Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Spierverval na castratie?
Moderator: moderatorteam
-
jome
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Spierverval na castratie?
Op verschillende plekken, hier en via google, lees ik dat een hond na een castratie last kan krijgen van spierverval.
Maar nergens kan ik vinden waarom dat is en hoe dat dan werkt.
Is er hier iemand die dat weet?
Kan je daar zelf wat aan doen of heb je gewoon geluk of pech?
Maar nergens kan ik vinden waarom dat is en hoe dat dan werkt.
Is er hier iemand die dat weet?
Kan je daar zelf wat aan doen of heb je gewoon geluk of pech?
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Spierverval na castratie?
bij reuen vooral dan, wegens minder testosteron, gok ik! Bij teven zou je het denk ik hoogstens kunnen verklaren door minder beweging..
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Niks geluk of pech. Je knipt een vitale schakel weg in stofwisselingsproces & dan gaat het ergens mis. Logisch 
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Als het om castratie van de reu gaat kun je er niks aan doen. Testosteron wat voor een groot deel verantwoordelijk is voor de spiergroei/spiermassa wordt aangemaakt in de testikels. Spieren nemen dus altijd af na castratie. Je kunt er wel iets aan doen door voldoende beweging te blijven geven.
-
jome
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Voor jou miss logisch, voor mij niet. Heb er geen verstand van, vandaar mijn vraag. Wil graag weten hoe zoiets werkt.Badu schreef:Niks geluk of pech. Je knipt een vitale schakel weg in stofwisselingsproces & dan gaat het ergens mis. Logisch
Ik zie nl niet het verband tussen het voortplantingsgebeuren en spierafbraak
Het gaat trouwens om een teef
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Bij een teef speelt dit helemaal niet. De hormonen die de voortplantingsorganen van een teef produceren zijn niet zo van invloed op de bespiering. Daarom ook dat veel reuen een stuk zwaarder en meer bespierd zijn dan teven.jome schreef:Voor jou miss logisch, voor mij niet. Heb er geen verstand van, vandaar mijn vraag. Wil graag weten hoe zoiets werkt.Badu schreef:Niks geluk of pech. Je knipt een vitale schakel weg in stofwisselingsproces & dan gaat het ergens mis. Logisch
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij een teef gaan andere dingen mis. Merk je niet meteen na het 'helpen' maar wel na een half jaar ofzo...laeken schreef:Bij een teef speelt dit helemaal niet. De hormonen die de voortplantingsorganen van een teef produceren zijn niet zo van invloed op de bespiering. Daarom ook dat veel reuen een stuk zwaarder en meer bespierd zijn dan teven.jome schreef:Voor jou miss logisch, voor mij niet. Heb er geen verstand van, vandaar mijn vraag. Wil graag weten hoe zoiets werkt.Badu schreef:Niks geluk of pech. Je knipt een vitale schakel weg in stofwisselingsproces & dan gaat het ergens mis. Logisch
Overigens vind ik dat ook teven (qua bespiering) op een slap aftreksel van zichzelf gaan lijken na een tijdje
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Tot ze niet zo'n zin meer hebben in beweging omdat energie afneemt.sirene schreef:Als het om castratie van de reu gaat kun je er niks aan doen. Testosteron wat voor een groot deel verantwoordelijk is voor de spiergroei/spiermassa wordt aangemaakt in de testikels. Spieren nemen dus altijd af na castratie. Je kunt er wel iets aan doen door voldoende beweging te blijven geven.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Pompidou mijn gespierde spijker zoals ze in de volksmond genoemd wordt zie ik echt geen verschil aan en niemand ziet er verschil aan.Badu schreef:Bij een teef gaan andere dingen mis. Merk je niet meteen na het 'helpen' maar wel na een half jaar ofzo...laeken schreef:Bij een teef speelt dit helemaal niet. De hormonen die de voortplantingsorganen van een teef produceren zijn niet zo van invloed op de bespiering. Daarom ook dat veel reuen een stuk zwaarder en meer bespierd zijn dan teven.jome schreef:Voor jou miss logisch, voor mij niet. Heb er geen verstand van, vandaar mijn vraag. Wil graag weten hoe zoiets werkt.Badu schreef:Niks geluk of pech. Je knipt een vitale schakel weg in stofwisselingsproces & dan gaat het ergens mis. Logisch
Overigens vind ik dat ook teven (qua bespiering) op een slap aftreksel van zichzelf gaan lijken na een tijdje
Nog steeds even gespierd en bij de dierenarts vragen ze altijd of ze voor top sport wordt ingezet gezien haar bespiering, conditie en vooral sportershart. En daar is echt geen enkele verandering zichtbaar na de castratie.
Oh ja, 1 verandering. Ze Is ongeveer een kilo aangekomen die ze ook wel aan mocht komen want als vreemden dr aaiden kreeg ik regelmatig de vraag of ze wel voldoende te eten kreeg.
Dikker hoeft ze niet dus Letten we nu gewoon goed op en blijft ze de beweging krijgen die ze kreeg. Ik geloof echt niet dat ik aan haar ga zien dat ze gecastreerd is.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
-
Sterre
Sterre is bijna 15 jaar en is door haar vorige baasjes gecastreerd op jonge leeftijd. Ik heb nooit iets gemerkt van minder spieren. Ze heeft altijd hele gespierde dijen gehad. Ik fietste elke dag met haar en vond haar altijd prachtig sterk en gespierd. Sinds een half jaar verdwijnen haar spieren en wordt ze heel zwak in de achterhand maar dat is echt van ouderdom.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat komt dan misschien omdat mensen te veel blijven voeren in combinatie met te weinig beweging. Een teef heeft wel de neiging dikker te worden na castratie. Met de spiermassa gebeurd zoals Laeken al zegt niks bij de teef na castratie.Badu schreef:Bij een teef gaan andere dingen mis. Merk je niet meteen na het 'helpen' maar wel na een half jaar ofzo...laeken schreef:
Bij een teef speelt dit helemaal niet. De hormonen die de voortplantingsorganen van een teef produceren zijn niet zo van invloed op de bespiering. Daarom ook dat veel reuen een stuk zwaarder en meer bespierd zijn dan teven.
Bij teven zie je er normaal gesproken niks aan, behalve aan de vacht bij veel rassen.
-
Neeltje
Hoezo wat welke energie afneemt? Ik heb bij Tirsa totaal geen afname in haar energie gezien na haar castratie en bij Yentle al helemaal niet. En de spiermassa blijft gewoon goed, door gewoon voldoende beweging, dezelfde als voor de castratie. En ook is er na een half jaar niks mis gegaan bij beide.Badu schreef:Tot ze niet zo'n zin meer hebben in beweging omdat energie afneemt.sirene schreef:Als het om castratie van de reu gaat kun je er niks aan doen. Testosteron wat voor een groot deel verantwoordelijk is voor de spiergroei/spiermassa wordt aangemaakt in de testikels. Spieren nemen dus altijd af na castratie. Je kunt er wel iets aan doen door voldoende beweging te blijven geven.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Zie tegenovergestelde als ik zo rondkijk in het park.... Uitgezakte, slappe teven met uitdrukking van niks.sirene schreef:Dat komt dan misschien omdat mensen te veel blijven voeren in combinatie met te weinig beweging. Een teef heeft wel de neiging dikker te worden na castratie. Met de spiermassa gebeurd zoals Laeken al zegt niks bij de teef na castratie.Badu schreef:Bij een teef gaan andere dingen mis. Merk je niet meteen na het 'helpen' maar wel na een half jaar ofzo...laeken schreef:
Bij een teef speelt dit helemaal niet. De hormonen die de voortplantingsorganen van een teef produceren zijn niet zo van invloed op de bespiering. Daarom ook dat veel reuen een stuk zwaarder en meer bespierd zijn dan teven.
Bij teven zie je er normaal gesproken niks aan, behalve aan de vacht bij veel rassen.
Lopen castraten behendigheid met succes?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ja hoor.Badu schreef: Lopen castraten behendigheid met succes?
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Geloof ik niks van.LongFields schreef:Ja hoor.Badu schreef: Lopen castraten behendigheid met succes?
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat moet jij weten.Badu schreef:Geloof ik niks van.LongFields schreef:Ja hoor.Badu schreef: Lopen castraten behendigheid met succes?
De mijne is na haar castratie alleen maar sneller geworden. En ik ken meer castraten die prima mee kunnen in de hogere klasses.
Maar jij denkt dus dat iedere castraat verandert in een dikke slome papzak?
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
LongFields schreef: Maar jij denkt dus dat iedere castraat verandert in een dikke slome papzak?
ja
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Ik zie genoeg teven met minder spieren na castratie. Ik had er zelf ook een en dat kwam echt niet door minder beweging. Waarom zou je ook je hond minder uitlaten na een castratie
teveel voeren snap ik nog.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Badu schreef:LongFields schreef: Maar jij denkt dus dat iedere castraat verandert in een dikke slome papzak?
ja
Sorry hoor, en bedankt voor het "compliment" over Tapas dan.
Die is niet dik, niet sloom en ook geen papzak... Maar wèl gecastreerd in maart 2014. En in de agility in dat seizoen derde geworden in de eindstand van de landelijke B1 competitie...
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Foto's weggehaald...
Laatst gewijzigd door duitse herder op 11 aug 2015 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Sterker nog, ik ken verschillende wedstrijd trainers die hun teven juist laten steriliseren zodat ze gelijkmatiger zijn en niet dat gezeur en onstabiliteit tijdens loopsheden hebben.Badu schreef:Geloof ik niks van.LongFields schreef:Ja hoor.Badu schreef: Lopen castraten behendigheid met succes?

- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Zorro is gecastreerd op jonge leeftijd. Hij is absoluut niet te dik en heeft meer dan zat energie en rent de hele dag net zoveel als zijn zus en moeder. Maar hij is wel minder gespierd. Ik heb er achteraf erg veel spijt van dat ik hem zo jong heb laten castreren. Ik zou het niet weer doen in ieder geval. Ik denk dat hij er wel veel mooier had uitgezien als hij niet gecastreerd was. Maar het is al zo ik kan zijn ballen er niet meer aan plakken. Maar ik geef hem wel heel veel beweging doe ook een paar keer per week agillity met hem om hem toch wel goed slank en voor zijn doen goed in de spieren te houden.

- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
In dat seizoen.... & verder? In 2015?LongFields schreef:Badu schreef:LongFields schreef: Maar jij denkt dus dat iedere castraat verandert in een dikke slome papzak?
ja![]()
Sorry hoor, en bedankt voor het "compliment" over Tapas dan.
Die is niet dik, niet sloom en ook geen papzak... Maar wèl gecastreerd in maart 2014. En in de agility in dat seizoen derde geworden in de eindstand van de landelijke B1 competitie...
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dit seizoen heb ik maar 1 wedstrijd kunnen lopen tot nu toe vanwege een blessure door een ongelukkige buiteling op de hei. Maar dat komt natuurlijk ook door haar castratie volgens jou.
In de winter heeft ze tijdens de wintercompetitie ook prima gelopen en beduidend sneller dan het jaar ervoor. Dat viel meer mensen op dan alleen mezelf en mijn teamgenoten.
In de winter heeft ze tijdens de wintercompetitie ook prima gelopen en beduidend sneller dan het jaar ervoor. Dat viel meer mensen op dan alleen mezelf en mijn teamgenoten.
Laatst gewijzigd door LongFields op 09 aug 2015 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Steriliseren (steriel maken) of castreren (hormonen wegknippen)? Welk van de twee bedoel je?Barnsley schreef:Sterker nog, ik ken verschillende wedstrijd trainers die hun teven juist laten steriliseren zodat ze gelijkmatiger zijn en niet dat gezeur en onstabiliteit tijdens loopsheden hebben.Badu schreef:Geloof ik niks van.LongFields schreef:Ja hoor.Badu schreef: Lopen castraten behendigheid met succes?
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Mijn teef is juist veel mooier geworden na dr castratie. Ze begon meer te eten, kreeg daardoor meer energie en werd gespierder.
Daarvoor was t maar een mager scharminkelig ding.
Voor

Half jaar na

En inmiddels heeft ze een 'castratenvacht' wat vaak negatief wordt gebruikt maar ik vind dr er alleen maar mooier op geworden
(wel zeiknat op de foto maar het verschil is goed te zien)

Edit- betere foto van dr vacht

Daarvoor was t maar een mager scharminkelig ding.
Voor

Half jaar na

En inmiddels heeft ze een 'castratenvacht' wat vaak negatief wordt gebruikt maar ik vind dr er alleen maar mooier op geworden
(wel zeiknat op de foto maar het verschil is goed te zien)

Edit- betere foto van dr vacht

Laatst gewijzigd door Paisley op 09 aug 2015 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Bij Tapas zijn overigens alleen de eierstokken verwijderd, baarmoeder is blijven zitten. Was bij Nozem ook het geval, en ook zij is gewoon actief en slank gebleven. Sjefke ook, bij haar is wel de baarmoeder verwijderd toen ze 10 was, na een bmo. En ook Sjefke is tot haar dood erg actief en slank gebleven.
-
Sterre
Haha ja echt zo'n uitgezakte hond.LongFields schreef:
Wat een vetzak hè?
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Zou er zomaar mee kunnen samenhangen. Waarom buitelt ze ongelukkig? Zomaar? Toch iets mis gegaan in systeem?LongFields schreef:Dit seizoen heb ik maar 1 wedstrijd kunnen lopen tot nu toe vanwege een blessure door een ongelukkige buiteling op de hei. Maar dat komt natuurlijk ook door haar castratie volgens jou.
Als een gecastreerde teef 3 jaar na haar castratie op 1 staat ga ik iets van je verhaal geloven, anders niet.