Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Loslopende vechthonden: wat doe je (eraan)?
Moderator: moderatorteam
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Re: Loslopende vechthonden: wat doe je (eraan)?
Dan loop je dus om. Dat moet ik ook vaak genoeg doen omdat mensen te lui zijn om hun honden daadwerkelijk uit te laten dus ze overal maar losgooien.
-
Opjeplaats
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Cubo de la basura
- Aantal honden: 1
Bedankt voor jullie reacties.
Er zijn een aantal dingen waar ik wel wat aan heb.
Ik had moeten zeggen dat ik mijn bericht postte naar aanleiding van een ervaring afgelopen nacht. Het gebeurde toen ik mijn eigen hond uitliet. Mijn hond, een rustige en gehoorzame Spaanse mix van een Duitse herder, windhond, nog iets die ca. 10 kg weegt, was aangelijnd en volgde mij netjes. In een parkje met wat heggen, kwam er uit het niets een staffordachtige hond. Hij stond voor ons te grommen in een houding die mij niet beviel. Even later kwam er een tweede de hoek om kijken. Toen ik het na enkele momenten niet vertrouwde, heb ik mijn hond opgepakt en ben ik tegen een hek gaan staan, met mijn rug richting de honden. Even later kreeg ik de baas in het oog, die liep nl. 30 meter verderop. Ik verzocht haar om haar honden bij me weg te halen. Dat deed ze niet en ze ging er ook niet echt op in. Ze reageerde op zich aardig en enigszins begripvol op mijn geschrokken reactie, maar ze deed dus niets en haar boodschap was wel dat ze haar honden blijft laten loslopen. Ik zei toen op een nogal geschrokken toon dat ik daar absoluut niet van gediend was. Ondertussen stonden twee van de drie andere honden die ze bij zich had, tegen ons te blaffen. Deze waren wel aangelijnd. Daarop begon ijn hond terug te grommen, iets wat hij nooit doet. Op een gegeven moment was ik er klaar mee en ben ik half in het gesprek weggelopen, omdat haar honden bleven blaffen en ik niet het idee had dat ze de situatie onder controle ging krijgen. Een van de twee dreigende honden was alweer ergens anders heengerend, in de richting waar ik ook naartoe moest. Op de terugweg naar huis keek ik nog een aantal keer om, maar de hond heb ik niet meer gezien.
Ik stond de afgelopen nacht met mijn rug naar de hond, dus dat ga ik anders doen.
Ook zal ik die andere hond(en) voortaan beter in de gaten houden. Gisteren ben ik de dreigende hond op een gegeven moment uit het oog verloren, omdat hij opeens ergens anders heenrende.
En misschien moet ik toch ook assertiever worden. Ik ben zeker mondig genoeg, maar op zulke momenten vind ik het moeilijk om rustig uit te leggen dat ik er niet van gediend ben als zo'n hond opeens op me af komt of voor me staat. Helemaal lastig vind ik het als de baas doet alsof er niets aan de hand is, stelt dat ik de situatie maar te accepteren heb en ik het gevoel krijg dat ik de reden ben waarom zijn/haar hond doet zoals die doet.
Ik ben blij om te horen dat het niet slecht is als ik mijn hond oppak. Ik doe het natuurlijk liever niet, maar als ik het echt niet vertrouw, dan vind ik het toch wel prettig. Toen ik dat gisteren deed, gromde mijn hond voor het eerst naar een andere hond, dus echt goed zal het niet zijn, maar het risico dat ik mijn hond verlies omdat een ander zijn hond niet aanlijnt, wil ik gewoon niet lopen.
Ik zal het ook bij de wijkagent melden.
Bedankt voor jullie hulp.
Er zijn een aantal dingen waar ik wel wat aan heb.
Ik had moeten zeggen dat ik mijn bericht postte naar aanleiding van een ervaring afgelopen nacht. Het gebeurde toen ik mijn eigen hond uitliet. Mijn hond, een rustige en gehoorzame Spaanse mix van een Duitse herder, windhond, nog iets die ca. 10 kg weegt, was aangelijnd en volgde mij netjes. In een parkje met wat heggen, kwam er uit het niets een staffordachtige hond. Hij stond voor ons te grommen in een houding die mij niet beviel. Even later kwam er een tweede de hoek om kijken. Toen ik het na enkele momenten niet vertrouwde, heb ik mijn hond opgepakt en ben ik tegen een hek gaan staan, met mijn rug richting de honden. Even later kreeg ik de baas in het oog, die liep nl. 30 meter verderop. Ik verzocht haar om haar honden bij me weg te halen. Dat deed ze niet en ze ging er ook niet echt op in. Ze reageerde op zich aardig en enigszins begripvol op mijn geschrokken reactie, maar ze deed dus niets en haar boodschap was wel dat ze haar honden blijft laten loslopen. Ik zei toen op een nogal geschrokken toon dat ik daar absoluut niet van gediend was. Ondertussen stonden twee van de drie andere honden die ze bij zich had, tegen ons te blaffen. Deze waren wel aangelijnd. Daarop begon ijn hond terug te grommen, iets wat hij nooit doet. Op een gegeven moment was ik er klaar mee en ben ik half in het gesprek weggelopen, omdat haar honden bleven blaffen en ik niet het idee had dat ze de situatie onder controle ging krijgen. Een van de twee dreigende honden was alweer ergens anders heengerend, in de richting waar ik ook naartoe moest. Op de terugweg naar huis keek ik nog een aantal keer om, maar de hond heb ik niet meer gezien.
Ik stond de afgelopen nacht met mijn rug naar de hond, dus dat ga ik anders doen.
Ook zal ik die andere hond(en) voortaan beter in de gaten houden. Gisteren ben ik de dreigende hond op een gegeven moment uit het oog verloren, omdat hij opeens ergens anders heenrende.
En misschien moet ik toch ook assertiever worden. Ik ben zeker mondig genoeg, maar op zulke momenten vind ik het moeilijk om rustig uit te leggen dat ik er niet van gediend ben als zo'n hond opeens op me af komt of voor me staat. Helemaal lastig vind ik het als de baas doet alsof er niets aan de hand is, stelt dat ik de situatie maar te accepteren heb en ik het gevoel krijg dat ik de reden ben waarom zijn/haar hond doet zoals die doet.
Ik ben blij om te horen dat het niet slecht is als ik mijn hond oppak. Ik doe het natuurlijk liever niet, maar als ik het echt niet vertrouw, dan vind ik het toch wel prettig. Toen ik dat gisteren deed, gromde mijn hond voor het eerst naar een andere hond, dus echt goed zal het niet zijn, maar het risico dat ik mijn hond verlies omdat een ander zijn hond niet aanlijnt, wil ik gewoon niet lopen.
-
Opjeplaats
- geregistreerd lid
Het is mijn hond niet, dus zeker weten doe ik het niet. Een andere hond lezen is altijd lastig en bulterriërs vind ik helemaal een uitdaging. Volgens mij heb ik duidelijk omschreven welke signalen de andere hond afgeeft. Dat dat zowel spelen als vechten kan betekenen, maakt het lastig.Sas schreef:Hoezo: heb je het vermoeden? Is de hond nu agressief of niet?
Als de boel eerst moet escaleren voordat ik gelijk heb en mijn zorgen worden afgedaan als waanbeelden, dan hoef ik mijn gelijk niet.Sas schreef:Dit gebeurd allemaal vaak maar is nog nooit echt geëscaleerd? Kan het dan niet zo zijn dat de baas gewoon gelijk heeft met z`n "mijn hond doet niks" ? Ik heb eigenlijk het idee dat jij dingen ziet die er niet zijn.
Dat is niet altijd een mogelijkheid. Bovendien stond de hond opeens voor me. Moet ik me dan gewoon omdraaien en weglopen?Valerie schreef:Dan loop je dus om. Dat moet ik ook vaak genoeg doen omdat mensen te lui zijn om hun honden daadwerkelijk uit te laten dus ze overal maar losgooien.
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Snap ik helemaal, maar bedoelde meer dat ze er niet iets van maakt dat er niet is. Er komt een hond op haar afgestorm blaffend en grommend, wat voor ras dan ook, dat is niet leuk en niet ok. Inderdaad om lopen als je ze ziet. Zou helemaal ideaal zijn als iedereen zijn hond gewoon even bij zich zou houden. Ik laat Skye ook los op plekken waar dat niet mag, maar ik hou hem altijd bij me en lijn hem altijd aan als er mensen aankomen met een aangelijnde hond.Valerie schreef:Dan loop je dus om. Dat moet ik ook vaak genoeg doen omdat mensen te lui zijn om hun honden daadwerkelijk uit te laten dus ze overal maar losgooien.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik heb het niet op honden die met zwaaiende antenne op mijn hond afkomen, dus vóórdat die bij me is maak ik me groot en stuur ik hem weg. Moven! Nu! Meestal helpt dat wel. En hier in de wijk lopen maar heel weinig honden los. Er zijn er sowieso niet veel hier.
Aan de andere kant ging dit laatst op de hei goed en heeft Kiki een poos leuk gerommeld met een Staffie van anderhalf jaar.
Aan de andere kant ging dit laatst op de hei goed en heeft Kiki een poos leuk gerommeld met een Staffie van anderhalf jaar.
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Neeltje
Moet je dan afwachten of het escaleerd? Soms neem je gewoon niet het risico of het escaleert, want dan ben je te laat.Sas schreef:mmm...
Hoezo: heb je het vermoeden? Is de hond nu agressief of niet?Ik woon in een buurt waar regelmatig mensen hun vechthonden laten loslopen (Staffords etc.). Op zich vind ik dat niet zo erg, maar vaak heb ik het vermoeden dat het baasje ze totaal niet onder controle heeft en de hond agressief gedrag vertoont.
Dit gebeurd allemaal vaak maar is nog nooit echt geëscaleerd? Kan het dan niet zo zijn dat de baas gewoon gelijk heeft met z`n "mijn hond doet niks" ? Ik heb eigenlijk het idee dat jij dingen ziet die er niet zijn.Het gebeurt namelijk vaak dat de honden ver weg van de baas lopen, ze op mij en mijn hond afstormen, ze hun volledige concentratie op mijn hond richten, ze op enige afstand van ons stokstijf met een trillende staart blijven staan, ze naar mij of mijn hond grommen en blaffen etc. ...... Als ik dan op een zo goed mogelijke manier de baas verzoek om het beestje bij zich te houden en/of hem aan te lijnen, wordt er nogal laconiek gereageerd. "Mijn hond doet echt niets", "Ik heb u hier nog niet eerder zien lopen" etc. Daar kan ik natuurlijk helemaal niets mee
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Wat ik ook vaak doe is, heel paniekerig schreeuwen van, mijn honden hebben besmettelijk schurft, en dan komen ze wel snel in actie hoor 

-
Neeltje
Loops zijn hielp laatst ook heel goed.Lizzie. schreef:Wat ik ook vaak doe is, heel paniekerig schreeuwen van, mijn honden hebben besmettelijk schurft, en dan komen ze wel snel in actie hoor
-
Lizzie.
- Zeer actief
Heb ik ook een tijdje geroepen, maar dan kreeg ik te vaak als antwoord terug, dat geef niet hoor want die van mijn zijn gecastreerd. Dus dat roep ik maar niet meerNeeltje schreef:Loops zijn hielp laatst ook heel goed.Lizzie. schreef:Wat ik ook vaak doe is, heel paniekerig schreeuwen van, mijn honden hebben besmettelijk schurft, en dan komen ze wel snel in actie hoor

- Valerie
- Zeer actief
Dat is ook niet leuk maar dat zijn wel dingen waar je mee om moet gaan. Misschien op andere plekken of tijden lopen zodat je minder van dat soort mensen tegenkomt en op je omgeving letten en gewoon weggaan als je mensen of honden ziet waar jij je niet prettig bij voelt. Voorkomen is altijd beter dan genezen en helaas zal niet iedereen goed op zijn/haar honden letten of deze aan willen lijnen. Je kunt beter op jouw eigen instinct en gevoel vertrouwen dan op andere mensen.*Skye* schreef:Snap ik helemaal, maar bedoelde meer dat ze er niet iets van maakt dat er niet is. Er komt een hond op haar afgestorm blaffend en grommend, wat voor ras dan ook, dat is niet leuk en niet ok. Inderdaad om lopen als je ze ziet. Zou helemaal ideaal zijn als iedereen zijn hond gewoon even bij zich zou houden. Ik laat Skye ook los op plekken waar dat niet mag, maar ik hou hem altijd bij me en lijn hem altijd aan als er mensen aankomen met een aangelijnde hond.Valerie schreef:Dan loop je dus om. Dat moet ik ook vaak genoeg doen omdat mensen te lui zijn om hun honden daadwerkelijk uit te laten dus ze overal maar losgooien.
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
- Aantal honden: 3
Boeiend topic.
Ik heb het hier in de buurt met een Duitse herder. Ik heb nog nooit een hond gezien die zó extreem op andere honden én mensen reageert. Mevrouw laat met mega naaldhakken de hond uit en wordt meters ver mee getrokken. Ik keer direct om als ik deze hond tegen kom, maar een aantal weken terug kwam ik ze tegen in het donker.. Zag het dus niet op tijd. Die hond sprong gewoon naar voren, eerst richting Luna en toen richting mij. Vrouw had de lijn om een lataarnpaal heen gedaan, om zo die hond te kunnen houden. Beest onder de kwijl en schuim uit zijn mond. Het is echt een forse herder, ongecastereerde reu en dat vrouwtje is mijn postuur ( ik ben 1.65 en weeg 48 kg voor het idee haha). Dus dat gaat vroeg of laat fout. Ze wonen er nu een maand of 4 denk, maar iedereen is doodsbang dat er een keer wat gebeurd. Vrouw is helaas Pools oid, spreekt elk geval geen woord Nederlands/duits/ engels. Dus dat maakt het niet makkelijker.
Meerdere mensen hebben al de politie én dierenpolitie gebeld. Ze zijn ook een keer langs geweest. Maar zo lang er nog geen incident is geweest, kunnen zij niks. Oftewel wachten tot de eerste hond óf mens gebeten gaat worden en het hopelijk overleefd. Dan pas kunnen ze wat doen.
Lekker krom dus. Als die hond losschiet oid ben ik dus zwaar de lul. Ik kan niks tegen een grote Duitse herder. Geen idee wat ik zal doen.

Ik heb het hier in de buurt met een Duitse herder. Ik heb nog nooit een hond gezien die zó extreem op andere honden én mensen reageert. Mevrouw laat met mega naaldhakken de hond uit en wordt meters ver mee getrokken. Ik keer direct om als ik deze hond tegen kom, maar een aantal weken terug kwam ik ze tegen in het donker.. Zag het dus niet op tijd. Die hond sprong gewoon naar voren, eerst richting Luna en toen richting mij. Vrouw had de lijn om een lataarnpaal heen gedaan, om zo die hond te kunnen houden. Beest onder de kwijl en schuim uit zijn mond. Het is echt een forse herder, ongecastereerde reu en dat vrouwtje is mijn postuur ( ik ben 1.65 en weeg 48 kg voor het idee haha). Dus dat gaat vroeg of laat fout. Ze wonen er nu een maand of 4 denk, maar iedereen is doodsbang dat er een keer wat gebeurd. Vrouw is helaas Pools oid, spreekt elk geval geen woord Nederlands/duits/ engels. Dus dat maakt het niet makkelijker.
Meerdere mensen hebben al de politie én dierenpolitie gebeld. Ze zijn ook een keer langs geweest. Maar zo lang er nog geen incident is geweest, kunnen zij niks. Oftewel wachten tot de eerste hond óf mens gebeten gaat worden en het hopelijk overleefd. Dan pas kunnen ze wat doen.
Lekker krom dus. Als die hond losschiet oid ben ik dus zwaar de lul. Ik kan niks tegen een grote Duitse herder. Geen idee wat ik zal doen.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Als ik het op tijd zie, keer ik in dit soort situaties ook gewoon om. Ben ik te laat en staat een hond echt te fixeren of te grommen naar mijn honden, dan vraag ik eerst de baas om de hond bij zich te roepen. En gebeurt dat niet heel snel, dan ben ik niet zo lief en rustig tegen die hond hoor. Die jaag ik dan weg door flink met mijn armen te zwaaien, op de hond in te lopen en op een heel gemeende toon 'ga weg!' te zeggen.
Ik ga dan ook niet beleefd en rustig meer aan zo'n laconiek baasje uitleggen wat me dwarszit, want dat lijkt me wel duidelijk. Ik vind het makkelijker om de hond duidelijk te maken dat hij ons met rust moet laten, dan dat aan de baasjes uit te moeten leggen.
Ik ga dan ook niet beleefd en rustig meer aan zo'n laconiek baasje uitleggen wat me dwarszit, want dat lijkt me wel duidelijk. Ik vind het makkelijker om de hond duidelijk te maken dat hij ons met rust moet laten, dan dat aan de baasjes uit te moeten leggen.
-
korthaar
- Zeer actief
Als je alles op een hoop gooit, zie ik het er nog van komen dat honden straks nergens meer los mogen.
-
Neeltje
Dat mag ook al haast nergens meer. Ik heb het over loslopende honden hier in het dorp, waar een aanlijnplicht is, waar je raar wordt aangekeken als je je hond aan de lijn hebt. Ze lopen ook gewoon los langs een drukke 4 baanse weg. Eén kerel die vindt dat zijn boxer maar altijd los moet lopen, heeft ook geen lijn bij zich. En ik hoef geen drukke boxer bij mijn hond als 10 meter verder de auto's met 70 langs vliegen en fietsers en brommers op 30 cm langs vliegen. Ik probeer hem altijd te vermijden en gelukkig lukt dat. Het kan best een aardige hond zijn, maar niet op deze manier. Jammer voor de hond, komt hij niet verder als dit ene kleine rondje.korthaar schreef:Als je alles op een hoop gooit, zie ik het er nog van komen dat honden straks nergens meer los mogen.
-
Neeltje
Zal vast wel, maar als ik de hond niet ken en de eigenaar niet ken, hoef ik de hond niet bij me. Als je denkt dat je je hond los kunt laten lopen, moet je hem maar onder appèl hebben als je hem hier in het dorp lost laat lopen.Heavy schreef:Honden die op jouw hond komen afgestormd al blaffend die doen meestal niks is mijn ervaring![]()
Ik loop ze tegemoet en stuur ze weg en dat lukt tot nu toe altijd ( of ik heb geluk)
Ik vind het enger als er ineens eentje heel stil naast mijn hond staat en niet beweegt met zijn kop op mijn hond zijn rug .
-
Opjeplaats
- geregistreerd lid
Bedankt voor jullie reacties weer.
Wat ik wel jammer vind is dat veel reacties niet ingaan op mijn vragen, een nieuw of eigen verhaal vertellen of gewoon offtopic zijn.
Uit mijn berichten blijkt dat ik het heb over een plotselinge ontmoeting/confrontatie. Als ik eromheen had kunnen lopen, dan had ik dat natuurlijk gedaan. Toch raden velen dat aan zonder een antwoord te geven wat je nu feitelijk bij een confrontatie moet doen en of je er structureel iets aan kunt doen via de instanties.
Daarnaast begrijp ik dat sommige mensen soortgelijke ervaringen hebben die ze willen delen, maar het is lastig om een antwoord te vinden in zulke verhalen.
Tenslotte geven abstracte uitspraken als "Als je alles op een hoop gooit, zie ik het er nog van komen dat honden straks nergens meer los mogen." al helemaal antwoord op mijn vragen, maar vormen ze alleen maar aanleiding tot een oeverloze discussie...
Wat ik wel jammer vind is dat veel reacties niet ingaan op mijn vragen, een nieuw of eigen verhaal vertellen of gewoon offtopic zijn.
Uit mijn berichten blijkt dat ik het heb over een plotselinge ontmoeting/confrontatie. Als ik eromheen had kunnen lopen, dan had ik dat natuurlijk gedaan. Toch raden velen dat aan zonder een antwoord te geven wat je nu feitelijk bij een confrontatie moet doen en of je er structureel iets aan kunt doen via de instanties.
Daarnaast begrijp ik dat sommige mensen soortgelijke ervaringen hebben die ze willen delen, maar het is lastig om een antwoord te vinden in zulke verhalen.
Tenslotte geven abstracte uitspraken als "Als je alles op een hoop gooit, zie ik het er nog van komen dat honden straks nergens meer los mogen." al helemaal antwoord op mijn vragen, maar vormen ze alleen maar aanleiding tot een oeverloze discussie...
- Hanneke2
- Zeer actief
TS ziet fixeren en grommen. Dus moet ze maar gewoon wachten tot er gaten in haar hond zitten voor ze serieus wordt genomen?Sas schreef:mmm...
Hoezo: heb je het vermoeden? Is de hond nu agressief of niet?Ik woon in een buurt waar regelmatig mensen hun vechthonden laten loslopen (Staffords etc.). Op zich vind ik dat niet zo erg, maar vaak heb ik het vermoeden dat het baasje ze totaal niet onder controle heeft en de hond agressief gedrag vertoont.
Dit gebeurd allemaal vaak maar is nog nooit echt geëscaleerd? Kan het dan niet zo zijn dat de baas gewoon gelijk heeft met z`n "mijn hond doet niks" ? Ik heb eigenlijk het idee dat jij dingen ziet die er niet zijn.Het gebeurt namelijk vaak dat de honden ver weg van de baas lopen, ze op mij en mijn hond afstormen, ze hun volledige concentratie op mijn hond richten, ze op enige afstand van ons stokstijf met een trillende staart blijven staan, ze naar mij of mijn hond grommen en blaffen etc. ...... Als ik dan op een zo goed mogelijke manier de baas verzoek om het beestje bij zich te houden en/of hem aan te lijnen, wordt er nogal laconiek gereageerd. "Mijn hond doet echt niets", "Ik heb u hier nog niet eerder zien lopen" etc. Daar kan ik natuurlijk helemaal niets mee
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Wat ik wel eens doe bij honden die bij mijn honden blijven hangen waarvan ik weet dat het verkeerd kan gaan (Maylo is niet altijd even aardig tegen reutjes of Izzy wordt bereden). Is een simpele brul met ga je en ik wijs met me vinger een kant op en doe een stap in hun richting. Meestal helpt dit wel. Uiteraard als de andere hond wel echt kwaad in de zin heeft dan zou je wat sterker in je schoenen moeten staan met weg jagen.
Ik maak me ook minder druk om blaffende honden, ik ga me zorgen maken als ze verstarren en fixeren. Ik denk overigens ook dat jou hond jou angst/spanning heeft gevoeld toen jij je hond optilde en bleef staan en daarom is gaan grommen.
Ik maak me ook minder druk om blaffende honden, ik ga me zorgen maken als ze verstarren en fixeren. Ik denk overigens ook dat jou hond jou angst/spanning heeft gevoeld toen jij je hond optilde en bleef staan en daarom is gaan grommen.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Wat ik wel eens doe bij honden die bij mijn honden blijven hangen waarvan ik weet dat het verkeerd kan gaan (Maylo is niet altijd even aardig tegen reutjes of Izzy wordt bereden). Is een simpele brul met ga je en ik wijs met me vinger een kant op en doe een stap in hun richting. Meestal helpt dit wel. Uiteraard als de andere hond wel echt kwaad in de zin heeft dan zou je wat sterker in je schoenen moeten staan met weg jagen.
- ArjanD
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Duitse staande korthaar
Onzin, dat je je hond niet "mag" oppakken. Wanneer je samen aan de wandel bent, ben jij degene die jullie beiden zou moeten beschermen. Gewoon doen.
Verder is er weinig dat je kúnt doen. Ontwijken en de gemeente bellen.
Verder is er weinig dat je kúnt doen. Ontwijken en de gemeente bellen.
- Jackira
- Zeer actief
Het ligt wat mij betreft altijd een beetje aan wat voor baas er bij loopt. De categorie jong, stoer, breed en met o benen lopend en waarbij het lijkt alsof de hond een stoere accessoire is, valt in de door mij zeer bevooroordeelde groep gevaarlijk. Als ik denk door de houding van de baas en de hond dat het een verantwoordelijk koppel is dan hou ik nog steeds een voorzichtigheidsmarge in acht maar heb er iets meer vertrouwen in.
Hier in de buurt is het nodig om alert te zijn op dit soort types en het is een tweede natuur om de omgeving goed te observeren op ongeregeldheden. Die ontwijk ik van verre, daarbij handig gebruik makend van geparkeerde auto's en andere obstakels om onzichtbaar te blijven voor de tegenstander
Hier in de buurt is het nodig om alert te zijn op dit soort types en het is een tweede natuur om de omgeving goed te observeren op ongeregeldheden. Die ontwijk ik van verre, daarbij handig gebruik makend van geparkeerde auto's en andere obstakels om onzichtbaar te blijven voor de tegenstander
- Jackira
- Zeer actief
Ja wat je dan moet doen is afhankelijk van de reactie van de andere hond en je eigen hond. Er is niet 1 standaard antwoord. Dat zou te zwart wit zijn. Er is geen handleiding. Alleen bij alle ontmoetingen is regel 1 "hou je eigen hoofd koel en wees heel geconcentreerd op wat je doet en ken de reacties en lichaamstaal van je eigen hond heel goed" dat in ieder geval.
Zelf roep ik mijn honden altijd bij me en loop zo snel mogelijk door. Ook als de andere hond meeloopt want als je een bepaalde afstand hebt vanaf zijn baas dan kiest hij meestal eieren voor z'n geld en gaat terug naar z'n eigen baas. Bij de volhouders en in het ergste geval aanvallende honden denk ik niet dat je veel kunt beginnen. Als voorkomen niet lukt ben je bij zulke honden gewoon de lul. Daarom altijd heel goed opletten dat je niet in zo'n situatie komt.
Zelf roep ik mijn honden altijd bij me en loop zo snel mogelijk door. Ook als de andere hond meeloopt want als je een bepaalde afstand hebt vanaf zijn baas dan kiest hij meestal eieren voor z'n geld en gaat terug naar z'n eigen baas. Bij de volhouders en in het ergste geval aanvallende honden denk ik niet dat je veel kunt beginnen. Als voorkomen niet lukt ben je bij zulke honden gewoon de lul. Daarom altijd heel goed opletten dat je niet in zo'n situatie komt.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Nu woon ik niet in de stad maar in een rustig durpie, toch kom ook ik helaas met enige regelmaat loslopende honden tegen die voor 0,0 luisteren naar hun eigenaar en mij en de honden lastig vallen. De eerste keer vraag ik het streng doch vriendelijk om hun haarbal uit te buurt te houden, de keer erna schroom ik niet om als een tokkie uit te hoek te komen dat ze als de sódemieter die pokke hond bij zich moeten houden omdat ik anders zelf maatregelen zal treffenOpjeplaats schreef:Bedankt voor jullie reacties weer.
Echter met een duitse herder x windhond van 10kg(waarbij ik mij afvraag hoe zo'n kruising in godsnaam zo ieneminie kan zijn
-
Brigitte
- Zeer actief
Die gaf ik mooi een keer een tik met een zweep op zijn neus, hoppa opzouten nou*Skye* schreef:
Maar dat is het ook. Als er iedere keer gaten vallen zou er van alle kanten heel anders gereageerd worden. Ze willen het gewoon niet zien omdat het over het algemeen zo een lieve hond is. Hij is zo geworden omdat ze lastig gevallen zijn door een huskie die ook heel de tijd voor het raam bleef staan. Ze snappen niet dat mijn hond hetzelfde kan veranderen door wat hun hond doet.
- Valerie
- Zeer actief
Uiteinde van de politielijn werkt ook goed.
-
Brigitte
- Zeer actief
Nee hoor, deed ik ook als er agressieve loslopende kleine hondjes rond liepen dan ging die van mij ook de lucht in, wilde niet dat die kleine krengen de gaten in mijn prinsesje beten..Opjeplaats schreef:

-
Brigitte
- Zeer actief
Ik heb een hele fijne uitschuifbare haha, 2x waarschuwen nee niet aanlijnen en niet luisteren dan is het of een tik of tussen 2 kaken verdwijnen aan u de keusTara schreef:Moet je die wel nét toevallig bij je hebben. Er gaan in elk geval dagen voorbij dat ik zonder zweep op pad ga.Brigitte schreef:Die gaf ik mooi een keer een tik met een zweep op zijn neus, hoppa opzouten nou*Skye* schreef:
Maar dat is het ook. Als er iedere keer gaten vallen zou er van alle kanten heel anders gereageerd worden. Ze willen het gewoon niet zien omdat het over het algemeen zo een lieve hond is. Hij is zo geworden omdat ze lastig gevallen zijn door een huskie die ook heel de tijd voor het raam bleef staan. Ze snappen niet dat mijn hond hetzelfde kan veranderen door wat hun hond doet.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Het is vaak wel verstandig om het bestaande oogcontact tussen de honden af te breken door in de lijn te gaan staan tussen jouw hond en de aankomende hond.Nanna schreef:Welkom op het HFOpjeplaats schreef:Wat ik wel jammer vind is dat veel reacties niet ingaan op mijn vragen, een nieuw of eigen verhaal vertellen of gewoon offtopic zijn.
Weg- of omlopen is inderdaad het beste. Kom je echter in een situatie waarbij de grommerd al staat te fixeren dan is het eigenlijk het beste om helemaal niks te doen. Want bij alles dat je doet kan de vlam in de pan slaan.Opjeplaats schreef:Uit mijn berichten blijkt dat ik het heb over een plotselinge ontmoeting/confrontatie. Als ik eromheen had kunnen lopen, dan had ik dat natuurlijk gedaan. Toch raden velen dat aan zonder een antwoord te geven wat je nu feitelijk bij een confrontatie moet doen
Verwijder je dus zoveel mogelijk uit de situatie en wacht even af. Vaak lopen ze toch weer door nadat er even geestelijk ver-gepist is.
Niet haastig en angstig, maar rustig en neutraal.
- Hylos
- Zeer actief
GeweldigBrigitte schreef:Nee hoor, deed ik ook als er agressieve loslopende kleine hondjes rond liepen dan ging die van mij ook de lucht in, wilde niet dat die kleine krengen de gaten in mijn prinsesje beten..Opjeplaats schreef:
Zo heb ik ook eens met Xavi rondgelopen toen er weer eens een loslopend hondje aan kwam stormen. Maakt vaak veel duidelijk bij de baasjes zoiets