Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kwart honden in grootste wedstrijd ter wereld is te dik

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Afbeelding

Een kwart van de honden die meedoen aan Crufts in Engeland, de grootste hondenshow ter wereld, is te dik.
Dat schrijft Reuters.

Onderzoekers van de Universiteit van Liverpool hebben duizend afbeeldingen geanalyseerd van 28 hondenrassen die deelnamen de wedstrijd tussen 2001 en 2013. 26 procent van de honden blijkt overgewicht te hebben. De overige dieren zijn goed op gewicht, geen van de honden lijdt aan ondergewicht.

Van alle mopshonden in de wedstrijd heeft 80 procent overgewicht. Daarnaast zijn basset-honden (68 procent) en labradors (63 procent) ook vaak te dik.

De onderzoekers noemen de uitkomst zorgwekkend, omdat de dieren die meedoen aan Crufts doorgaans worden gezien als de perfecte honden.

Overgewicht bij honden kan diabetes en artritis veroorzaken.
Eindelijk een beetje aandacht hiervoor :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Kwart honden in grootste wedstrijd ter wereld is te dik

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er is zat aandacht hiervoor, hoor.
Maar Engeland is een wereld op zich.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Een van de 'vele' onderzoeken naar iets wat al bekend is.
Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Hoe meer negatieve meningen t.o.v. te dikke standaarden hoe beter, naar mijn mening. :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Bodiris schreef:Hoe meer negatieve meningen t.o.v. te dikke standaarden hoe beter, naar mijn mening. :ok:
Nou, het oog maareens op de stamboomloze honden dan graag.
Showhonden zijn zelden te vet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Als ik het goed begrijp hebben ze dat beoordeeld aan de hand van foto's? Dat kan toch niet? In sommige gevallen zie je het wel, maar vaak moet je ook echt voelen om er iets zinnigs over te zeggen hoor.

En eerlijk gezegd denk ik ook dat er meer dikke "huishonden" zijn dan showhonden. Je kan zeggen wat je wil maar fanatieke handlers zorgen wel dat hun hond in conditie is, anders kost het ze mogelijk de overwinning.
Neeltje

Nanna schreef:Het zijn natuurlijk wel altijd dezelfde rassen die te dik zijn op de show hè. Met een slanke Labrador win je niet, in de standaard staat 'tonvormige ribben' en dat is het startsein tot vetvoeren.
De Mopshond dient 'multum in parvo' (veel in weinig) te zijn dus die maken we ook gewoon lekker vierkant, dat oogt zo pakketje-achtig.

Ga op de shows eens kijken bij de windhonden, daar is niet één hond te dik.
Dit dus inderdaad, maar geldt net zo goed voor de honden waar niet mee geshowd wordt. En vele andere rassen en klikohondjes.
Lemuria

Neeltje schreef:Een van de 'vele' onderzoeken naar iets wat al bekend is.
Maar wat veel mensen nog steeds niet doorhebben, ook wat betreft hun eigen vette joekeltje. Dus wat mij betreft helemaal prima dat er weer eens de aandacht op wordt gevestigd.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Er zullen genoeg honden te dik zijn op show. Maar ik denk niet dat dat geen geen afspiegeling is van het dagelijks leven. Immers, ik kom zo vaak dikke honden tegen op straat. En dan vooral precies die rassen. Dikke rottweilers, dikke labradors en dikke mopsen. Ook dikke beagles.

Dus blijkbaar zien mensen die honden graag wat dik.

Ik vind het dus een klein beetje een losse flodder naar de shows. Shows en rashonden staan erg ter discussie. Op zichzelf niet erg. Maar iets teveel eten is wel echt het minst van het hele probleem van doorfokken van rasdieren, fokken op show, uitselecteren van gezonde genen en ga zo door.

Dus dat de rashondenwereld kritisch bekeken wordt vind ik heel best. Maar om nu de dikke labrador te gaan gebruiken om shows af te kraken gaat mij wat te ver. Een dikke hond is zo mager. Een wat dikkige hond krijgt niet zomaar suikerziekte of artritis. En wat je op show dus nooit ziet zijn de dikke huishonden die wel suiker en artritis krijgen. Want die echt dikke worsten zie je dus niet op show. Juist huishonden verworden vaak tot de meest gigantische vetbulten op pootjes.

Fokken op vet kan ook al niet. Wel op aanleg maar een dikke teef laten winnen maakt geen pups die dan ook dik geboren worden en niet sportief kunnen zijn. Laat ze zich maar concentreren op de genetische problemen en de problemen rondom de fokkerij van rashonden.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nanna schreef:Het zijn natuurlijk wel altijd dezelfde rassen die te dik zijn op de show hè. Met een slanke Labrador win je niet, in de standaard staat 'tonvormige ribben' en dat is het startsein tot vetvoeren.
De Mopshond dient 'multum in parvo' (veel in weinig) te zijn dus die maken we ook gewoon lekker vierkant, dat oogt zo pakketje-achtig.

Bij windhonden ( de showmodellen dan ) lijkt de rasstandaard dan weer vaak het startschot voor uithongeren te zijn of zo .
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Neeltje

Lemuria schreef:
Neeltje schreef:Een van de 'vele' onderzoeken naar iets wat al bekend is.
Maar wat veel mensen nog steeds niet doorhebben, ook wat betreft hun eigen vette joekeltje. Dus wat mij betreft helemaal prima dat er weer eens de aandacht op wordt gevestigd.

Waar komt het artikel vandaan? En begrijp wel, het gros van de hondeneigenaren zien dit soort berichten niet en zo wel, het zal ze worst wezen. Je hoeft hiervoor ook geen onderzoek te doen, als men het niet ziet, moeten ze waarschijnlijk een bril kopen.
Lemuria

Neeltje schreef:Waar komt het artikel vandaan? En begrijp wel, het gros van de hondeneigenaren zien dit soort berichten niet en zo wel, het zal ze worst wezen. Je hoeft hiervoor ook geen onderzoek te doen, als men het niet ziet, moeten ze waarschijnlijk een bril kopen.
Nu.nl. Ze zien het vast wel, maar ja "Fikkie moet wel elke dag een paar keer een worstje hebben, dat vindt-ie zo lekker" ;)

Ik kraak shows niet af, ik kraak mensen af die hun honden vetmesten en dat bedekken met de mantel der liefde. Geen enkele hond is gebaat bij een rol vet op z'n lijf :) En zeker van mensen die showen zou je denken dat ze goed voor hun honden (kunnen) zorgen. Je hebt toch wel een voorbeeldfunctie als je vette Lab een U krijgt op een show.
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

marian* schreef:

Bij windhonden ( de showmodellen dan ) lijkt de rasstandaard dan weer vaak het startschot voor uithongeren te zijn of zo .

Ik ben wel een keer geschrokken van een Azawakh op een show. Ja, die horen schraal te zijn, maar ik vind schraal en uitgemergeld toch een verschil. Ook daar is overdrijving dan weer aan de orde. Ribben kunnen zien of uitstekende heupbotten en een scherpe ruggengraat vind ik echt iets anders.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Lemuria

Rank en slank kan ik bij dat ras ook zeker wel waarderen en een paar ribben zie ik door de vingers (ik hou d'r niet van, of het nou hoort of niet), maar dit:

Afbeelding

...vind ik al bizar.
Neeltje

Lemuria schreef:
Neeltje schreef:Waar komt het artikel vandaan? En begrijp wel, het gros van de hondeneigenaren zien dit soort berichten niet en zo wel, het zal ze worst wezen. Je hoeft hiervoor ook geen onderzoek te doen, als men het niet ziet, moeten ze waarschijnlijk een bril kopen.
Nu.nl. Ze zien het vast wel, maar ja "Fikkie moet wel elke dag een paar keer een worstje hebben, dat vindt-ie zo lekker" ;)

Ik kraak shows niet af, ik kraak mensen af die hun honden vetmesten en dat bedekken met de mantel der liefde. Geen enkele hond is gebaat bij een rol vet op z'n lijf :) En zeker van mensen die showen zou je denken dat ze goed voor hun honden (kunnen) zorgen. Je hebt toch wel een voorbeeldfunctie als je vette Lab een U krijgt op een show.
Voorbeeldfunctie op show?? Nah. dacht toch van niet.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Lijkt me ook wel interessant om te onderzoeken hoeveel procent van de handlers op crufts te dik is :LOL:
En hoeveel procent van de onderzoekers van dit onderzoek..
Afbeelding
Lemuria

Neeltje schreef:Voorbeeldfunctie op show?? Nah. dacht toch van niet.
Tuurlijk wel! Je houdt toch shows om de honden in optima forma te presenteren? Tenminste, ik snap dat de praktijk anders is met alle rariteiten, maar het zou wel móeten?
Paisley
Zeer actief

Lemuria schreef:
Neeltje schreef:Voorbeeldfunctie op show?? Nah. dacht toch van niet.
Tuurlijk wel! Je houdt toch shows om de honden in optima forma te presenteren? Tenminste, ik snap dat de praktijk anders is met alle rariteiten, maar het zou wel móeten?
Terwijl bij mensen en de fotomodellen juist zo wordt gepropagandeerd dat het "vollere model" ook een plekje verdient in de bladen en reclames. Dat het schoonheidsideaal niet zo scharminkelig moet zijn,

Ik blijf het heerlijk vinden om dit soort dingen te vergelijken :mrgreen:
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Neeltje

Tamara/Bayko schreef:Dit was het originele bericht:

http://af.reuters.com/article/oddlyEnou ... KK20150713
Dan heeft nu.nl, zoals gewoonlijk, maar een half bericht er neer gezet en eigenlijk het belangrijkste vergeten te vermelden:
While obesity at Crufts is still less common than in the general pet population, researcher Alex German said the proportion of overweight animals was a concern because show dogs were assumed to be perfect specimens of their breed.
En het onderzoek is gedaan n.a.v. foto's?? Zoals ik al eerder zei, een onderzoek van lek me vesje.
marian*
Erelid
Contacteer:

Lemuria schreef:Rank en slank kan ik bij dat ras ook zeker wel waarderen en een paar ribben zie ik door de vingers (ik hou d'r niet van, of het nou hoort of niet), maar dit:

Afbeelding

...vind ik al bizar.
Ik ook .
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Ik ook. Ben gaan googlen hoe ze er normaal uitzien. Bij deze foto staat bij de beschrijving dat ze in 'perfekte kondition!' is.
Nou dan wil ik niet weten hoe ze eruit moeten zien, voor ze mager genoemd worden
Afbeelding

Ik kan me wat foto's herinneren van een forumlid met twee onwijs scharminkelige podenco's. Die zouden niet dikker te krijgen zijn... tja dan houdt het op natuurlijk. Sommige honden vreten nou eenmaal niet op commando, of poepen het er onverteerd weer uit
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Ik heb ooit eens een uitspraak gelezen van een bekende honden trainer over het gewicht van honden (en hun baadjes). Het kwam er op neer dat het voor een hond vaak het gezondst is om een baasje met overgewicht te hebben. Die kunnen hun eigen gewicht niet onder controle houden dus zijn ze er des te meer op gefocust dat van hun hond wel goed onder controle te houden.

Moet zeggen dat dat in mijn geval wel op gaat. Emotie eter op en top en mag heel wat afvallen. Maar Skye is perfect op gewicht. Al krijg ik wel heel vaak van mensen te horen dat hij te mager is als ze hem aaien. Onder die dikke vacht zijn zijn ribben en ruggengraat wel degelijk te voelen als je hem aait...
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Paisley schreef:Ik ook. Ben gaan googlen hoe ze er normaal uitzien. Bij deze foto staat bij de beschrijving dat ze in 'perfekte kondition!' is.
Nou dan wil ik niet weten hoe ze eruit moeten zien, voor ze mager genoemd worden
Afbeelding

Ik kan me wat foto's herinneren van een forumlid met twee onwijs scharminkelige podenco's. Die zouden niet dikker te krijgen zijn... tja dan houdt het op natuurlijk. Sommige honden vreten nou eenmaal niet op commando, of poepen het er onverteerd weer uit
Dit lijkt meer op een geraamte met een velletje. Lijkt me stug dat die niet dikker zijn te krijgen. Dunner is volgens mij onmogelijk dan zijn ze dood.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

*Skye* schreef:Ik heb ooit eens een uitspraak gelezen van een bekende honden trainer over het gewicht van honden (en hun baadjes). Het kwam er op neer dat het voor een hond vaak het gezondst is om een baasje met overgewicht te hebben. Die kunnen hun eigen gewicht niet onder controle houden dus zijn ze er des te meer op gefocust dat van hun hond wel goed onder controle te houden.

Moet zeggen dat dat in mijn geval wel op gaat. Emotie eter op en top en mag heel wat afvallen. Maar Skye is perfect op gewicht. Al krijg ik wel heel vaak van mensen te horen dat hij te mager is als ze hem aaien. Onder die dikke vacht zijn zijn ribben en ruggengraat wel degelijk te voelen als je hem aait...
Hier sluit ik me bij aan.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

*Skye* schreef:Ik heb ooit eens een uitspraak gelezen van een bekende honden trainer over het gewicht van honden (en hun baadjes). Het kwam er op neer dat het voor een hond vaak het gezondst is om een baasje met overgewicht te hebben. Die kunnen hun eigen gewicht niet onder controle houden dus zijn ze er des te meer op gefocust dat van hun hond wel goed onder controle te houden.

Van het dikgedrukte ken ik echt te veel voorbeelden die die stelling onderuit halen. Baasjes met flink overgewicht wiens honden ook veel te vet zijn omdat ze (meestal) de hele dag worden volgepropt met van alles en nog wat. Voor de eigenaren is dat een manier om de liefde voor hun hond te tonen.

Ik kan zelf bij tijd en wijle behoorlijk emo-eten, maar heb nog nooit de behoefte gehad om m'n honden dan ook maar te gaan volproppen. Zeker bij een hondje als Cyntha met zware artrose in haar poten lijkt me dat verre van gezond.

Bayko en Cyntha zijn nooit echt te dik geweest. Zelfs nu na castratie moet ik bij Cyntha juist oppassen dat ze niet te mager wordt/blijft. Bayko heb ik na z'n castratie tijdelijk op minder eten gezet omdat ik bang was dat hij te dik zou worden, maar al snel bleek die angst onterecht en heb ik de hoeveelheid voer weer opgeschroefd. Als tienjarige castraat zat hij nog op gemiddeld 3 tot 3,5 % van z'n lichaamsgewicht aan KVV zonder vet te worden. Wat je helaas wel zag was dat z'n buiklijn minder strak werd en z'n bespiering afnam, maar dat had niks met overgewicht te maken. Bayko leek dankzij z'n vacht altijd heel wat. Menigeen dacht dat hij overgewicht had, totdat ze hem betastten of met een natte vacht uit het water zagen komen. Die paar seconden voordat hij zich dan uitschudde kon je goed zien hoe smal hij eigenlijk was. Cyntha idem. Sinds de castratie heeft ze de vacht van een punker. Staat echt alle kanten op :roll:, waardoor ze twee keer breder lijkt dan dat ze is. Van een foto kun je bij langharige honden weinig zeggen over of ze wel of niet goed op gewicht zijn, dus dat vind ik nogal onzin aan dit onderzoek.

Op Crufts lopen inderdaad meer dan zat te dikke honden rond, maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor Crufts. Daarnaast stikt het er van de zieke en gehandicapte honden, maar die gaan net zo goed naar huis met de rozetten als degene die het lijntje vasthoudt maar bekend genoeg is.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
marian*
Erelid
Contacteer:

Nanna schreef:
Cleva schreef:
Paisley schreef: Afbeelding
Dit lijkt meer op een geraamte met een velletje. Lijkt me stug dat die niet dikker zijn te krijgen. Dunner is volgens mij onmogelijk dan zijn ze dood.
Welnee. Het is gewoon een gespierde gezonde hond die geen vet heeft.
Dat is iets heel anders dan een verhongerende hond.
Hij is mij ook iets te mager hoor. Maar met een Azawakh hou je dat geouweneel toch. Mensen zien graag overal een Labradorpens op.
dat de bouw van de hond dat helemaal niet toestaat ontgaat ze. Het is de ultieme droge, leptosome lichaamsbouw.

Afbeelding
Er is een wereld van verschil tussen een Labradorpens en een beetje beter doorvoed dan een zak met botten en spieren .
Afbeelding
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

De onderste vind ik nog wel gaan. Dat kun je nog schraal noemen. Maar bij de bovenste zijn ook de spieren op de kop praktisch weg. Dat noem ik mager.

Afbeelding

Dit vind ik ook te mager. Er is ergens zo'n schaal van te mager t/m te dik. En invallen op de kop en rond de heupen is een teken van te mager. Deze honden hebben nauwelijks vlees op hun botten. Zolang ze optimaal gevoerd worden en gezond zijn is er niets aan de hand. Maar als ze iets gaan mankeren hebben ze geen enkele reserve. Als je een foto neerzet van een moederhond die zo mager is dan wordt er onmiddellijk schande van gesproken.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Lemuria

Nanna schreef:
Cleva schreef:
Paisley schreef: Afbeelding
Welnee. Het is gewoon een gespierde gezonde hond die geen vet heeft.
Dat is iets heel anders dan een verhongerende hond.
Hij is mij ook iets te mager hoor. Maar met een Azawakh hou je dat geouweneel toch. Mensen zien graag overal een Labradorpens op.
dat de bouw van de hond dat helemaal niet toestaat ontgaat ze. Het is de ultieme droge, leptosome lichaamsbouw.

Afbeelding
Nonsens ;) Ik wil er zeker geen Labradorpens op zien, dat hoort niet.

Afbeelding

Dit is ook niet dik, maar ook zeker niet zo engig mager als de hond die ik postte. Deze vind ik mooi op gewicht :ok: Het hoort bij het ras/soort, maar imo hoor je bij geen enkele hond de hele ruggenwervel en elk ribbetje te zien.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tamara/Bayko schreef:

Van het dikgedrukte ken ik echt te veel voorbeelden die die stelling onderuit halen. Baasjes met flink overgewicht wiens honden ook veel te vet zijn omdat ze (meestal) de hele dag worden volgepropt met van alles en nog wat. Voor de eigenaren is dat een manier om de liefde voor hun hond te tonen.

:19: Een baas met een beetje gezond verstand lijkt me het gezondst, los van zijn/haar gewicht.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”