Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Spierverval na castratie?
Moderator: moderatorteam
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Re: Spierverval na castratie?
Je haalt hoe dan ook iets weg wat een rol speelt in dr hormoonhuishouding.
Maar hoe het lijf daar dan op reageert verschilt heel erg, dat is bij mensen net zo.
Maar om nou te beweren dat alle gecastreerde teven dik, lui en traag zijn gaat natuurlijk erg ver.
Ik ken zat gecastreerde reuen en teven die gewoon slank en actief zijn zonder spier verval.
Maar hoe het lijf daar dan op reageert verschilt heel erg, dat is bij mensen net zo.
Maar om nou te beweren dat alle gecastreerde teven dik, lui en traag zijn gaat natuurlijk erg ver.
Ik ken zat gecastreerde reuen en teven die gewoon slank en actief zijn zonder spier verval.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Precies! Laten we niet net doen of het effect op reu en teef gelijk is. Reuen zijn meer bespierd, groter en zwaarder dan teven omdat het reuen zijn. Ik merk ook niks aan spieren bij gecastreerde teven. Ze worden eerder voller dan schraler maar dat was het wel. Bas heeft dikke dijen en volop spieren. Alleen wel een neiging tot vervetten. Reuen kan ik zo herkennen als gecastreerd omdat alles aan reuen anders wordt. De vetpercentages, de bespiering en zelfs het gezicht valt in. Volkomen logisch want die zaken zijn hormoon gestuurd. Hengst VS ruin zegt alles. Leeuwen verliezen alle mannelijke kenmerken inclusief manen na castreren. Dat is bij honden precies hetzelfde. Castreer je een leeuwin of een kat of een honden teefje dan zie je niet direct wat aan het uiterlijk.Nanna schreef:Ben ik totaal niet met je eens. Ik heb altijd gecastreerde teven gehad en nooit is mij opgevallen dat het slappe aftreksels werden (wel qua vacht, bij de langharige teckels).Badu schreef: Overigens vind ik dat ook teven (qua bespiering) op een slap aftreksel van zichzelf gaan lijken na een tijdje
Wat minder voer en ruim beweging en ook castraatteven blijven prima in vorm.
Deze foto is van vorig jaar, van mijn bejaarde Whippetdame.
Reuen is idd een héél ander verhaal.
-
hermelien1989
- Actief
- Mijn ras(sen): Bruce, engelse buldog
Lilo, cockapoo - Aantal honden: 2
Trouwens zelf sommige dierenartsassistenten weten het verschil tussen steriliseren en castreert niet
ik was opdelen training aan het vertellen dat gioia gecastreerd zou worden zodra de eerste loopsheid voorbij is, kwam zij met nee, steriliseren. Ik meteen steriliseren is afbinden, castreren is eruit halen. Maar daar had ze nog nooit van gehoord
bij mijn ouders zijn beide teven gecastreerd om nestjes te voorkomen, de ene (maltheser) is er wel dikkerdoor geworden, maar met een dieet gaat dat goed.
De ander (bearded collie) is geen gram aangekomen, heeft niet meer eetlust (jammer genoeg, ze eet vaak slecht) en is nog steeds even hyperactief.
ik was opdelen training aan het vertellen dat gioia gecastreerd zou worden zodra de eerste loopsheid voorbij is, kwam zij met nee, steriliseren. Ik meteen steriliseren is afbinden, castreren is eruit halen. Maar daar had ze nog nooit van gehoord
bij mijn ouders zijn beide teven gecastreerd om nestjes te voorkomen, de ene (maltheser) is er wel dikkerdoor geworden, maar met een dieet gaat dat goed.
De ander (bearded collie) is geen gram aangekomen, heeft niet meer eetlust (jammer genoeg, ze eet vaak slecht) en is nog steeds even hyperactief.
Groetjes hermelien1989 en gioia

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Jezus mens, wat zit jij door te zaniken zeg.... Ik ben eigenlijk gek dat ik er nog antwoord op geef, maar goed, vooruit dan maar...Badu schreef: Waarom komt Tapas regelmatig bij de fysio?
Tapas komt regelmatig (dat wil zeggen 1x voor het agilityseizoen en 1x aan het einde ervan) bij de fysio voor een check up. Uit VOORZORG dus, niet omdat ze door haar castratie om de haverklap geblesseerd is zoals jij lijkt te insinueren.
Dat doe ik al sinds ik intensief met haar sport (vanaf de B1 klasse) en voor mijn eigen gemoedsrust, en heeft dus geen ene zak te maken met castratie, blessuregevoeligheid als gevolg hiervan of wat dan ook.
Waar lees jij dat IK dat niet weet? Ik vroeg aan JOU wat JIJ eronder verstond, omdat me dat uit jouw tekst niet geheel duidelijk is geworden, en omdat er over het verschil tussen castratie en sterilisatie nogal wat misverstanden/onduidelijkheden bestaan. Dus daarom checkte ik het even bij jou. Hou je onjuiste conclusies maar beter voor je dus, dank je.Badu schreef:Lesje biologie heeft sbientje al gegeven... verbazend overigens dat je dat het verschil tussen castratie & sterilisatie niet weet.
Verder ben ik wel klaar met jou vreemde reacties hier. Geen idee wat je tegen mij of mijn honden hebt, maar je gedraagt je ten aanzien van mij en mijn reacties op zijn zachtst gezegd wat vreemd.
Daarnaast reageer je ook nog eens heel erg selectief, op bepaalde vragen van anderen zoals die van Duitse Herder die je gevraagd heeft om de gecastreerde hond te benoemen van haar foto's, en die van Sirene of je foto's van jouw intacte honden wil plaatsen zodat zij er foto's bij kan plaatsen van haar gecastreerde exemplaren zwijg je in alle toonaarden... En op de foto die ik geplaatst heb van Tapas, waar je overduidelijk kunt zien dat jouw theorie dat alle gecastreerde teven dik zijn (lang) niet altijd op gaat blijf je ook akelig stil....
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
- Aantal honden: 1
Spierverval na castratie?
Luna is intact en loopt werkelijk bijna dagelijks tegen iets omhoog in volle vaart of ze kan het net ontwijken. Ook meer geluk dan wijsheid in het laatste geval. Het is een wonder dat die zelden een blessure heeft. Ik geloof er niks van dat een castratie dat erger zou maken. Honden doen inderdaad soms ongelukkige dingen. En sommige honden zijn van zichzelf gewoon bijzonder onhandigLongFields schreef: Honden doen soms wel eens ongelukkige dingen, en dat gebeurt volle reuen en teven net zo goed als castraten/steriele honden...
OT: volgens mij heeft gebrek aan bespiering bij teven weinig te maken met castratie. Meer met beweging en voeding.
-
Neeltje
Haar vragen en reacties zegt meer over haar kennis over de gevolgen van castratie.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Vind het ook erg flauw, volgens Badu pikt ze zo de castraten eruit, immers zijn die allemaal veelste sloom en dik. Daarom plaatste ik de foto's, om te kijken of het echt zo was.LongFields schreef: Daarnaast reageer je ook nog eens heel erg selectief, op bepaalde vragen van anderen zoals die van Duitse Herder die je gevraagd heeft om de gecastreerde hond te benoemen van haar foto's, en die van Sirene of je foto's van jouw intacte honden wil plaatsen zodat zij er foto's bij kan plaatsen van haar gecastreerde exemplaren zwijg je in alle toonaarden... En op de foto die ik geplaatst heb van Tapas, waar je overduidelijk kunt zien dat jouw theorie dat alle gecastreerde teven dik zijn (lang) niet altijd op gaat blijf je ook akelig stil....
Ben trouwens wel benieuwd of andere het zien. Oke op 2 foto's is Noah intact en op 2 foto's niet. Kijken of andere het wel zien.
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Wat een slap aftreksel van zichzelf deze ontzettend luie gecastreerde teef

Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nou, zeg dat wel Gimmick! Zit ook amper spier op zo te zien... 
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ja, klopt. Die teef liep hoog Europees niveau (agility) en werd gecastreerd toen ze ehm, vier was, meen ik. Ze zakte 5 seconden en dat is niet weer teruggekomen.dagmar88 schreef:Volgens mij was het marjoleine die een teef kent die in tijd behoorlijk achteruit was gegaan na castratie. Dat is wat je zou moeten vergelijken, prestaties voor en ruim na.
Die mensen baalden verschrikkelijk, hebben sindsdien nooit weer gecastreerd.
Als je bijna de helft van de hormonen weghaalt kan het niet anders dan effect hebben, dat is niet zo raar. Hormonen is niet alleen maar voortplanting, maar ik mag aannemen dat dat gevoegelijk bekend is
Overigens, niet een realistisch vergelijk maar het zegt wel iets: als bij mensen alles weggehaald wordt en je geeft geen kunstmatige hormonen, doet dat fysiek ontzettend veel. Mensen zijn ook gewoon zoogdieren, net als honden.
Dus waarom zou het effect bij honden zoveel minder zijn?
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat anekdotisch geleuter heb ik idd geen zin in. 'Mijn opa is 90 & rookt al zijn hele leven...LongFields schreef:Jezus mens, wat zit jij door te zaniken zeg.... Ik ben eigenlijk gek dat ik er nog antwoord op geef, maar goed, vooruit dan maar...Badu schreef: Waarom komt Tapas regelmatig bij de fysio?
Tapas komt regelmatig (dat wil zeggen 1x voor het agilityseizoen en 1x aan het einde ervan) bij de fysio voor een check up. Uit VOORZORG dus, niet omdat ze door haar castratie om de haverklap geblesseerd is zoals jij lijkt te insinueren.
Dat doe ik al sinds ik intensief met haar sport (vanaf de B1 klasse) en voor mijn eigen gemoedsrust, en heeft dus geen ene zak te maken met castratie, blessuregevoeligheid als gevolg hiervan of wat dan ook.
Waar lees jij dat IK dat niet weet? Ik vroeg aan JOU wat JIJ eronder verstond, omdat me dat uit jouw tekst niet geheel duidelijk is geworden, en omdat er over het verschil tussen castratie en sterilisatie nogal wat misverstanden/onduidelijkheden bestaan. Dus daarom checkte ik het even bij jou. Hou je onjuiste conclusies maar beter voor je dus, dank je.Badu schreef:Lesje biologie heeft sbientje al gegeven... verbazend overigens dat je dat het verschil tussen castratie & sterilisatie niet weet.![]()
Verder ben ik wel klaar met jou vreemde reacties hier. Geen idee wat je tegen mij of mijn honden hebt, maar je gedraagt je ten aanzien van mij en mijn reacties op zijn zachtst gezegd wat vreemd.
Daarnaast reageer je ook nog eens heel erg selectief, op bepaalde vragen van anderen zoals die van Duitse Herder die je gevraagd heeft om de gecastreerde hond te benoemen van haar foto's, en die van Sirene of je foto's van jouw intacte honden wil plaatsen zodat zij er foto's bij kan plaatsen van haar gecastreerde exemplaren zwijg je in alle toonaarden... En op de foto die ik geplaatst heb van Tapas, waar je overduidelijk kunt zien dat jouw theorie dat alle gecastreerde teven dik zijn (lang) niet altijd op gaat blijf je ook akelig stil....
Nog even heel plat mijn stelling (onderbouwd door lieden die er echt verstand van hebben): wegnemen belangrijk hormoonregelend orgaan maakt hond stuk. Het is dat hond maar 15 wordt maar als ie veel ouder zou worden zouden gevolgen manifester zijn.
Het is ook niet zo moeilijk hè? Het is een keten, een systeem. Als je daar dingen tussenuit gaat knippen verandert er iets. Ten goede & ten kwade
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik reageer op jouw insinuaties op MIJN hond! En dan krijg ik deze dooddoener om mijn oren. De groeten Badu, ik ben hier klaar mee en kan me hier enorm pissig om maken. Aangezien het sop de kool niet waard is ga ik daar dus maar mee stoppen.Badu schreef: Dat anekdotisch geleuter heb ik idd geen zin in. 'Mijn opa is 90 & rookt al zijn hele leven...' Sorry
![]()
Lang leve de negeerfunctie, die ik overigens nog nooit gemeend heb te moeten gebruiken.
Wat jij wil joh. Succes ermee verder.Badu schreef:Nog even heel plat mijn stelling (onderbouwd door lieden die er echt verstand van hebben): wegnemen belangrijk hormoonregelend orgaan maakt hond stuk. Het is dat hond maar 15 wordt maar als ie veel ouder zou worden zouden gevolgen manifester zijn.
Het is ook niet zo moeilijk hè? Het is een keten, een systeem. Als je daar dingen tussenuit gaat knippen verandert er iets. Ten goede & ten kwade
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
LongFields schreef:Ik reageer op jouw insinuaties op MIJN hond! En dan krijg ik deze dooddoener om mijn oren. De groeten Badu, ik ben hier klaar mee en kan me hier enorm pissig om maken. Aangezien het sop de kool niet waard is ga ik daar dus maar mee stoppen.Badu schreef: Dat anekdotisch geleuter heb ik idd geen zin in. 'Mijn opa is 90 & rookt al zijn hele leven...' Sorry
![]()
Lang leve de negeerfunctie, die ik overigens nog nooit gemeend heb te moeten gebruiken.
Wat jij wil joh. Succes ermee verder.Badu schreef:Nog even heel plat mijn stelling (onderbouwd door lieden die er echt verstand van hebben): wegnemen belangrijk hormoonregelend orgaan maakt hond stuk. Het is dat hond maar 15 wordt maar als ie veel ouder zou worden zouden gevolgen manifester zijn.
Jammer dat je mijn gepruttel zo op jezelf betrekt. Het is meer algemeen bedoeld....
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Tuurlijk. Daarom heb je vanaf mijn eerste reactie steeds de naam van mijn hond genoemd en daar allerlei persoonlijke vragen over gesteld....Badu schreef: Jammer dat je mijn gepruttel zo op jezelf betrekt. Het is meer algemeen bedoeld....
En nu nog een keer antwoorden op eerder gestelde vragen/verzoeken van anderen misschien?
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
Dat de bespiering bij reuen verminderd, daar kan je niet buiten volgens mij. Ik zie dat ook aan Sem, hij was niet-gecastreerd mooier dan nu. Ofwel is dat omdat hij een oud mannetje geworden is
.
Bij katten zie je dat trouwens ook, ik vind het prachtig om een niet-gecastreerde kater te zien. Strak in het vel, zonder hangbuik.
Maar dat die honden daarom te dik zijn of geen sporten meer kunnen doen? Ik denk dat het merendeel van de teven op agility-wedstrijden niet intact is, aangezien dat voor een sporthond echt niet handig is.
Bij katten zie je dat trouwens ook, ik vind het prachtig om een niet-gecastreerde kater te zien. Strak in het vel, zonder hangbuik.
Maar dat die honden daarom te dik zijn of geen sporten meer kunnen doen? Ik denk dat het merendeel van de teven op agility-wedstrijden niet intact is, aangezien dat voor een sporthond echt niet handig is.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
-
Neeltje
5 hele seconden, wow..... Maar je kunt nooit bewijzen of ze ook 5 seconden langzamer zou zijn geweest als ze niet hadden gecastreerd. Ik vind het niet zo'n je van het voorbeeld van zo erg in energie zakken door castratie, kan net zo goed iets anders zijn geweest.Marjoleine schreef:Ja, klopt. Die teef liep hoog Europees niveau (agility) en werd gecastreerd toen ze ehm, vier was, meen ik. Ze zakte 5 seconden en dat is niet weer teruggekomen.dagmar88 schreef:Volgens mij was het marjoleine die een teef kent die in tijd behoorlijk achteruit was gegaan na castratie. Dat is wat je zou moeten vergelijken, prestaties voor en ruim na.
- Gimmick
- Zeer actief
LongFields schreef:Nou, zeg dat wel Gimmick! Zit ook amper spier op zo te zien...
Ja echt zielig voor mijn dame hoor... ze is ook zo traag geworden. Loopt nog maar 34km/h gedurende langere tijd.
Echt zo sneue hond is het nu geworden...
En dan is ze ook nog "vroeg" gecastreerd...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
-
Neeltje
Hoeveel seconden is ze langzamer geworden?Gimmick schreef:LongFields schreef:Nou, zeg dat wel Gimmick! Zit ook amper spier op zo te zien...
Ja echt zielig voor mijn dame hoor... ze is ook zo traag geworden. Loopt nog maar 34km/h gedurende langere tijd.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
5 sec is volgens mij erg veel hoor in die sport, net als bij wielrennen of schaatsen is dat het verschil tussen de 1e en 10e plek bijv.Neeltje schreef:5 hele seconden, wow..... Maar je kunt nooit bewijzen of ze ook 5 seconden langzamer zou zijn geweest als ze niet hadden gecastreerd. Ik vind het niet zo'n je van het voorbeeld van zo erg in energie zakken door castratie, kan net zo goed iets anders zijn geweest.Marjoleine schreef:Ja, klopt. Die teef liep hoog Europees niveau (agility) en werd gecastreerd toen ze ehm, vier was, meen ik. Ze zakte 5 seconden en dat is niet weer teruggekomen.dagmar88 schreef:Volgens mij was het marjoleine die een teef kent die in tijd behoorlijk achteruit was gegaan na castratie. Dat is wat je zou moeten vergelijken, prestaties voor en ruim na.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Bijvoorbeeld omdat een vrouw in de overgang gaat (menopauze) en uiteindelijk stopt met ovuleren, en de hond niet?Marjoleine schreef: Overigens, niet een realistisch vergelijk maar het zegt wel iets: als bij mensen alles weggehaald wordt en je geeft geen kunstmatige hormonen, doet dat fysiek ontzettend veel. Mensen zijn ook gewoon zoogdieren, net als honden.
Dus waarom zou het effect bij honden zoveel minder zijn?
Of omdat de cyclus van een mens heel anders is dan die van een hond?
Laatst gewijzigd door LongFields op 10 aug 2015 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gimmick
- Zeer actief
Neeltje schreef:Hoeveel seconden is ze langzamer geworden?Gimmick schreef:LongFields schreef:Nou, zeg dat wel Gimmick! Zit ook amper spier op zo te zien...
Mijn gimmick is alleen maar sneller geworden.
Maar die loopt (nog) geen agility.
Maar dat is ook niet te vergelijken aangezien gimmick gecastreerd werd toen ze nog in opbouw was van spier en conditie.
Maar ze is nu al bloedje snel dus kan me niet voorstellen dat ze anders nog sneller was...
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Heb daar eigenlijk nog nooit van gehoord en ook niet ondervonden bij mijn gecastreerde reuen
BV kenji is op 7 maanden gecastreerd en is als hij de volwassen leeftijd bereikte jaren enorm gespierd geweest.
ging wel in zijn jonge jaren veel wandelen, naast de fiets en in bossen rennen
Nu is hij de 10 voorbij en heeft wel meer vet dan spiermassa door de leeftijd en heeft door verkeerde voeding een tijdje
heel schriel gestaan, billetjes waren erg mager, kreeg toen lightvoeding met weinig eiwitgehalte.
Maar alle jaren daarvoor kreeg hij kvv s'morgens en s'avonds gewone adult brok en bleef goed
Gestopt met de lightvoeding en terug op kvv en adult gezet en zijn billen zijn terug strak en gespierd, leeftijd meegenomen dan toch
Dus ja, voeding en beweging speelt dus ook wel een rol
BV kenji is op 7 maanden gecastreerd en is als hij de volwassen leeftijd bereikte jaren enorm gespierd geweest.
ging wel in zijn jonge jaren veel wandelen, naast de fiets en in bossen rennen
Nu is hij de 10 voorbij en heeft wel meer vet dan spiermassa door de leeftijd en heeft door verkeerde voeding een tijdje
heel schriel gestaan, billetjes waren erg mager, kreeg toen lightvoeding met weinig eiwitgehalte.
Maar alle jaren daarvoor kreeg hij kvv s'morgens en s'avonds gewone adult brok en bleef goed
Gestopt met de lightvoeding en terug op kvv en adult gezet en zijn billen zijn terug strak en gespierd, leeftijd meegenomen dan toch
Dus ja, voeding en beweging speelt dus ook wel een rol
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Csiva gaat gecastreerd worden. Die wordt traag juist als ze schijnzwanger is. Dat scheelt in lopen ongeveer 0,3 - 0,5 m/s. Dat is te veel voor agility. Een rondje op 4.8 of op 4.3 m/s lopen...
Ik ken wel wat gecastreerde teven in de sport en niet 1 die er op achteruit is gegaan qua werken en snelheid.
Ik ken wel wat gecastreerde teven in de sport en niet 1 die er op achteruit is gegaan qua werken en snelheid.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik ken er ook aardig wat, om een voorbeeldje te noemen een Mechelaarteef die bijna jaarlijks op internationale tournooien meedraait en zich daarvoor dus individueel geselecteerd heeft (WK, WK Belgische Herders, EO, WAC).
Marjoleine, van welk ras is de teef waar jij op doelt?
Ik ben wel erg benieuwd naar het ras en de naam van deze hond, en wat je verstaat onder dat "europese niveau" waar jij over schrijft.
Ik ben wel erg benieuwd naar het ras en de naam van deze hond, en wat je verstaat onder dat "europese niveau" waar jij over schrijft.
- Sabi85
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Wilma is 9 jaar oud en is vorig jaar oktober gecastreerd, nog voor ze bij ons kwam. Ze is absoluut niet te dik en heeft veel energie.

-
80564M
Dus als jouw - zeg - 9-jarige teef een BMO krijgt, dan laat je haar niet opereren? Omdat je er iets uit gaat knippen?Badu schreef:Het is ook niet zo moeilijk hè? Het is een keten, een systeem. Als je daar dingen tussenuit gaat knippen verandert er iets. Ten goede & ten kwade
Lekker baasje ben je dan
- dagmar88
- Zeer actief
Marion. schreef:Dus als jouw - zeg - 9-jarige teef een BMO krijgt, dan laat je haar niet opereren? Omdat je er iets uit gaat knippen?Badu schreef:Het is ook niet zo moeilijk hè? Het is een keten, een systeem. Als je daar dingen tussenuit gaat knippen verandert er iets. Ten goede & ten kwade
Lekker baasje ben je dan
-
Neeltje
Het is natuurlijk een goed smoesje om het daar op te gooien, meer kan ik er echt niet van maken.LongFields schreef:Ik ken er ook aardig wat, om een voorbeeldje te noemen een Mechelaarteef die bijna jaarlijks op internationale tournooien meedraait en zich daarvoor dus individueel geselecteerd heeft (WK, WK Belgische Herders, EO, WAC).
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Huh? Gaat het hier over een medische reden tot castratie? Dat heb ik dan even gemist...Marion. schreef:Dus als jouw - zeg - 9-jarige teef een BMO krijgt, dan laat je haar niet opereren? Omdat je er iets uit gaat knippen?Badu schreef:Het is ook niet zo moeilijk hè? Het is een keten, een systeem. Als je daar dingen tussenuit gaat knippen verandert er iets. Ten goede & ten kwade
Lekker baasje ben je dan
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Dat zegt ze niet toch? Alleen dat er wat verandert als je gaat knippen. Dat lijkt me op zich logisch. Maar het hoeven niet zulke extreme veranderingen te zijn als gezegd wordt. Er zijn ook genoeg voorbeelden waarin het nauwelijks veranderingen of overwegend positieve veranderingen zijn.Marion. schreef:Dus als jouw - zeg - 9-jarige teef een BMO krijgt, dan laat je haar niet opereren? Omdat je er iets uit gaat knippen?Badu schreef:Het is ook niet zo moeilijk hè? Het is een keten, een systeem. Als je daar dingen tussenuit gaat knippen verandert er iets. Ten goede & ten kwade
Lekker baasje ben je dan