Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Flame artrose. Upd pag 2, fysiotherapie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

flaneloba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Flame artrose. Upd pag 2, fysiotherapie

Ongelezen bericht door flaneloba »

Flame heeft vorige week wat moeite gehad met het water uit komen (te hoge wal en wij hadden, dom dom, niet in de gaten dat ze achter ons de plomp in was gedoken) en sindsdien loopt ze mank op linksvoor.

Dit hebben we 5 dagen aangekeken en toen duurde het ons toch te lang en zijn we naar de dierenarts gegaan. Die constateerde verergerde artrose in linker elleboog en in beide buitenste tenen van de voorpoten waarbij de teen aan de linkervoorpoot behoorlijk verdikt is. Rimadyl meegekregen (trocoxil krijgt ze al sinds maart ook ivm de eerder vastgestelde artrose in onderrug en toen in lichte mate in de elleboog) en lijnrust. Het manken moest snel verbeteren en anders voor foto's terug komen omdat 3 maanden geleden een mastceltumor bij flame is weggehaald en het dus ook kanker in de botten zou kunnen zijn.

Nou jullie raden het al, natuurlijk werd het niet beter, eerder slechter dus vandaag zijn we voor rontgen foto's geweest. Uitslag is "gelukkig" wel artrose maar toch wel met behoorlijke verdikkingen op verschillende plaatsen in in ieder geval de linker voorpoot (meer is er nu niet op de foto gezet maar verder heeft ze ook nergens last).

Voor nu gaan we dus door met de trocoxil en glucosamine en visolie door het voer. We stoppen met de rimadyl en vervangen dat door tramadol voor een week of 2 om te kijken of het manken dan beter wordt.

De dierenarts opperde ook om ons eventueel door te sturen naar een orthopeed in Leeuwarden of roden omdat die bepaalde injecties in de gewrichten kunnen geven die verlichting zouden kunnen geven. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zijn de kosten hier ongeveer van?

Ik twijfel hier namelijk aan, flame is ruim 13 en ik vraag me af of ik die weg nog wil bewandelen. Flame is echter de hond van mijn vriend (natuurlijk ook van mij maar hij blijft eind verantwoordelijk voor haar, hij had haar al toen ik hem leerde kennen) en hij wil alles proberen.

Graag zou ik zoveel mogelijk ervaringen horen want Google levert me niet echt heel veel op...
Laatst gewijzigd door flaneloba op 20 aug 2015 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Dag monster... *14-01-2016
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Re: Injecties bij artrose?

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Ik heb bij een van mijn Engelse Bullen, die ook ernstige artrose aan zijn ellebogen bleek te hebben, prima resultaten gehad met acupunctuur. Hij was op dat moment 8 jaar oud, maar verder nog geen oude hond.
Charly liep niet meer, maar was nog wel heel erg levendig. Ik had er een keer iets gehoord over acupunctuur en we zijn het gaan proberen, eigenlijk meer voor ons zelf dan dat we resultaat verwachtten. Het resultaat was boven verwachting! Meneer kon weer sprintjes trekken, aardig wandelen en heeft nog drie goede jaren gehad. Het ziet er raar uit, is niet pijnloos, maar Charly wist heel snel dat het werkte en denderde zo de behandelkamer in en probeerde zelf op tafel te komen.
http://www.acupunctuurbijdieren.nl heeft een lijst met dierenartsen die acupunctuur gebruiken.
Succes!
Laatst gewijzigd door ZorroMax op 28 jul 2015 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Als je nog naar een orthopeed wilt kan ik je in elk geval Hopmans in Roden wel aanbevelen :ok:

Dikke knuffel voor Flame
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

heb je enig idee hoe die injecties heten?
ik ben 2 weken geleden met mijn oudste bij www.causus.be geweest. dat is een kliniek in belgië voor een acp behandeling. ze halen dan bloed bij de hond vandaan, centrifugeren het en injecteren het plasma terug in de aangedane gewrichten. dit vormt dan samen met het gewrichtsvocht een soort gel dat schok dempend werkt. dit alles gebeurt onder narcose.
ellen
Afbeelding
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Mijn Sterre (nu bijna 15 jaar) kreeg zo'n drie jaar geleden last van haar artrose. Het werd zo erg dat ik nog maar kleine rondjes om het huis liep en dan kwam ze 's avonds al gillend van de pijn uit haar mand. Het zit bij haar grotendeels in haar nek. Ze heeft toen Metacam gekregen wat al gelijk hielp. En sindsdien krijgt ze dat. Ik geef het om de dag de halve dosis. Ik heb nog de afgelopen jaren heerlijk met haar kunnen wandelen. Ze ging ook altijd zwemmen. Ik heb geen balletjes meer gegooid en natuurlijk wel opgelet op overbelasting. Nu doen we weer kleine rondjes maar dat is omdat ze oud is en niet omdat ze pijn heeft. Ik merk nooit meer iets van pijn of stijfheid.
flaneloba
Zeer actief

Ik geloof dat het steroïden injecties zijn Ellen maar als ik straks de tramadol ophaal zal ik het even navragen. Het zit mij gewoon wat hoog dat flame zo oud is, ze daarnaast altijd hartstikke bang is bij de dierenarts en ik dus niet zo goed weet wat we nog wel en niet meer moeten gaan uitproberen. Dat is gewoon anders dan bij een hond van zeg, 4 jaar oud.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

http://www.hethazewinkel.nl/service/art ... anarthron/
Hier heb ik goede dingen over gelezen, misschien bedoelen ze dit?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gol heeft ook van die verdikkingen op haar poten. Ik geef nu standaard Metacam, als ik dat niet doe zie ik zo die poten weer opzwellen. Metacam werkt ook ontstekingsremmend.
flaneloba
Zeer actief

We hebben inderdaad tramadol voor 2 weken mee gekregen. En hoop met je mee dat dit afdoende werkt.

Bedankt ook voor de overige tips, we nemen alles mee.
Afbeelding
flaneloba
Zeer actief

Vandaag Flame even gefilmd, want het gaat nog steeds hartstikke slecht.
Ze staat dus op trocoxil en tramadol, krijgt speciaal hills jd voer en glucosamine.

Ze loopt ondertussen 3,5 week mank en het wordt eerder slechter dan beter. Ik ben twee dagen weg geweest en vanavond liet ik haar samen met mijn vriend uit was ik eigenlijk verbaasd over hoe goed het ging. Wel duidelijk onregelmatig maar een stuk beter dan gister ochtend. Tot ze ineens veel slechter ging lopen zonder een rare beweging te maken. We liepen gewoon in sjokmodus, geen stoeprandjes of bochten en toch ineens BAM, mis.

Dat vond ik vreemd dus heb toen het volgende filmpje gemaakt:

https://youtu.be/B-AjHNwFE5U

En nu twijfel ik dus aan die artrose in de elleboog. Niet dat het er niet zit hoor want dat is duidelijk op de foto's maar meer of daar haar daadwerkelijke pijn vandaan komt.

Ter info, bij bevoeling geeft ze geen pijn aan, pijnstilling doet niets tot weinig (ook rimadyl geprobeerd) en het gaat op en af zo slecht.

Natuurlijk is maandag het eerste wat we doen de da weer bellen maar misschien hier ook ideeën? Ik ga namelijk meer aan haar schouder dan aan elleboog denken nu maar misschien zie ik dat wel helemaal fout?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Flame artrose. Hulp bij filmpje gevraagd.

Ongelezen bericht door LongFields »

Agos, wat loopt ze beroerd op het filmpje. Het lijkt er voor mij op dat er aan meer dan 1 poot pijn is. Ik zie achter ook een hele stramme pas. Of het voor in de schouder of de elleboog zit durf ik niet te zeggen. Elleboog zou best kunnen gezien het loopje. Maar ik vind ook beide polsen er niet heel fijn uitzien voor.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Als ik het filmpje zo bekijk, samen met wat ze al krijgt van medicatie, tramadol en troxocil

Heel haar houding zegt dat ze nog altijd enorm veel pijn heeft, kop laag, staart hangt helemaal naar beneden

Maja was nog maar 6.5 jaar en op laatste kreeg ze ook tramadol en troxocil maar bleef enorm veel pijn houden, ze mankte enorm aan de voorpoot en had ook last van haar achterpoten, zware HD, heb haar toen laten gaan, nadat de foto's van haar heupen, ellebogen en schouders lieten zien dat alles stuk was
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Eerlijk gezegd denk ik dat het bij zo'n oude hond niet zo belangrijk meer is wat er exact aan de hand is, als je de symptomen maar kan bestrijden. In dit geval krijgt ze al behoorlijk wat pijnstilling en ontstekingsremmers als ik het goed begrijp. Dat zou de symptomen moeten verminderen
Je kan misschien toch nog wisselen van medicatie?
Je kan natuurlijk nog naar de orthopeed etc ik zou zelf alleen wel betwijfelen of zoiets dan nog goed is voor een hoogbejaarde hond.
Je filmpje is erg naar om te zien :roos:
Veel sterkte met de situatie!
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ach jee, die arme Flame zeg :(: :(:
Hopelijk kan ze snel iets krijgen waardoor ze zich weer wat beter voelt.
Sterkte :flower:
Afbeelding
Afbeelding
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Hier ook een hond met elleboog problemen gehad trocoxil deed ook helemaal niks in combinatie met tramadol. Na die maand zijn we gelijk over gegaan op previcox en daar heeft hij het nog een tijd goed op gedaan!
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Och wat sneu om te zien :(
Ik zou zoals gezegd andere medicatie bespreken met de DA, hier doet ze het duidelijk niet goed op.
Sterkte het is niet niks om je hond zo te zien :flower:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Verdrietig voor jullie dit :(
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Agos :(:

Ik snap de keuze voor tramadol eerlijk gezegd niet zo goed. Het beste bij artrose is een ontstekingremmende
pijnstilling (Rimadyl, maar die hebben jullie al geprobeerd, of anders bv Previcox).
Tramadol is alleen een pijnstiller en geen ontstekingsremmer.
Ik zou ook overgaan op Previcox, vraag er wel meteen een maagbeschermer bij, want het heeft net als bij mensen
een nare uitwerking op de maag.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Wat naar om te zien en ook herkenbaar.
Bish kreeg eerst Rimadyl en daarna norocarp, dat hielp goed. Verder kreeg hij van alles voor z'n gewrichten (Doils Joint, Phytonics Joint, Phytonics Spine, Phytonics muscle support) en kreeg hij hydrotherapie. Nu had hij meer dan alleen artrose. Misschien kan je 1 sessie hydrotherapie doen en kijken of het warme water en het gewichtloze gevoel een positief effect heeft op haar bewegingen.
Knuf voor Flame.
flaneloba
Zeer actief

Ja dat de tramadol niet werkt is nu na ruim een week wel duidelijk. Ik heb ook al om metacam gevraagd maar ze wilde eerst kijken of dit werkte na langer te gebruiken omdat we anders wel erg snel van medicatie wisselen. Ik zal nu zo bij daglicht nog eens een filmpje proberen te maken al geeft die van gisteravond wel een redelijk goed beeld.

Het is inderdaad erg naar om je hond zo te zien. Je wil ze zo graag helpen maar het kan niet. Flame is ook best een bikkel.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

hoe oud is flame?

Maupie had zoiets ook, meestal ging het bij haar goed tot ze hurkte om te piesen en dan was het helemaal mis. Zij had het vooral in haar rug trouwens niet per se in haar poten. Heb je een filmpje van voordat ze mank liep? kort ervoor, bedoel ik? Eerlijk gezegd denk ik wel dat je rekening mee moet houden dat het wellicht niet meer opknapt...
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Heeft ze de rimadyl gehad terwijl de trocoxil nog geen maand geleden was? Want wat anderen ook schrijven dat gaat niet samen.
sybertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermix

Ongelezen bericht door sybertje »

ach, lieve Flame. Dikke knuffel voor haar. Wat een verschil met toen ik haar zag. :-(
flaneloba
Zeer actief

Hoe bedoel me crutz? Dat rimadyl geven terwijl de trocoxil minder dan een maand geleden is niet zo handig is? Ze krijgt wel maagbeschermers maar de rimadyl en nu ook de tramadol krijgt ze in principe "samen" met de trocoxil.

En sbientje bedoel je een filmpje van een paar weken geleden of een filmpje vlak voor het zo erg wordt als dat het op dit filmpje is?
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

flaneloba schreef:Hoe bedoel me crutz? Dat rimadyl geven terwijl de trocoxil minder dan een maand geleden is niet zo handig is? Ze krijgt wel maagbeschermers maar de rimadyl en nu ook de tramadol krijgt ze in principe "samen" met de trocoxil.

En sbientje bedoel je een filmpje van een paar weken geleden of een filmpje vlak voor het zo erg wordt als dat het op dit filmpje is?
een filmpje van voordat ze niet meer op die kant kon komen ja, hoe ze toen liep
crutz
Zeer actief
Contacteer:

flaneloba schreef:Hoe bedoel me crutz? Dat rimadyl geven terwijl de trocoxil minder dan een maand geleden is niet zo handig is? Ze krijgt wel maagbeschermers maar de rimadyl en nu ook de tramadol krijgt ze in principe "samen" met de trocoxil.

Tramadol mag idd samen met de trocoxil (even als Phen Pred voor enige dagen) maar andere NSAIDs te samen met trocoxil mag inderdaad niet.

Moet nu zelfs met starten met prednison voor onze Pippi wachten tot de trocoxil een maand geleden gegeven is.
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Dat mag idd volgens mij ook niet samen.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Volgens mijn DA een van de nadelen van trocoxil (terwijl het in hun er Sting doorgaans super werkt bij artrose klachten) dat als het niet werkt je eerst die maand moet wachten voor je weer andere pijnstilling mag geven.
flaneloba
Zeer actief

Nu ja, we gaan morgen maar weer even overleggen. Mijn schoonzus was hier net (gestudeerd voor DA assistente) en die lijkt het ook alsof de pijn hoger weg komt, ipv uit de elleboog.

Heb vanavond weer even filmpjes gemaakt waarop het verschil hopelijk duidelijker is.

Dit is als we net de deur uit stappen. Duidelijk kreupel, maar beter dan dat filmpje van gisteren:
https://youtu.be/I_Mz8DEP9rk

50 meter verder gebeurt er niets, loopt ze gewoon zoals ze op bovenstaand filmpje ook loopt, en dan ineens is het zo:
https://youtu.be/Vc-UEpOVDeo

op dat moment dus weer omgedraaid en de laatste 20 meter naar huis ging het zo:
https://youtu.be/qWN5mvMhOR8

In totaal een wandeling van nog geen 300 meter....

een week voordat het zo raar ging op die wal heb ik dit filmpje gemaakt omdat ze zo trots was op haar nieuwe waterspeeltje haha. geeft dus wel een goed beeld.
https://youtu.be/QjFPYeBA0PI

Ik wil wel even zeggen dat ik het erg fijn vind dat jullie de moeite nemen te kijken en mee te denken. Gelukkig hebben we een hele fijne DA praktijk die voor overleg open staat dus we nemen jullie suggesties mee en proberen morgen middag deze filmpjes ook aan de DA te laten zien.

Geven deze filmpjes een ander beeld dan dat ene filmpje van gisteren?
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Het lijkt mij erop dat ze linksachter kreupel loopt, maar ik weet dat het enorm moeilijk te bepalen is
voor leken ogen. De orthopeed zei mij ooit toen we daar met Kaya kwamen, dat het meestal juist precies
de andere poot is dan je zou denken.
Ik vind het er toch wel erg beroerd uitzien moet ik eerlijk zeggen :ugh: Ze houdt haar nek ook helemaal laag.
Ik zou er niet gerust op zijn en wellicht toch een verwijzing naar een orthopeed vragen om echt goed uit te
laten zoeken waar er wat aan de hand is. Wel even afhankelijk van haar leeftijd, dat heb ik niet terug kunnen
vinden. Als ze al erg oud is, dan zou ik puur de pijnstilling en supplementen geven, maar als ze op zich nog een
paar jaar zou hebben te gaan, dan zou ik naar een goede orthopeed gaan.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”