Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

IPO Boerboel

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

CBakker
Vaste gebruiker

IPO Boerboel

Ongelezen bericht door CBakker »

Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een geschikte club om vanaf pup af aan met mijn Boerboel richting IPO te trainen (nog even geduld voor dat ik haar in huis heb).
Ik heb al bij de NBG website gekeken en ik heb begrepen dat ik in ieder geval goedkeuring vanuit de rasvereniging moet hebben om met een Boerboel IPO te gaan doen.
Weet iemand toevallig hoe dit in zijn werk gaat en hoe lang zo'n procedure kan duren?

De tweede vraag is, ik heb zitten 'google-en' naar IPO vereniging of verenigingen die pakwerk doen en ik zie dat niet alle verenigingen op de NBG lijst staan. Is een vereniging aangesloten bij de NBG over het algemeen iets professioneler of is dat niet zo?

De derde vraag; ik ben heel erg benieuwd of er ook verenigingen met kop en schouders boven de anderen uitsteken. Ik heb bijvoorbeeld in mijn kennissenkring een vereniging in Wijhe al vaak horen vallen en eentje in Ommen.

Ik zelf woon op dit moment nog in Flevoland maar wij willen binnenkort graag de kant van Hardenberg op (al druk aan het huizen speuren).

Ik hoor het graag!
Laatst gewijzigd door CBakker op 31 jul 2015 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: IPO Boerboel

Ongelezen bericht door M@scha »

ik zal niet ingaan op mijn vraagtekens of het verstandig is met een Boerboel IPO te gaan doen, maar een wél re;evante vraag is dat deze toestemming volgens mij met FCI erkende rassen samenhangt toch? de Boerboel is zover ik weet niet erkend.
Afbeelding
CBakker
Vaste gebruiker

Ik snap dat sommige mensen daar hun vraagtekens bij hebben.
Het is in ieder geval voor mij geen opwelling of ondoordachte keuze. Uiteraard kan het ook zo zijn dat ze helemaal niet geschikt blijkt te zijn, dan houdt het ook gewoon op.

Dan zou ik dus het logboek voor kruisingen aan moeten vragen om er voor in aanmerking te komen denk ik?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Denk dat er maar heel erg weinig serieuze verenigingen er trek in hebben met een dergelijk ras...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CBakker
Vaste gebruiker

Ik heb in ieder geval in Almere al twee clubs gesproken die er geen probleem mee hadden. Op ééntje traint er al een Boerboel.

Hoe groot en zwaar de Boerboel is ligt ook een beetje aan de lijn natuurlijk. Ik heb een reu thuis lopen van 1,5 jaar die op dit moment net 50 kg. is. Hij zal uiteraard nog even een stukje doorgroeien, maar het is en blijft een slanke reu. Een goede volwassen Rottweiler reu zal daar dus zeker niet voor onder doen.
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:
malinois schreef:Denk dat er maar heel erg weinig serieuze verenigingen er trek in hebben met een dergelijk ras...
Ik wou net zeggen. Ik moet de pakwerker nog zien die zo'n dikke Zuid-Afrikaan in zijn reet wil hebben hangen. :schrik:
volgens mij is dat praktisch gezien inderdaad niet te doen.

zo'n kalfje knalt 2 pakwerkers per week de ziektewet in...

en even om het open doel weg te halen. ik vind ze erg leuk. mijn vriendin heeft er 2 waar ik gek op ben!
Afbeelding
Afbeelding
CBakker
Vaste gebruiker

Is alleen maar goed hoor dat jullie kritisch zijn, is niks mis mee! :)

En het zijn zeker leuke honden! :D
malinois
Zeer actief
Contacteer:

CBakker schreef:Ik heb in ieder geval in Almere al twee clubs gesproken die er geen probleem mee hadden. Op ééntje traint er al een Boerboel.

Hoe groot en zwaar de Boerboel is ligt ook een beetje aan de lijn natuurlijk. Ik heb een reu thuis lopen van 1,5 jaar die op dit moment net 50 kg. is. Hij zal uiteraard nog even een stukje doorgroeien, maar het is en blijft een slanke reu. Een goede volwassen Rottweiler reu zal daar dus zeker niet voor onder doen.
Nee maar ook daar zijn pakwerkers niet altijd gelukkig mee...;)

Ik train nu zo'n 14 jaar IPO dus weet welbeen beetje hoe er over gedacht wordt in t algemeen. Heel veel verenigingen hebben daar geen zin in. Ik zou er als pakwerker ook alles behalve gelukkig mee zijn... 20 honden op een avond is niets bij ons vaak met 1 pakwerker... 20 van die kalveren redt je dan gewoon fysiek niet.
Je moet ook nog gewoon werken de dag er na.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

M@scha schreef: zo'n kalfje knalt 2 pakwerkers per week de ziektewet in...
liever een slome dikke rott die amper springt of snelheid maakt dan een raketmechel van 30 kg.

De ruun haalt de 30 kg nog niet, toch kan 1 van mijn pakwerkers een operatie ondergaan nadat hij gevallen is met Ruun. Dat komt hij met de rotts niet tegen want die hebben gewoon daar de snelheid niet voor.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
liever een slome dikke rott die amper springt of snelheid maakt dan een raketmechel van 30 kg.

De ruun haalt de 30 kg nog niet, toch kan 1 van mijn pakwerkers een operatie ondergaan nadat hij gevallen is met Ruun. Dat komt hij met de rotts niet tegen want die hebben gewoon daar de snelheid niet voor.
De verenigingen die ik ken zijn alles behalve gelukkig met zware kalveren als bovengenoemd. Snelle mh zijn idd ook een aanslag op je knieen maar das hooguit bij de afstand... die werd regelmatig aangepast (lees verkort) om de pakwerker te sparen want ik ken ze ook die maanden thuis zaten nadat de knieeen eruit waren gelopen op de afstand door een mh.
Afbeelding
maart
Zeer actief

dat ze er niet gelukkig mee zijn, uiteraard. Maar dat is niet omdat ze er het ziekenhuis mee ingedraaid worden.
Wel omdat het fysiek gewoon erg zwaar is als je 10 keer met 50kg hond aan je arm moet drijven.

Ze zijn lastiger ja, maar niet gevaarlijker :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:dat ze er niet gelukkig mee zijn, uiteraard. Maar dat is niet omdat ze er het ziekenhuis mee ingedraaid worden.
Wel omdat het fysiek gewoon erg zwaar is als je 10 keer met 50kg hond aan je arm moet drijven.

Ze zijn lastiger ja, maar niet gevaarlijker :wink:
Oh nee maar dat zei ik ook niet :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het niks om met zulke honden IPO te gaan doen. Als je een beetje verkeerd traint of je werkt niet helemaal fris met de hond kan je hem aardig bederven. Bv als de hond een beetje over agressie gaat werken en jij eigenlijk niet heel erg ervaren bent. Of de hond raakt heel erg gemotiveerd maar luistert niet helemaal goed.

Waarom neem je een boerboel en waarom IPO? Want een boerboel is naast heel flink ook veel minder gehoorzaam dan een herder vaak. Daarnaast is de fysiek ook niet zo geschikt voor de sprongen ed. Zeg maar ongeschikt. Het is niet gezond voor dergelijke grote honden om zo belast te worden als je het mij vraagt. Plus het risico dat je hond de lol er van in ziet en niet te mannen is straks.

Er is dus veel kans op blessures. Er is een kans op een felle hond die lastig te mannen is straks en ook buitdrift is niet iets wat direct heel strak in de boerboel gefokt is als je het mij vraagt. Dus wat gaat je boerboel doen? De boef vangen of de mouw pakken? Als dat een vaag geheel wordt loop je wel veel risico's met dit soort rassen.

En voor mezelf, ik vind het niet prettig om te zien. Ook niet als men IPO met pitbulls of Ambullen doet. Dat doen ze ook vaak in de VS maar dan wel over scherpte. De honden worden dan getraind als "protection" dogs. In mijn ogen is een boerboel dat al lang en breed door zijn uiterlijk. Beetje griezelig om daar per ongeluk manscherpte in aan te wakkeren aangezien die honden slecht controleerbaar zijn als ze eenmaal gaan.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:

Afgelopen weekend nog KNPV helper met Mechel v 30-40 kilo z'n Achilles pees afgescheurd op de stokaanval. Herstel 6-12 mnd
crutz
Zeer actief
Contacteer:

CBakker schreef:Ik heb in ieder geval in Almere al twee clubs gesproken die er geen probleem mee hadden. Op ééntje traint er al een Boerboel.

In Almere zit een club die enkel met AmBull/staff/zwaardere types oefent inderdaad
crutz
Zeer actief
Contacteer:

IPO Boerboel

Maar waarom een BB als he IPO wil gaan doen? Vind dat net zo passend als een Mechel aanschaffen uit werklijnen als je shows wil gaan lopen, het kan maar of je het moet willen ;)
maart
Zeer actief

de Ruun zit wel eens achter een konijn, een jachtclub zoeken dan maar en gaan jagen ermee :U:
vindt het ook zo idioot om telkens met ongeschikte rassen IPO te gaan willen doen.

IPO is trouwens veel meer dan enkel bijten, maar dat wordt meestal vergeten (gebeurt al vaak met de werkhondenrassen zelf hoor, dat het enkel om bijten draait).
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik hoop 1 ding en dat er hele goede begeleiding is als je met een boerboel ipo gaat trainen. Ik sluit me volledig aan bij laeken.

Mijn amstaff zou er heel goed geschikt voor zijn maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dit aan te wakkeren. Ondanks dat ik de "herdersporten" (even heel generaliserend verwoord) enorm mooi vind.
maar daar heb ik de juiste honden nu eenmaal niet voor.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
M@scha
Zeer actief

crutz schreef:

In Almere zit een club die enkel met AmBull/staff/zwaardere types oefent inderdaad
belachelijk (in mijn ogen)
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Gimmick schreef:Ik hoop 1 ding en dat er hele goede begeleiding is als je met een boerboel ipo gaat trainen. Ik sluit me volledig aan bij laeken.

Mijn amstaff zou er heel goed geschikt voor zijn maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dit aan te wakkeren. Ondanks dat ik de "herdersporten" (even heel generaliserend verwoord) enorm mooi vind.
lola heeft een keer mogen spelen met het hele ipo gedoetje op de eerste doe-dag. Malinois had dat geregeld en lola vond het ge-wel-dig. maar net als jij heb ik ook een haren op mijn hoofd die daaraan denken :ok:
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

M@scha schreef:
Gimmick schreef:Ik hoop 1 ding en dat er hele goede begeleiding is als je met een boerboel ipo gaat trainen. Ik sluit me volledig aan bij laeken.

lola heeft een keer mogen spelen met het hele ipo gedoetje op de eerste doe-dag. Malinois had dat geregeld en lola vond het ge-wel-dig. maar net als jij heb ik ook een haren op mijn hoofd die daaraan denken :ok:
Ik zou best er eens mee willen.spelen maar een terrier met buitdrift en manscherp :schrik:
En dan het formaat van een boerboel... die al zoveel waakeigenschappen en behoorlijk zelfstandig dienen te werken dat is vragen om problemen in mijn ogen.

Gewoon niet doen...

Verenigingen die zich daar mee in laten... ik weet niet hoor die zijn niet slim bezig.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
CBakker
Vaste gebruiker

Ik snap best dat mensen het er niet mee eens zijn, maar laten we alsjeblieft niet te defensief worden.
Het is volgens mij ook echt iets 'Nederlands' om hier erg op tegen te zijn. Klinkt overigens heel cru, maar is niet zo bedoeld.
Zo heb je bijvoorbeeld in Duitsland meerdere verenigingen die dit doen en heb je zelfs een organisatie voor de werkende Boerboel waarbij verschillende clubs zijn aangesloten. Er zijn tal van Boerboele die deze sport al jaren beoefenen.
Vergeet niet dat het een werkhond is en dat je hier ook serieus mee bezig moet zijn, anders heb je een ongeleid projectiel in je huis.

Tevens begin je rustig aan met trainen en hoe verder je gaat, hoe beter je weet of het wel of niet kan qua karakter. Daarom ben ik ook op zoek naar een geschikte club met de juiste begeleiding en wil ik niet bij de eerste de beste aansluiten.
Xella
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xella »

Informeer eens bij Rottweilerwerkgroep Flevoland, er traint daar ook een Tosa die toestemming heeft gehad van de rasvereniging.
Groetjes Marjon en een poot van,Xella,,Unoxi,Izzie,Lette
Afbeelding
www.ankafaxxes.be
Nath
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Hollandse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nath »

Even dit topic omhoog halen..

Ik las dat er verenigingen zijn in Almere waar met de zwaardere honden rassen wordt getraind. Ik zou graag willen weten welke dit zijn. Er zijn bij ons op de club mensen komen kijken met een bullmastif maar aangezien wij daar niet op zitten te wachten wil ik ze graag door sturen..
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Nath schreef:Even dit topic omhoog halen..

Ik las dat er verenigingen zijn in Almere waar met de zwaardere honden rassen wordt getraind. Ik zou graag willen weten welke dit zijn. Er zijn bij ons op de club mensen komen kijken met een bullmastif maar aangezien wij daar niet op zitten te wachten wil ik ze graag door sturen..
Doe maar gewoon niet.
Wiel
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nanna schreef:
malinois schreef:Denk dat er maar heel erg weinig serieuze verenigingen er trek in hebben met een dergelijk ras...
Ik wou net zeggen. Ik moet de pakwerker nog zien die zo'n dikke Zuid-Afrikaan in zijn reet wil hebben hangen. :schrik:
dat is ook precies de reden dat de meeste verenignigen geen CC accepteren hoewel die het vaak best lollig doen :wink: het is gewoon te sterk en te zwaar vooral
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

[quote="maart"

[/quote]

:goeie: :goeie:
Moest gelijk aan van de week denken.
Op de cursus het verschil gezien tussen een rottweiler die naar zijn baasje moest rennen(??)
Of m'n tervueertje van 6,5 maand die inderdaad als een raket naar mij toe schoot.

Maar heb ook wel eens naar ipo zitten kijken om later met haar te doen.
Denk dat ze vooral het speurwerk leuk vind.
Maar dat zal wel een beetje in haar bloed zitten d'r vader en opa deden dat ook :lol1:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Viel toch tegen:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

In Z. Afrika wordt het afgeraden met een BB IPO te doen. (en PB en BullTerrier)
Gimmick
Zeer actief

Domor schreef:Viel toch tegen:
Wat probeer je daarmee te zeggen?
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”