Mijn schoonzus ( en tevens vriendin) en haar man hebben een roedel van 5 honden. Een echte hondenliefhebber, net zoals mijn man en ik. Zij wonen 3uur rijden van hier, maar wij gingen vaak langs en namen Luna altijd gezellig mee.
Toen kwam Sultan in ons leven.. Helaas geen match met hun Rottweiler. De eerste keer ging buiten alles goed, maar in huis werd Sultan toch wel flink gepakt door hem. Ook was er erg veel spanning. Omdat we dat toch erg vonden, hebben wij een gedragsdeskundige erbij geroepen vorig jaar. Die ons zou begeleiden en proberen te zorgen dat de honden elkaar tolereerde.
Dat ging pas echt goed mis, die begeleider pakte de honden aan de lijnen en zorgde dat er een confrontatie kwam. Achter af gezien, hadden wij dat niet moeten toe laten.. Maar ja, wij vertrouwde op de "prof" en lieten het dus gebeuren. Anyway, toen zij kop aan kop gedwongen werden, werd het weer een knokpartij ( achteraf gezien logisch, Sultan wilde zo graag weg maar werd gedwongen te blijven)
Nu een jaar verder en wij wilde het toch weer een keer proberen. Voor mij was het lastig om op bezoek te gaan bij hun, Sultan kon dan wel bij Nikki logeren maar ik vond het toch minder leuk. Ik was dan niet echt compleet voor mijn gevoel, Sultan hoort er ook gewoon bij natuurlijk.
Nu was er een man die ons wilde helpen. Zelf meer dan 35 jaar ervaring in het asiel en een kennis van mijn schoonzus.
Dus afgelopen weekend, in de auto gestapt voor deze uitdaging.
Eerst een lange wandeling van bijna 3 uur gemaakt. Zijn honden waren ook mee. Wandeling ging erg goed, geen spanning en gewoon genoten van de mooie omgeving daar. Na de wandeling liep mijn schoonzus ( op een pleintje, dus honden aangelijnd daar) langs mij en toen was er een grom van haar hond. De man pakte Sultan over en ging langs haar hond lopen. Sultan gaf hij de volle lijn en je zag heel duidelijk dat Sultan weg wilde blijven van die hond. En dat er dan dus niks aan de hand was.
Hij gaf ons tips en regels mee en had de volle vertrouwen dat het zou gaan lukken. De belangrijkste regel was, dat Sultan binnen genoeg ruimte moest hebben om weg te lopen en dat de rottweiler niet op de bank mocht. ( zo was het de 1e keer fout gegaan).
Zo gezegd zo gedaan. Binnen ging de rottweiler nog 2 keer grommen en dan ging Sultan direct weg.
Om een lang verhaal kort te maken.. Het hele weekend ging súper. Sultan had zeer veel respect voor de rottweiler en gaf hem alle ruimte. Hierdoor is er niks meer fout gegaan en hebben zij zelfs de 3e dag even met elkaar gespeeld! Het was zo leuk om dit mee te maken! De man van de wandeling heeft ons ook zoveel geleerd!
Hij zei ook meerdere malen dat ik een hele leuke reu heb ( altijd leuk om te horen
Zo, moest het gewoon even kwijt