Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Gladhaar" uit ruwhaar x ruwhaar ?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: "Gladhaar" uit ruwhaar x ruwhaar ?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nee nooit gehoord bij de bouvier alhoewel als het voor zou komen dat ze weggemoffelt zouden worden net als met blond altijd werd gedaan. Weet wel toen ik een jaar of 13 was mijn oom een keer een korthaar bouvier had ,maar of dat een echte was of een nonbearded.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Tara schreef:
nathalie schreef:Is dat hetzelfde als bij de Vizsla's soms? Daar worden volgens mij ook weleens gladharen uit ruwharen geboren. Wij hadden er iig zo een op cursus.
Vast wel, ik vind eigenlijk dat de ruwharige Vizsla's sowieso vaak echt heel erg korte vachten hebben.
Dat klopt op zich wel als je weet dat ze niet tot de staande honden van het griffontype behoren, maar toch...
Ik zou het wel moeilijk vinden om een goede draadhaar uit te zoeken geloof ik. :wink:

Trouwens, over improper coats gesproken hè, bij die Vizsla's komen in een nest ruwharen nog wel eens langharen voor.
Dat is onwenselijk, maar dat ís me toch prachtig!

Afbeelding

En zo heb ik dan ook weer iemand gekend die op zoek ging naar een langhaar Vizsla. Die dacht er eentje te hebben gevonden en toen bleek het verdorie tóch een bearded exemplaar te zijn! :oohja:
Dat werd dan weer zoiets:
Afbeelding

Al googelend kwam ik dan deze nog weer tegen, die wordt draadhaar genoemd, maar dat is toch echt geen draadhaar.
Dat is dan weer een langhaar met een baard:

Afbeelding

Het selecteren op een goede ruwharige vacht is helemaal nog niet zo makkelijk.
Ik zou het sowieso heel moeilijk vinden om een mooie en goede Vizsla te vinden :wink:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tara schreef:
bouvierpoedel schreef:Nee nooit gehoord bij de bouvier alhoewel als het voor zou komen dat ze weggemoffelt zouden worden net als met blond altijd werd gedaan. Weet wel toen ik een jaar of 13 was mijn oom een keer een korthaar bouvier had ,maar of dat een echte was of een nonbearded.?
Draadharen zonder baard zijn geen kortharen, dus dat zal bij de bouvier ook niet anders zijn denk ik.
Maar ik ben ineens wel benieuwd eigenlijk. *gaat googelen*
Wat zeg je nou?
Draadharen als de draadhaar viszla, de draadhaar duitse staande en de draadhaar fousek zijn dus wél kortharen.
Het zijn kortharen met een baard. En die vacht wordt iets langer door het bearded-gen. Dus die korthaarbouvier lijkt me een non-bearded geweest.

Als die baard er niet is heeft dat invloed op de gehele vacht; die blijft dan korter.
Zo wordt een non-bearded portie dus korter van vacht, zie hieronder. Dat is niet geknipt, die vacht blijft korter doordat het bearded gen er niet is. Want een portie is een langhaar. Dus een non-bearded portie is nog steeds een langhaar, maar wel met een kortere vacht dan een bearded.
Improper (non-bearded) en dit is de lengte, langer wordt het niet, maar het is wel langhaar.
Afbeelding

Proper (bearded), en dat is (door het bearded-gen) een doorgroeivacht, dus die wordt zo lang als de linker (dat hoofd is wel getrimd verder).
Afbeelding Afbeelding
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ok, ik vind het allemaal maar ingewikkeld maar wel interessant...

Dus bij alle bearded honden zijn ook doorgroeivachten. Zonder het bearded gen hebben ze wel een langere vacht maar dat groeit niet door.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Gimmick schreef:Ok, ik vind het allemaal maar ingewikkeld maar wel interessant...

Dus bij alle bearded honden zijn ook doorgroeivachten. Zonder het bearded gen hebben ze wel een langere vacht maar dat groeit niet door.
Nee, het is niet zo ingewikkeld.
Je hebt gewoon (grofweg) twee vachteigenschappen:

Langhaar en korthaar

Bearded en non-bearded

Bearded maakt dat een vacht langer doorgroeit.
Dus een korte vacht wordt een iets langere vacht, zoals bv een teckel, een JRT, een Cesky Fousek, een Laekense herder, dat soort vachten.
Korthaar en bearded zijn altijd plukvachten.

Is een hond langharig en ook bearded, dan groeit de vacht langer door, bv een Portugese waterhond, een lagotto, een havanezer, een leeuwhondje...
Omdat die vachten zo lang worden dat ze geknipt worden wordt dat "doorgroeivacht" genoemd.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Ja, je hebt gelijk.
Ik bedoelde meer dat draadharen zonder baard geen kortharen zijn zoals Ridgebacks, Dalmaten, Duitse Doggen.
De vachtstructuur van non-bearded honden wijkt wel af van die van zulke rassen.
Maar niet omdat ze non-bearded zijn, gewoon omdat ze een ander vachttype hebben.
Maar genetisch is het wel gewoon korthaar.
Alleen zijn die van jou kortstokhaar, en een beagle bv heeft een andere vacht, dat is geen stokhaar.

Dus die kortharige bouvier is neem ik aan een normale kortstokhaar geweest.

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Tara schreef:Ja, je hebt gelijk.
Ik bedoelde meer dat draadharen zonder baard geen kortharen zijn zoals Ridgebacks, Dalmaten, Duitse Doggen.
De vachtstructuur van non-bearded honden wijkt wel af van die van zulke rassen.
Maar niet omdat ze non-bearded zijn, gewoon omdat ze een ander vachttype hebben.
Maar genetisch is het wel gewoon korthaar.
Alleen zijn die van jou kortstokhaar, en een beagle bv heeft een andere vacht, dat is geen stokhaar.

Dus die kortharige bouvier is neem ik aan een normale kortstokhaar geweest.
Als ik mij goed herinner dan had die baardlose bouvier wel wat harde haren door zijn vacht. Dat waren toen al africhtingslijnen en wat anders gefokt , bij die africhtingeslijnen zie je ook nog wel eens kortstaart nesten die je bij de showlijn niet ziet.
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

laeken schreef: Mooie pups. Maar dat zijn toch zeker wel pups met veel mechelaar in de stamboom denk ik? Of niet? Want ik vind het allemaal net mechelaars kwa gezichtsuitdrukking. Ook kwa uiterlijk en kleur. Super mooi, daar gaat het niet om. Maar niet zoals ik verwacht dat een nest laekense herders eruit zal zien.
Eindelijk de tijd genomen dit na te zoeken :engel:
Ja, er zitten mechels in de stamboom. Beide opa's zijn mechelaars and so on. Beide oma's zijn laekens, in elk geval tot in de 4e generatie, verder kan ik niet kijken op working dog.
Bij Eva zie ik toch duidelijk een laeken, ook als pup al. Maar ja, dat is makkelijk lullen als je het al weet :engel:

Ik heb nog wel een gerelateerde vraag aangaande baardjes en vachten.
Mijn roemeense straatfikkie Maddie, heeft een baard, en een ongeveer 10 cm lange vacht. Maar die groeit niet door (als ze langhaar-bearded zou zijn?), en is ook geen plukvacht (als ze korthaar-bearded zou zijn?).
Of snap ik er nog steeds geen biet van?
:Q:
Mevrouw straatfikkie herself:
Afbeelding
Afbeelding
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
bouvierpoedel
Zeer actief

Volgens mij heeft jouw staatfik gewoon een plukvacht , trouwens leuke hond.
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

bouvierpoedel schreef:Volgens mij heeft jouw staatfik gewoon een plukvacht , trouwens leuke hond.
Hebben? :engel: Ze loopt helemaal niet weg :Q:

Nee, het is volgens mij geen plukvacht. Ik heb haar nu een jaar, en er valt niets aan te plukken.
(ik heb een Jack pukkel ruwhaar, dus ben wel bekend met plukvachten)
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”