Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Buiten rassen

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Buiten rassen

Ongelezen bericht door Peter27 »

Vraagje uit interesse. Niet dat ik het zelf ooit zou willen maar welke rassen zijn nou geschikt om buiten te houden? Die wel gewoon normaal sociaal zijn enzo maar er de voorkeur aan geven buiten te leven.

Reden dat ik het vraag is dat er op een manage waar ik ooit kwam een flatcoat liep die echt erfhond was. Kwam niet binnen en wilde dat ook helemaal niet. Sliep in de stal enzo.

Maar dat lijkt me juist een ras die graag bij de baas wil zijn.

Dus mijn vraag is welke rassen je nou typisch blij maakt hiermee.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
blablabla :)
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel
Aantal honden: 1

Re: Buiten rassen

Ongelezen bericht door Benthe »

Theoretisch gezien zou je alle honden met vacht buiten kunnen houden. Denk alleen wel dat het ook wel belangrijk is of je de hond dit goed aanleert en of het ook binnen het karakter van de hond past. Onze twee vorige Duitse herders waren kennel honden en van pups af aan altijd buiten. Zelfs met -13 lagen ze in hun nachthok ( die geïsoleerd is) en die maakte je niet blij met opsluiten in huis! Onze huidige DH, nakomeling van onze vorige honden is echter een echte gezinshond hond. Als pup was ze liever bij mij dan bij de rest, die maak je dus niet blij buiten blijven. Onze terrier kan niet buiten ivm overgevoeligheid van heel veel dingen maar die zou het ook geen probleem vinden.

De vacht acclimatiseert na de omstandigheden van het weer. Moet zeggen dat de buitenhonden mooie dikke vachten in de winter hadden welke ook water afstotend waren, en in de zomer mooi dun vachtje...

Naast de genoemde poolhonden zie je vaak de herder soorten, boxers en bouviers en de jachthonden....maar onze teckels gingen vroeger ook in een buitenkennel, ze sliepen echter wel in huis.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Newfoundlander, landseer, leonberger.
Zijn vooral honden die vaak liever buiten zijn ivm vacht.
Daarnaast zal het voor een deel ook gewenning zijn.
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Mijn lab zou het vreselijk vinden. Die schrikt zich al een hoedje als de deur dicht waait als ze buiten is.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
blablabla :)
anne_lies
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie, Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door anne_lies »

Onze labrador is juist echt een buiten/erf hond. Altijd buiten en wil nooit naar binnen hoe graag ik ook wil. Hij slaapt in de schuur, overdag loopt hij op het erf en als we er niet zijn gaat hij in de kennel. Hij heeft het echt naar zijn zin maar heeft hier ook echt veel te zien en te doen. Hem binnen houden doe je hem hem plezier mee. Hij is uiterst sociaal naar alles en iedereen.
Onze border collie is altijd bij mij en wil niet alleen buiten blijven. Slaapt ook heerlijk bij ons naast bed en is echt een knuffel hondje.
Niks moet en alles mag hier maar ze kiezen er eigenlijk zelf voor.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Eigenlijk gaat het meer over de hond zelf en niet zozeer over een ras.
Net als niet iedere poedel een schoothondje is of een herder geschikt voor de africhting. Het is ook maar net wat ze gewend zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

vooral dat laatste, net wat ze gewent zijn, Mijn CC is een gezins hond- en gaat piepen als hij buiten gesloten wordt, maar zijn dochters lopen de hele dag buiten op de boerderie en vinden dat zeer prettig....... die hoeven er niet zo nodig bij, de hele dag. als een hond dus een redelijke vacht heeft en het van jongs af aan leert en niet anders weet is de kans dat het goed gaat heel erg groot
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik had hier ooit eens een Kangal, een echte buitenhond zou je zeggen. Maar meneer greep iedere kans die hij kreeg om naar binnen te vluchten en weigerde naar buiten te gaan :Q:
overigens heb ik dit vaker gezien bij de honden die ik heb opgevangen: honden die hun hele leven buiten werden gehouden (vrij gebruikelijk hier in frankrijk, vooral 'waakhonden') vonden het aanvankelijk heel gek om naar binnen te gaan, logisch. maar als ze dan doorhadden dat het mocht en zelfs normaal was (gedrag afkijken van de andere honden) kreeg je ze nog maar met moeite naar buiten.
Mijn Doescha (herder) werd wel steeds meer een erfhond. Ze was in principe altijd bij ons, maar lag steeds vaker op Eigen initiatief buiten.

Maar over het algemeen denk ik dat een hond aan alles kan wennen en zich daarbij neerlegt.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Berghonden?

Mijn eerste rottweiler kruising viel niet binnen te houden.
bouvierpoedel
Zeer actief

Staat hier de deur open is het de poedel Mies die graag buiiten ligt en het niet erg zal vinden om buitengesloten te worden en mijn herder en bouvier en andere 2 poedels liggen binnen .
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

bouvierpoedel schreef:Eigenlijk gaat het meer over de hond zelf en niet zozeer over een ras.
Net als niet iedere poedel een schoothondje is of een herder geschikt voor de africhting. Het is ook maar net wat ze gewend zijn.
Precies. Mijn ene bc voelt zich buiten als een vis in het water terwijl mijn andere border en mijn kruising na een jaar langzaam opbouwen nog steeds om mama bleven krijsen :mrgreen:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Bouviers misschien?
Maar ik denk dat het inderdaad met het individu te maken, niet eens met gewenning. De hond van schoondochter leefde 10 jaar buiten en nu is hij niet meer binnen weg te slaan. De collie die we vroeger thuis hadden wilde alleen maar buiten zijn, helaas want we kochten hem als huishond.
Onze Havanezer is ook liefst buiten. Ook 's avonds alleen in het donker.Dat had ik niet verwacht :wink:
bouvierpoedel
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Bouviers misschien?
Maar ik denk dat het inderdaad met het individu te maken, niet eens met gewenning. De hond van schoondochter leefde 10 jaar buiten en nu is hij niet meer binnen weg te slaan. De collie die we vroeger thuis hadden wilde alleen maar buiten zijn, helaas want we kochten hem als huishond.
Onze Havanezer is ook liefst buiten. Ook 's avonds alleen in het donker.Dat had ik niet verwacht :wink:
Dat is toch diegeen die buitengesloten word al mama en papa op visite gaan. :hmmm: Geen wonder als hij geen keus had en niemand thuis was om help tegen te roepen. :jank: :engel:

Die viese stinkbouviers liggen tegenwoordig ook liever op de bank . :ugh:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

buster is een hond die door zijn enorme vacht heel goed buiten kan zijn en ook veel is :mrgreen:

maar de deur moet dan wel open staan want anders ligt hij tegen de deur geplakt

oh vrouwtje oh vrouwtje ik ben helemaal alleen buiten :jank: :cry: :jank: :cry:

:mrgreen: :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Kiyoshi ligt steeds vaker op eigen initiatief buiten. Alleen als het regent vindt hij dat niet zo leuk :mrgreen: en als het zo warm is dan moet hij van mij binnen blijven.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vind de stabij ook een echte buitenhond al doen ze het binnen ook prima.

Ik kom net bij vrienden vandaan, waar de deuren open staan en de honden los op het erf mogen. Dan hoef ik niet te verwachten dat ik Mayke binnen aantref. Die gaat nooit uit zichzelf naar binnen. Toen mijn vriend op een boerderij woonde, kwam ze ook alleen binnen voor de nacht, als ik aandrong :hmmm: liever niet

Ze is zelfstandig en waaks, en omdat ze alles in de gaten wil blijven houden, zal ze nooit zomaar binnen gaan liggen. Ik heb zelf een klein tuintje en daar is ze wel eens op uitgekeken en dan komt ze wel zelf binnen.
De moeder van mijn hond is ook een hond die nooit binnen komt. In de winter slaapt ze in de schuur die altijd open staat, maar ze ligt ook vaak op de oprit. Die taalt er ook niet naar om binnen te komen.

De Wetterhoun lijkt me ook heel geschikt.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Ik denk dat alle rassen op een enkeling na, wel in nederland prima buiten kan zijn en slapen.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Marco88 schreef:Ik denk dat alle rassen op een enkeling na, wel in nederland prima buiten kan zijn en slapen.
Ja het kàn wel, maar leuk vind de hond het?

Kiwi was een buitenhond in een roedel bij de vorige eigenaar en is dus weinig menselijk contact gewend. Maar die is doodongelukkig als ik haar buiten zet in dr uppie. Die is heel afhankelijk en hangt erg aan mensen. Als ik die de deur uit zet, dan gaat ze op de deurmat ellendig liggen zijn. Als ik Mayke buiten zet, gaat ze struinen en goedgemutst dr eigen gang.
Veel honden kunnen kwa klimaat en vacht prima buiten leven, maar kwa karakter moet het ze ook een beetje liggen.

Mijn vorige hond is ook opgegroeid als buitenhond op een boerderij maar het zat ook niet in haar aard om zich in dr eentje te kunnen vermaken. Toen ik haar nam op 5 jarige leeftijd, verhuisde ze naar een rijtjes huis. Voor deze hond een enorme vooruitgang want ze kreeg het eindelijk een beetje gezellig.
Afbeelding
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Een kennis van mij fokte voorheen Tibetaanse Mastiffs en die lagen altijd bij voorkeur buiten.
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Nanna schreef:Ik denk over het algemeen toch wel de sectie berghonden. Honden die graag buiten het terrein overzien. En als ik zeg terrein dan bedoel ik terrein en niet zo'n triest postzegeltuintje op het Zwenkgras 14 in Almere-stad.

Baco, berghond ligt ook altijd buiten en Nanna ik zou het op prijs stellen als je mijn adres niet op internet neerzet dank je :mrgreen:
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

lucie schreef:ik had hier ooit eens een Kangal, een echte buitenhond zou je zeggen. Maar meneer greep iedere kans die hij kreeg om naar binnen te vluchten en weigerde naar buiten te gaan :Q:
Ik heb een cv Kangal :mrgreen: die is ook het liefst binnen, alleen nu met warm weer ligt hij 's nachts buiten maar na een uurtje (of 2) komt hij weer binnen..de Bullen zijn vaker buiten te vinden dan hij..
aragoleon
Actief
Mijn ras(sen): Mastines en dashonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door aragoleon »

Onze mastines (Españoles en Pirineos) willen het liefst buiten, weer of (in mensenogen) geen weer. Alleen voor de gezelligheid, snaaien aan tafel en bij extreem warm weer willen ze wel naar binnen.
Alleen buiten doen ze wat ze sinds mensenheugenis moeten doen: waken. Ze gaan dus 's avonds/'s nachts wel naar een soort van binnen.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ik heb een husky en die ligt áltijd buiten. Hij slaapt ook buiten. De deur staat hier gewoon open, dus hij kan kiezen. In de regen moet ik hem zelf binnen halen, want anders is mijn huis weer zeiknat.. Maar als het aan hem lag, lag hij dan ook buiten.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Onze jongste mastin kruising (?) van een maand of 5 uit Portugal zit het liefste buiten. Regen of onweer vindt ze ook geen reden om voor binnen te komen. Ze komt nog wel 's avonds uit zichzelf binnen om te slapen, en tussendoor ook met onze andere hond spelen. Maar over het algemeen zit ze gewoon buiten zichzelf te vermaken of gewoon niks te doen. Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Als mijn Portugees Napoleon de kans zou krijgen zou hij echt buiten zijn, en niet omdat hij het weer buiten nou zo veel fijner vindt maar buiten valt zoveel te beleven en te zien. Ik denk dat de omgeving alleen niet zo blij zou zijn met hem want het is echt een 'blaffer', zijn vacht is ook niet echt geschikt om als buitenhond te leven in Nederland.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Brigitte schreef:
lucie schreef:ik had hier ooit eens een Kangal, een echte buitenhond zou je zeggen. Maar meneer greep iedere kans die hij kreeg om naar binnen te vluchten en weigerde naar buiten te gaan :Q:
Ik heb een cv Kangal :mrgreen: die is ook het liefst binnen, alleen nu met warm weer ligt hij 's nachts buiten maar na een uurtje (of 2) komt hij weer binnen..de Bullen zijn vaker buiten te vinden dan hij..
jij ook al :hmmm: en ik wilde toch echt een buitenhond :piew:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gol ligt graag buiten maar wil het liefst dat ik erbij kom liggen :mrgreen:
Ze heeft een hekel aan de C.V, een haardvuurtje weet ze wel te waarderen.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Mijn berner ligt heel graag buiten, maar dan wel als de deur open blijft. Dat is haar lijntje naar mij.
Met de ergste warmte dwing ik haar om binnen op de plavuizen te gaan liggen. Als het erg nat is buiten heeft mevrouw een diva-achtige afkeer van natte voetjes, dat dan weer wel. sneeuw vindt ze fantastisch.
Samen met andere honden zou ze denk ik heel goed altijd buiten kunnen zijn.
ute
Actief
Mijn ras(sen): Puli, Komondor, Basset Artesien Normand
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door ute »

Een Komondor is ook het liefst buiten. Onze Makacs ligt zelf graag in de regen. Nachts komt hij wel in de kamer omdat hij anders gaat blaffen buiten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”