Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Briard Lizzy met vachtproblemen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lowdown
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Briard
Aantal honden: 1

Re: Briard Lizzy met vachtproblemen

Ongelezen bericht door Lowdown »

Zucht. Toch maar even een update. We zijn nu 5 weken verder. De feestweek had geen effect, dus ws geen voedselallergie was de conclusie. Dus gewoon doorvoeren en omega3/6 en Keravita. De vacht lijkt iets beter (tikkeltje minder slecht zou je ook kunnen zeggen). Maar voor de rest is het slecht. Meer bultjes en korstjes dan ooit op haar rug, drie keer een ontstoken oog en nu een ontstoken oor. Ze bijt zichzelf niet kapot, wat op zich verbazingwekkend is, maar het blijft een getob. Ik ga morgen maar eens naar Dr. Vroom bellen wat te doen. The neverending story....
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

O, bah, dat klinkt niet goed :-( Hopelijk komen jullie er toch snel achter wat Lizzy mankeert!
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Lowdown schreef:DA had het erover dat een uitgebreide test heel duur zou zijn (250 euro of zo) en raadde aan eerst deze stap te zetten. Bloedtest was volgens hem niet nodig, maar zou ik om kunnen vragen. Waar moeten ze dan op testen en wat kost zo'n test ongeveer?
Via bloedonderzoek kan je testen op verschillende allergenen en de prijs hangt af van de hoeveelheid allergenen waarop je een test laat doen. Op bepaalde fora lees ik dat je deze bloedtest moet combineren met een allergietest op de huid en de resultaten naast elkaar moet leggen om zekerheid te hebben.

Wij hebben onze hond laten testen op 24 allergenen en hij testte positief op 13 ervan. De huidonsteking situeert zich ook voornamelijk op z'n rug, maar hij heeft in tegenstelling tot jouw hond, wel last van jeuk.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lowdown schreef:De feestweek had geen effect, dus ws geen voedselallergie was de conclusie.
:wink: Dat hoeft niet zo snel hoor. Er zijn dingen waar mijn honden direct op reageren, maar ook pas na weken of zelfs langere tijd in grotere hoeveelheden.

250 euro valt best mee tegenover lopen modderen en steeds terug naar de dierenarts moeten.
Lowdown
Vaste gebruiker

Op aanraden van Dr. Vroom zijn we nu toch begonnen met een hypoallergeen dieet. We koken zelf aardappels en groenten en vullen dat aan met in de olie gebakken tofu. Verder wat vitamines en mineralen. Verder hebben we toch weer een stevige antibioticakuur meegekregen om de huidontstekingen te bestrijden. Het plan is om te kijken of de bultjes wegblijven met dit dieet. Als dat zo is, moet het een voedselallergie zijn en zoeken we vanaf daar verder. Als de bultjes terugkomen gaan we het allergie-onderzoek doen. Ik wilde dat nu al best doen (geld maakt me even niet meer uit), maar zolang de voedselallergie niet uitgesloten is, kan ze er geen zinnige conclusies uit trekken. Want als ze zou reageren op bijv. huisstofmijt wil het nog niet zo zijn dat de klachten daardoor komen. Eerst dit, dan dat, was het devies.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Succes :ok:
Dat het een zoektocht zou worden zat er eigenlijk al wel een beetje in.

Ik hoop dat het geen al te lange zoektocht wordt. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lowdown
Vaste gebruiker

Goed nieuws! Het gaat goed met Lizzy. Na nog eens drie weken antibiotica (in totaal 5!) en een langere periode op eerst anallergeen en nu hypoallergeen voer leeft haar vacht/huis helemaal op. Oren zijn schoner dan ooit, krabben doet ze niet meer. Lekker gevoel!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Fijn dat het nu goed gaat :ok:
Afbeelding
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

De aanhouder wint. Super. :ok:
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat een verschil zeg! Ze ziet er hartstikke goed uit :ok:
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Oh wat fijn zeg dat ze het weer zo goed doet! Dus naar alle waarschijnlijkheid is ze dan toch ergens allergisch voor?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Fijn! Groeien nu maar ;-)
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Wat een verschil, fijn dat het zo'n stuk beter gaat!
Groetjes, Marjan
Jeroen19
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler x Briard

Ongelezen bericht door Jeroen19 »

Heb goede ervaringen qua vacht met dagelijks wat karnemelk !
Afbeelding
Lowdown
Vaste gebruiker

Nog even een update. Lizzy staat op hypoallergene brok en deed het goed. Tot de tweede loopsheid. Achteraf gezien is ze daar wel een week of 6 minder fit van geweest. Geheel tegen haar aard sukkelt ze dan een beetje achter je aan tijdens het hardlopen. En haar vacht wordt weer slechter. Geen ontstekingen o.i.d., maar dun, dof en broos. Ik ga nu dus maar eens serieus overwegen om haar toch te laten steriliseren.

Sent from my iPhone using Tapatalk
dagmar88
Zeer actief

Vervelend, dat ze zo'n last heeft van haar hormonen.
Ik zou wel even aan een trimmer vragen wat een castratie met haar vacht kan doen.
Lowdown
Vaste gebruiker

Volgens een van de forumleden die gereageerd hebben (Rosita), zij is trimster, zou het wel meevallen.

dagmar88
Zeer actief

Ik zou het nog één keer afwachten als je haar liever intact zou laten.
Het is pas de tweede loopsheid geweest, en die kunnen onderling flink van elkaar verschillen.
Charlie heeft er veel last van gehad; werd neerslachtig, kreeg een super kort lontje naar de andere honden en was compleet onzindelijk.
Net toen ik haar wilde laten castreren werd ze eerder dan normaal loops en had ze nergens meer last van en dat is zo gebleven :19:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Castreren heeft ook nadelen, google daar eens op, kan je met de nadelen leven dan is het mogelijk een overweging waard.
Afbeelding
Lowdown
Vaste gebruiker

Ik heb me er eerder wel eens in verdiept. Mijn conclusie destijds was dat de voor- en nadelen ongeveer even zwaar wogen. Dus hebben we het niet laten doen. Waarom dan immers snijden in een gezond lijf. Inmiddels ben ik er toch wel van overtuigd dat die loopsheid onze Liz geen goed doet.

gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou bij Tama heeft de castratie haar geen goed gedaan, ze is zo mogelijk nog chagrijniger geworden en rent al snauwend en grollend naar haar zussen toe als die de kamer in willen komen deed ze wel vaker maar niet zo erg als nu, ze werd sinds ze staar heeft onzeker en dat is nu alleen maar erger geworden.

En ze krijgt kleine krulletjes in haar vacht.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

gonnie schreef:Nou bij Tama heeft de castratie haar geen goed gedaan, ze is zo mogelijk nog chagrijniger geworden en rent al snauwend en grollend naar haar zussen toe als die de kamer in willen komen deed ze wel vaker maar niet zo erg als nu, ze werd sinds ze staar heeft onzeker en dat is nu alleen maar erger geworden.

En ze krijgt kleine krulletjes in haar vacht.
Dat ligt denk ik erg aan het individu. Floor is ook noodgedwongen gecastreerd, maar dat had ik veel eerder moeten doen. Ze is veel vrolijker en liever en haar vacht is nog prima. De vacht van een Briard zal niet veel veranderen.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik heb bij Dieber lang getwijfelt over wel of geen nest met haar fokken en nr wel of niet intact houden. Uiteindelijk de keuze gemaakt niet te gaan fokken en na goed naar haar te hebben gekeken besloten haar te laten castreren. Dieber was elke keer na de loopsheid 3 maanden lang niet de vrolijke en energieke Dieber die ze normaal is. Daarnaast elke keer een vagenistus voor de loopsheid en een keer een bmo tijdens de loopsheid.
Dieber had alleen andere ideeën en werd in april op de dag dat ze gecastreerd zou worden 3 maanden te vroeg loops. Toen besloten om haar aan het einde van mijn vakantie te laten castreren ( deze week).
2 weken geleden werd ze niet lekker, geen duidelijk beeld dus naar de dierenarts en het was voor 95% zeker een baarmoederontsteking aangezien ze veel pijn aangaf bij betasten van de baarmoeder. Meteen antibiotica erin en de dag erna is ze gecastreerd. Baarmoeder bleek schoon te zijn maar 1 van de eierstokken was wel vurig en wat gezwollen. Ik ben blij dat de boel er nu uit is.
Wat haar vacht gaat doen merk ik vanzelf. Een takketeef was ze al en dat zal niet minder worden.
Haar pittige karakter hield mij eerst tegen om haar te laten castreren.

De bearded collie die wij vroeger thuis hadden werd gelukkig maar eens in de 13 maanden loops. Na de loopsheid was haar vacht altijd een ramp, viel uit, erg dun. Pas na een maand of 8 herstelde de vacht zich pas weer.
Afbeelding
Lowdown
Vaste gebruiker

Even niks gehoord. Het gaat goed met Lizzy. Afbeelding.

Toch hebben we besloten om haar te laten steriliseren voor haar derde loopsheid. Ze heeft er teveel last van en haar verminderde weerstand in deze periode vormt een te groot risico voor huidproblemen. Haar volgende loopsheid zou ergens de komende maanden al gepland staan, maar volgens de DA kunnen we haar voor die tijd nog wel (laparoscopisch) laten opereren. Ik hoop dat het gunstig uitpakt (qua karakter/vacht etc).
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”