Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KK1 cursus

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

KK1 cursus

Ongelezen bericht door veertje »

Al enige tijd ben ik aan het denken me op honden gebied iets verder te verdiepen dan alleen het hebben van een eigen hond en wat trainingen te volgen. Nu kwam ik bij de KK1 cursus. Hoe vonden jullie die cursus en is het nuttig om gedaan te hebben? Ik train ook niet bij een KC dus zou er eentje moeten zoeken waar ik dat kan doen. Zitten er nog (grote) verschillen tussen de diverse kc's qua aanpak/opleiding?
Eventuele tips voor andere nuttige cursussen en wat je daar verder mee kan zijn natuurlijk ook welkom :D
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

Re: KK1 cursus

Ongelezen bericht door joyce83 »

Je zou ook eens op hacr.nl kunnen kijken hij geeft ook cursussen rondom honderngedrag ed.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Leuke cursus, hoewel KK-2 leuker is, maar je moet dan dus wel eerst KK-1 hebben.
Ja, er zit veel verschil in hoor ik.
Ik geef deze cursussen beide zelf (KC Pampus) en ik hoor daardoor dus van verschillen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik ben net geslaagd voor m'n KK1. Mocht je een adres in Limburg zoeken voor de cursus, kan ik je de KC Roermond-Echt aanraden. Daar heb ik de cursus ook gevolgd. Ze beginnen eind september met een nieuwe lichting, er zijn nog plaatsen vrij. In Limburg wordt het verder nog georganiseerd door de MHSV in Maastricht en heel soms door KC Venray. Bij KC De Kempen in Geldrop is er doorgaans ook jaarlijks een cursus KK1 en/of KK2.

Ik moet eerlijk zeggen dat de lesstof voor mij weinig nieuws bevatte. Door de jaren heen heb ik klaarblijkelijk toch best al wat dingetjes opgestoken, ook deels op dit forum :wink:, dus helemaal onbekend was het allemaal niet. Daardoor vond ik de hoeveelheid en moeilijkheidsgraad van de stof best meevallen, maar dat gold zeker niet voor iedereen binnen onze cursusgroep. Voor mij was het vooral een leuke manier om een half jaartje met mede-hondenliefhebbers te bomen over m'n favoriete hobby. KK1 stond al 10+ jaar op mijn 'to do'-lijst dus het werd nou wel eens tijd. Houd er ook rekening mee dat de Raad van Beheer er in hun handboek, dat dus gebruikt wordt als leidraad voor de cursus en het examen, soms nogal achterhaalde ideeën op na houdt. Zo is het onderdeel gedrag bijv. nog grotendeels gestoeld op de dominantietheorie. Het leuke aan de cursus vond ik dan weer dat onze docenten open stonden voor discussies. De lesavonden liepen meestal dus wel een half uurtje of een uurtje uit.
Als je echt meer verdieping wil, lijkt KK2 me interessanter dan KK1. Ik verwacht dat ik daar nog flink wat van zou kunnen leren.

De link die Joyce geeft (hacr.nl) is ook een goede, trouwens. Hans Schnock is gedragstherapeut en verzorgt o.a. het onderdeel Gedragsleer van de KK1-cursus bij de KC Roermond :tongue: Misschien dat ik in de toekomst bij Hans nog de verdiepingscursus Gedrag bij Honden of de opleiding kynologisch instructeur ga doen.
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 16 jul 2015 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik vond KK1 een beetje oppervlakkig, als ik eerlijk was. Dat had ik best zelf thuis kunnen doen :) Ik vond het wel leuk om eens wat andere mensen te leren kennen binnen de honden, dat is wel grappig. Verder vond ik het dus een beetje matig, was ook niet heel blij met mijn docent. KK2 was een stuk interessanter :)
Tamara/Bayko
Zeer actief

Om te slagen voor het examen KK1 heb je als HF-veteraan inderdaad die cursus helemaal niet nodig :tongue:
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Bedankt voor de antwoorden :ok:

Ik had al eens op de site van de RvB gekeken en het leek me inderdaad meevallen met de moeilijkheidsgraad. Niet erg, er is vast genoeg dat ik er wel van opsteek. Het is ook voornamelijk voor de lol en misschien zie ik wel ergens potentie om verder mee te gaan. Gedrag vind ik bijvoorbeeld heel interessant, maar soms zie ik er cursussen/seminars over en dan klinkt het mij wel wat zweverig in de oren. Ik zal ook alvast eens naar KK2 kijken.

@Tamara: KC Venray start in september ook met een cursus zag ik. De andere zijn voor mij ook goed te doen.

@sbientje: De docent lijkt mij heel veel bepalend voor zo'n cursus. Dan is het toch zonde van je geld als het wat tegenvalt.

@Marjoleine: Wat zijn die verschillen dan, want het examen is voor iedereen gelijk toch? KC pampus is me helaas te ver, anders had ik graag les van je gehad :D
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tamara/Bayko schreef:Om te slagen voor het examen KK1 heb je als HF-veteraan inderdaad die cursus helemaal niet nodig :tongue:
Maar wel het boek, want inderdaad zijn er nogal achterhaalde ideeën hier en daar.
Mijn KK-1 lessen zijn nogal gelardeerd met "dit hoor je te leren maar na je examen moet je het ogenblikkelijk vergeten!" :mrgreen:

@veertje, sommige mensen gebruiken de lesstof en meer niet, ik doe dat dus niet, ik gebruik de stof als basis en we discussiëren heel wat af :)
Ik ben zelf ook een voorstander van veel vertellen en anekdotes, en anderen doen dat helemaal niet.
Dan heb ik het over KK-1 he, dat wordt op vrij veel plaatsen gegeven.

Bij de KK-2 geef ik ook anders les dan bij KK-1, omdat bij KK-1 het examen klassikaal is en bij KK-2 is het mondeling en is er interactie. Je kunt en mag in discussie gaan, en dat doen we dus ook tijdens de les. Daar moet je echt op trainen vind ik.
Er wordt niet heel veel KK-2 gegeven dus ik weet niet hoe anderen dat doen,
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tamara/Bayko
Zeer actief

Zoals Marjoleine haar manier van lesgeven omschrijft, ging het er bij ons tijdens de avonden ook aan toe :D Dat maakte voor mij de cursus toch leuk en de moeite waard. Enne die uitspraak kwam bij ons ook regelmatig voorbij :engel:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”