ellen
ellen
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Gefeliciteerd!
Wat is eigenlijk de reden dat zoveel honden het niet haalden?

- Paddle
- Zeer actief
Gefeliciteerd! Gaaf dat je het haalt terwijl er zoveel niet slagen.

-
- Zeer actief
Gefeliciteerd Samantha en Jack! Dik verdiend dat A-diploma voor jullie
En dat advies van Ranetje zou ik gaan opvolgen. Jack is nog hartstikke jong, lekker gaan mappen volgend jaar en misschien wat workingtesten en dan eens kijken hoe ver je kunt komen. Maar als je naar de Nimrod gaat, kom ik je aanmoedigen

En dat advies van Ranetje zou ik gaan opvolgen. Jack is nog hartstikke jong, lekker gaan mappen volgend jaar en misschien wat workingtesten en dan eens kijken hoe ver je kunt komen. Maar als je naar de Nimrod gaat, kom ik je aanmoedigen

Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- samantha!
- Zeer actief
Ze zijn over het algemeen inderdaad fanatieker ja en hebben enorm veel drive.GrethavW schreef:Ik ben er dus al jaren niet geweest. Maar wat mij wel opvalt (oa hier op het forum), is dat het verschil tussen show en werk Labradors tegenwoordig veel groter is.samantha! schreef:Dank allemaal![]()
Ik heb hiervoor met Macho wel B diploma's gehaald maar hij mocht nooit voor de A omdat hij geen stamboom had.GrethavW schreef:Wij zijn nooit verder gekomen dan B (en dan spreek ik over een grijs verledensamantha! schreef:Ja, is altijd genieten om te zien he.
En dat resulteerd nu dus in een A diploma, wat ik hoopte te kunnen bereiken is gelukt dus en nog best snel ook, knappe vent![]()
Toen werd er met veel show honden ook gewerkt. In het veld, of in het jachtproeven circuit.
Niet met allemaal natuurlijk, maar werkende showhonden waren zeker geen uitzondering.
Ik denk dat de huidige werklijnen net even fanatieker zijn dan de gemiddelde Labrador van 30 jaar geleden.
Die deden hun werk ook goed en graag, maar niet met zoveel drive als jouw honden bijvoorbeeld. En dat stukje extra heb je wel nodig om een A-diploma binnen te kunnen slepen.
Het verschil tussen de pure werk en pure showlabs is echt behoorlijk, haast niet te vergelijken.
De werklabs worden echt nog op jachteigenschappen geselecteerd en dat merk je gewoon qua karakter.
- samantha!
- Zeer actief
Aah dan moet je daar eerst aan werken inderdaad, ga je op de diplomadag voor de C of de B dan?ellen en de birmanen schreef:ik heb 20 september mijn eerste clubdiplomadag van de tollerclub. twinkel is niet stabiel met het apporteren van wild. ze heeft net weer zo`n periode dat ze gaat schudden en het laat vallen.samantha! schreef:Dank jullie wel!
ellen
ellen
Succes iig!
- samantha!
- Zeer actief
De reden is dat het ook echt wel behoorlijk pittig is.-Saskia- schreef:Gefeliciteerd!![]()
Dit is de dirigeerproef:
Dirigeerproef te land. Artikel A.13 Proef I;
1. De hond moet, zonder halsband of lijn, nadat hij door zijn voorjager naar de valplaats is gedirigeerd, een houtduif apporteren.
2. De voorjager mag de hem aangewezen plaats gedurende de gehele proef niet meer dan vijf meter verlaten. De proef moet worden
uitgezet in overzichtelijk terrein. Dat wil zeggen, dat de hond, die niet aanzienlijk van de ideale route afwijkt, voor de voorjager
voortdurend zichtbaar moet kunnen zijn.
3. De werper dient, op een moment dat de hond dit niet kan zien, de duif te werpen op de valplaats, die zodanig dient te worden
gekozen, dat de hond niet vanaf grote afstand de duif kan zien liggen en niet natuurlijkerwijze bij voorkeur op die plaats zal gaan
zoeken.
4. De werper dient zich op een zodanige plaats terug te trekken, dat zijn aanwezigheid en zijn loopspoor zo weinig mogelijk
stimulerend of belemmerend op de hond werken.
5. De valplaats dient zo natuurlijk mogelijk te worden gemarkeerd.
6. De hond moet via een in het terrein zo natuurlijk mogelijk gemarkeerd stoppunt naar de valplaats worden gedirigeerd. Dit punt
dient ongeveer honderd meter van de positie van de voorjager en ongeveer vijftig meter van de valplaats te zijn gelegen en dient
zodanig te worden gekozen, dat een aanzienlijke richtingscorrectie nodig is om de valplaats te bereiken. De voorjager moet zijn
hond stoppen in de naaste omgeving van dit punt en moet, nadat de keurmeesters hem daarvoor toestemming geven, zijn hond
van daaruit naar de valplaats dirigeren. De keurmeesters zullen deze toestemming eerst geven nadat de hond naar hun oordeel
voldoende dicht bij dit punt door de voorjager is gestopt.
7. Bij voorkeur dient de proef zodanig te worden uitgezet, dat de wind uit een richting komt, loodrecht op die, waarin de hond moet
worden uitgestuurd en zodanig dat de valplaats benedenwinds van het hierboven bedoelde punt is gelegen.
Beoordeling:
Algemeen:
. De nadruk ligt op de dirigeerbaarheid. Een hulpmiddel om dit vast te stellen is het stoppunt.
. De voorjager moet voor een correcte uitvoering zijn aanwijzingen en commando's tot een minimum beperken.
. Als de hond bij de duif komt moet hij deze zelfstandig oppakken. Aanvullende commando's moeten negatief worden beoordeeld.
De wijze van keuren:
. De drie keurmeesters vormen zich onafhankelijk van elkaar een oordeel. Zodra een keurmeester van oordeel is dat de uitvoering
onvoldoende is, dan maakt hij dit door handopsteken kenbaar. Zodra een tweede keurmeester de uitvoering eveneens onvoldoende
vindt, dan beëindigt deze de proef
. Indien naar het oordeel van twee keurmeesters de hond in de eerste lijn heeft getoond voldoende dirigeerbaar te zijn, kan de
voorjager toestemming krijgen de hond naar het wild te dirigeren.
In het kort is het dus: de hond moet naar een stoppunt gedirigeerd worden en als hij dat heeft bereikt en de keurmeesters vonden het voldoende mag hij naar de duif gedirigeerd worden, die duif ligt meestal minstens 50 meter naar links of naar rechts vanaf het stoppunt.
Je hond is dus steeds op behoorlijke (minstens 100 meter, vlakbij de duif vaak nog verder) van jou aan het werk en moet gewoon de aanwijzingen steeds correct opvolgen want de hond heeft geen idee waar dat stoppunt is of waar de duif ligt.
Als de hond de aanwijzingen niet goed opvolgt komt hij niet alleen niet op het stoppunt of bij de duif maar steken de keurmeesters ook hun boekje omhoog en wordt de proef beeindigd.
Als de hond dit met een voldoende heeft afgelegd volgt als laatste A proef nog een sleep:
Apport van verre loper over breed water Artikel A.14 Proef J:
1. De hond moet, zonder halsband of lijn, een aan de overzijde van een breed, diep water ver weggesleept wilde eend apporteren.
Hij dient gebruik te maken van het sleepspoor.
2. Het water dient tenminste vijftien meter breed te zijn en zo diep dat de hond, om de overkant te bereiken, moet zwem men.
3. Vanaf de overkant van het water wordt een sleepspoor getrokken dat, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het water en de
geaardheid van het terrein, minimaal honderd vijftig meter en maximaal drie honderd meter lang is. In het spoor moeten minimaal
twee haken van ongeveer negentig graden zitten. Aan het einde van het sleepspoor wordt een wilde eend neergelegd.
4. De sleper en zo gewenst ook keurmeesters trekken zich op een zodanige plaats terug, dat hun aanwezigheid en hun loopspoor
zo weinig mogelijk stimulerend of belemmerend op de hond werken.
5. De hond mag het trekken van het sleepspoor niet zien.
6. Bij voorkeur dient de proef zo te worden uitgezet dat de wind uit een richting komt, variërend tussen recht van achter en loodrecht
op die, waarin de hond over het water moet worden gestuurd.
7. Het begin van het sleepspoor wordt zo natuurlijk mogelijk gemarkeerd en aan de voorjager bekend gemaakt. De voorjager mag de
hond naar het begin van het sleepspoor dirigeren. Als de hond het sleepspoor heeft aangenomen is het de voorjager verboden
verdere commando's te geven.
8. Bij voorkeur dienen aan de overkant van het water de terreinomstandigheden zodanig te zijn dat de hond die het sleepspoor heeft
aangenomen snel aan het zicht van de voorjager wordt onttrokken.
Beoordeling:
Algemeen:
. De hond moet door gebruik te maken van het sleepspoor bij de eend komen.
. De hond mag op aanwijzing van de keurmeester maximaal tweemaal op het sleepspoor worden gezet.
Opstelling van de keurmeesters:
. Een keurmeester aan de waterkant bij de voorjager en twee keurmeesters op het sleepspoor.
. De keurmeester aan de waterkant beoordeelt het waterwerk, het opnemen van het sleepspoor en het apport. Hij ziet er tevens op
toe dat de voorjager geen commando's geeft als dit niet is toegestaan.
. De keurmeesters op het sleepspoor nemen zodanige posities in dat het werk op het gehele sleepspoor en het gedrag van de hond
bij de eend kan worden beoordeeld.
- samantha!
- Zeer actief
Haha dan krijgt hij nog fansSita schreef:Gefeliciteerd Samantha en Jack! Dik verdiend dat A-diploma voor jullie![]()

Effe zonder gekheid: rustig aan doen we zeker hoor! ik denk nog helemaal niet aan dingen als nimrod

Jack is inderdaad nog hartstikke jong, mijn doel was een A diploma met hem halen en dat heb ik nu bereikt.
Over verdere doelen heb ik nog nieteens nagedacht, ik had 2 jaar terug nooit gedacht dat dit doel nu al bereikt zou zijn.
Hoe het nu verder gaat bepaal ik ook niet, de enige die dat bepaald is Jack

We doen lekker rustig aan en we zien wel waar we komen, Jack laat me vanzelf blijken hoe ver we kunnen gaan.
En bovenal blijven we gewoon lekker genieten van het samenwerken en van wat we bereikt hebben

Laatst gewijzigd door samantha! op 31 aug 2015 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Spuit 11 doet ook nog ff feliciteren 

- Lunatic
- Erelid
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ga je ook nog OWT's met hem lopen?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!