Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hij wordt wel heel schraal. * nu met foto's
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Hij wordt wel heel schraal.
En hoe zit dat dan bij rassen? Want volgens mij zijn er genoeg rassen waaronder bv pointers die sowieso geen vet horen te hebben. Neem een windhond? Die hebben ook geen vet maar ze zijn wel gezond. Volgens mij kun je niet zeggen dat een hond gewoon een hond is en dat elke uiterlijkheid van mager zijn gelijk is bij elk ras en elke hond. Een rottweiler die ribben toont en die ruggenwervels laat zien is echt veel te mager. Dat geldt ook voor een labrador. Maar een setter die ribben laat zien is prima op gewicht. Idem voor een pointer als je het mij vraagt.
Ik geloof dat Pablo te mager wordt. Even tussendoor voor de duidelijkheid. Als hij van mij was kreeg hij er dan een bakje pens van smuldier bij en dat elke dag. Een heel bakje van 400 gram. Moet je eens kijken hoe snel die magerheid weg is. Dat was tenminste hoe het voor mijn honden werkte. Eva en Dapper werden ook wel eens wat mager. Die kregen dan gewoon een bak smuldier erbij en hop, er kwam weer wat vet op.
Smuldier was bij mijn honden DE manier om ze aan te laten komen.
Ik geloof dat Pablo te mager wordt. Even tussendoor voor de duidelijkheid. Als hij van mij was kreeg hij er dan een bakje pens van smuldier bij en dat elke dag. Een heel bakje van 400 gram. Moet je eens kijken hoe snel die magerheid weg is. Dat was tenminste hoe het voor mijn honden werkte. Eva en Dapper werden ook wel eens wat mager. Die kregen dan gewoon een bak smuldier erbij en hop, er kwam weer wat vet op.
Smuldier was bij mijn honden DE manier om ze aan te laten komen.
-
- Zeer actief
Aan het horen is het een soort van marathon loper modelpointer schreef:Tja, ik had foto's van Pablo beloofd, maar er kwam van alles tussen.Zal ik morgen doen.
Nogmaals Pablo is mager, daar heeft hij geen last van. Maar hij valt af en dat wil ik doorbreken.
Ik kan zijn ribben en ruggewervels zien en hij heeft een jaloersmakende slanke taille

Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 26 aug 2015 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Wie zijn wel van de anti-brokbrigade? Ik geef geen brokken maar ik heb er ook niks op tegen
Smuldier is gewoon lekker vettig en zette bij mijn honden prima aan.

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Mijn Portugese Pointer mix was ook echt nooit op gewicht te houden, hij kreeg versvlees (mede omdat hij geen brokken wil) en dat vulde ik aan met pasta. 1x per week vette zalm en meerdere keren pd voeren.
Nu is hij 6 en gaat het (ineens) wel aanzetten
dus nu moet ik weer opletten..
Nu is hij 6 en gaat het (ineens) wel aanzetten

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
- Zeer actief
Ik vind de getoonde honden dus echt niet te mager.Tara schreef:Hoe kom je er nou toch bij dat er rassen zijn die geen vet horen te hebben? Dat horen ze wèl te hebben, en allemaal om dezelfde reden.laeken schreef:En hoe zit dat dan bij rassen? Want volgens mij zijn er genoeg rassen waaronder bv pointers die sowieso geen vet horen te hebben. Neem een windhond? Die hebben ook geen vet maar ze zijn wel gezond.
Echter per hond heb je gewoon verschillen tussen hoe droog ze horen te zijn. Labradors hebben veel vetopslag die ze net zo goed niet horen te hebben, dat is niet anders dan bij andere honden. Dat de fokkerij er zo in is doorgeschoten is een tweede.
Deze greyhound is prima op gewicht, omdat hij zo droog is zie je zijn laatste ribben, maar voor de rest zit er echt een minimaal laagje vet overheen, zoals dat hoort.
Deze is te mager, dat verschil zie je toch?
En dan hier een vizsla, vergelijkbaar met de pointer:
Goed gewicht:
Mager:
Nogmaals, het gaat om "droog". Niet om mager.
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Nou ik vind de Vizla wel degelijk aan de magere kant. Zo ging mijn hond er dus ook uit zien en daar pas ik voor, hij moet het modelletje wat daarboven staat.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Sientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Amy is denk ik zoals de Viszla, maar bij haar zie je het veel minder goed omdat ze een stokharige vacht heeft. ik voel als ik aai duidelijk haar ruggegraat en ribben. Ze was juist heel mooi, totdat we op vakantie gingen (op een camping en Amy was voor het eerst mee). Toen is ze mager geworden.
Nu voer ik sinds een week 3 porties en geeft schapenvet erbij. Ze krijgt nu 250 gr. (aanbevolen hoeveelheid per dag voor actieve hond) Orijen Regional Red en 400 gram smuldier per dag. Ze krijgt dus eigenlijk dat smuldier als extraatje.
Iemand die hierover opmerkingen heeft? Zou Orijen, ondanks dat het een hele goede brok is, toch niet voldoende zijn voor Amy? Of is het juist de smuldier? Ik gaf tot eergisteren de 250 gr. brok in één maaltijd. nu voer ik het in 2 keer en de smuldier krijgt Amy nog wel in z'n geheel.
Ik ben eigenlijk ook heel erg van het voeren zonder granen, maar nu twijfel ik toch een beetje door wat er hier gezegd is.
Nu voer ik sinds een week 3 porties en geeft schapenvet erbij. Ze krijgt nu 250 gr. (aanbevolen hoeveelheid per dag voor actieve hond) Orijen Regional Red en 400 gram smuldier per dag. Ze krijgt dus eigenlijk dat smuldier als extraatje.
Iemand die hierover opmerkingen heeft? Zou Orijen, ondanks dat het een hele goede brok is, toch niet voldoende zijn voor Amy? Of is het juist de smuldier? Ik gaf tot eergisteren de 250 gr. brok in één maaltijd. nu voer ik het in 2 keer en de smuldier krijgt Amy nog wel in z'n geheel.
Ik ben eigenlijk ook heel erg van het voeren zonder granen, maar nu twijfel ik toch een beetje door wat er hier gezegd is.

- Sientje
- Zeer actief
Dat is één en al spier, prachtig! (bij dat type hond dan....je moet ervan houden.)Nanna schreef:Op foto's is het altijd uitkijken want bij windhonden hangt het er heel erg vanaf wanneer je die foto maakt. Als ze een snelle ademhaling hebben (net gerend bijvoorbeeld) dan zie je die ribben erg goed.
Ik vind trouwens ook een hond niet heel snel te mager. Zeker niet jonge reuen die puberen. Kijk maar eens in de brugklas op de middelbare school; het zijn veelal van die spichtjes die pas na een paar jaar gaan uitzwaren. Die moet je niet volproppen met McDonaldsvoer.
Zelf ben ik dol op de Azawakh. Die wordt door veel mensen standaard als 'veel te mager' betiteld. Terwijl dat pertinent niet waar is.
![]()

- dagmar88
- Zeer actief
Sientje schreef:Amy is denk ik zoals de Viszla, maar bij haar zie je het veel minder goed omdat ze een stokharige vacht heeft. ik voel als ik aai duidelijk haar ruggegraat en ribben. Ze was juist heel mooi, totdat we op vakantie gingen (op een camping en Amy was voor het eerst mee). Toen is ze mager geworden.
Wat weegt Amy en wat zou ze moeten wegen?
- Sientje
- Zeer actief
Amy weegt tegen de 20 kg schat ik (heb niet meer gewogen na de vakantie). en is 60 cm. hoog. Toen ze mooier was qua lijf, was ze ruim 21 kg.dagmar88 schreef:Sientje schreef:Amy is denk ik zoals de Viszla, maar bij haar zie je het veel minder goed omdat ze een stokharige vacht heeft. ik voel als ik aai duidelijk haar ruggegraat en ribben. Ze was juist heel mooi, totdat we op vakantie gingen (op een camping en Amy was voor het eerst mee). Toen is ze mager geworden.
Wat weegt Amy en wat zou ze moeten wegen?
Ze is een mengelmoes, dus haar ideale gewicht zou ik niet weten. Maar ik schat in dat je richting een Syberische husky moet denken qua richtlijnen (15,5 tot 23 kg. bij een hoogte van 50-56 cm.).
Ze is, zo lang ik haar heb (10 mnd.) nét aan goed geweest. Ze is ook wel heel energiek en actief.

- pointer
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound - Aantal honden: 2
Tadaah, de foto's . Als ik het op de foto bekijk vind ik het wel weer meevallen.

Groetjes Iris
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Re: Hij wordt wel heel schraal. * nu met foto's
Als dit meevalt, snap ik wel dat je hem schraal vindt. Dit zou voor mij op het randje zijn, ik vind het iets teveel rib al. En als het in het echt nog duidelijker is, geef ik je groot gelijk dat je er wat aan wilt. Niet veel, maar net die kilo ongeveer. Tay voelt op het moment zoals de foto's eruit zien, die voer ik meer, omdat ik wel wil dat hij iets heeft om te verbranden en spieren mee op te bouwen.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik vind 'm ook net te mager. Kilo'tje erbij en het ziet er veel fijner uit denk ik.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
- pointer
- Zeer actief
Niet zo'n duidelijke foto, maar dit is een half jaar geleden. Daar toch iets meer vet op de botjes

Groetjes Iris
- dagmar88
- Zeer actief
pointer schreef:Niet zo'n duidelijke foto, maar dit is een half jaar geleden. Daar toch iets meer vet op de botjes
Van mij zou hij er precies tussenin mogen zitten.
Als hij de komende weken met meer/vaker voeren magerder blijft worden wel even naar de dierenarts.
Bij mijn jonge reu was dat het enige teken dat er iets goed mis zat, achteraf.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wat glimt ie lekker zeg. Voor mij is het ook iets te slank, ik zou zelf iets minder rib willen zien. Vind ik mooier en lijkt me ook iets gezonder.
- dagmar88
- Zeer actief
Sientje schreef: Amy weegt tegen de 20 kg schat ik (heb niet meer gewogen na de vakantie). en is 60 cm. hoog. Toen ze mooier was qua lijf, was ze ruim 21 kg.
Ze is een mengelmoes, dus haar ideale gewicht zou ik niet weten. Maar ik schat in dat je richting een Syberische husky moet denken qua richtlijnen (15,5 tot 23 kg. bij een hoogte van 50-56 cm.).
Ze is, zo lang ik haar heb (10 mnd.) nét aan goed geweest. Ze is ook wel heel energiek en actief.
Dan is 250 gram niet zo veel hoor. Charlie weegt ook 20 tot 21 kilo, is best snel spekkig en krijgt 200 gram.
Anders hier eens naar kijken, dat is van vergelijkbare kwaliteit, goedkoper en calorierijker.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... vet/293464
-
- Zeer actief
Ik vond hem te dik eerlijk gezegd en nu is hij lekker strak en schraal. Ik zou tekenen voor zijn huidige conditie. Wat mij betreft niks mis mee. Je kan hem zo nu en dan een bakje smuldier bijgeven om te zien of hij dat nodig heeft en dan ietsjes aan wil komen. Ik zou hem zelf niet meer zo dik laten worden als hij was. Dat is showmodel.
- pointer
- Zeer actief
Ik schiet meteen in de verdediginglaeken schreef:Ik vond hem te dik eerlijk gezegd en nu is hij lekker strak en schraal. Ik zou tekenen voor zijn huidige conditie. Wat mij betreft niks mis mee. Je kan hem zo nu en dan een bakje smuldier bijgeven om te zien of hij dat nodig heeft en dan ietsjes aan wil komen. Ik zou hem zelf niet meer zo dik laten worden als hij was. Dat is showmodel.

In mijn beleving is Pablo nooit dik geweest, foto vertekend denk ik een beetje. Dus ik gooi er nog een keer foto tegenaan, uit de dezelfde wazige serie.
Ik vind hem daar juist mooi.

Maar goed, smaken verschillen. Ter voorbereiding op de coursingdag in Velp houd ik hem nog even in superslanke conditie

Groetjes Iris
-
- Zeer actief
Je hoeft je niet te verdedigen hoor. Hij is prachtig. Maar ik zie in stand bij dat soort honden wel graag 2 of 3 ribben. In de dikkere toestand zie ik geen ribben. Dat vind ik voor een pointer te dik. Nu is hij wat schraal maar zeker niet graadmager als je het mij vraagt.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind hem echt wel heel mager. Vergelijk alleen zijn hoofd maar eens, zelfs daar heeft hij heel hard ingeleverd.
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
http://www.cashelvale.nl
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Op de laatste foto die je van hem geplaatst hebt vind ik hem persoonlijk precies goed.
Hoe hij nu is, is naar mijn smaak net even te schraal een kilootje, of anderhalf, zou hem niet misstaan denk ik.
Het blijft altijd lastig en smaken verschillen, zo blijkt in dit topic ook maar weer.
En het is ook wel rasafhankelijk, als ik hier thuis kijk zie je bij Mojo op met het blote oog zijn heupbotten en ruggengraat. Toch is hij niet te mager want op zijn ribben zit een heel klein laagje vet, en hij is prima bespierd dus gewoon okay. Als ik bij Tapas haar heupbotten en ruggengraat niet meer alleen zou voelen zoals nu maar ook zou zien, is zij echt te mager. Dat is een hond van een toch wel ander type, en dat scheelt gewoon.
Hoe hij nu is, is naar mijn smaak net even te schraal een kilootje, of anderhalf, zou hem niet misstaan denk ik.
Het blijft altijd lastig en smaken verschillen, zo blijkt in dit topic ook maar weer.
En het is ook wel rasafhankelijk, als ik hier thuis kijk zie je bij Mojo op met het blote oog zijn heupbotten en ruggengraat. Toch is hij niet te mager want op zijn ribben zit een heel klein laagje vet, en hij is prima bespierd dus gewoon okay. Als ik bij Tapas haar heupbotten en ruggengraat niet meer alleen zou voelen zoals nu maar ook zou zien, is zij echt te mager. Dat is een hond van een toch wel ander type, en dat scheelt gewoon.
-
- Zeer actief
Je kunt nu alle ribben zien, is voor mij ook net even te weinig, en ja idd als er nu een bacterie of virus aan komt wandelen en hij krijgt t een of het anders, waar haalt hij dan zijn reserves vandaan......
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
ik vind het voor dit type hond ook net wat te weinig. Op die laatste foto vind ik m mooi Zou van mij dus wel wat bijmogen ja. Soms is het maar net een kilo die het verschil maakt.
-
- Zeer actief
Gelukkig gaan hondjes niet dood van een kilo minder. Ook niet als ze de griep krijgen.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Als het goed is niet nee, maar hetzelfde geldt voor een kilootje meer. Als het daarbij blijft.laeken schreef:Gelukkig gaan hondjes niet dood van een kilo minder. Ook niet als ze de griep krijgen.
Maar als een hond zonder aanwijsbare oorzaak gewicht verliest terwijl hij gewoon op een normale volwassen leeftijd is, dan zou ik als het gewicht zich niet stabiliseert toch een keer naar de dierenarts gaan om hem te laten checken.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Eerste foto's vind ik hem zeker te mager, op de laatste foto vind ik hem precies goed, absoluut niet te dik, erg mooi!
Ik hoop dat je hem met de gegeven tips weer op gewicht kunt krijgen.
Ik hoop dat je hem met de gegeven tips weer op gewicht kunt krijgen.
- pointer
- Zeer actief
Ik ga het maar niet ingewikkelder maken dan het soms toch al is. Ik heb de diepvries volgestouwd met smuldier.
Tussen de middag voorlopig een bakje smuldier voor de druktemaker.
Ik maak me vooralsnog geen zorgen om zijn gezondheid, blijft hij ondanks de extra voeding toch afvallen, dan maken we een afspraak bij de DA.
Bedankt voor alle tips en de leuke complimenten !
Tussen de middag voorlopig een bakje smuldier voor de druktemaker.
Ik maak me vooralsnog geen zorgen om zijn gezondheid, blijft hij ondanks de extra voeding toch afvallen, dan maken we een afspraak bij de DA.
Bedankt voor alle tips en de leuke complimenten !
Groetjes Iris
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Idem hier en ik hou absoluut niet van te dikke honden.Tara schreef:Ik ook.LongFields schreef:Op de laatste foto die je van hem geplaatst hebt vind ik hem persoonlijk precies goed.
Dit soort energieke honden heeft dat reservelaagje echt nodig, anders teren ze te snel in bij de levensstijl die ze zich nou eenmaal graag aanmeten.
Maar ik vind hem op dit moment echt te mager. Zou het wel even goed in de gaten houden, maar hopelijk komt hij een beetje aan met wat extra's.