Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kovu wordt mager met eliminatiedieet

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Binky13
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Maltezer x poedel
ruwharige teckel x cairn terriër
2 konijnen
Aantal honden: 2

Kovu wordt mager met eliminatiedieet

Ongelezen bericht door Binky13 »

Hallo allemaal,

Kovu heeft zeker weten een allergie... alleen ja waar is hij nou allergisch voor?
Is het de warmte, pollen? Of is het voeding? Ik wil voeding uit gaan sluiten, daarom ben ik gestart met een eliminatiedieet en voer ik hem nu van barfmenu alleen konijn...
Konijn is een mager diersoort en ik zie nu dus ook dat kovu flink afvalt... Wat kan ik bijvoeren, zodat het eliminatiedieet niet in de soep loopt. Ik voer nu 4 weken konijn en zijn klachten zijn stukken minder! Nu nog even doorbijten nog 4 weken en dan ga ik er een diersoort bijdoen.... Ik denk eend.

Kovu krijgt dagelijks 200 gram KVV terwijl hij volgens de verpakking maar 175 per dag nodig heeft... dus hij krijgt al meer.
Ik hoor graag van jullie wat tips, Hij moet niet veel meer afvallen, hij wordt nu toch echt te skinny!

Groetjesss
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Re: Kovu wordt mager met eliminatiedieet

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Meer voeren. Richtlijnen moet je niet naar kijken, als hij afvalt heeft hij meer nodig. En niks bijvoeren, gewoon meer KVV. Enige wat je bij zou kunnen voeren zijn andere dingen van konijn, maar dan is meer kvv makkelijker dan karkassen en spiervlees erbij (konijnenspiervlees is amper tot niet aan te komen)
Binky13
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Maltezer x poedel
ruwharige teckel x cairn terriër
2 konijnen

Ongelezen bericht door Binky13 »

Oké, wat is handig om mee te beginnen? Al gelijk verdubbelen en dan bijvoorbeeld 2 keer per dag?
Hij krijgt nu namelijk alleen savonds 200 gram...
Misschien nu dan sochtends 200 en savonds 200?
Afbeelding

Binky 15-09-2000
Kovu 05-05-2014
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zou ook flink meer voeren! Hij blijft wel eten? Als hij op den duur niet meer wil eten, zul je toch wat calorierijkere voeding moeten geven.

Ik weet niet of het in je dieet zou passen, maar ik geef mijn honden wel eens haring. Dat is erg vet en ze vinden het heerlijk. Het lijkt me niet dat hij allergisch is voor haring. Ik koop het in zakken bij een winkel die veel barf-spul verkoopt, niet gekaakt maar dat doe ik zelf. Als ik dat niet doe, dan eet Mayke ze niet.
Misschien kun je iets vinden wat hij normaal nooit krijgt, en wat je als extratje kan toevoegen om wat meer vet binnen te krijgen.

Ik zou Mayke ook niet op gewicht kunnen houden met alleen konijn. Konijn is hartstikke mager, voor veel jonge actieve honden met een niet al te grote eetlust lijkt het me niet genoeg.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Dat is voor later interessant, maar absoluut niet in die eerste weken eliminatie. Dan moet het echt 1 diersoort zijn en ook vissoorten moet je op dezelfde wijze toevoegen. Daarbij mogen ze niet te veel vis per week. Maximaal 10 procent van de weekhoeveelheid.
TessaThomas
Zeer actief

Tay zit op het moment ook op alleen konijn, die krijgt nu 1,5 kilo ipv 1, volgens richtlijn zou hij maar rond de800 gram moeten krijgen. Als 2e diersoort zoek ik er iets vetters bij. Alleen moeten we nog een paar weken wachten voordat dat kan en mag.
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door River8 »

het is het idee dat met een eliminatie dieet maar 1 diersoort (of hypoallergene brok) wordt gekozen. en ja, dat is niet voldoende om van te leven, maar 8 weken kan dat wel. net als dat een hond afvalt - niet leuk, maar een gezonde hond kan ook dat wel hebben. ik zou ook meer voeren idd en als dat kan je volgende diersoort een beetje een vette laten zijn. Geit ofzo.

Riv heeft ook een eliminatie dieet met konijn gehad en daar redelijk snel weer achteraan een dieet met puur spiervlees van kangoeroe. laatste omdat in KVV toch wat andere diersoorten terecht kon komen "mijn" dermatoloog alles volledig wilde uitsluiten. toen heeft zij dit dus verteld, en mij aangeraden 50% spiervlees te geven en 50% witte rijst voor de koolhydraten. de meeste honden met een voedselallergie zijn allergisch voor de eiwitten in het vlees, niet perse de granen oid. en zelf samenstellen geeft een nog duidelijker beeld dan KVV voeren met 1 diersoort.
ik heb haar advies maar gevolgd, en bij Riv kon ik idd het (positieve) verschil zien tussen KVV konijn (waar ze het al goed op deed) en de kangoeroe+rijst. dus dat zou nog een overweging kunnen zijn als Kovu echt te mager wordt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”