Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

koel halsband

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

kingrot
Vaste gebruiker

koel halsband

Ongelezen bericht door kingrot »

Weet iemand of die koel halsbanden , om je hond te koelen met hete dage, schadelijk zijn voor de gezondheid ?
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Re: koel halsband

Ongelezen bericht door yodi »

Mijn Nelle heeft vaak een om, nooit iets van vernomen.
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Tara schreef:Bij onjuist gebruik kan alles schadelijk zijn.
Dat is zeker zo.
Yla heeft het jarenlang gedragen bij hoge temperaturen en Ari nu ook weer, zonder problemen trouwens.
Afbeelding
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Hier wordt ook een koelhalsband gebruikt en nergens geen problemen mee
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel

Ongelezen bericht door Benthe »

Geen problemen ermee, gewoon in water leggen en nooit in de vriezer.. ook niet een hele dag om laten…
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Evertje »

Ik heb voor de hele warme dagen het Koelvest van coolkeeper en het werkt hier super goed. Als hij echt last van de warmte krijgt mag hij het vest aan en voelt zich weer snel beter. Maar zou het geen uren zomaar omlaten, dus wel de hond in de gaten blijven houden.
flaneloba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door flaneloba »

Toevallig vandaag op Fb een bericht voorbij zien komen van brandwonden door een koelbandana. Eigenaresse zegt die banden niet in de vriezer te hebben gehad en dat moeten we dan maar geloven, die wonden van die hond (basset) zagen er niet fijn uit... Maar goed over het algemeen hoor ik er vooral goede geluiden over.
Afbeelding
Dag monster... *14-01-2016
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

flaneloba schreef:Toevallig vandaag op Fb een bericht voorbij zien komen van brandwonden door een koelbandana. Eigenaresse zegt die banden niet in de vriezer te hebben gehad en dat moeten we dan maar geloven, die wonden van die hond (basset) zagen er niet fijn uit... Maar goed over het algemeen hoor ik er vooral goede geluiden over.
Brandwonden?????????
Kan de huid zijn gaan smetten omdat de band met de recente hittegolf te veel dagen de hele dag om is geweest?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Benthe
Zeer actief
Jack Russel

ranetje schreef:
flaneloba schreef:Toevallig vandaag op Fb een bericht voorbij zien komen van brandwonden door een koelbandana. Eigenaresse zegt die banden niet in de vriezer te hebben gehad en dat moeten we dan maar geloven, die wonden van die hond (basset) zagen er niet fijn uit... Maar goed over het algemeen hoor ik er vooral goede geluiden over.
Brandwonden?????????
Kan de huid zijn gaan smetten omdat de band met de recente hittegolf te veel dagen de hele dag om is geweest?

Ik heb op die mevr haar eigen tijdlijn gekeken en daar werd vanmiddag niks hierover vermeldt, en volgens mij heeft ze alles openbaar. Wat me wel opviel is dat de bassets tuigen dragen, en wat ik denk....is dat de tuigen in combi met natte vacht en broeierig weer zijn gaan smetten,soort hotspot. Op de foto is het plekje met " blaren" precies de plek waar de borstband zit.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ziet eruit als een hotspot. Kan ook ontstaan zijn door het te lang laten zitten van die band waardoor het is gaan broeien.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik doe er al jaren een om bij de hond als het heel warm is en heb er nog nooit problemen van gezien.
Als je het mij vraagt heeft deze lang te strak gezeten.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
kingrot
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kingrot »

Ok, bedankt allemaal :8):
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

wat mij een beetje tegen staat is het idee dat ik daarmee de hond dwing te koelen, ze kunnen hem niet zelf even af doen als ze het zat zijn zeg maar. Nu lopen ze soms de zon in en zoeken dan weer zelf een schaduw plek etc, het voelt voor mij prettiger dat ze zelf kunnen bepalen en handelen naar waar ze behoeft aan hebben.

Of zit ik nu te mutsen?
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Sita schreef:Ziet eruit als een hotspot. Kan ook ontstaan zijn door het te lang laten zitten van die band waardoor het is gaan broeien.
het is geen hotspot maar een allergische reactie.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Misschien hebben sommige honden minder behoefte aan verkoeling dan we denken? Elco heeft erg weinig last van de hitte gehad. Hijgde zelfs nauwelijks. Goed, hij zat wat meer met z'n bek open, maar tong uit de bek heb ik vrijwel niet gezien (alleen als hij zo dom was in de volle zon te gaan liggen, maar als hij dan al hijgend de schaduw op zocht, was hij binnen een paar minuten weer ver genoeg afgekoeld om z'n tong binnen te houden).
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik heb zo'n aqua coolkeeper en die vind ik eigenlijk best wel zwaar als die "vol" is. Ik weet ook niet of hij er wat aan heeft want je voelt zelf niet of het wat doet. Maar Ezio is geen type dat snel laat merken dat wij iets doen wat hij niet nodig vind c.q. niet prettig vind dus hij zit met dat ding om zijn nek braaf te kijken
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Als je de cool keeper op je eigen arm legt en even laat liggen dan voel je wel degelijk dat hij koelte afgeeft.

Ik zou niet weten wat er gevaarlijk aan is .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

fenneke schreef:Als je de cool keeper op je eigen arm legt en even laat liggen dan voel je wel degelijk dat hij koelte afgeeft.
Ha ja, (ik werd even abrupt onderbroken in mijn bericht) ik heb hem zelf in mijn hals gelegd en ik voel het wel maar ik bedoel maar te zeggen dat ik me afvraag of hij het wel als prettig ervaart, het is dus best een zwaar ding. Maar goed, hij moet hem dan toch om, gaat ook om mijn "dat is goed voor je" idee.

Ik zie zo'n Bandana op zich zelf ook niet als schadelijk mits je je aan de regels houd. Tenzij er een uitzondering zou zijn voor een ernstige afwijkende allergie. Maar dan zou de hond dat toch al eerder moeten hebben gehad.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Neem aan dat ook daar verschil in zit? Ik heb een koelvest die dus niet opzwelt en dus niet zwaar wordt... er zijn ook vesten die wel zwaar worden.
Denk dat dit bij de banden ook wel zo is?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Ik doe hem alleen om als ze zwaar begint te hijgen en niet als ik denk het is warm, dan duurt het maar even en is het hijgen voorbij.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sas schreef:wat mij een beetje tegen staat is het idee dat ik daarmee de hond dwing te koelen, ze kunnen hem niet zelf even af doen als ze het zat zijn zeg maar. Nu lopen ze soms de zon in en zoeken dan weer zelf een schaduw plek etc, het voelt voor mij prettiger dat ze zelf kunnen bepalen en handelen naar waar ze behoeft aan hebben.

Of zit ik nu te mutsen?
Als ze met koelband de zon opzoeken lijkt het me toch duidelijk? Ik kijk gewoon of ze het warm hebben.
Charlie en Tibbe liggen liever onder hun koelmatjes. Tibbe vind het met een half uurtje wel genoeg en Charlie ligt er dag en nacht onder te vegeteren :mrgreen:
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ik vind het ondingen. Het ademt niet, is net gekoeld best zwaar en zit om de nek.. Wil je je hond koelen, koel dan de lies buik of poten met wat koel water.. Je kan mij niet wijs maken, dat een hond écht afkoelt van een koel bandje om de nek. Maar dan ook echt niet.

Had de verwondingen ook gezien, moet zeggen dat mijn paard ( wellicht niet geheel te vergelijken) ook een keer met een wond is afgedekt voor 14 uur ivm een wond.. En dat er 2 dagen later spontaan de haren loslieten en allemaal kleine wondjes kwamen. Ook ook gewoon zitten broeien in de zon. Dus ik geloof het op zich wel, dat het voor lelijke plekken kán zorgen. Het ademt voor geen meter dat spul.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Sas schreef:wat mij een beetje tegen staat is het idee dat ik daarmee de hond dwing te koelen, ze kunnen hem niet zelf even af doen als ze het zat zijn zeg maar. Nu lopen ze soms de zon in en zoeken dan weer zelf een schaduw plek etc, het voelt voor mij prettiger dat ze zelf kunnen bepalen en handelen naar waar ze behoeft aan hebben.

Of zit ik nu te mutsen?
Nee, want dat vind ik ook. En gewoon geen gekke dingen doen als het zo warm is. Ik ben de laatste dagen alleen 's ochtends heel vroeg wezen wandeling (06.00 - 06.30 uur) en dan 's avonds nog een keer. Plasje/poepje overdag dan maar in de tuin.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Neeltje schreef:

Of zit ik nu te mutsen?
Nee, want dat vind ik ook. En gewoon geen gekke dingen doen als het zo warm is. Ik ben de laatste dagen alleen 's ochtends heel vroeg wezen wandeling (06.00 - 06.30 uur) en dan 's avonds nog een keer. Plasje/poepje overdag dan maar in de tuin.
Inderdaad. En met warm weer kan je bijv ook zo'n schelp minibadje vullen met water. als ze daar zin in hebben, kunnen ze er in. En zo niet, dan niet.
Benthe
Zeer actief
Jack Russel

Hier gaan ze dus niet in hen hondenbadje voor geen meter, maar als het extreem warm is en ik lak de Koelband dan staan ze beide klaar en willen het maar wat graag om. Er wordt niet gewandeld met de banden om en ik laat ze ook geen uren zitten.. Maar ik merk wel degelijk verschil bij de honden dat ze het echt warm hebben en met band om richting aangenaam op temperatuur zitten gaan.
Benthe
Zeer actief
Jack Russel

Hier gaan ze dus niet in hen hondenbadje voor geen meter, maar als het extreem warm is en ik lak de Koelband dan staan ze beide klaar en willen het maar wat graag om. Er wordt niet gewandeld met de banden om en ik laat ze ook geen uren zitten.. Maar ik merk wel degelijk verschil bij de honden dat ze het echt warm hebben en met band om richting aangenaam op temperatuur zitten gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”