Maar goed, aan het eind van de ronde laat ik hem net nog 1 sprintje trekken die hij normaal niet hoeft te doen (zijn bal rolde te ver door de helling af en ik liet hem die halen) Had ik dat dan maar niet toegestaan
Hij geeft de bal af en gaat vervolgens liggen, dat doet hij vaker maar ik heb hem nog nooit zo hard zien/horen hijgen. Ik laat hem maar even liggen, we zijn in het bos en de grond is koel en wat vochtig, meer heb ik ook niet bij de hand. Maar na een minuut of wat denk ik dat we beter naar huis kunnen schuifelen, 3 minuten lopen, we waren er toch al bijna. Dat gaat goed , we lopen heel rustig, hij heeft gewoon intresse in zijn omgeving maar hijgt als een postpaard. Als hij slikt ben ik bang dat hij in zijn tong stikt.
Thuis doe ik hem deppen met een koele handdoek en leg ik hem op de koele tegels, op een natte handoek etc. etc. Hij heeft inmiddels zelf al wat gedronken. Zijn slijmvliezen en de binnenkant van zijn oren zijn vuurrood en neigen naar purper. Het hijgen neemt heel langzaam wat af en net als ik denk dat het wel weer goed komt kotst hij in 1 grote golf alles uit, van water tot zijn avondeten en natuurlijk...................4 of 5 flinke grassprieten.
Nou ja, het is allemaal weer bijgetrokken. Hij heeft gisteravond alweer gegeten en gedronken etc. etc. Vanmorgen gewoon geplast en gepoept en hij kwam zelf alweer met een bal aandragen
Maar nu zit ik vanmorgen vroeg nog eens te lezen over hyperthermie en wat te doen (ik had zijn liezen moeten koelen) en dan lees ik dat je het best toch accuut naar de da had moeten gaan. Dat hebben we dus niet gedaan en nu denk ik dus constant aan nier en lever schade en als dat soort shit. Dat kotsen leek mij gisteravond meer gerelateerd aan die grassprieten, dat komt n.l. wel vaker voor hier. Ik dacht er wel aan dat het hem allemaal wat te heet was geworden maar ook nog niet direct aan oververhitting zoals in suf worden, kwijlen, beven/trillen, "flauw vallen" e.d. want dat was niet aan de orde.
Was dat wel het geval geweest dan had ik trouwens zonder verder info wel meteen bij de da gezeten.
Enfin, ik zoek eigenlijk geruststelling maar tips over wat ik nu als nog kan doen en/of waar ik op moet letten ivm die mogelijke nier en leverschade zijn ook goed om te weten.
En ik zeg gisteren voor we vertrokken nog "ik denk dat dit voor deze week wel het laatste rondje ballen word gezien de weersverwachtingen". Had ik dat gisteren nou maar ingevoerd.