Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"Gladhaar" uit ruwhaar x ruwhaar ?
Moderator: moderatorteam
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
"Gladhaar" uit ruwhaar x ruwhaar ?
Gisteren teckelpups wezen knuffelen bij de fokker van mijn takkie Gentle
Ze heeft een nest liggen van 6 pups waarvan er 5 toch wel ruwharen zijn.
Maar 1 reutje lijkt een gladhaar te zijn.
Heeft geen indicatie om ruwe haren te hebben op zijn lichaam.
Ik vraag me toch af hoe dat kan?!
Is het dan officieel wel een ruwhaar ondanks dat hij niks toont?!
Ze heeft een nest liggen van 6 pups waarvan er 5 toch wel ruwharen zijn.
Maar 1 reutje lijkt een gladhaar te zijn.
Heeft geen indicatie om ruwe haren te hebben op zijn lichaam.
Ik vraag me toch af hoe dat kan?!
Is het dan officieel wel een ruwhaar ondanks dat hij niks toont?!
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: "Gladhaar" uit ruwhaar x ruwhaar ?
Ik heb ook een gladharige pup gekregen uit twee ruwharige Parsons
- Gimmick
- Zeer actief
Maar als je deze reu zal gebruiken voor de fok kan het dan zijn dat je een teef met een dikkere vacht compenseerd?!Nanna schreef:Ja, er vallen kortharen uit ruwhaar teckels.
Je kunt zo'n pup dan laten overschrijven naar korthaar MITS het geen wildkleur is. De pup moet black and tan of rood zijn.
Maar dat gladhaar is vaak verneukeratief hoor want als je bij zo'n pup ook maar een paar langere haren aan de bek ziet gaat dat een ruwhaar worden, en dan wel degene met de beste vacht.
De allerbeste ruwharen zijn nl diegenen die je nooit hoeft te trimmen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Gimmick
- Zeer actief
Ik vind het wel vreemd dat je uit 2x ruwhaar een gladhaar kan krijgen.
- Gimmick
- Zeer actief
Waar zit m dat dan in?!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Nee gewoon een teef met normale vacht zoals het hoordGimmick schreef:Maar als je deze reu zal gebruiken voor de fok kan het dan zijn dat je een teef met een dikkere vacht compenseerd?!Nanna schreef:Ja, er vallen kortharen uit ruwhaar teckels.
Je kunt zo'n pup dan laten overschrijven naar korthaar MITS het geen wildkleur is. De pup moet black and tan of rood zijn.
Maar dat gladhaar is vaak verneukeratief hoor want als je bij zo'n pup ook maar een paar langere haren aan de bek ziet gaat dat een ruwhaar worden, en dan wel degene met de beste vacht.
De allerbeste ruwharen zijn nl diegenen die je nooit hoeft te trimmen.
Uit 2 extreme ga je geen gewoon fokken.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
komt niet alleen bij takkies voor hoor, ik ken genoeg ruwharige jackrussells die gladharige pups krijgen 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat zit hem erin dat er een gen is voor baardjes, ruwhaar dus, en dat gen is enkelvoudig dominant. Dus een hond kan dat gen hebben én een gen voor het NIET hebben van baardjes.
En als de andere ouder dan ook drager is van een gen voor niet-baardjes, en die twee genen oomen samen, dan heb je dus een hond zonder baardje.
Heel simpel.
Bij vrijwel alle rassen met baardjes komen ook niet-baardjes voor.
En als de andere ouder dan ook drager is van een gen voor niet-baardjes, en die twee genen oomen samen, dan heb je dus een hond zonder baardje.
Heel simpel.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Toch hebben wij bij de terriers pups gehad die 100% gladhaar leken in het nest en toch ruwhaar werden eenmaal volwassen. Maar ruwhaar met een haast onderhoud vrije vacht 

- Hakuna Matata
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hoe zit dat met waterhonden en langharige gezelschapshondjes?Marjoleine schreef:Dat zit hem erin dat er een gen is voor baardjes, ruwhaar dus, en dat gen is enkelvoudig dominant. Dus een hond kan dat gen hebben én een gen voor het NIET hebben van baardjes.
Heel simpel.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Waterhonden kennen het, dus Lagotto, Portugezen, Perro, Barbet.Nanna schreef:Nou, bij Deerhounds of Ieren heb ik er nog nooit van gehoord. Sowieso bij de meeste ruwharige rassen niet. Ik ken het alleen bij teckels.....en bij jack russells.Marjoleine schreef:Bij vrijwel alle rassen met baardjes komen ook niet-baardjes voor.
Bichons kennen het, alle varieteiten.
Wist jij dat?
Veel mensen wisten dat dus ook niet. Grondsma weet het wel trouwens.
Nou, zo dusHakuna Matata schreef:Hoe zit dat met waterhonden en langharige gezelschapshondjes?

Denk eens een baardje op een Tibetaanse spaniel trouwens en realiseer je dat door het baard-gen de gehele vacht langer wordt.
Wat zie je dan?

- Gimmick
- Zeer actief
Wie zegt hier dat de fokker dat niet weet?Cleva schreef:Goed verhaal dat de fokker dat zelf niet weet.
Dat maak jij er van.
Ik zat er later thuis pas over na te denken hoe dat dan precies werkt....
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zijn de Friese invloedenNanna schreef:Moest ik toch eerst nadenken wie Grondsma was![]()
Ik ken trouwens wel een fokker die vermeld dat er eentje 'bij de ondergrondse zit'

- Gimmick
- Zeer actief
Aaah ok dat verklaard een heleboel.Marjoleine schreef:Dat zit hem erin dat er een gen is voor baardjes, ruwhaar dus, en dat gen is enkelvoudig dominant. Dus een hond kan dat gen hebben én een gen voor het NIET hebben van baardjes.
Heel simpel.
Dat het uit de ouders kwam wist ik, maar niet hoe dat werkt met dat gen.
Dank je!!
-
- Zeer actief
Reken er maar gewoon op dat die pup waanzinnig mooi ruwhaar wordt. Eva, een laekense herder leek ook geen ruwhaar te zijn. Na een half jaar begon er wat te komen en en weer een jaartje zat er een fantastisch strak, droog en hard ruw plukvachtje op. Perfect te plukken, niks pluizig en super strak.
Denk zelf dat het erg onwaarschijnlijk is dat beide ouders het gen voor gladhaar meedragen. Dus gok eerder op een ruwhaar.
Heeft het hondje ook geen langere lichte haartjes uit de vacht steken her en der? Foto is wel leuk. Denk dat ik meteen zie of het echt gladhaar is. Eva was sowieso een mechelaar volgens iedereen. Niks was minder waar en pas erg laat kwamen er wat golfjes op de schouders. Toen pas wist ik zeker dat ze gewoon ruwhaar was.
Denk zelf dat het erg onwaarschijnlijk is dat beide ouders het gen voor gladhaar meedragen. Dus gok eerder op een ruwhaar.
Heeft het hondje ook geen langere lichte haartjes uit de vacht steken her en der? Foto is wel leuk. Denk dat ik meteen zie of het echt gladhaar is. Eva was sowieso een mechelaar volgens iedereen. Niks was minder waar en pas erg laat kwamen er wat golfjes op de schouders. Toen pas wist ik zeker dat ze gewoon ruwhaar was.
- Gimmick
- Zeer actief
Geen hele duidelijke foto's helaas
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom? Het komt vaak zat voor hoor, baardloos uit baardjes.laeken schreef:Reken er maar gewoon op dat die pup waanzinnig mooi ruwhaar wordt.
Zo gek is dat niet.
Als de fokker denkt dat ze geen baardjes krijgen zal dat best kloppen.
-
- Zeer actief
Als vlak voor beide ouders korthaar zit dan zal je wel gelijk hebben. Als ze al generaties lang ruwhaar fokt dan vind ik het wel erg toevallig dat beide ouders maar 1 x ruwhaar dragen.Marjoleine schreef:Waarom? Het komt vaak zat voor hoor, baardloos uit baardjes.laeken schreef:Reken er maar gewoon op dat die pup waanzinnig mooi ruwhaar wordt.
Zo gek is dat niet.
Als de fokker denkt dat ze geen baardjes krijgen zal dat best kloppen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe kan het dan dat er uit Logotti baardlozen vallen? En uit Portugeesjes?laeken schreef:Als vlak voor beide ouders korthaar zit dan zal je wel gelijk hebben. Als ze al generaties lang ruwhaar fokt dan vind ik het wel erg toevallig dat beide ouders maar 1 x ruwhaar dragen.
Het komt echt regelmatig voor. Het is gewoon enkelvoudig recessief, hoor. Dan hoe ik jou niet uit te leggen hoe dat kan gaan.
Net als bruin in een zwart ras, daar kom je ook niet af.
- Kayltje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
- Aantal honden: 4
Ik heb een gladhaar uit 2 (stamboom) laekens. En hoewel hij wel een iets langere vacht en slag heeft wordt hij geen ruwhaar. Wel laeken op de stamboom, trouwens.
Als pup was het al duidelijk te zien.
Komende zaterdag 8 maand:

Welke is mijn mormel?

Edit: kromme formulering gefixt

Welke is mijn mormel?

- Hakuna Matata
- Zeer actief
Heb je een plaatje van een baardloze waterhond?Marjoleine schreef:Waterhonden kennen het, dus Lagotto, Portugezen, Perro, Barbet.Nanna schreef:Nou, bij Deerhounds of Ieren heb ik er nog nooit van gehoord. Sowieso bij de meeste ruwharige rassen niet. Ik ken het alleen bij teckels.....en bij jack russells.Marjoleine schreef:Bij vrijwel alle rassen met baardjes komen ook niet-baardjes voor.
Bichons kennen het, alle varieteiten.
Wist jij dat?
Veel mensen wisten dat dus ook niet. Grondsma weet het wel trouwens.
Nou, zo dusHakuna Matata schreef:Hoe zit dat met waterhonden en langharige gezelschapshondjes?
Denk eens een baardje op een Tibetaanse spaniel trouwens en realiseer je dat door het baard-gen de gehele vacht langer wordt.
Wat zie je dan?
En ik bedoel dat het dan niet zo getrimd is.
-
- Zeer actief
Mooie pups. Maar dat zijn toch zeker wel pups met veel mechelaar in de stamboom denk ik? Of niet? Want ik vind het allemaal net mechelaars kwa gezichtsuitdrukking. Ook kwa uiterlijk en kleur. Super mooi, daar gaat het niet om. Maar niet zoals ik verwacht dat een nest laekense herders eruit zal zien.Kayltje schreef:Ik heb een gladhaar uit 2 (stamboom) laekens. En hoewel hij wel een iets langere vacht en slag heeft wordt hij geen ruwhaar. Wel laeken op de stamboom, trouwens.
Welke is mijn mormel?![]()
De pup die ik kocht was als pup ook net een rode mechelaar. Niemand kon vermoeden dat dat een laekense herder was. Overal kreeg ik te horen, leuk mechelaarpupje. Zelfs bij IPO

Mijn laekense herder als pup:

Als puber:

Weer wat ouder en met de eerste echte aanzet tot een ruwe vacht.

-
- Zeer actief
Zie toch wel een laekense pup met ruw haar hoor.laeken schreef:Mooie pups. Maar dat zijn toch zeker wel pups met veel mechelaar in de stamboom denk ik? Of niet? Want ik vind het allemaal net mechelaars kwa gezichtsuitdrukking. Ook kwa uiterlijk en kleur. Super mooi, daar gaat het niet om. Maar niet zoals ik verwacht dat een nest laekense herders eruit zal zien.Kayltje schreef:Ik heb een gladhaar uit 2 (stamboom) laekens. En hoewel hij wel een iets langere vacht en slag heeft wordt hij geen ruwhaar. Wel laeken op de stamboom, trouwens.
Welke is mijn mormel?![]()
De pup die ik kocht was als pup ook net een rode mechelaar. Niemand kon vermoeden dat dat een laekense herder was. Overal kreeg ik te horen, leuk mechelaarpupje. Zelfs bij IPO![]()
Mijn laekense herder als pup:
Als puber:
Weer wat ouder en met de eerste echte aanzet tot een ruwe vacht.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Porties:Hakuna Matata schreef:Heb je een plaatje van een baardloze waterhond?
En ik bedoel dat het dan niet zo getrimd is.
http://www.casahoyas.com/english/the_br ... r_coat.htm
Lagotto:
http://www.lagottous.com/Incorrect-Coat
Dit is een improper Leeuwhondje, bij havanezer komt het ook voor en bij andere bichon-achtigen dus ook:

Ze zijn er tegenwoordig best eerlijk over.
-
- Zeer actief
Ja, blijkbaar. Vind het wel vreemd dat dat gen dan tweezijdig zo lang mee kan liften.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Kom zeg, de wet van de grote getallen hoor.laeken schreef:Ja, blijkbaar. Vind het wel vreemd dat dat gen dan tweezijdig zo lang mee kan liften.
Net als ze bij de stabij bang zijn dat ze bruin kwijtraken. Nou, al zou je wíllen, dat lukt je toch niet.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Kom zeg, de wet van de grote getallen hoor.laeken schreef:Ja, blijkbaar. Vind het wel vreemd dat dat gen dan tweezijdig zo lang mee kan liften.
Net als ze bij de stabij bang zijn dat ze bruin kwijtraken. Nou, al zou je wíllen, dat lukt je toch niet.
- Gimmick
- Zeer actief
Dus de beide honden zouden dan bij jullie wel onzetbaar blijven?!
-
- Zeer actief
Je bedoeld niet inzetbaar voor fok.?Gimmick schreef:Dus de beide honden zouden dan bij jullie wel onzetbaar blijven?!
Nee gewoon mee fokken , zijn ergere dingen dan geen sik en houden ze ook niets ergs aan over.

- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Is dat hetzelfde als bij de Vizsla's soms? Daar worden volgens mij ook weleens gladharen uit ruwharen geboren. Wij hadden er iig zo een op cursus.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl