Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oververhit geweest ?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Oververhit geweest ?

Ongelezen bericht door cornelia »

Gisteravond ben ik met Ezio gewoon ons normale rondje met bal gaan doen. Enfin, ik had gisteren niet het gevoel dat het extreem warm was. Zoals gisteravond zo zijn er al wel meer avonden geweest met hetzelfde rondje, zelfde activiteiten. Maar ik moet zeggen, hij hijgt altijd wel snel, heeft het m.i. snel warm.
Maar goed, aan het eind van de ronde laat ik hem net nog 1 sprintje trekken die hij normaal niet hoeft te doen (zijn bal rolde te ver door de helling af en ik liet hem die halen) Had ik dat dan maar niet toegestaan :oohja:
Hij geeft de bal af en gaat vervolgens liggen, dat doet hij vaker maar ik heb hem nog nooit zo hard zien/horen hijgen. Ik laat hem maar even liggen, we zijn in het bos en de grond is koel en wat vochtig, meer heb ik ook niet bij de hand. Maar na een minuut of wat denk ik dat we beter naar huis kunnen schuifelen, 3 minuten lopen, we waren er toch al bijna. Dat gaat goed , we lopen heel rustig, hij heeft gewoon intresse in zijn omgeving maar hijgt als een postpaard. Als hij slikt ben ik bang dat hij in zijn tong stikt.

Thuis doe ik hem deppen met een koele handdoek en leg ik hem op de koele tegels, op een natte handoek etc. etc. Hij heeft inmiddels zelf al wat gedronken. Zijn slijmvliezen en de binnenkant van zijn oren zijn vuurrood en neigen naar purper. Het hijgen neemt heel langzaam wat af en net als ik denk dat het wel weer goed komt kotst hij in 1 grote golf alles uit, van water tot zijn avondeten en natuurlijk...................4 of 5 flinke grassprieten.
Nou ja, het is allemaal weer bijgetrokken. Hij heeft gisteravond alweer gegeten en gedronken etc. etc. Vanmorgen gewoon geplast en gepoept en hij kwam zelf alweer met een bal aandragen :neenee: dus.

Maar nu zit ik vanmorgen vroeg nog eens te lezen over hyperthermie en wat te doen (ik had zijn liezen moeten koelen) en dan lees ik dat je het best toch accuut naar de da had moeten gaan. Dat hebben we dus niet gedaan en nu denk ik dus constant aan nier en lever schade en als dat soort shit. Dat kotsen leek mij gisteravond meer gerelateerd aan die grassprieten, dat komt n.l. wel vaker voor hier. Ik dacht er wel aan dat het hem allemaal wat te heet was geworden maar ook nog niet direct aan oververhitting zoals in suf worden, kwijlen, beven/trillen, "flauw vallen" e.d. want dat was niet aan de orde.
Was dat wel het geval geweest dan had ik trouwens zonder verder info wel meteen bij de da gezeten.

Enfin, ik zoek eigenlijk geruststelling maar tips over wat ik nu als nog kan doen en/of waar ik op moet letten ivm die mogelijke nier en leverschade zijn ook goed om te weten.

En ik zeg gisteren voor we vertrokken nog "ik denk dat dit voor deze week wel het laatste rondje ballen word gezien de weersverwachtingen". Had ik dat gisteren nou maar ingevoerd.
Afbeelding
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Re: Oververhit geweest ?

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Klinkt inderdaad als (het randje van) oververhitting. Ja, ook honden met een gewone neus en supersportief kunnen oververhit raken.
Ik zou het nu nog even aankijken, of hij verder normaal doet. Als je hem direct in een (warme) auto had gezet naar de dierenarts had dat waarschijnlijk niet goed uitgepakt. In zo'n geval moet je koelen, koelen, koelen (maar niet te veel, neem zijn temperatuur op tussendoor!).
Vooral de onderbuik en zijn ballen laten zich goed koelen (een natte lap met koud water er op houden). De tuinslang, de douche, deppen met medicinale alcohol gaat ook goed (in geval van nood doet ook brandspiritis het goed - wel afspoelen later!).

Schrikken he?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

kotst hij in 1 grote golf alles uit, van water tot zijn avondeten en natuurlijk...................4 of 5 flinke grassprieten.
Misschien voor een deel te warm, maar misschien ook een lichte draaiing van zijn maag?
(Te veel water gedronken?)

Ik zou wel even met de DA overleggen (eerst telefonisch).
Maar verder zal het denkelijk wel meevallen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Yara »

Dit had een van mijn honden vorig jaar. Ik was er niet bij maar mijn vriend liep met Famke en ze was met de bal aan het spelen en zij raakte ook oververhit terwijl het helemaal niet eens zo heel heet was. Ze viel nog net niet flauw maar had verder precies hetzelfde wat jouw hond ook had. Mijn vriend kwam helemaal in paniek binnen en vertelde wat er gebeurd was. Ik dacht meteen aan oververhitting dus heb haar voetjes meteen gekoeld met de tuinslang en haar op de koele tegels in de buitenren laten liggen. Gelukkig knapte ze vlug op. Maar ik vond het ook doodeng. Ik hou ze nu met warm weer heel rustig en ga geen einden lopen en ook niet met de bal spelen. Ik geloof niet dat ze er verder iets aan overgehouden heeft maar het is wel schrikken.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Gelukkig dat je het toch merkte dat het niet zo denderend meer ging. Hier hebben we vanochtend voorlopig de laatste lange ronde overdag gedaan. Normaal doen we een kort rondje voor het ontbijt, maar denk dat ik morgen maar een boterham meeneem en we vroeg in de ochtend een lange ronde gaan doen (rond 06.30 uur).
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xena kan sinds deze zomer erg slecht tegen warm weer... ze is helemaal onderzocht bij de da, alles oke dus bij haar is t toch echt de leeftijd (bijna 14) icm warm weer. Ze gaat deze week dus alleen maar nog met een koelvest naar buiten in de middag en avond want vanochtend was t hier nog 22 graden. Daarnaast heeft ze een koelmat waar ze op kan liggen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Da's schrikken, zeg. Ik zou (maar ik ben een overbezorgde muts :F: ) denk ik even voor overleg naar de DA bellen.

Joy kan ook niet heel goed tegen warmte. Ik had me ook al voorgenomen om komende dagen 's ochtends (heel) vroeg de lange wandeling te doen, zodat ze toch aan haar trekken komt. Geen straf voor mij, ik ben gek op vroege zomerochtenden! :8):
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Dat is wel even schrikken! Die oververhitting kan echt heel snel gaan.

Freek kan ook erg slecht tegen de warmte en is verder een gezonde sportieve hond van bijna 2 jaar. Met dit soort weer dan lopen we s ochtends een langere ronde waarbij hij in het water kan en overdag doet hij op een plas rondje na niks. Ik heb nu een Koelvest besteld na wat positieve reacties van anderen en dat gaan we morgen uitproberen.
Abbey en Ozzie
Actief

Ongelezen bericht door Abbey en Ozzie »

Wij zijn onze Zoë vorig jaar kwijtgeraakt aan oververhitting. Zij begon midden in de nacht met hijgen hijgen. Tong werd paars. Dierenarts wakker gebeld, toen we daar waren bleek ze 42.8 graden koorts te hebben. Dierenarts heeft nog alles geprobeerd maar helaas was ze te ver heen en binnen een halfuur was het voorbij. We weten nog steeds niet 100% zeker waarom ze zo oververhit was geraakt.

Maar wat de dierenarts deed was haar voetzolen met alcohol doordrenken, dat koelt ontzettend snel af.

Ik wil je niet afschrikken hoor, ik hoop gewoon dat je het nooit tot zover hoeft mee te maken.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

oh brr. wat een nachtmerrie. Was ze die dag druk geweest of... ? ik houd mijn honden super rustig met dit weer (nou ja... dat doen ze zelf) maar het idee dat ze `s nachts dan toch zoiets kan gebeuren klinkt heel erg eng. Ik associeer het toch met inspanning., niet met rust
Afbeelding
Abbey en Ozzie
Actief

Het was op zich een normale lentedag, geen bizarre temperaturen. En ik ben altijd op mijn hoede voor oververhitting, want Zoë was een Franse Bull en Abbey een kruising. Maar het had wel die avond ge-onweerd en daar werd ze altijd nerveus van. En ik werd wakker van haar gehijg dus wie weet hoe lang haar temperatuur al aan het stijgen was. Bleh.. Ik word er helemaal weer eng van..
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Abbey en Ozzie schreef:Het was op zich een normale lentedag, geen bizarre temperaturen. En ik ben altijd op mijn hoede voor oververhitting, want Zoë was een Franse Bull en Abbey een kruising. Maar het had wel die avond ge-onweerd en daar werd ze altijd nerveus van. En ik werd wakker van haar gehijg dus wie weet hoe lang haar temperatuur al aan het stijgen was. Bleh.. Ik word er helemaal weer eng van..
Oh wat verschrikkelijk. Polly vindt het helemaal niks als het warm is en wil dan echt niet lopen. Vind ik niet erg, want ik kan er zelf ook niet tegen. Dus met hittegolf gaan we 's ochtends heel vroeg en de rest van de dag alleen even voor een plasje en verder in de tuin, daar is bij het huis de hele dag schaduw. Daar heb ik een bak koud water staan en af en toe maak ik de tegels nat en leg een koude natte handdoek neer. Daar gaat ze dan op liggen als het heel heet is, languit op haar buik.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

ik ook, wat ontzettend naar om je hond zo te moeten verliezen. Zeker dat het oververhitting was? geen hartprobleem oid?
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Hier Gimmick vorige week kantje boord gehad.
Lekker wezen spelen laat op de avond en het was niet eens erg warm.
Zo ineens wilde ze niet meer bleef languit liggen.
Dus ook besloten naar huis te gaan.
Eenmaal daar alle koele plekken in huis toegankelijk gemaakt voor haar. En haar voetzolen met alcohol doordrenkt.
Gelukkig kwam ze vlot weer bij maar ze was echt even van de wereld
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Kun je voor dat koelen ook van die desinfecterende alcoholgel gebruiken? Die heb ik standaard in mn wandelrugzak zitten namelijk
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik denk dat ik toch ook een koelvest voor die van mij ga kopen. Er worden toch wel extreme temperaturen verwacht. Welke zijn geschikt weet iemand dat?
Afbeelding
Abbey en Ozzie
Actief

Jeannettebo schreef:Kun je voor dat koelen ook van die desinfecterende alcoholgel gebruiken? Die heb ik standaard in mn wandelrugzak zitten namelijk
Als het op je eigen handen koud aanvoelt als het vervliegt is het top. Ik heb ook zulk spul thuis staan.

Verder kan je in het moment koude natte handdoeken om het lijf slaan, voor de ventilator zetten, ijsklontjes laten oplikken. Maar geen ijskoude douche, dit kan een toeval uitlokken.

Over Zoë, ze had geen hartklachten. Maar uit haar vorige operatie wisten we wel dat ze een smalle luchtpijp had. Het lukte dé dierenarts ook niet meer om haar te intuberen toen ze ophield met ademen. Alles kan hebben meegespeeld. Daarom wil ik ook nooit meer een kortsnuit, het klinkt stom maar ik raak inmiddels panisch als ik Abbey hoor hijgen.

Koelvest ben ik ook naar op zoek, dus daar hoor ik ook graag reviews over. :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

Deze heb ik
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
cornelia
Zeer actief

Oh, wat erg van Zoë :roos:

Hier gaat alles gelukkig weer goed. Da heeft eigenlijk herhaald wat iedereen hier al schrijft. Hou hem voorlopig even extra in de gaten en als je denkt dat er iets niet klopt kom je maar gelijk langs. Als hij gaat hijgen en je denkt dat het niet klopt dan temp nemen, bellen, langskomen. Ik heb maar meteen eens een nieuwe thermometer gekocht.
Enfin, vanmorgen heb ik en later de baas een ruime blok met hem gelopen , vanmiddag even plas rondje en zojuist heb ik een uurtje met hem aangelijnd onder de bomen gelopen. Even heen en weer naar een heel klein beekje waar hij door heen heeft gelopen.
Toch staat hij bij ieder pad waar hij anders los mag rennen te kijken, "hier dan maar even ... :cheer: :cheer: ......??? Nee, :ugh: jammer".
:piew:
Afbeelding
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Dat vest wat malinois heeft heb ik vandaag ook besteld. Als het goed is morgen in huis. Ik hoop dat ht hier wat verlichting geeft.
cornelia
Zeer actief

Evertje schreef:Dat vest wat malinois heeft heb ik vandaag ook besteld. Als het goed is morgen in huis. Ik hoop dat ht hier wat verlichting geeft.
Waar heb je hem gevonden (ik ben het nog niet tegen gekomen)
Afbeelding
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Ik heb het een paar jaar geleden ook meegemaakt met Tal, doodeng. Gewoon tijdens een kort p&p rondje, ineens begon ze te zwalken. Ik heb haar naar huis gedragen en op de koele vloer was er gelukkig al snel niets meer aan de hand.

Ik heb nu dus al jaren een Ruffwear Swampcooler, perfect ding!

Morgen wordt een koelmat bezorgd, waarbij je geen water hoeft te gebruiken. Daar lag ze niet graag op en ik vond het een onding, hopelijk bevalt deze wel!
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Oh wat zal je geschrokken zijn zeg :(
Wij hebben het ook eens gehad in Frankrijk op vakantie, in de auto tijdens het rijden met slle ramen open (bestond toen nog geen airco) we zijn toen bij zo'n grote supermarkt gestopt en daar wist iemand wat te doen, gelukkig sprak Mart goed Frans, we zijn dus met hem in een koelcel gaan zitten en hebben idd zijn liezen e.d gekoeld. Het was toen 40 graden in de schaduw, we zijn de volgende dag ook meteen naar huis gegaan, wilde geen enkel risico meer nemen....
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
cornelia
Zeer actief

Lunatic schreef:............we zijn dus met hem in een koelcel gaan zitten....
Wat lief dat men dat toestond............. :E:

Omdat hij niet echt het bewustzijn verloor of stuipen had was ik wel bezorgd maar nog niet echt in de "we moeten direct naar een da"-modus. Ik dacht inderdaad alleen aan "afkoelen". En dat overgeven kon ik op dat moment ook wel plaatsen, zeker in relatie met die grassprieten. Ik moet hem altijd in de gaten houden ivm een zekere neiging tot grazen, of hij kotst of ik sta grassprieten uit zijn poeperd te trekken. Dus ik zat eigenlijk tegen hem te kneuteren; "ja en heb je ook nog gras gegeten en nou moet je dus overgeven, sukkeltje". Op dat moment leek de verhitting dan ook al weer af te nemen.

Pas toen ik las over die nier en lever schade was ik even in paniek. Enfin, voelde ik me dus even een waardeloos "vrouwtje".
"We hadden naar de da moeten gaan, nou gaan zijn nieren stuk :cry: " Maar de da zei net als ZoroMax dat hem op dat moment in een hete auto leggen de zaak mogelijk net erger had kunnen maken. Temperatuur zou dan net weer meer stijgen en dan zou dat net de druppel kunnen zijn. Hij gaf ook aan dat stress de boel nog meer kan opjagen.
Hij wees me er b.v. ook op dat het dreigend kwijtraken van dat balletje bij Ezio ook wel weer een soort fysieke stress reactie teweeg zou hebben gebracht en dat in combi met de factor berg op rennen etc. etc.

Nou ja, als ex-overgangster weet ik eigenlijk wel veel af triggers die oververhitting veroorzaken :mrgreen:
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Het lijkt er een beetje op dat dit vandaag ook met Habibi aan de hand geweest is.

Al een paar dagen weinig gedaan door omstandigheden. Vanmiddag maar even rustig aan met de bal spelen, energie moet eruit, en ze is nog nooit gevoelig geweest voor hitte.
Op een gegeven monent gooit ze een bal op een meter van mijn voeten, loopt ineens wat stijf.
We waren op 10 meter van een plas water, waar ze inloopt en ik zie haar met 1 achterpoot wat wankelen.
Ik loop dichter naar haar toe, en zij loopt het water uit, gaat op haar zij liggen. Heftig hijgend, paarse binnenkant oren, rode huid op buik en ook ogen staan fractie anders dan ik ken.

Heb direct haar liezen natgemaakt.
Ging net niet handig, dus loop tot mijn knieen de sloot in om er beter bij te kunnen.
Tot paar keer haar even in de sloot, weer eruit en wind over haar liezen (het waait, en is echt niet absurd heet vandaag)en weer sloot in, weer eruit en wind erover.
Ze werd snel wat helderder, en zijn heel, heel rustig naar huis gelopen. (klein stukje)
In de tuin de tuinslang op sproeikop gezet, Habibi laten staan (ze wou niet liggen) en van onderaf liezen en oksels gekoeld.
Steeds paar minuten, en dan weer even niet.
(in die minuten dat ik niet haar koelde mezelf onder de tuinslang gezet, gleed uit in sloot en zat tot mijn schouders onder het kroos en de klei)

Dit een aantal keer gedaan.

De paarse kleur van haar oren verdween vlot, het hijgen was ook al snel beduidend minder.

Dat is nu anderhalf uur geleden.
Ze is gewoon goed helder, ligt rustig op een kleed in de tuin een beetje in de wind.
Ze hijgt niet, is volkomen alert, lijkt wel wat moe.

Ben me volkomen het apelazarus geschrokken.
Laat haar nooit in een hete auto, doe op die tropische dagen heel bewust rustig aan.
Vandaag lijkt het niet eens heel heet, en we deden zelfs relatief rustig aan. (heeft echt veel fanatiekere dagen)

Ze lijkt nu goed, maar ik zit er uiteraard voorlopig even extreem bovenop. Ga vandaag de deur ook niet meer uit.

En balletje, hardlopen en alle andere actieve dingen die ik normaal met haar doe gaan nog verder naar beneden qua max temp waarbij ik het doe.

Zelf echt extreem geschrokken.
Het heeft in totaal niet lang geduurd, had haar in de sloot voordat ze echt out ging of zoiets, ze is wel steeds bij geweest.
En werd dus ook heel vlot beter qua hijgen en rode oren etc.

Maar dit wil ik niet nog een keer!
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Habibi schreef:Het lijkt er een beetje op dat dit vandaag ook met Habibi aan de hand geweest is.
Echt schrikken he'? Goede actie met die sloot :ok:

Ik hou er sinds het gebeurd is echt rekening mee, Juist op dagen als nu, de zon is niet zo fel, het waait een beetje. Op de een of andere manier oogt het wat minder gevaarlijk of zo. Ik ga dan met hem door het bos (veel schaduw weggetjes) aan een hele lange lijn of los en dan gewoon kuieren. Dus niks geen bal-gedoe. En soms doe ik dan andere spelletjes met hem, aandachtsoefeningen of wat speuren. En dan ergens halverwege of na een bepaalde tijd lopen ga ik met hem in het gras zitten om wat te rusten.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Zojuist ook nog even telefonisch overleg met veearts gehad. (wel of niet komen)

Na uitgebreid overleg en gezien het feit dat ze nu heldet en ok is (en getest of ze voedsel aan wou nemen --> ja) besloten om nu niet voor spoedconsult te komen.

Goed in de gaten houden, paar dagen kalm aan houden. Als ze goed blijft: prima.
Wordt ze heel sloom of wil ze niet meer eten: alsnog komen.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

cornelia schreef:
Habibi schreef:Het lijkt er een beetje op dat dit vandaag ook met Habibi aan de hand geweest is.
Echt schrikken he'? Goede actie met die sloot :ok:

Ik hou er sinds het gebeurd is echt rekening mee, Juist op dagen als nu, de zon is niet zo fel, het waait een beetje. Op de een of andere manier oogt het wat minder gevaarlijk of zo. Ik ga dan met hem door het bos (veel schaduw weggetjes) aan een hele lange lijn of los en dan gewoon kuieren. Dus niks geen bal-gedoe. En soms doe ik dan andere spelletjes met hem, aandachtsoefeningen of wat speuren. En dan ergens halverwege of na een bepaalde tijd lopen ga ik met hem in het gras zitten om wat te rusten.

Echt heel erg geschrokken ja.

En juist nu lijkt het weer wel mee te vallen, bewolkt, wat wind. Warm maar zeker niet extreem.

Met echt heet weer ben ik heel voorzichtig altijd, maar nu had ik dit echt niet verwacht.

Zoals jij ook aangeeft, ik ga vanaf nu met dit weer ook geen fysieke activiteiten meer doen.

Rustig wandelen, wat gehoorzaamheidsoefeningen of denk spelletjes, thats it.

Gaat ze niet echt waarderen denk ik, (tis ern halve border) maar ze heeft het er maar mee te doen!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”