Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe behandelen jullie een hotspot?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

hoe behandelen jullie een hotspot?

Ongelezen bericht door schelsey »

Hoe verzorgen jullie een hotspot die ettert?

Ben al naar de dierenarts geweest zondagmorgen omdat het op 2 dagen tijd enorm was gaan groeien.

Antibiotica gekregen en jeukstillende injectie

Verder 3 keer per dag deppen met isobetadine

En zien dat ze niet krapt aan de wond, wond zit op nek maar redelijk laag, richting schouder en is zeker 10 cm groot

Vooral wond afschermen lukt me niet goed, t'shirt al aangedaan maar deze is aan de hals niet hoog genoeg dus ze kan er nog aan krabben
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Re: hoe behandelen jullie een hotspot?

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik maak de plek zo goed als kaal en smeer het in met tea tree oil meerdere keren per dag. dat is zo smerig dat ze er vanaf blijven. tea tree is bacteriedodend.
ellen
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Groene leem heb ik m'n moeder aangeraden toen. Droogt en werkt helend
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ik heb veel verschillende methoden kunnen uitproberen, bij onze hond werkt schoonmaken met Hibiscrub, goed droogdeppen en dan Dutimon poeder op strooien.
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Peer had het laatst voor het eerst. Op zijn staartpunt. Dus zoveel mogelijk haar weggeknipt en ik kreeg van een vriendin (zij is dierenartsassistent) hydrocortiderm zalf geloof ik dat het heette.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik zou in ieder geval het haar wat op of in de wond valt wegknippen. Dat geeft alleen maar reden tot jeuk en nog meer geirriteer. Verder inderdaad luchtig houden maar ik zelf kies wel voor iets wat er luchtig overvalt b.v. een T-shirt. Ik zou, als je eigen T-shirt te groot zou zijn een kleine bij de Zeeman kopen of wat met knip en knoop werk doen. Het gaat bij mij in deze meer om het voorkomen dat er van alles tegen de wond aankomt. Het is misschien niet nodig maar meer het idee (b.v. als hij met zo'n plek rechtstreeks op de vloer ligt denk ik weer "o jee, daar heb ik net met mijn schoen over gelopen". Dat idee.
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Twee t- shirts gebruiken, tegenover elkaar en aan elkaar vastspelden. Dus eentje voor hoofd en voorpoten en eentje voor staart en achterpoten. Als een gat te groot is, dicht spelden met veiligheidsspelden.
Insmeren met wat dan ook heeft hier anders geen zin, ze likt alles eraf als ze de kans krijgt. En een kap is ook zo wat..
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Mizzsylver schreef:Vooral niet scheren, en flink acederm erop. Dat lijkt 2 dagen een vieze zooi, en je gelooft niet dat het nog goed komt. Maar na een paar dagen kam je het uit en is het helemaal weg. Ik zweer dr bij :engel:
Mijn ervaring bij herders is juist dat de spot veel groter is dan het lijkt. Ik knip dan ook alles ruim weg, maak het schoon met Betadine-scrub en smeer het dan in met hydrocortiderm. Even een paar dagen bijhouden en weg is de spot. Ik heb bij de teckel eens flink acederm gebruikt. Wat een zooitje inderdaad :schrik:
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

crutz schreef:Groene leem heb ik m'n moeder aangeraden toen. Droogt en werkt helend
Dit dus en werkt ook nog tegen de jeuk.
Afbeelding
schelsey
Zeer actief

Blijkbaar is de behandeling die dierenarts aanrade voldoende want merk al veel verschil tegenover gistermorgen.

Vooral wond niet bedekken doet goed, nog een klein stukje dat ettert, verder is het droog

3 keer per dag met isobetadine zachtjes ontsmetten en verder niets zie ze, maar ik hoorde dat veel mensen
er nog andere dingen op smeerde, daarom mijn vraag
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Lizzie. schreef:
crutz schreef:Groene leem heb ik m'n moeder aangeraden toen. Droogt en werkt helend
En als ze het er af likken werkt het ook vanuit binnen zuiverend en helend. Maar vaak likken ze niet omdat het de jeuk weg haalt en droogt
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

schelsey schreef:Blijkbaar is de behandeling die dierenarts aanrade voldoende want merk al veel verschil tegenover gistermorgen.

Vooral wond niet bedekken doet goed, nog een klein stukje dat ettert, verder is het droog

3 keer per dag met isobetadine zachtjes ontsmetten en verder niets zie ze, maar ik hoorde dat veel mensen
er nog andere dingen op smeerde, daarom mijn vraag
Fijn dat het al beter gaat! :E:
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

schelsey schreef:Blijkbaar is de behandeling die dierenarts aanrade voldoende want merk al veel verschil tegenover gistermorgen.
Dan zou ik een volgende keer zeker geen AB geven

Ik scrub het met jodium, de plek zelf, en flink er omheen omdat het vaak veel groter is dan je ziet.
Twee maal daags tot het meest etterige weg is. Na het scrubben zo goed mogelijk drogen en dan hydrocortiderm erop
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mowgli heeft een paar weken geleden een hotspot gehad, de da heeft de plek kaal geschoren en ik moest cortavance op de plek sprayen het was met deze behandeling zo weg.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Patrol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Patrol »

De wond vrij knippen en ook ruim de haren erom heen, zodat er lucht bij komt. Dus niet scheren ivm. eventuele jeuk. Schoonmaken 2 x per dag met tea tree olie en asederm-poeder erop. Dat is jodiumpoeder, droogt het ook mooi van in. Maar in ieder geval zorgen dat er lucht bij komt dat is m.i. het belangrijkste... doe ik ook bij mensen wondjes.... drogen aan de lucht.
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

ik doe ook groene leem erop ( vanuit een tube)
droogt en zuivert

geweldig spul :ok:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
schelsey
Zeer actief

Het ziet er al veel beter uit, alleen dat tijdens en na verzorging van wond ze wel veel pijn heeft, vanmorgen proper gemaakt
dan ingesmeerd met een cortisone zalf die ik gisteren ben gaan halen, omdat ze enorm veel jeuk had, maar vooral die zalf
op doen doet veel pijn
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

schelsey schreef:Het ziet er al veel beter uit, alleen dat tijdens en na verzorging van wond ze wel veel pijn heeft, vanmorgen proper gemaakt
dan ingesmeerd met een cortisone zalf die ik gisteren ben gaan halen, omdat ze enorm veel jeuk had, maar vooral die zalf
op doen doet veel pijn
Daarom gebruik ik groene leem, dat hoef je er maar 1x op te doen en de leem verdroogt met de hotspot, leem valt er vanzelf af als het genezen is.
Afbeelding
schelsey
Zeer actief

Lizzie. schreef:
schelsey schreef:Het ziet er al veel beter uit, alleen dat tijdens en na verzorging van wond ze wel veel pijn heeft, vanmorgen proper gemaakt
op doen doet veel pijn
Daarom gebruik ik groene leem, dat hoef je er maar 1x op te doen en de leem verdroogt met de hotspot, leem valt er vanzelf af als het genezen is.

Kan ze die leem eraf krabben? want ze krabt af en toe nog wel, daarjuist weer een gevecht moeten leveren om die zalf
erop te doen, is niet leuk voor haar, wil de wond ook niet meer bedekken want elke keer is dit doe en haal het doekjes
eraf ziet het er terug viezer uit, meeste is droog nu, tis nog klein stukje dat nat is, denk dat dit tegen morgen ook droog ga staan, maar die leem zou ik dan wel willen proberen

Waar haal ik zo iets?
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

crutz schreef:
Lizzie. schreef:
En als ze het er af likken werkt het ook vanuit binnen zuiverend en helend. Maar vaak likken ze niet omdat het de jeuk weg haalt en droogt
schelsey schreef:[
Kan ze die leem eraf krabben? want ze krabt af en toe nog wel, daarjuist weer een gevecht moeten leveren om die zalf
erop te doen, is niet leuk voor haar, wil de wond ook niet meer bedekken want elke keer is dit doe en haal het doekjes
eraf ziet het er terug viezer uit, meeste is droog nu, tis nog klein stukje dat nat is, denk dat dit tegen morgen ook droog ga staan, maar die leem zou ik dan wel willen proberen

Waar haal ik zo iets?
bij dierenzaak
Fenneke en Baloe
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Alex, mijn Labrador heeft het "regelmatig" (1, 2 keer per jaar). Hij krijgt het van een teek die weggehaald is of een gras zaadje dat in z'n huid kruipt. Ik borstel hem veel, nu is er veel gras zaad en zit ik elke dag met hem te peuteren en in z'n haren te zoeken naar grasjes... hij vindt dat wel lekker dat gepeuter :lol1:

Ik knip het haar zoveel mogelijk weg zodat ik het beter kan behandelen. Ik was het om de 2 dagen met Berkenteer shampoo en smeer de plek in met antibiotica zalf. Verder 5 dagen antibiotica (amoxicilline). Totdat de plek helemaal geheeld is niet zwemmen. :cry:

Hotspots groeien heel hard, 's morgens een klein spotje = 's avonds een grote jeukende vlek. Vervelende dingen. :boos:
schelsey
Zeer actief

Ondertussen is de wond zo goed als genezen, er groeit ook al terug haar op, vandaag op controle bij de dierenarts.
En ik moet in vervolg beter opletten want het is mijn schuld dat het al zo ver gevorderd was, had gezien dat haar vacht daar nat
was de laatste dagen en toch niet bij stilgestaan dat dit wel eens een hotspot kon zijn
Izzers
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel

Ongelezen bericht door Izzers »

Nanna schreef:Zo veel mogelijk lucht er bij dus goed scheren. Verder smeer ik altijd Hydrocortiderm (handschoenen aan!)
Ik doe exact hetzelfde
Afbeelding

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Izzers schreef:
Nanna schreef:Zo veel mogelijk lucht er bij dus goed scheren. Verder smeer ik altijd Hydrocortiderm (handschoenen aan!)
Ik doe exact hetzelfde
Hier ook als een hond last had van een hotspot. Bij gebrek aan een scheerapparaat werd de vacht geknipt. Wat eerder is genoemd ook om de wond heen ruim wegknippen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”