Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Reekalfjes prooi voor honden
Moderator: moderatorteam
Re: Reekalfjes prooi voor honden
Jaren geleden lag hier 's ochtends om 7 uur een dood reekalfje tegen de omheining van nieuw aan te leggen 'natuurgebied', maar nog niet alle grond was aangekocht door de gemeente.
Waar het beestje aan dood is gegaan, heb ik niet geanalyseerd. Maar mijn honden gingen wel de ochtenden daarop als een speer naar die plek om even te ontbijten. En dat mocht van mij, al bleef ik wel op veilige afstand. Als het kalf nog niet op was toen boswachters de restanten vonden, dan zag hij er zeker aangevroten uit. Want in elk geval mijn honden hebben eraan geknabbeld. Alleen hebben ze heel zeker te wten, niet de dood van dat kalfje op hun geweten.
Waar het beestje aan dood is gegaan, heb ik niet geanalyseerd. Maar mijn honden gingen wel de ochtenden daarop als een speer naar die plek om even te ontbijten. En dat mocht van mij, al bleef ik wel op veilige afstand. Als het kalf nog niet op was toen boswachters de restanten vonden, dan zag hij er zeker aangevroten uit. Want in elk geval mijn honden hebben eraan geknabbeld. Alleen hebben ze heel zeker te wten, niet de dood van dat kalfje op hun geweten.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik denk dat je inderdaad niet altijd kunt zeggen dat honden een kalfje hebben gedood.
Het gebeurt wel, maar ik denk niet bij alle dode aangevreten kalfjes.
Zelfs het nog levend gevonden ree kan bijv. een ongeluk gehad hebben en vervolgens omdat het niet meer weg kon zijn aangevreten.
Je wéét het niet.
De kans bestaat natuurlijk wel, er zullen zeker ook kalfjes op die manier sterven.
Bij mensen kunnen ze autopsie uitvoeren om te kijken wat de werkelijke doodsoorzaak is.
Zou dat bij die reeën niet ook kunnen?
Het gebeurt wel, maar ik denk niet bij alle dode aangevreten kalfjes.
Zelfs het nog levend gevonden ree kan bijv. een ongeluk gehad hebben en vervolgens omdat het niet meer weg kon zijn aangevreten.
Je wéét het niet.
De kans bestaat natuurlijk wel, er zullen zeker ook kalfjes op die manier sterven.
Bij mensen kunnen ze autopsie uitvoeren om te kijken wat de werkelijke doodsoorzaak is.
Zou dat bij die reeën niet ook kunnen?
Dat gebeurt denk ik niet. Waarom ook? Het kalfje heeft geen nabestaanden die graag de doodsoorzaak willen weten. Ik wist toen van Pieter dat daar een dood kalfje lag, en dat de meiden hem erg lekker vonden (hij durfde wel te gaan kijken). En ik heb ze dus de volgende ochtend laten gaan.ranetje schreef:Zou dat bij die reeën niet ook kunnen?
Het ding lag wel tegen de omheining aan, en eigenlijk ver van paadjes. En ja, het kan dat hij opgejaagd is door honden. We zullen het nooit weten

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Maar SBB welMarion. schreef:Dat gebeurt denk ik niet. Waarom ook? Het kalfje heeft geen nabestaanden die graag de doodsoorzaak willen weten.ranetje schreef:Zou dat bij die reeën niet ook kunnen?

Dus ja, natuurlijk kan het. Als je als preparateur roofvogels krijgt aangeboden word je ook geacht te controleren wat de doodsoorzaak is en als dat vergiftiging is dient het gemeld te worden.
Maar bij reeën gebeurt dat bij mijn weten niet, ik heb het nog nooit gehoord in elk geval. Ik heb toen dat kalf wel opengemaakt om te kijken, en daar was niets mis mee. Ik houd het daarom op het noodweer van de avond ervoor.
Maar gemiddeld zullen mensen een dood kalf niet meenemen, laat staan openmaken

Wij hebben hier niet zo veel met SBB te makenMarjoleine schreef:Maar SBB welMarion. schreef:Dat gebeurt denk ik niet. Waarom ook? Het kalfje heeft geen nabestaanden die graag de doodsoorzaak willen weten.ranetje schreef:Zou dat bij die reeën niet ook kunnen?Het kan dus best dat ze dat doen, dat weet ik niet. Al kunnen ze wrs niet zien of de beten voor of na overlijden zijn toegebracht (hoewel dat eenvoudig vast te stellen is, hoor).
Dus ja, natuurlijk kan het. Als je als preparateur roofvogels krijgt aangeboden word je ook geacht te controleren wat de doodsoorzaak is en als dat vergiftiging is dient het gemeld te worden.
Maar bij reeën gebeurt dat bij mijn weten niet, ik heb het nog nooit gehoord in elk geval. Ik heb toen dat kalf wel opengemaakt om te kijken, en daar was niets mis mee. Ik houd het daarom op het noodweer van de avond ervoor.
Maar gemiddeld zullen mensen een dood kalf niet meenemen, laat staan openmaken

Het kalfje heeft er een aantal dagen gelegen, en na een stuk of 3 dagen werd de plek minder interessant voor de dames. Alles misschien op? Ik weet het niet, ik weet alleen dat als dat kalf na 1 dag was gevonden dat het dan duidelijke sporen van hondenbeten had. En als ze DNA gingen natrekken dan wees dat op mijn honden.
Alleen hebben zij het kalfje niet opgejaagd en gedood.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ze gaan natuurlijk geen DNA doen, ben je gek. Wat SBB wil weten is of dieren zijn doodgemaakt of niet. En zeker in geval van roofwild en roofvogels willen ze dat weten.
Dus ik kan wel niks met SBB te maken hebben maar zou ik een vergiftigde marter krijgen en ik meld dat niet, dan ben ik zo strafbaar als wat.
Dat is wat ik bedoelde.
SBB zou aan sporen aan een dood ree kunnen zien hoe het is doodgegaan, maar ik geloof nooit dat ze dat zelf zien en ook niet dat ze het laten onderzoeken.
En zeker niet met DNA, dat is bij mensen al ingewikkeld, laat staan bij honden
Dus ik kan wel niks met SBB te maken hebben maar zou ik een vergiftigde marter krijgen en ik meld dat niet, dan ben ik zo strafbaar als wat.
Dat is wat ik bedoelde.
SBB zou aan sporen aan een dood ree kunnen zien hoe het is doodgegaan, maar ik geloof nooit dat ze dat zelf zien en ook niet dat ze het laten onderzoeken.
En zeker niet met DNA, dat is bij mensen al ingewikkeld, laat staan bij honden

- iones
- Zeer actief
Maar dat is toch altijd erg? Ik vind het zonde van dat mooie wild.bouvierpoedel schreef:Overal vallen doden waarom dan niet bij de ree.?
Maar hoe dan ook, in deze maatschappij zijn honden het uitschot. Ze hebben het altijd gedaan. Alles wat een hond doet wordt opgeblazen buiten proporties en honden mogen nergens meer los en krijgen allemaal de schuld.
het is heel gemakkelijk om honden te beschuldigen want je hebt gelijk de maatschappij achter je staan. Net zoals met neospora, alsof honden de boosdoener zijn. Dat is slechts in enkele gevallen zo. En dan meestal ook nog de eigen hond en niet die van voorbijgangers.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Tsja, ik kan het me wel voorstellen. Ik heb te vaak gewandeld met mensen die vinden dat hun jachthond ook mag jagen. Gewoon een half uur lekker weg door de bossen struinen en weten waar de auto staat en wel terugkomt. Ja zeg, een hond moet toch gewoon even lekker kunnen doen waar hij voor gefokt is. Anders is het zielig voor die arme hond. Of, hij luistert toch niet en ik heb geen zin om hem altijd aan de lijn te houden. Op mijn voorzichtige vraag of het niet zielig is voor de konijnen of ander wild krijg ik dan het antwoord dat die er heus wel tegen kunnen. En het ook nog een soort met trots vermelden als ze op een spoor zitten en er als een speer vandoor gaan. Sorry, ik wandel niet meer met dat soort mensen. Ik heb op zich niets tegen jagen, maar gewoon je hond maar een beetje lekker op konijnen- of reeënjacht laten gaan vind ik gewoon niet kunnen.
En dat bordje "verboden voor loslopende honden"? Ach, ik loop hier al 10 jaar en ineens gaan ze het verbieden. Nou, het is ook mijn bos ze bekijken het maar. Of, ik heb nog nooit een boswachter gezien.
Dus ja, ik weet zeker dat er mensen zijn die hun hond lekker laten gaan. En dat zijn echt gewoon keurige mensen van wie ik het niet verwacht had. Met vizsla's, Springer Spaniels of een leuk herdermixje.
En dat bordje "verboden voor loslopende honden"? Ach, ik loop hier al 10 jaar en ineens gaan ze het verbieden. Nou, het is ook mijn bos ze bekijken het maar. Of, ik heb nog nooit een boswachter gezien.
Dus ja, ik weet zeker dat er mensen zijn die hun hond lekker laten gaan. En dat zijn echt gewoon keurige mensen van wie ik het niet verwacht had. Met vizsla's, Springer Spaniels of een leuk herdermixje.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Pakken kunnen mijn honden ze niet zomaar nee, maar ze drijven ze wel zodanig op dat een ree zich dood kan lopen.sirene schreef:Ben ik nou de enige die zich niet voor kan stellen dat er zoveel reeën worden doodgebeten door honden ?
Wat hier loopt te wandelen in gebieden waar reeën lopen is of gewoon lekker met de baas bezig of te vet, te klein of te langzaam om een ree te pakken. Een enkele uitzondering daargelaten. Ik ben wel eens aangesproken door de boswachter die vertelde dat er reeën door honden waren gedood, dat was een aantal jaren terug in een strenge winter. Die reeën waren helemaal niet door honden gedood, die waren gewoon van de honger gestorven en daarna aangevreten door dieren. Dat weet ik want ik had er zelf twee zien liggen toen ze nog heel waren. Mijn honden vreten ook karkassen die ze vinden als ze de kans krijgen.
Veel honden gaan ergens achteraan als ze iets zien rennen, jonge reetjes liggen ergens verscholen als ze nog door hun moeder gezoogd worden en als ze oud genoeg zijn om daar niet meer te liggen kunnen ze heel hard rennen. Hoeveel honden kunnen zo'n reetje dan nog pakken ?
Al is het maar doordat ze in een hek rennen. Dus ik neem het zekere voor het onzekere, en mijn honden gaan niet los in een gebied waar mogelijk ook ree zit.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Opgemerkt door een aangelijnde Grand Basset... Die dus niks heeft kunnen doen, maar hem wel aanwees met een poot omhoog, neus in de wind.Nanna schreef:Ik geloof er ook geen reet van want reekalfjes zijn per definitie geurloos. Geen ene hond zal zo'n verdekt liggend kalf opmerken.
Ik denk dat er veel meer terecht komen in dorsmachines, maar ja, dat is voor de Groene Taliban natuurlijk niet zo lekker gillen.
Geurloos zijn ze dus niet.

Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
-
- Zeer actief
Mooie foto!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Net wat Cleva zegt , waarom niet moeilijk doen als je er 1 voor de auto krijgt of er weer afgeschoten word en wel lopen zeuren dat gemene hondjes er een 1 aanvreten of opjagen die tegen een hek kapot loopt.
Zie het een beetje als soort van natuurlijk evenwicht bij gemis aan anders.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
Oh kun jij voorkomen dat die ree net de route heeft langs jouw moterkap.? Kun jij voorkomen dat er hier en daar een ree afgeschoten word ?Tara schreef:Het een is te voorkomen en het ander niet.bouvierpoedel schreef:Net wat Cleva zegt , waarom niet moeilijk doen als je er 1 voor de auto krijgt of er weer afgeschoten word en wel lopen zeuren dat gemene hondjes er een 1 aanvreten of opjagen die tegen een hek kapot loopt.
Tuurlijk kun je je hond bij je houden maar net zo goed dat je hond wel eens burgelijk ongehoorzaam is en niet luisterd luisterd die ree ook niet naar jouw ohhhh kut andere kant op reetje als je hem voor de auto krijgt.
En wie zegt dat het geen vossen zijn die zo'n dode ree hebben aangevreten , gaan er ook veel zo dood net als ieder die leeft.
Laten er eens wat doden vallen door een hond .?
Het is allemaal onderdeel van de natuur alleen in een andere vorm ook al leeft die hond in een kennel en huis net als wij.

-
- Zeer actief
Tuurlijk maar voorkomen kun je het niet helemaal , heb ik het niet over mensen die hun honden maar hun goddelijke gang laten gaan.Tara schreef:Dat bedoel ik dus, het een is te voorkomen (honden die reeën hetzen en doodbijten) en het ander (aanrijdingen) niet.bouvierpoedel schreef:Oh kun jij voorkomen dat die ree net de route heeft langs jouw moterkap.? Kun jij voorkomen dat er hier en daar een ree afgeschoten word ?Tara schreef:Het een is te voorkomen en het ander niet.bouvierpoedel schreef:Net wat Cleva zegt , waarom niet moeilijk doen als je er 1 voor de auto krijgt of er weer afgeschoten word en wel lopen zeuren dat gemene hondjes er een 1 aanvreten of opjagen die tegen een hek kapot loopt.
Tuurlijk kun je je hond bij je houden maar net zo goed dat je hond wel eens burgelijk ongehoorzaam is en niet luisterd luisterd die ree ook niet naar jouw ohhhh kut andere kant op reetje als je hem voor de auto krijgt.
Afschot is een bewuste keus, dus die valt er wat mij betreft een beetje buiten.
Natuurlijk zijn honden wel eens ongehoorzaam, en soms heb je wel eens pech als alle omstandigheden voor narigheid optimaal zijn. Dat overkomt mij net zo goed wel, maar er zit nog steeds een verschil tussen pech en alles maar lekker op zijn beloop laten natuurlijk.
Bewustzijn over wat er in het bos leeft is al een begin en je hond onder appel houden is daarbij niet meer logisch toch?
Dus je moet een klein% ook maar accepteren als dat er gewoon bijhoord . Het is ook niet zo dat honden het vreten van de wolven uit de bek stelen.
Overal vallen slachtoffers en hert en de ree hebben gewoon andere jagers gekregen die hun wat uitdunnen.

- ranetje
- Zeer actief
Omdat het op dit moment wordt gebruikt als argument dat "de loslopende honden" reekalfjes doden en dat er dus in dat gebied geen honden meer los mogen lopen, terwijl dat doden misschien helemaal niet zo is?Marion. schreef:Dat gebeurt denk ik niet. Waarom ook? Het kalfje heeft geen nabestaanden die graag de doodsoorzaak willen weten. Ik wist toen van Pieter dat daar een dood kalfje lag, en dat de meiden hem erg lekker vonden (hij durfde wel te gaan kijken). En ik heb ze dus de volgende ochtend laten gaan.ranetje schreef:Zou dat bij die reeën niet ook kunnen?
Het ding lag wel tegen de omheining aan, en eigenlijk ver van paadjes. En ja, het kan dat hij opgejaagd is door honden. We zullen het nooit weten
Pootafdrukken van een hond om een dood ree of reekalf en aanvreten wil niet zeggen dat de honden dat ree of reekalf ook hebben gedood.
Bovendien lijkt het me voor SBB best belangrijk om te weten of er misschien iets anders loos is (ziekte).
Ik zeg niet dat het opjagen of doden helemaal niet gebeurt, want dat zal zeker het geval zijn.
Net zoals opjagen een ree op de weg kan brengen waardoor er auto ongelukken gebeuren.
En als men zich dat realiseert moet men zorgen dat de honden dat niet kunnen doen.
Maar alles afschuiven op de honden vind ik wat twijfelachtig zonder duidelijk bewijs.
En aanvreten is daarin op zichzelf geen bewijs van dood maken.
-
- Zeer actief
Ik stel bevallingsklinieken en kalfdagverblijven voor in iedere provincie.Cleva schreef:Het is niet altijd te voorkomen. Ja, een hond aanschaffen die niet als serieus roofdier geteld kan worden. Ik zie het de gemiddelde middenslagpoedel niet doen.Tara schreef:
Dat bedoel ik dus, het een is te voorkomen (honden die reeën hetzen en doodbijten) en het ander (aanrijdingen) niet.
Maar bij rassen die niet alleen maar uitgesproken zacht zijn en die niet middenin de stad wonen kunnen er ook gewoon ongelukken gebeuren.
Daarnaast zijn reeën soms ook uilskuikens die hun kinderen gewoon op de verkeerde plek leggen.
Een doodstille weide op vrijdag kan op zaterdag een pinkpop zijn. Het maïsveld is ook weleens direct naast de tuin van de eigenaar van de hond.
Als je alles wil voorkomen krijg je hele rare, kunstmatige taferelen.
Voorlopig worden reekalveren met honderden tegelijk in de hooibalen en het kuilgras meegedraaid dus moeilijk doen over die paar slachtoffers van honden vind ik overdreven.

- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Tara schreef:Is ook onwenselijk en daarom wordt door de jagerij vaak al voor het maaien geprobeerd de reekalveren in het veld op te sporen zodat ze op tijd in veiligheid gebracht kunnen worden.Cleva schreef:
Voorlopig worden reekalveren met honderden tegelijk in de hooibalen en het kuilgras meegedraaid dus moeilijk doen over die paar slachtoffers van honden vind ik overdreven.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... eekalveren
Daar was ook al een topic over en heb het ook gezien toen het natuurveld gemaaid werd bij ons vakantie huis
Eerst een zoektocht en toen maaien
Fenneke en Baloe

Klopt Fenneke, hier doen "ze" dat. Ik vind dat wel fijn, en het lijkt me ook fijner voor de maaier dan ineens stukken reekalf voor je machine te hebben.fenneke schreef:Tara schreef:Is ook onwenselijk en daarom wordt door de jagerij vaak al voor het maaien geprobeerd de reekalveren in het veld op te sporen zodat ze op tijd in veiligheid gebracht kunnen worden.Cleva schreef:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... eekalveren
Daar was ook al een topic over en heb het ook gezien toen het natuurveld gemaaid werd bij ons vakantie huis
Eerst een zoektocht en toen maaien
Dankbaar weet ik niet. Zou papa en mama ree je dankbaar zijn?Tara schreef:Ik denk dat het leuk is om dat te doen, en het is erg dankbaar.
Zulke mooie dieren verdienen beter dan slachtoffer te worden van de industrialisering.
Maar het lijkt me ontzettend naar om in een maaimachine te zitten, en ineens stukjes reekalf op je ruitje te krijgen. Ik heb ooit een reetje (in Kleve) amper kunnen ontwijken. Zijn staartje schampte mijn rechtermotorkap nog, maar ik hoop (en denk) dat ree het wel overleeft heeft

Kom ik weer..... zou de dood in een maaimachine niet een heel genadige zijn? Als in, gelijk dood? Zou de maaier er niet meer last van hebben, dan het kalfje?Tara schreef:Dankbaar als in: ieder dier dat je kunt behoeden voor een horrordood in een maaimachine is er een.
Dat zou voor mij de beloning zijn.
Met beiden geen ervaring hoor, maar ik denk dat een kalfje (of hondje) dat doodbloedt een ellendiger dood sterft?
-
- Zeer actief
De bouwjacht is veel barbaarser.
Precies. Daarom heb ik het over de maaier, die de machine bestuurd. Lijkt me niet fijn om stukjes reekalf voor je raampje te zien, en ik denk dat die zijn lunch ook over gaat slaan. Ook zij doen het niet express of bewust.Tara schreef:Tja, daar denk ik liever niet teveel over na, mijn eten binnenhouden vind ik ook wel fijn.Marion. schreef:Kom ik weer..... zou de dood in een maaimachine niet een heel genadige zijn? Als in, gelijk dood? Zou de maaier er niet meer last van hebben, dan het kalfje?Tara schreef:Dankbaar als in: ieder dier dat je kunt behoeden voor een horrordood in een maaimachine is er een.
Dat zou voor mij de beloning zijn.
Met beiden geen ervaring hoor, maar ik denk dat een kalfje (of hondje) dat doodbloedt een ellendiger dood sterft?
- JYBD
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Nou,...ik zag laatst een foto van een reekalf dat door een maaimachine was geraakt,....niet ineens dood, maar 4 erbij hangende pootjes en nog steeds in leven,.... 

Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Er is volgens mij ook niemand die samenwerkt lijkt het wel, hier in mijn gebiedje is alles weg wat er vorig jaar nog was en een heel raar maaibeleid middenin het broedseizoen nou schiet mij maar lek, wij mogen als bedrijf volgens de flora en faunawet nog geen mug dood maken, maar er word door de organisaties wat vernield in die tijd wassen neus allemaal die natuur 

- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Ben gisteren nog eens zo'n apparaat tegen gekomen maar ik denk niet dat die veel tegen hun ruitjes krijgen. Ik geloof dat die man zo'n 4 meter boven het maaiveld zat. Als ik daar in zat zou ik me eerder zorgen maken over laag vliegende vogels dan iets wat van de grond moet komen.Marion. schreef:Dankbaar weet ik niet. Zou papa en mama ree je dankbaar zijn?Tara schreef:Ik denk dat het leuk is om dat te doen, en het is erg dankbaar.
Zulke mooie dieren verdienen beter dan slachtoffer te worden van de industrialisering.
Maar het lijkt me ontzettend naar om in een maaimachine te zitten, en ineens stukjes reekalf op je ruitje te krijgen
Maar wat is dan de achterliggende motivatie ???? Hondenpoep ???? Liever een gemalen reekalf door het maaisel ????Ja, ik had ook al eens voorgesteld om mijn honden in te zetten voor bescherming. Wild opsporen voor de maaimachines uit. Ik gaf zelfs een demonstratie op Winterland Westerkwartier met een tweetal uitstekende voorjagers. Het idee werd neergesabeld door de man van SBB die de touwtjes in handen heeft. Honden zijn niet welkom, ook de getrainde honden niet!
Nou, ik denk wel dat een beetje boer, zijn grond en omgeving kennende, een accurate voorspelling kan doen over de aanwezigheid van reekalfjes op zijn grond. Natuurlijk zijn die zich wel bewust van het risico/kans op. Wil niet zeggen dat er altijd een kwijlende, semi Senna, achter het stuur kruipt om daar eens lekker overheen te gaan rauzen. Maar ik denk met een beetje meer moeite er ook meer gespaard zouden kunnen worden. En als je die moeite niet neemt doe je het m.i. toch een beetje express.Ook zij doen het niet express of bewust.
Maar ik ben een leek, zou wel eens willen weten wat die boeren er zelf van zeggen.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Nou ja, los van het idee of je dat dan met honden doet, warmtezoekers of het hele productie team van "opsporing verzocht", er zijn mogelijkheden om e.e.a. te voorkomen.Tara schreef:Ik vermoed zomaar omdat het weinig effectief is om dat met honden te doen.cornelia schreef:Maar wat is dan de achterliggende motivatie ???? Hondenpoep ???? Liever een gemalen reekalf door het maaisel ????Kells schreef:Ja, ik had ook al eens voorgesteld om mijn honden in te zetten voor bescherming. Wild opsporen voor de maaimachines uit. Ik gaf zelfs een demonstratie op Winterland Westerkwartier met een tweetal uitstekende voorjagers. Het idee werd neergesabeld door de man van SBB die de touwtjes in handen heeft. Honden zijn niet welkom, ook de getrainde honden niet!
Reekalfjes geven bijna geen geur af, als bescherming tegen roofdieren. Hoe zinvol zou het dan zijn om die diertjes door roofdieren te laten zoeken?Je kunt ze beter op het oog gaan zoeken, en dan wordt het mensenwerk. Ik kan me heel goed indenken dat SBB zoeken met honden niet ziet zitten. En wat zijn getrainde honden? Getraind op wat?
-
- Zeer actief
Je kunt niet alles voorkomen aan doden dus genoegen nemen met een redelijk % lijkt mij de beste optie.
Doen wij met heel veel dingen , verkeersslachtoffers , zieken ,huistuinkeukenongevallen en zo meer.
Doen wij met heel veel dingen , verkeersslachtoffers , zieken ,huistuinkeukenongevallen en zo meer.

-
- Zeer actief
Dat blijft toch: als de geredde kalfjes wat groter zijn worden de diertjes afgeknald, omdat ze voor auto's springen.Tara schreef: Zulke mooie dieren verdienen beter dan slachtoffer te worden van de industrialisering.
-
- Zeer actief
korthaar schreef:Dat blijft toch: als de geredde kalfjes wat groter zijn worden de diertjes afgeknald, omdat ze voor auto's springen.Tara schreef: Zulke mooie dieren verdienen beter dan slachtoffer te worden van de industrialisering.

- ranetje
- Zeer actief
Er is dit jaar volgens mij al eens getest met een drone met warmtezoeker.cornelia schreef:Nou ja, los van het idee of je dat dan met honden doet, warmtezoekers of het hele productie team van "opsporing verzocht", er zijn mogelijkheden om e.e.a. te voorkomen.
Dat zou heel effectief kunnen zijn.
Je brengt daardoor relatief weinig schade toe aan het gewas en je kunt (vrijwel?) elk kalf vinden.