Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spierverval na castratie?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Spierverval na castratie?

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Machie schreef:Bij een agilitywedstrijd zit je al snel met pak 'm beet 300 honden op 1 voetbalveld. En je loopt idd na elkaar :)
Oh dat is nog veel meer als ik dacht. :LOL: Ik had het eerder over de tentjes waar iedereen bij elkaar zit. Bij de IPO zitten de honden in de auto's in kennels. Plus dat er maximaal 30 combinaties per dag kunnen lopen uit mijn hoofd.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

TessaThomas schreef:
Machie schreef:Bij een agilitywedstrijd zit je al snel met pak 'm beet 300 honden op 1 voetbalveld. En je loopt idd na elkaar :)
Oh dat is nog veel meer als ik dacht. :LOL: Ik had het eerder over de tentjes waar iedereen bij elkaar zit. Bij de IPO zitten de honden in de auto's in kennels. Plus dat er maximaal 30 combinaties per dag kunnen lopen uit mijn hoofd.
Een deel zit ook in auto's. maar lang niet iedereen heeft de auto geschikt om honden in te houden. Per ring ongeveer 110 starts, regelmatig 3 ringen, die allemaal 3x lopen. En die tentjes staan ook allemaal pal bij elkaar :mrgreen:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

TessaThomas schreef:
Plus, het effect van even afgeleid zijn lijkt me in agility desastreuser dan bij IPO of KNPV. In de laatste (2?) sporten speelt de tijd geen rol.
TessaThomas
Zeer actief

Tijd niet nee, maar ze moeten wel 20 minuten geconcentreerdblijvenn met apppèl. Waarvan10 minuten op 1 plek blijven liggen, hele tijd geen geluid mogen maken enzovoorts. en je mag ze niet even erbij roepen. Dus qua gevolgen met afgeleid zijn is het bij beide niet goed. Lijkt me bij de knpv niet anders.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

TessaThomas schreef:Tijd niet nee, maar ze moeten wel 20 minuten geconcentreerdblijvenn met apppèl. Waarvan10 minuten op 1 plek blijven liggen, hele tijd geen geluid mogen maken enzovoorts. en je mag ze niet even erbij roepen. Dus qua gevolgen met afgeleid zijn is het bij beide niet goed. Lijkt me bij de knpv niet anders.
En wat denk je met speuren? ;)
Ze mogen geen ander (wild)spoor aantikken, moeten laag blijven speuren, mogen geen voorwerp overlopen etc. Ik denk dat deze concentratie minstens zo lastig oa met andere geurtjes ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

malinois schreef:
TessaThomas schreef:Tijd niet nee, maar ze moeten wel 20 minuten geconcentreerdblijvenn met apppèl. Waarvan10 minuten op 1 plek blijven liggen, hele tijd geen geluid mogen maken enzovoorts. en je mag ze niet even erbij roepen. Dus qua gevolgen met afgeleid zijn is het bij beide niet goed. Lijkt me bij de knpv niet anders.
Ze mogen geen ander (wild)spoor aantikken, moeten laag blijven speuren, mogen geen voorwerp overlopen etc. Ik denk dat deze concentratie minstens zo lastig oa met andere geurtjes ;)

En dat wordt allemaal minder als je een hond laat castreren?????
TessaThomas
Zeer actief

Het ging nu over loopse Teef luchtjes :LOL:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sirene schreef:
Nanna schreef:Omdat ze niet alleen op spiermassa winnen. Meestal is een goed koershoofd veel belangrijker.
Da's bij honden in de sport toch net zo ? Nergens win je alleen op spiermassa.
Nou, die teef die ik aanhaalde, ik zit me nu te bedenken dat er misschien gedacht werd dat ze langzamer werd door spierverlies?
Dat geloof ik niet eigenlijk. Ik neem aan dat ze langzamer werd domweg omdat ze felheid verloor.
Volgens mij is dat heel vaak het effect van castratie (en vaak gewenst ook), en verandering van temperament is niet altijd gewenst ;)

In de jacht zie je geen castraten trouwens, en daar wordt ook gespeurd en mogen ze ook niet hun eigen plan gaan trekken omdat ergens een loopse teef is langsgekomen. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
malinois schreef:

En dat wordt allemaal minder als je een hond laat castreren?????
Nee over dat de snelheid niet belangrijk was in de africhting. Maar concentratie dus des te meer en ook daarin zou je enorm afgeleid kunnen worden door loopse teven en toch zie je er maar erg weinig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Marjoleine schreef: Nou, die teef die ik aanhaalde, ik zit me nu te bedenken dat er misschien gedacht werd dat ze langzamer werd door spierverlies? Dat geloof ik niet eigenlijk. Ik neem aan dat ze langzamer werd domweg omdat ze felheid verloor.
Volgens mij is dat heel vaak het effect van castratie (en vaak gewenst ook), en verandering van temperament is niet altijd gewenst ;)
In de jacht zie je geen castraten trouwens, en daar wordt ook gespeurd en mogen ze ook niet hun eigen plan gaan trekken omdat ergens een loopse teef is langsgekomen. ;)
Teven worden toch doorgaans niet gecastreerd vanwege karakterproblemen/felheid ? Er wordt juist gewaarschuwd dat sommige teven juist feller worden.
Door gebrek aan felheid langzamer worden zou kunnen maar ik ken het zelf niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

sirene schreef: Teven worden toch doorgaans niet gecastreerd vanwege karakterproblemen/felheid ?
Nee, natuurlijk niet. Loopse teven zijn lastig... dat is alles :roll:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sirene schreef:Teven worden toch doorgaans niet gecastreerd vanwege karakterproblemen/felheid ? Er wordt juist gewaarschuwd dat sommige teven juist feller worden.
Door gebrek aan felheid langzamer worden zou kunnen maar ik ken het zelf niet.
Ja, ik weet het ook niet. Maar aangezien castratie invloed heeft op de stofwisseling kan ik me voorstellen dat het hier ook invloed op heeft.

Overigens werd ze niet gecastreerd omdat die loopsheid lastig was.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Badu schreef:
sirene schreef: Teven worden toch doorgaans niet gecastreerd vanwege karakterproblemen/felheid ?
Lezen is een vak he. Loopse teven die lastig gevonden castreren mensen wel. Volgens mij bedoelt Sirene dat teven (i.t.t. Reuen) vaak niet gecastreerd worden vanwege karakterproblemen / felheid. Voor ons is dat in ieder geval de voornaamste reden om Luna niet te castreren. Nu is ze pittig, maar ik heb haar liever niet nog feller.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Badu schreef:
Hoe kóm je daarbij? Is dat je eigen referentiekader?
Ik kwam met mijn loopse teven overal hoor. Op school en in het bos. Ik had er geen enkel probleem mee. Ik zat soms wel eens op mijn gewillige teef, en bracht de jachtige reu dan aan het jachtlijntje van Saar, terug naar zijn baas ergens anders in het bos die aan het fluiten was. En waarom reu toch niet wilde komen....
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Badu schreef:Maar je kan toch niet ontkennen dat wegnemen van eierstokken effect heeft op wezen. Energieniveau loopt terug. Reactievermogen & daarom meer kans op blessures? Zou dat kunnen? Spieropbouw minder, daarom blessures?
Ik maak niks ingewikkeld hoor :F:
Waarom in vredesnaam zou het energieniveau bij teven teruglopen alleen om het feit dat de eierstokken er uit zijn?(Je poneert het als stelling)
Dik worden en daardoor minder energie hebben ......... ja dat kan heel goed.
Doorgaans worden ze dik dankzij het overvoeren door de baas (op een enkele uitzondering na).
Maar puur door het weg zijn van de eierstokken geen energie meer hebben lijkt me niet waarschijnlijk.

Niet alleen reageert de ene hond sterker dan de andere hond op het wegvallen van een deel van de hormonen.
De verzorging heeft ook invloed (de baas dus).
Het lijkt me onmogelijk om één onderdeel te nemen en op grond daarvan alle veranderingen in de hond te verklaren.

Ik vermoed inderdaad ook wel dat teven in de sport liever niet gecastreerd worden om - naast andere redenen - bij gebleken geschikheid voor de sport een nest te kunnen fokken.
In ieder geval om die kans niet bij voorbaat uit te sluiten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Badu schreef:
Hoe kóm je daarbij? Is dat je eigen referentiekader?
Ik kwam met mijn loopse teven overal hoor. Op school en in het bos. Ik had er geen enkel probleem mee. Ik zat soms wel eens op mijn gewillige teef, en bracht de jachtige reu dan aan het jachtlijntje van Saar, terug naar zijn baas ergens anders in het bos die aan het fluiten was. En waarom reu toch niet wilde komen....
Bedoel, teven worden (meestal) niet gecastreerd om karakterproblemen maar omdat loopsheid lastig is. In het algemeen hè, niet gelijk op jouw dames betrekken...
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Badu schreef:Maar je kan toch niet ontkennen dat wegnemen van eierstokken effect heeft op wezen. Energieniveau loopt terug. Reactievermogen & daarom meer kans op blessures? Zou dat kunnen? Spieropbouw minder, daarom blessures?
Waarom in vredesnaam zou het energieniveau bij teven teruglopen alleen om het feit dat de eierstokken er uit zijn?(Je poneert het als stelling)
Doorgaans worden ze dik dankzij het overvoeren door de baas (op een enkele uitzondering na).
Maar puur door het weg zijn van de eierstokken geen energie meer hebben lijkt me niet waarschijnlijk.

Niet alleen reageert de ene hond sterker dan de andere hond op het wegvallen van een deel van de hormonen.
Het lijkt me onmogelijk om één onderdeel te nemen en op grond daarvan alle veranderingen in de hond te verklaren.

Ik vermoed inderdaad ook wel dat teven in de sport liever niet gecastreerd worden om - naast andere redenen - bij gebleken geschikheid voor de sport een nest te kunnen fokken.
Nee in de IPO zeker niet tenminste dat is mijn ervaring... heel veel africhters hebben daar helemaal geen zin in.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik heb hier twee gecastreerde dames lopen en 1 gecastreerde heer. ( en bij allemaal al een paar jaar terug gebeurt )
Ik merk geen enkel verschil qua energielevel bij de drie.

De reu is wel veel relaxter geworden en inderdaad minder spiermassa, maar nog steeds in perfecte conditie en rent zich nog helemaal te pletter tijdens wandelingen. Inmiddels is hij 10 maar dat geef je hem absoluut niet.
De teven zijn veel stabieler geworden, geen gezeur meer met sjagrijnig gedoe voor , tijdens en na de loopsheid. Qua spiermassa merk ik geen verschil bij de dames en ze zijn ook niet feller of sukkeliger geworden. Inmiddels zijn deze dames 8 en 12, en doen het zeker nog steeds niet echt rustiger aan :lol:

maar misschien dat dat per ras dan ook verschilt, geen idee.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Totdat blijkt dat het een hond is die wedstrijd na wedstrijd wint dan is een nest wel leuk :wink:
Naja ik heb die ervaring dus niet. Zeker omdat heel veel fokkers geen gecertificeerde IPO teven gebruiken.
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:

Drive loopt terug & daarom minder prestatie (noem het energieniveau) & meer focus op eten. Het is dus niet dik worden & daarom minder energie... het is andersom.
Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
Drive loopt terug & daarom minder prestatie (noem het energieniveau) & meer focus op eten. Het is dus niet dik worden & daarom minder energie... het is andersom.
Dat is gewoon echt niet zo. De drive loopt helemaal niet terug bij teven, op een enkele uitzondering na ws.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Badu schreef:
Maar minder drive en minder presteren, is dat wel waar?
Ik kan me er echt niks bij voorstellen dat Csiva haar wil om te werken verliest als ze gecastreerd is. Ik geloof namelijk niet dat wil om te werken gebonden is aan eierstokken en een baarmoeder. Maar dat gaan we wel merken :)
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

drive minder? nou niet bij mijn twee gecastreerde teven hoor en de eetlust is ook niet beter geworden :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
Hoeveel sportende teven ken je eigenlijk die zo achteruitgegaan zijn qua drive ?
Linkje ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Badu
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Badu schreef:
Hoeveel sportende teven ken je eigenlijk die zo achteruitgegaan zijn qua drive ?
Linkje ?
Met mijn opmerking geef ik alleen de volgtijdelijkheid van één & ander aan.
Waarom ik een linkje zou moeten plaatsen van sportende castraten ontgaat mij een beetje...
Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik snap wel wat Badu bedoelt denk ik, er zijn denk ik zeker wel teven die inkakken na castratie. Het is iig voor mij DE reden dat ik hoop dat Pom niet gecastreerd hoeft te worden. Ze is nu al niet zo'n enorme beweger, als ze dan ook nog inzakt en haar stofwisseling wordt minder, dan moet ik haar of HEEL weinig voeren, of ze wordt HEEL dik.. Bij haar denk ik wel dat dat gaat gebeuren namelijk. En met heel weinig voeren word ik ook niet blij van haar, want dan loopt ze buiten alleen maar te snacken. Dat is echt gewoon niet leuk :S Maar denk dat dat wel erg hondafhankelijk is, hoe ze erdoor veranderen. Mijn vorige teef was ook gecastreerd en die ging er echt op vooruit. Was veel vrolijker en is totaal niet dik geworden..
luna2906
Zeer actief

Natuurlijk zijn die er. Er zullen teven zijn die minder energie hebben, er zullen teven zijn bij wie je niks merkt en er zullen teven zijn die juist feller worden. Ik hoor de laatste 2 vaker dan de eerste, maar dat is mijn referentiekader. Het is alleen gewoon niet zo dat, zoals Badu stelt, iedere gecastreerde teef een sloom geval wordt.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

luna2906 schreef:Natuurlijk zijn die er. Er zullen teven zijn die minder energie hebben, er zullen teven zijn bij wie je niks merkt en er zullen teven zijn die juist feller worden. Ik hoor de laatste 2 vaker dan de eerste, maar dat is mijn referentiekader. Het is alleen gewoon niet zo dat, zoals Badu stelt, iedere gecastreerde teef een sloom geval wordt.
feller en minder energie zijn niet tegenovergesteld natuurlijk. Pom heeft niet heel veel energie, maar ze is fel zat (mbt andere honden enzo). Ik kan me wel voorstellen dat ze allebei wordt bijvoorbeeld
luna2906
Zeer actief

Daar heb je gelijk in. Ik had beter kunnen zeggen dat ik over allerlei verschillende veranderingen hoor. Ik hoor mensen die zeggen dat hun teef inderdaad slomer wordt, maar ook genoeg voorbeelden waarin er andere gevolgen zijn en de teef niks slomer wordt. Slomer worden is gewoon geen standaard gevolg van castratie.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
sirene schreef:
Badu schreef:
Linkje ?
Met mijn opmerking geef ik alleen de volgtijdelijkheid van één & ander aan.
Waarom ik een linkje zou moeten plaatsen van sportende castraten ontgaat mij een beetje...
Je opmerking is een aanname die helemaal niet overeenkomt met de praktijk. Daarom vraag ik om bewijs. Die heb je blijkbaar niet.
Ook prima, maar doe dan niet of je aannames waar zijn.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”