Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste show...HELLUP!

Moderator: moderatorteam

Skittle
Vaste gebruiker

Eerste show...HELLUP!

Ongelezen bericht door Skittle »

Ik heb me met Skittle ingeschreven voor de (rasloze) hondenshow in Nijmegen op 6 september.

Ik heb een showlijntje, ik heb tegen die tijd ongeveer 3 keer ringtraining gevolgd maar verder heb ik eigenlijk geen idee wat ik moet en kan verwachten. We gaan puur voor de lol en ik heb totaal geen verwachtingen. Skittle is dan zo'n 15 weken.

Ik ga alleen met mijn zoon en al zal ik van HSV de oase misschien wel wat beide gezichten zien ik vind het toch wel r*te spannend :schrik:

Ik weet tegen die tijd hopelijk dus wel wat men binnen de ring verwacht maar hoe gaat het verder eromheen? Moet ik bij zo'n show als dit zelf ook volledig in 'net'. Wat neem ik mee, hoe bereid ik een cavalier king Charles verder voor? Was ik hem 1-2 dagen ervoor of alleen als hij echt vies is? Hoe weet ik waar en bij wie ik moet zijn en wanneer ik aan de beurt ben? Kom ik met verschillende rassen in de ring?

Pffff ben wat dat betreft echt een onzeker typje die gigantisch de kriebels kan krijgen hiervan...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Eerste show...HELLUP!

Ongelezen bericht door sirene »

Ik weet tegen die tijd hopelijk dus wel wat men binnen de ring verwacht maar hoe gaat het verder eromheen? Moet ik bij zo'n show als dit zelf ook volledig in 'net'.

Je moet niks, maar een beetje nette kleding helpt wel mee voor de presentatie. Het is buiten neem ik aan, dan wordt er echt niet verwacht dat je in een wit mantelpakje komt maar gewoon nette kleding is prima.
Wat neem ik mee
Ik denk dat je als je de zoekfunctie op het forum gebruikt verschillende tips kan vinden wat mee te nemen.
, hoe bereid ik een cavalier king Charles verder voor? Was ik hem 1-2 dagen ervoor of alleen als hij echt vies is?
Ik denk dat een trimster of kenner van het ras daar beter antwoord op kan geven. Sommige honden was je beter niet net voor de show maar ik denk een Cavalier juist wel. Maar ook dat moet niet hoor, het mag.
Je hondje hoort wel schoon (of iig niet onder de modder of piesvlekken (wat bij kennelhonden wel eens voorkomt)).
Hoe weet ik waar en bij wie ik moet zijn en wanneer ik aan de beurt ben? Kom ik met verschillende rassen in de ring?
Dat kun je op de dag van show zien in de catalogus. je moet zelf bij je ring in de gaten houden of je al bent.
Dat laatste denk ik wel op een rasloze show maar hoe dat precies zit weet ik niet. Ik denk bij dezelfde type hondjes ? Bv rashond zonder stamboom van dezelfde leeftijd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Relax joh, de show in Nijmegen is er juist voor iedereen, ervaring is helemaal niet vereist en de keurmeesters zijn heel vriendelijk en leggen je gewoon uit wat je moet doen.
Beetje aandacht aan je eigen kleding besteden, je hondje eventueel een wasbeurt geven van tevoren als dat nodig is en zorgen dat de vacht er verzorgd uitziet lijkt me voldoende, ringtraining is voor jezelf misschien wel fijn maar voor een informele show waar het niet zo zeer om het ideaalbeeld van de rasstandaard gaat als wel om het plezier dat je met je hond hebt en de band die jullie hebben helemaal niet zo belangrijk.
Er zijn best een aantal forummers met hun honden daar aanwezig, dus als je hulp of een peptalk nodig hebt kunnen we die vast wel geven denk ik. Komt helemaal goed hoor!
Skittle
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie antwoorden!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Zelfs op grotere/formelere shows willen ze nog weleens rekening houden met het feit dat er onervaren handlers zijn. Ik heb nu twee shows gelopen, beide met Elco. Eerste was de clubmatch waar vooraf nog eens werd verteld wat de bedoeling was. Tweede De Nationale en opnieuw netjes uitleg. Je wordt heus niet zomaar in het diepe gegooid. Verder zijn er genoeg mensen naast de ring die je wel tips zullen willen geven. En met ringtraining verwacht ik ook dat ze je wel een en ander zullen vertellen. Ik heb overigens nooit ringtraining gedaan. Wel zelf wat geoefend met Elco op meelopen in draf, netjes staan, tandjes laten zien, op een tafel staan (is bij de rasloze show niet van toepassing). En toch een belovend en een uitmuntend gehaald.
Een tip die bij ons wel gegeven wordt: zorg dat je geen kleding aantrekt die de aandacht bij de hond weghaalt, of waar je hond tegen wegvalt. Bij de Markiesjes dus geen donkere broek aan ;)
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Vooral blijven ademen ;) Juist op zo'n rasloze show gaat het voornamelijk om "de leuk" en hoef je echt niet als volleerd handler in de ring te staan :) Je gaat een paar lesjes ringtraining volgen zeg je, dus dan ben je gewoon al een heel eind voorbereid hoor en daar kunnen ze je vast ook wel helpen met eea :) Waar ga je ringtraining volgen?

En wat je meeneemt? Als je maar niet een stoeltje vergeet om op te zitten haha! Dat gaat zelfs bij mij, na 5 jaar shows, nog steeds wel eens mis :LOL: Verder.. Tja ik neem altijd iets van een bench mee zodat Oll ook zn eigen plekje heeft, borstels (maar hoeveel vacht zal er aan een cavalier van 15 weken zitten?) en iets te eten/te drinken.

En het allerbelangrijkst: Maak er een onwijs leuke dag van en vergeet voorál niet (hier komt de dooddoener maar het is oh zo waar) dat jij altijd met de leukste hond naar huis gaat :)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Fotogravinnetje schreef: op een tafel staan (is bij de rasloze show niet van toepassing).
Ehm, waarom niet?
Dat lijkt me nou net wel een puntje om te oefenen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Omdat op de site van de rasloze show staat dat ze de honden allemaal op de grond keuren omdat ze ervan uit gaan dat veel honden niet gewend zullen zijn aan op een tafel staan. Dus op tafel staan hoef je voor die show niet te oefenen
Skittle
Vaste gebruiker

Ik volg ringtraining ing bij HSV de oase

Bedankt voor jullie bemoedigende berichten hihi
Ik ga gelukkig met mijn zoontje dus ben sowieso niet alleen
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ah joh, niet te druk om maken :wink: Ik heb vorig jaar meegedaan. Finn was net een maandje bij mij en liep de keuring met zijn tuigje aan, omdat hij niet aan een halsband wilde lopen, laat staan aan een showlijntje. Enige dat ik geoefend had was een beetje netjes meelopen en proberen op mij te letten ondanks de afleidingen.

Als je een stoeltje voor jezelf meeneemt en een bench/kleedje voor de hond ben je al een heel eind. Vorig jaar was de show binnen, anders zou een pin ook nog handig zijn om hem even vast te zetten.
abmiS
Zeer actief

Ongelezen bericht door abmiS »

oepss... helemaal niet aan gedacht !
Ging er denk ik een beetje vanuit dat het vooral stilstaan, kijken en keuren was.

Maar logisch, showen is wel wat meer.
Ik snap dat je dit in geen enkele manier te vergelijken is met echt showen, maar ik heb nog nooit een show meegemaakt
dus misschien is het wel verstandig ook een lesje of 2 ringtraining te doen. ( vooral voor mn eigen gevoel denk ik )

En dan vooral voor het lopen, ik denk niet dat dyango zo netjes zal lopen met zoveel afleiding.
Vraagje he, moeten ze bij het lopen netjes volgen ? en zijn er nog meer dingen die belangrijk zijn ?

Dyango houd er eigenlijk niet zo van als anderen aan zn lijf zitten ik twijfel dus wel enorm eigenlijk of ik nu wel moet gaan,
ik neem aan dat de keurmeester zijn gebit wil bekijken en voelen etc etc ?
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.
Voor alle mensen die twijfelen, kom je daarmee verder, nee ik betwijfel het.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij het showen willen ze graag de hond in draf zien bewegen, dus niet zo zeer volgend en naar je opkijkend, maar naast je dravend en naar voren kijkend. Dat kun je gewoon thuis oefenen, ik zou voor deze show niet speciaal op ringtraining gaan zelf. De keurmeester wil graag je hond van een afstandje beoordelen als deze staat, dus dat kun je ook zelf alvast oefenen. Als je hond moeite heeft met betast worden door een onbekende geef je dat gewoon aan en houden ze daar rekening mee. Vorig jaar vroegen ze eerst of het okay was om de hond te betasten en alleen als dat bevestigd werd deden ze dat ook.
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

wat je mee moet nemen : speldje om je nummer op te stelden. Waterbak voor je hond. Je showlijntje. Zorg dat je schoenen aan hebt waar je goed op kan lopen (en als het buiten is, houd er dan rekening mee dat het gras nat kan zijn). Dan kan je ook eventueel een tentje o.i.d. mee nemen zodat je droog kunt zitten tijdens een bui
Afbeelding
abmiS
Zeer actief

Ongelezen bericht door abmiS »

LongFields schreef:Bij het showen willen ze graag de hond in draf zien bewegen, dus niet zo zeer volgend en naar je opkijkend, maar naast je dravend en naar voren kijkend. Dat kun je gewoon thuis oefenen, ik zou voor deze show niet speciaal op ringtraining gaan zelf. De keurmeester wil graag je hond van een afstandje beoordelen als deze staat, dus dat kun je ook zelf alvast oefenen. Als je hond moeite heeft met betast worden door een onbekende geef je dat gewoon aan en houden ze daar rekening mee. Vorig jaar vroegen ze eerst of het okay was om de hond te betasten en alleen als dat bevestigd werd deden ze dat ook.

kijk, zelfs dat wist ik niet.

Ik snap je redenatie hoor, maar voor mn eigen gevoel vind ik het gewoon fijner dat ik me enigzins kan voorbereiden.
Daarnaast is het ook wel leuk gewoon sowieso om te zien wat zo'n ringtraining les inhoud, dus als het lukt gaan we wel even kijken of dat nog van te voren kan.

Oh, dat klinkt wel oke ! dat moet dyango niet al te erg vinden :)
Als hij in een drafje moet, dan moet ik dus rennen haha ? nouja,, een soort van dan.. gut ik ga vast weer onderuit :schrik:
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.
Voor alle mensen die twijfelen, kom je daarmee verder, nee ik betwijfel het.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
Plaats reactie

Terug naar “Show”