Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kippen los in de tuin..

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Kippen los in de tuin..

Ongelezen bericht door Peter27 »

Ik ben in onderhandeling over een huis. In een dorp bij Purmerend met een achtertuin van bijna 200 m2.

Zou je hier kleine kippen in los kunnen laten? 2 of 3. En hoe houd je ze in de tuin? Slopen ze de boel of valt dat mee?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
blablabla :)
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Kippen los in de tuin..

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Als je midden in een woonwijk woont kan dat zeker. Een haan zou ik niet nemen. Dat levert problemen op. Slopen valt mee.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ja hoor! Leuk juist!
Maar misschien eerst even het huis kopen :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Een tuin van 200 vierkante meter is 10 bij 20 zeg maar. Best een hele ruimte maar ik zou dan toch voor krielen gaan. Kippen zijn in mijn ogen vreselijk destructief voor je tuin. Ze maken gaten waar ze zandbaden in nemen. Ze eten sommige planten die ze lekker vinden tot de grond kaal. In de zomer groeit alles wel bij. Dus dan is het niet zo erg. In de winter groeit niks en krabben en pikken ze aan planten die niet herstellen. Dat geeft dus blijvende schade.

Ook je gras, zelfde verhaal. Ik laat de kippen dus niet meer los omdat ik een wilde tuin heb vol bloemen. Dat is echt niet te doen. Ik heb een tuin van 400 vierkante meter en mijn kippen hebben een ren van 40 vierkante meter. Daarin zitten nu 5 kippen. Dat gaat prima maar er staat geen spriet groen meer. Alleen wat brandnetels die ze niet lusten en een hazelaar waar ze niet bij kunnen.

Ik heb wel grote kippen. Grote kippen zijn veel erger dan kleine kippen.

Wat je ook zal zien is dat de kippen tegen je huis gaan gaan wonen. Erg leuk en gezellig maar je trapt dan altijd in de poep als je naar buiten gaat. Buitenklompen zijn dan wel echt handig.

Ik zou dus zelf een ren maken en een stuk tuin reserveren voor de kippen. Ook om roofdieren bij je kippen weg te houden. Met een tuin van 200 vierkante meter kun je makkelijk een stuk van 10 x 3 reserveren en daarin kun je prima 2 krielen houden. Mooie oneetbare struiken erin en je kan ze ook nog regelmatig loslaten. Ik doe dat laatste nooit want dan gaan ze zeuren. Wij willen los.....poooooook, poooooooooooooook als ze je zien. Dat vind ik ergerlijk. En ze gaan ook ijsberen langs de hekken. Mijn kippen weten waar hun terreintje stopt en zeuren en ijsberen doen ze nooit.

2 krielwyandottes zijn denk ik een prima keuze. Of 3. En die leggen goed, zijn mak en in alle kleuren te krijgen. Prima kipjes. :ok:

Ik zelf ga nu alleen bastaarden houden omdat ik merk dat raskippen toch wel wat zwakker zijn. Mijn wyandottes zijn in een paar jaar allemaal dood gegaan aan kanker, epilepsie achtig iets en een van de kippen werd bleek en daarbij knalgeel. Lever? De bastaarden hebben nooit wat. Dus ik heb zo nu en dan kuikens die kruisingen zijn met kruisingen of evt soms met een leghen. Dat zijn ook leuke kippen. :ok:

Ik heb geprobeerd de ren te beplanten maar zelfs 2 meter hoog pampasgras leeft precies 1 week. De buurman heeft lavendel bij de kippen. Dat kan ik dan ook nog wel proberen. :engel: De grootste problemen met kippen en een tuin heb je in maart en april. Elk sprietje dat boven de grond komt eten ze weg. Dus je houdt alleen struiken en heesters over. Coniferen en giftige rododendrons.

Waar je echt rekening mee moet houden zijn bloedluizen. Die komen altijd en zijn een drama. Wat je ook moet weten is dat er vaak marters komen. Dus je moet je kippen elke dag opsluiten. Bij de ene gaat het maanden of zelfs jaren goed. Bij ons is het 1 kip vergeten omdat die stiekem in de struik ging slapen en de volgende dag is ze weg. 1 nacht vergeten een nachthok te sluiten en er is een kip meegenomen. Dus dat kan best wel problematisch zijn. Wij zijn kippen verloren aan een havik, een marter en laatst misschien een vos. De buurman verliest kippen aan een buizerd die het hier in de buurt echt op kippen voorzien heeft. Landt gewoon in je hok, rent achter de kippen aan en bespringt er dan een. Die vreet hij aan de zijkant leeg. :boos: Ik heb dus netten over de ren. Een tuinhuis met een automatische deur die vanzelf open en dicht gaat elke dag. Maar toch moeten we kijken of er geen kippen buiten slapen. Die gaan er aan helaas.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

laeken schreef:Een tuin van 200 vierkante meter is 10 bij 20 zeg maar. Best een hele ruimte maar ik zou dan toch voor krielen gaan. Kippen zijn in mijn ogen vreselijk destructief voor je tuin. Ze maken gaten waar ze zandbaden in nemen. Ze eten sommige planten die ze lekker vinden tot de grond kaal. In de zomer groeit alles wel bij. Dus dan is het niet zo erg. In de winter groeit niks en krabben en pikken ze aan planten die niet herstellen. Dat geeft dus blijvende schade.

Ook je gras, zelfde verhaal. Ik laat de kippen dus niet meer los omdat ik een wilde tuin heb vol bloemen. Dat is echt niet te doen. Ik heb een tuin van 400 vierkante meter en mijn kippen hebben een ren van 40 vierkante meter. Daarin zitten nu 5 kippen. Dat gaat prima maar er staat geen spriet groen meer. Alleen wat brandnetels die ze niet lusten en een hazelaar waar ze niet bij kunnen.

Ik heb wel grote kippen. Grote kippen zijn veel erger dan kleine kippen.

Wat je ook zal zien is dat de kippen tegen je huis gaan gaan wonen. Erg leuk en gezellig maar je trapt dan altijd in de poep als je naar buiten gaat. Buitenklompen zijn dan wel echt handig.

Ik zou dus zelf een ren maken en een stuk tuin reserveren voor de kippen. Ook om roofdieren bij je kippen weg te houden. Met een tuin van 200 vierkante meter kun je makkelijk een stuk van 10 x 3 reserveren en daarin kun je prima 2 krielen houden. Mooie oneetbare struiken erin en je kan ze ook nog regelmatig loslaten. Ik doe dat laatste nooit want dan gaan ze zeuren. Wij willen los.....poooooook, poooooooooooooook als ze je zien. Dat vind ik ergerlijk. En ze gaan ook ijsberen langs de hekken. Mijn kippen weten waar hun terreintje stopt en zeuren en ijsberen doen ze nooit.

2 krielwyandottes zijn denk ik een prima keuze. Of 3. En die leggen goed, zijn mak en in alle kleuren te krijgen. Prima kipjes. :ok:

Ik zelf ga nu alleen bastaarden houden omdat ik merk dat raskippen toch wel wat zwakker zijn. Mijn wyandottes zijn in een paar jaar allemaal dood gegaan aan kanker, epilepsie achtig iets en een van de kippen werd bleek en daarbij knalgeel. Lever? De bastaarden hebben nooit wat. Dus ik heb zo nu en dan kuikens die kruisingen zijn met kruisingen of evt soms met een leghen. Dat zijn ook leuke kippen. :ok:

Ik heb geprobeerd de ren te beplanten maar zelfs 2 meter hoog pampasgras leeft precies 1 week. De buurman heeft lavendel bij de kippen. Dat kan ik dan ook nog wel proberen. :engel: De grootste problemen met kippen en een tuin heb je in maart en april. Elk sprietje dat boven de grond komt eten ze weg. Dus je houdt alleen struiken en heesters over. Coniferen en giftige rododendrons.

Waar je echt rekening mee moet houden zijn bloedluizen. Die komen altijd en zijn een drama. Wat je ook moet weten is dat er vaak marters komen. Dus je moet je kippen elke dag opsluiten. Bij de ene gaat het maanden of zelfs jaren goed. Bij ons is het 1 kip vergeten omdat die stiekem in de struik ging slapen en de volgende dag is ze weg. 1 nacht vergeten een nachthok te sluiten en er is een kip meegenomen. Dus dat kan best wel problematisch zijn. Wij zijn kippen verloren aan een havik, een marter en laatst misschien een vos. De buurman verliest kippen aan een buizerd die het hier in de buurt echt op kippen voorzien heeft. Landt gewoon in je hok, rent achter de kippen aan en bespringt er dan een. Die vreet hij aan de zijkant leeg. :boos: Ik heb dus netten over de ren. Een tuinhuis met een automatische deur die vanzelf open en dicht gaat elke dag. Maar toch moeten we kijken of er geen kippen buiten slapen. Die gaan er aan helaas.
helemaal mee eens. kippen zijn vreselijk leuk en gezelligmaar je moet er inderdaad rekening mee houden dat je tuin er wat anders uit gaat zien als je ze los laat lopen. Die van mij hebben een ren van denk ik zo'n 200 m² en dan hebben ze jaarrond echt genoeg gras, maar veel meer wensen moet je dan niet hebben met je tuin.
o ja, als ze een ei leggen kunnen ze daar ook een enorm kabaal over maken. Misschien dat af en toe een doosje eieren aan de buren (als je die hebt) een goed idee is :wink:
Afbeelding
fredje
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fredje »

Als je ze echt los wil laten lopen zou ik eens naar baardkriel ,seramas of chabos kijken.
Hier op het dorp lopen in een kleine tuin 4 chabootjes los zonder echte schade te maken(wel troep)
Ik heb zelf 8 kippen(zijdehoen en cochinkriel) los in de tuin(1000m2) er sneuvelt relatief weinig,maar een grindpaadje wordt wel elke dag omgeploegd.Nou staan wel bijna al mijn bloemen in buxusvakken en daar komen ze niet.
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”