Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaringen wetterhoun

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ervaringen wetterhoun

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik ben op zoek naar verhalen over de wetterhoun.
Wie O wie heeft ervaring met het ras? Hoe zijn ze qua karakter? In wat voor leefomgeving zijn ze gelukkig?
Uit een rasstandaard kan je altijd wel iets halen, maar ervaringen zijn ook fijn om te lezen
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Re: Ervaringen wetterhoun

Ongelezen bericht door fenneke »

Marjolein , Saskia weten vast heel veel :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wat wil je weten?

Ze willen een baas waar ze aan kunnen plakken want dat vinden ze belangrijk. Zacht voor de baas, hard voor zichzelf.
Ze vinden buiten liggen fijn maar jij moet er wel ook bij zijn. Ze hoeven geen groot erf of zo.
Ze vinden het heerlijk om samen met de baas dingen te doen, ze zijn wel zelfstandig maar nooit echt weg. 100 meter is de limiet wel en dan niet uit zicht graag.
Ze zijn niet snel bang en zoeken geen conflicten maar als het erop aan komt zullen ze het niet uit de weg gaan.

Zoiets?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

En dan is er nog dit:
http://eenhoornleijn.nl/Karakter.htm
Gewoon omdat dat veel typwerk scheelt. ;)

Afbeelding

Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Floortje »

Marjoleine schreef:En dan is er nog dit:
Ik heb dit lijstje vaak gelezen. En als dit allemaal waar is, dan heb ik echt het idee dat een wetter de perfecte hond voor mij is. Ik vind ze ook nog eens qua uiterlijk aantrekkelijk.

Ik lees dus mee in dit topic :wink:
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Marjoleine schreef:En dan is er nog dit:
Ik heb dit lijstje vaak gelezen. En als dit allemaal waar is, dan heb ik echt het idee dat een wetter de perfecte hond voor mij is. Ik vind ze ook nog eens qua uiterlijk aantrekkelijk.

Ik lees dus mee in dit topic :wink:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Als ik ze tegenkom zijn ze vaak zonder baas :mrgreen: als je een hond wilt hebben die luistert moet je denk ik verder zoeken.
Valerie
Zeer actief

Nanna schreef:
Valerie schreef:Als ik ze tegenkom zijn ze vaak zonder baas :mrgreen: als je een hond wilt hebben die luistert moet je denk ik verder zoeken.
:engel: die hier in de buurt loopt kom ik ook meestal zonder baas tegen. Die fietst dan ergens.
En zij struint de konijnenholen af. Wel een vriendelijk beest, ik kan er niks van zeggen. Maar ze laat zich maar weinig aan haar baas gelegen liggen.
Oh die ik tegen ben gekomen waren ook vriendelijk. En leken zich prima te vermaken zo zonder baas :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:Als ik ze tegenkom zijn ze vaak zonder baas :mrgreen: als je een hond wilt hebben die luistert moet je denk ik verder zoeken.
Nee, dan zie je die baas niet.
Ik vraag me af welke dan, want ik ken ze allemaal, die uit Almere ;)

Als je een wetterhoun goed opvoedt en in dat eerste jaar aandacht besteedt aan de band tussen de hond en jou, heb je een perfecte hond.
Er zijn ook mensen die ze niets leren omdat mensen graag zeggen dat je een eigenzinnige hond toch niks kan leren.
Tja, en als je er niks mee doet luistert ie niet.
Maar dat is niet specifiek voor een wetterhoun natuurlijk, dat lijkt me nogal duidelijk.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben mijn honden overigens nooit kwijt. En ik train bepaald niet fanatiek.
Ze zijn nooit verder dan 100 meter en nooit uit (mijn) zicht. :19:

Afbeelding

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik ken er hier eentje. En ik doe altijd mijn uiterste best om die te ontwijken. Luistert totaal niet en stormt alles en iedereen omver. Ze is erg enthousiast, zegt het baasje. Sja.
Overigens lijkt het me best een geweldig ras, mits goed opgevoed.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Leonie. schreef:Ik ken er hier eentje. En ik doe altijd mijn uiterste best om die te ontwijken. Luistert totaal niet en stormt alles en iedereen omver. Ze is erg enthousiast, zegt het baasje. Sja.
Alle honden zijn leuk mits opgevoed.
Alleen roepen mensen graag dat en Wetterhoun niet op te voeden is en daarom beginnen ze er maar niet aan.
Hoeveel niet-opgevoede Wetters heb jij gezien in Zwolle, Leonie? Daar was je toch? En jullie ring was naast de onze. ;)

Afbeelding

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De Wetters op De Nationale gedroegen zich uitstekend! Even met Elco tussendoor lopen gaf geen enkel probleem. Liep je tussen de Markiesjes door, waren er altijd wel een paar die nodig even moesten gillen :o
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Marjoleine schreef:
Leonie. schreef:Ik ken er hier eentje. En ik doe altijd mijn uiterste best om die te ontwijken. Luistert totaal niet en stormt alles en iedereen omver. Ze is erg enthousiast, zegt het baasje. Sja.
Alle honden zijn leuk mits opgevoed.
Alleen roepen mensen graag dat en Wetterhoun niet op te voeden is en daarom beginnen ze er maar niet aan.
Hoeveel niet-opgevoede Wetters heb jij gezien in Zwolle, Leonie? Daar was je toch? En jullie ring was naast de onze. ;)
Nee, daar was ik niet, maar ik geloof meteen dat zij allemaal keurig opgevoed waren hoor ;)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Marjoleine schreef:Wat wil je weten?

Ze willen een baas waar ze aan kunnen plakken want dat vinden ze belangrijk. Zacht voor de baas, hard voor zichzelf.
Ze vinden buiten liggen fijn maar jij moet er wel ook bij zijn. Ze hoeven geen groot erf of zo.
Ze vinden het heerlijk om samen met de baas dingen te doen, ze zijn wel zelfstandig maar nooit echt weg. 100 meter is de limiet wel en dan niet uit zicht graag.
Ze zijn niet snel bang en zoeken geen conflicten maar als het erop aan komt zullen ze het niet uit de weg gaan.

Zoiets?
Dat is al heel bruikbaar!
Wat bedoel je precies met 'plakken'?
En is het dan zo dat je het dichtbij blijven toch wel vanaf het begin goed moet leren? (gezien de andere reacties over verdwaalde wetterhouns)
Zit er nog veel verschil in karakter tussen teven en reuen?

Ik help momenteel voor het vinden van een geschikt ras, heb hier ook al eerder een topic over geopend.
Maar uiteindelijk is misschien de wetterhoun toch wel interessant voor ze.
Dus vandaar de interesse voor het ras!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:De Wetters op De Nationale gedroegen zich uitstekend! Even met Elco tussendoor lopen gaf geen enkel probleem. Liep je tussen de Markiesjes door, waren er altijd wel een paar die nodig even moesten gillen :o
Het viel me op en mij niet alleen.
Ik heb meerdere mensen horen klagen dat het gillerds en keffers waren, die Markiezen.
Ik vond het ook :oeps:
Apple schreef:Wat bedoel je precies met 'plakken'?
En is het dan zo dat je het dichtbij blijven toch wel vanaf het begin goed moet leren? (gezien de andere reacties over verdwaalde wetterhouns)
Ze vinden het erg belangrijk om te weten wat je doet, dus ze houden ze erg in de gaten. Ik vind het niet erg, er zit gewoon meestal wel een, soms twee wetters in dezelfde ruimte als ik. En als ik aan het werk ben meestal op mijn voeten of naast/onder mijn stoel. Toevallig zit Chaconne graag buiten overdag, maar de meeste Wetters zijn het liefst bij de baas.
Je moet echt werken aan een band opbouwen en in het eerste jaar investeren. Dan zie je eigenlijk al heel snel (vanaf 5-6 maanden) dat ze je in de gaten houden. Als je dat stimuleert buiten ben je echt nooit je hond kwijt.
Laatst heb ik weer een kwartier staan wachten. Op de stabij dus. De wetters zitten dan met ongeruste hoofden bij de auto, want wegraken, dat hoort niet.
Ze willen erg graag dat je blij met ze bent dus als je het juiste stimuleert raak je ze gewoon niet kwijt.
Zit er nog veel verschil in karakter tussen teven en reuen?
Niet in karakter, wel in kracht. Dat is wel een dingetje. Als je pech hebt tref je een reu van 45 kilo en een hondenschool die het ras niet kent.
We hebben wel door het hele land mensen die het ras wél kennen en ook helpen met de opvoeding, want reguliere hondenscholen verpesten vaak meer dan ze goed doen. Dat scheelt heel erg veel. Via de RV zijn veel professionele mensen die de leden helpen.

Wetters zoeken de problemen niet op, hoewel het natuurlijk altijd kan gebeuren dat er een hond is die ze niet ligt. Dat is niet rasgebonden.
Maar normaal gesproken vermijden ze confrontaties, tenzij ze niet anders kunnen. Dat is wel erg aangenaam vind ik.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik merkte trouwens laatst dat ik een verschil van inzicht had over het opbouwen van een band.
Voor mij is het logisch dat je daar een wederzijdse band mee bedoelt, maar sommige mensen hebben een prima band met hun hond, alleen heeft d ehond dat dan niet met hen :oeps:

Voor het opbouwen van een band met een wetterhoun is het heel simpel: veel fysiek contact, veel korte interacties zoals denkspelletjes, hersenwerkjes, verstopspelletjes in het bos, dat soort dingen.
Het goed vinden dat ze je opzoeken en dat ook stimuleren en ook het fysieke contact stimuleren (leunen tegen je benen, zitten op je voet), en tijdens het wandelen lekker met ze kletsen.
Nooit een harde stem opzetten tenzij je écht boos bent, daar zijn ze erg gevoelig voor namelijk.
En vooral zorgen dat de dingen ontspannen gaan, niet afdwingen. Wetters willen erg graag, dus dwang hoeft niet en werkt tegengesteld.

Als je dit in je achterhoofd houdt is het opvoeden een eitje. Echt.

Afbeelding

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Tara schreef:Het klinkt een beetje raar omdat ik er zelf geen heb, maar ik denk werkelijk dat de Wetterhoun alles heeft dat veel mensen in een hond zoeken. :wink:
Ik zou er nog weleens voor kunnen vallen. Ik kom af en toe een bruin / witte tegen hier en Kiki en hij kunnen goed met elkaar overweg . Ik vind het ook een leuke hond.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ahw ik kom er hier af en toe één tegen die nog niet zo oud is. Marjolein weet wel hoe oud (Sinne). Zij is heel beleefd en rustig naar Lola en ze loopt los op het erf en blijft daar ook. Ik vind het verbazingwekkend braaf, zéker voor zo'n jong ding. Het is dat het uiterlijk me niet trekt, maar verder lijken het me heerlijke honden als Sinne representatief is voor het ras.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

-Lilo- schreef:Ahw ik kom er hier af en toe één tegen die nog niet zo oud is. Marjolein weet wel hoe oud (Sinne). Zij is heel beleefd en rustig naar Lola en ze loopt los op het erf en blijft daar ook. Ik vind het verbazingwekkend braaf, zéker voor zo'n jong ding. Het is dat het uiterlijk me niet trekt, maar verder lijken het me heerlijke honden als Sinne representatief is voor het ras.
Ja, Sinne :I:
Ze is een zusje van Jet en ze is dus 7,5 maand. En ja, dat gedrag is representatief voor het ras.
En ze loopt niet weg inderdaad want het is haar erf en een wetter neemt zijn verantwoordelijkheden erg serieus.

Chaconne ligt hier ook gewoon voor. Wel met een hek omdat ze echt niet de weg op mag. Ze zou nooit weglopen overigens maar er komen hier wel auto's, dus dat risico loop ik gewoon niet.
Dat is het enige puntje van het ras, ze zien geen gevaar en lopen dus rustig een auto tegemoet :oeps:

Afbeelding

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Tara schreef:Het klinkt een beetje raar omdat ik er zelf geen heb, maar ik denk werkelijk dat de Wetterhoun alles heeft dat veel mensen in een hond zoeken. :wink:
Nou ik niet. :mrgreen: Ik vind ze helemaal niet zo leuk. Ik ken twee reuen en beide maken problemen met sommige andere reuen. Verder vind ik ze lomp en doen alsof het leven hun overkomt. Vooral dat lompe kan ik helemaal niets mee.
Een reu die ik ken vind het nodig om zijn eigenaar te "stalken". Het zal ook wel aan de eigenaar liggen want die laat het toe. Maar hij springt dan steeds bij zijn eigenaar op en hangt in zijn mouwen. Een klier. Ik vind t een onsympathiek beest.
Afbeelding
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Marjoleine, zijn het honden die een beetje speels zijn, die lol in 't leven hebben?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Als ik zo lees hoe geweldig de Wetterhoun is, dan snap ik niet dat niet half hondenminnend Nederland ervoor valt. Want uit de beschrijving blijkt dat ze nagenoeg perfect zijn, en dat de dingen die misgaan altijd aan de baas liggen, of aan de hondenschool...

Zelf ken ik te weinig Wetterhounen om een objectief oordeel te hebben over het ras, maar bij de twee exemplaren die ik van dichtbij heb meegemaakt en die beide van dezelfde eigenaar waren heb ik heel veel verschillen gezien, die 2 honden waren in bijna alles elkaars uiterste. En die verschillen binnen het ras zullen denk ik niet anders zijn dan de verschillen in individu bij andere rassen.

het zullen ongetwijfeld heerlijke honden zijn bij mensen die ervoor vallen en die met hun karakters weten om te gaan, maar een ideale hond is het volgens mij lang niet voor iedereen, dat geldt voor ieder ras en kruising.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

LongFields schreef: het zullen ongetwijfeld heerlijke honden zijn bij mensen die ervoor vallen en die met hun karakters weten om te gaan, maar een ideale hond is het volgens mij lang niet voor iedereen, dat geldt voor ieder ras en kruising.

Precies.
Wat voor de een fantastisch is is dat voor de ander niet. Als je een Drent gewend bent zal de overstap minder groot zijn dan wanneer je altijd in de herders hebt gezeten denk ik .
Zo zal ik nooit van mijn leven een BC hebben tenzij die op de een of andere manier op mijn pad komt. Ik zou knettergek worden van dat slaafse gedoe.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

marian* schreef: Wat voor de een fantastisch is is dat voor de ander niet. Als je een Drent gewend bent zal de overstap minder groot zijn dan wanneer je altijd in de herders hebt gezeten denk ik .
Zo zal ik nooit van mijn leven een BC hebben tenzij die op de een of andere manier op mijn pad komt. Ik zou knettergek worden van dat slaafse gedoe.
Precies, zo zal ik niet snel voor een Molosser gaan, maar ook een BC is een hond die, hoewel herder, niet bij mij past, en eigenlijk om dezelfde reden die jij als jachthondenmens ook noemt.
Zo zijn er in rasgroep 1 nog wel meer rassen die me totaal niet aanspreken, en ook rassen uit andere rasgroepen die dat juist wel doen.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Nanna schreef:Misschien als ze ooit uitkruisen met een Ierse Waterspaniel, dat ik dan nog wel overstag zou kunnen gaan.
Nu word ik erg nieuwsgierig waarom je dan overstag zou kunnen gaan. Want ik heb 3 IWS'en gekend en zelf zou ik in ieder geval qua karakter nooit voor dat ras vallen. De Wetterhoun vind ik persoonlijk dan weer wel een erg leuk ras.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik kom er in de polder altijd eentje tegen. Ze hoort bij een boerderij, maar loopt altijd los (geen omheining boerderij), maar
blijft wel altijd binnen enkele honderden meters.
Ik vind het een schat van een hond, ze komt altijd bij me vlijmen, geeft constant pootjes en kijkt je aan met een
blik waarvan je smelt :I:
Gister kwam ze haar erf niet af, blijkbaar had ze geen zin, en Puchu vond dat gek en ging zelf dan maar even kijken
bij haar.... och toen bleek ook dat ze op haar eigen erf toch ineens waaks was en Puchu werd op zijn nummer gezet en
weggejaagd, terwijl ze normaal dus altijd even spelen, maar dat is dan niet op haar eigen erf.

Maar ik ken er dus maar eentje, dus of dat een reëel beeld is dat zal vast niet, maar haar vind ik in ieder geval
een ontzettend leuke hond. Ze is ook gek op haar baasjes, want als die net rondlopen buiten op de boerderij dan
rent ze er meteen naar toe en laat alles vallen waar ze mee bezig is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Valerie
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Nee, dan zie je die baas niet.
Ik vraag me af welke dan, want ik ken ze allemaal, die uit Almere ;)

Als je een wetterhoun goed opvoedt en in dat eerste jaar aandacht besteedt aan de band tussen de hond en jou, heb je een perfecte hond.
Er zijn ook mensen die ze niets leren omdat mensen graag zeggen dat je een eigenzinnige hond toch niks kan leren.
Tja, en als je er niks mee doet luistert ie niet.
Maar dat is niet specifiek voor een wetterhoun natuurlijk, dat lijkt me nogal duidelijk.
Klopt zoals jij de wetter omschrijft zo zie ik de Akita ook. En dan zeg ik ook dat als mensen een hond willen die luistert ze beter verder kunnen zoeken :wink:
De wetter uit Almere is een zwart witte teef die weleens bij Leeghwaterplas loopt.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Tara schreef:
Paisley schreef:
Nou ik niet. :mrgreen: Ik vind ze helemaal niet zo leuk. Ik ken twee reuen en beide maken problemen met sommige andere reuen. Verder vind ik ze lomp en doen alsof het leven hun overkomt. Vooral dat lompe kan ik helemaal niets mee.
Een reu die ik ken vind het nodig om zijn eigenaar te "stalken". Het zal ook wel aan de eigenaar liggen want die laat het toe. Maar hij springt dan steeds bij zijn eigenaar op en hangt in zijn mouwen. Een klier. Ik vind t een onsympathiek beest.
Honden die geen manieren kennen zijn nooit leuk. Dat heeft verder niks met het ras te maken.
Nou het gaat me te ver om ze als het ultieme ras te beschouwen, het hoogst haalbare voor iedere hondenbaas. Alles wat men zoekt in een hond :oohja: Dus je volgende hond wordt zeker ook een Wetter?

Komt wat mij betreft alleen omdat er enige promotie aan de gang is op dit forum. In menig "welk ras?" topic worden ze door mensen naar voren geschoven waarvan ik het me zou verbazen als ze meer dan 1 persoonlijk goed kennen.
Buiten het forum vinden mensen Wetters over het algemeen weinig speciaals om de hemel in te prijzen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Nou ik niet. :mrgreen: Ik vind ze helemaal niet zo leuk. Ik ken twee reuen en beide maken problemen met sommige andere reuen. Verder vind ik ze lomp en doen alsof het leven hun overkomt. Vooral dat lompe kan ik helemaal niets mee.
Met name in Friesland barst het van de eigenaren die trots roepen dat wetters te eigenzinnig zijn om op te voeden.
Dat is flauwekul natuurlijk, maar ja, als je er niks mee doet zijn ze dus niet opgevoed. En een niet-opgevoede hond is nooit leuk.

Verder maken bij elk ras soms reuen problemen met andere reuen. Dat is niet rasgebonden. Ze zijn doorsnee wel degelijk hondsociaal.
Wel lomp ja, net als veel andere rassen trouwens. Maar dat is niet heel moeilijk te bedenken als je naar hun uiterlijk kijkt ;)
Ze zijn wel erg zorgzaam en in die rol wel degelijk erg voorzichtig.
DaniBanani schreef:Marjoleine, zijn het honden die een beetje speels zijn, die lol in 't leven hebben?
Ja, heel erg.
Dat vind ik zelf een van de leukste dingen aan ze, ze hebben altijd goeie zin, zijn altijd in voor leuke dingen en hebben gevoel voor humor.
Het zijn clowns en ze zijn vaak tot zeer hoog bejaard nog speels.

Paisley schreef:Buiten het forum vinden mensen Wetters over het algemeen weinig speciaals om de hemel in te prijzen.
Veel mensen vinden wetters lelijk. Daar kan ik me best wat bij voorstellen, al zou ik niet snel dat woord gebruiken.
Maar ik houd bv niet van kortharig, dat is me te kaal. Dus ieder zijn voorkeur, dat snap ik prima.
Overigens gok ik dat jouw bronnen op dit gebied vooral Fries zijn, Paisley.
De streek waar ze een Wetterhoun nog niet herkennen (letterlijk) als ze erover struikelen, gek genoeg.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”