We kunnen wel allemaal verschillende betekenissen aan 'ongecompliceerd' gaan hangen, afhankelijk van of we moeite hebben met angst of met agressie, maar dan blijf je het dus op jezelf of op een theoretische andere baas betrekken.
In mijn ogen is een ongecompliceerde hond een hond die je van hoppa zo hier bij elk forumlid met een beetje hersens neer zou kunnen zetten en die met een normale behandeling en normale activiteit al heel snel moeiteloos en vrolijk mee zou draaien. En dan blijf ik gewoon zeggen dat zowel Jack als Toto een stikmakkelijke hond was / is. Die zou je zo in een gezin met zes drukke kinders of in een roedel pekinezen en bij een leuk bejaard stel (okee, dat misschien niet, hoewel mijn vader tijdens het oppassen vaak hele lange aanlijnwandelingen maakte met Jack waar ze allebei van genoten) neer kunnen zetten.
Iemand in het park zei het laatst nog over Toto, dat hij het zo geweldig doet bij ons maar dat hij het overal geweldig zou doen. En dat is volgens mij ook zo. Mensen die problemen hebben met angstige honden zouden er volgens mij prima mee om kunnen gaan als Toto een keer een wapperende plastic zak in het donker voor iets engs aanziet. Want dan loop je erheen, laat zien dat het niks engs is, Toto is helemaal blij en opgelucht, koekie klaar. En als hij niet langs een 'enge' hond durft is dat vaak met een goeie reden, hij kan andere honden prima lezen, en een beetje verstandige baas ziet dat en zorgt dat hij er wel veilig langs kan. En tot zover Toto's angsten.
Loopt er een haas of konijn langs, dan gaat hij erachteraan. Ik ken heel weinig honden die dat niet doen. Maar tot dusver gaat Toto na honderd meter ofzo al omkijken of ik niet mee kom, ook als Lilo nog vrolijk verder aan het jakkeren is. En dan komt hij terug als ik roep en dan is er een koekie. Met dat jachtgedrag moet zelfs de meest verstokte herderbaas toch wel kunnen leven.
Vandaag was zoon dingen uit de auto aan het halen, Toetje mocht bij de voordeur kijken en toen riep zoon hem.

De honden mogen van mij niet los de voortuin uit en de parkeerplaats opgaan, maar Toto schoot er dus direct vandoor richting zoon, en sprong meteen in de auto.

Hij heeft sowieso iets met die auto, pikt hem er altijd moeiteloos uit als we over het parkeerterrein lopen en moet dan aan alle kanten even snuffelen. De auto is een stukje thuis op afstand ofzo.
Ik riep hem terug, en hij kwam zonder aarzelen in een rechte lijn met een blije bek naar me toe. Toen riep zoon weer en dat was een superleuk spel natuurlijk, Toto vond het geweldig en vloog steeds ongeveer om onze nek.
Dat is een ongecompliceerde hond in mijn ogen. Vrolijk, sociaal, conflictvermijdend, braaf als het nodig is en ondeugend als het mag. En ik denk dat er in Spanje nog duizenden Toto's, en Jacks in de asiels zitten. Podenco's die absoluut niet geschikt zijn voor de jacht omdat ze hoogstens een speelbuiging zouden maken voor een konijn, maar die het geweldig zouden doen als huishond in Nederland.
Kon ik het overdoen en had ik een gezin met tien kinders, dan zou ik er misschien wel zo'n hond tussen zetten. Kan tegen een stootje, hapt niet als er per ongeluk een vinger in een oog gaat, zal misschien je schaterende dreumes eens enthousiast over de vloer trekken maar is met UH! al te corrigeren. Ligt zielstevreden op het kleedje naast de kinderen die met barbies aan het spelen zijn, zal af en toe wel eens een boterham uit een handje grissen maar doet het wel zo voorzichtig dat het handje heel blijft.
(En off-topic, maar het oog wil ook wat, en ik vind dat er geen mooiere honden zijn dan die (kruising) ibicenco's. Jack was een waanzinnig knappe hond, en als je Toto ziet rennen met zijn Yoda-oren...

)
Misschien heb ik steeds het lot uit de loterij, maar ik kan me niet voorstellen waarom mensen een andere hond zouden willen dan dat. Ik hou zielsveel van Lilo en Lilo is 100% mijn hondje, maar die Andaluzjes zijn toch wat feller en laat ik zeggen wat gecompliceerder.
Maar hoe dan ook, ik blijf erbij dat je uit Spanje met al die podencomixen die op straat gerot zijn omdat ze nog geen vlieg kwaad deden geweldige honden in huis kan halen. Ik hoef ook nooit meer iets anders.