Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sam liet me schrikken, bloeduitslagen en fokker gesproken nu

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Sam liet me schrikken, bloeduitslagen en fokker gesproken nu

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Ik ben zo geschrokken, zo giga; Sam ligt op bed en vanuit het niks enorm schudden op z'n zij, allemaal nattigheid uit z'n bek en om zijn bek en niet aanroepbaar. Ik heb hem op z'n zij laten liggen en beschermd voor de muren. Het duurde een paar minuten. Leek wel een eeuwigheid, maar zal mogelijk 2 of 3 minuten zijn geweest. Ik dacht gek te worden, al bleef ik aan de buitenkant rustig. Toen het trillen/schudden eindelijk voorbij was, bleef hij op bed 30cm lopen en even rondjes draaien, weer 30cm lopen en draaien. Nog heel onrustig. Nu loopt hij weer, ook zoals hij altijd deed, niet anders. Wel nog hijgerig. Heeft net wat gedronken, ik heb de dierenarts gebeld. Zij zei, op mijn vermoeden van een epileptische aanval, dat dit zou kunnen. Ik wil dat hij vanmiddag even na wordt gekeken. Jeetje, het is net alsof ik nog een appel in de keel heb zitten. Ik dacht dat Sam me zo zou ontglippen.
Laatst gewijzigd door Hilly45 op 01 jul 2015 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Re: Sam heeft me zo laten schrikken

Ongelezen bericht door Sas »

is inderdaad schrikken maar hoeft geen (groot) drama te zijn. Mijn petehond kreeg toen ze rond 10 maanden was in eens diverse aanvallen, is toen bijna er in gebleven en op permanente medicatie gezet. Ze is nu 3 jaar en heeft nooit meer een aanval gehad.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Dat is inderdaad schrikken. Kan verder ook niet meer zeggen dan dat ik hoop dat het allemaal mee zal vallen.
Sterkte en laat wat weten.
We duimen.
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Ik heb begrepen dat ze niet zoveel kunnen onderzoeken vanmiddag, omdat het ook eenmalig geweest kan zijn. Maar Sam's moeder heeft ook epilepsie gehad, hoorde ik een keer, toen ik de fokker sprak. Daar moest ik vanmorgen direct aan denken.

Maar omdat hij van die rondjes draaide na afloop en eigenlijk nog niet echt bij 'zinnen' was, dacht ik aan dat ene syndroom, vestibulair nog wat? Ik kom er niet op, sorry.

Maar ik wil dat hij wel wordt nagekeken. Ze zei; als het vaker terug komt, kun je een bloedonderzoek doen, om te kijken naar de oorzaak ervan en op medicatie zetten. Maar goed, dit was de eerste keer.

Wat zouden jullie doen?

Ik zit nog te trillen hier.
Afbeelding
Sas
Zeer actief

lastig... mijn petehond heeft een globaal onderzoekje gehad, DA gaf aan dat ze vaak niet kunnen achterhalen wat er aan de hand is. Zeker niet na 1 aanval.

Hoe oud is Sam ook al weer?
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Sas schreef:lastig... mijn petehond heeft een globaal onderzoekje gehad, DA gaf aan dat ze vaak niet kunnen achterhalen wat er aan de hand is. Zeker niet na 1 aanval.

Hoe oud is Sam ook al weer?
Sam is in mei 10 jaar geworden.
Afbeelding
Sas
Zeer actief

ik zou het persoonlijk eerst even aanzien.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Volgens mij is een bloedonderzoek waarbij ze organen etc testen niet zo duur. Ik zou zoiets wel laten doen. Beterschap!
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Natuurlijk schrik je je een ongeluk!
Arme Sam, arme jij. Ik zou het denk ik ook even aankijken.

Geriatrisch Vestibulair syndroom, dat bedoel je denk ik. Als ik het zo lees is dat het niet.

P.S. Als ik iets kan doen, ik ben gewoon thuis (of aan het werk).
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
binkebobbel
Actief
Mijn ras(sen): kruising bull terrier x boerenfok
yorkshire terrier
kruising vlinder/keeshondje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door binkebobbel »

Op die leeftijd de eerste aanval? Ik wil je niet ongerust maken maar zou er toch wat onderzoek tegenaan gooien,
want dan is er meestal sprake van secundaire epilepsie, dan wordt de aanval door iets anders getriggerd.
Helaas minder goede ervaring mee.
Groetjes Angela en Bucka, Cindy en Sterre
Hilly45
Zeer actief

Fabiola17 schreef:Natuurlijk schrik je je een ongeluk!
Arme Sam, arme jij. Ik zou het denk ik ook even aankijken.

Geriatrisch Vestibulair syndroom, dat bedoel je denk ik. Als ik het zo lees is dat het niet.

P.S. Als ik iets kan doen, ik ben gewoon thuis (of aan het werk).
Ja, dat syndroom. Maar Sam heeft geen verlies van evenwicht ofzo, nu niet tenminste. Dat draaien was alleen na de aanval of in de eindfase ervan, want eigenlijk was Sam toen nog niet echt aanspreekbaar.

Hij schudde overigens niet alleen, maar trilde ook over zijn hele lijf.

Hij gaat sowieso naar de dierenarts, die moet hem maar onderzoeken, mogelijk ook neurologisch wat testjes doen ofzo, ik weet het niet. En evt. idd bloedonderzoek. Ik weet, dat je ook een mogelijke 2e aanval eerst kunt afwachten, maar pff, ik weet het niet. Ik overleg het wel met de dierenarts. Wat betreft de kosten; dat maakt me verder niet uit.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

binkebobbel schreef:Op die leeftijd de eerste aanval? Ik wil je niet ongerust maken maar zou er toch wat onderzoek tegenaan gooien,
want dan is er meestal sprake van secundaire epilepsie, dan wordt de aanval door iets anders getriggerd.
Helaas minder goede ervaring mee.
Ja precies, dat wilde ik net zeggen. Als het epilepsie is, dan zou ik zeker onderzoek laten doen en al helemaal een
bloed screening.

Sterkte Hilly!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hilly45 schreef:Ik heb begrepen dat ze niet zoveel kunnen onderzoeken vanmiddag, omdat het ook eenmalig geweest kan zijn. Maar Sam's moeder heeft ook epilepsie gehad, hoorde ik een keer, toen ik de fokker sprak. Daar moest ik vanmorgen direct aan denken.

Maar omdat hij van die rondjes draaide na afloop en eigenlijk nog niet echt bij 'zinnen' was, dacht ik aan dat ene syndroom, vestibulair nog wat? Ik kom er niet op, sorry.

Maar ik wil dat hij wel wordt nagekeken. Ze zei; als het vaker terug komt, kun je een bloedonderzoek doen, om te kijken naar de oorzaak ervan en op medicatie zetten. Maar goed, dit was de eerste keer.

Wat zouden jullie doen?

Ik zit nog te trillen hier.
Het kan inderdaad eenmalig zijn.
Toch zou ik bij een hond van 10 jaar een grondig bloedonderzoek zelf wel doen denk ik.
Daarvoor zou ik bij een oudere hond geen tweede toeval afwachten.

De rondjes draaien nadat de aanval voorbij was komt waarschijnlijk omdat hij nog niet echt bij zinnen was.
En mogelijk ook zijn richtinggevoel kwijt was.
Met dat gedrag samen met die toeval, kan je een vestibulair syndroom wel uitsluiten Hilly.
Dit is onmiskenbaar een epileptiforme toeval.
Gezien de leeftijd secundaire epilepsie.
Ik zou die oorzaak wel willen weten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik zou zelf bloedonderzoek laten doen. Als ze dan meteen al iets zouden kunnen zeggen waarom dan eerst nog afwachten ?
Tenzij er na 1 aanval bijvoorbeeld voor 90 % toch niets te zien is in het bloed, dan heeft het nu geen zin.
Enfin, voor mij is het wel zo dat ik voor 100% moet vertrouwen op de da want wat weet ik er zelf van ? Maar als een bloedonderzoek nu al kan bijdragen aan diagnostiek dan deed ik dat dus.
Afbeelding
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door lijn »

Jeetje dat is flink schrikken ja!!! Arme Sam! Ook al kan de dierenarts nu misschien niks, het zou mij ook een goed gevoel geven hem even gecontroleerd te hebben. Hoop dat het eenmalig is!
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Oh bah, ik zou me ook rot schrikken!
Hoop dat het eenmalig was...

Sterkte Hilly en een knuffel voor Sam.
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Wat eng Hilly om je lieverd zo te zien, arme Sam arme jij :(:
Hoop dat het niet vaker gaat gebeuren, dikke :J: voor jullie .
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Hilly45
Zeer actief

De dierenarts-assistente was al wat 'geruststellend', zo van 'kan gerust eenmalig zijn', u kunt ook afwachten enz.

Maar ik wacht niet af en heb toen aangegeven vandaag nog te willen komen. Dus hij wordt er vanmiddag tussen gepland om 15.15uur.

Ik ben ook niet zo van het 'afwachten' hoor. Als het door iets getriggerd wordt, wil ik idd dat er e.e.a. wordt uitgesloten voor zover dat kan. Ik zal sowieso op een bloedonderzoek aandringen. Dat kan nu en dan ga ik dus niet afwachten. Stel dat er wat uit komt, waarvoor medicamenteuze behandeling uitkomst kan bieden, dan heb ik dat liever nu, dan dat Sam fysiek niet lekker is en er langzaam weer een tweede insult zich aandient.

Gatfer zeg, ik vind dit niks.

Dat syndroom vermoed ik nu ook niet meer, ben ondertussen wat bijgelezen, maar nee, dat is het in mijn beleving idd niet.
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Ik kan me de schrik heel goed voorstellen.
Hopelijk wordt je vanmiddag toch wat wijzer bij de dierenarts. Ik duim dat het meevalt. :ok:
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Hilly45
Zeer actief

Sam heeft vrijdag deze enting gehad plus een rabies-enting, want die was 3jaar geleden en i.v.m. vakantie moest hij die weer hebben.

Afbeelding

enting 6 staat voor enting Weil.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Lijkt mij een reactie op de enting hoor, ik hoor dit regelmatig. Sterkte met Sam!
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

De nieuwe Lepto-4 enting. Daar heb ik al vaker dergelijke ervaringen over gehoord. Niet alle dierenartsen zijn ervan gecharmeerd. Het rotte is dat je moeilijk kunt bewijzen dat de oorzaak bij de vaccinatie ligt.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Hilly45
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:De nieuwe Lepto-4 enting. Daar heb ik al vaker dergelijke ervaringen over gehoord. Niet alle dierenartsen zijn ervan gecharmeerd. Het rotte is dat je moeilijk kunt bewijzen dat de oorzaak bij de vaccinatie ligt.
Maar met een bloedonderzoek kun je evt. wel 'triggers' uitsluiten, zoals bijv. nier/leveraandoeningen. Ik begrijp, dat dit organisch falen (lever/nier) ook een epileptische aanval teweeg kunnen brengen. Dat kun je met bloedonderzoek lijkt mij, aantonen.

Daarmee bewijs je niet dat het door de vaccinatie komt, dat bedoel ik er niet mee, maar je sluit in ieder geval een stukje uit. Ik heb liever de optie, dat het door de enting komt, dan de optie dat het door orgaanfalen is.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hilly45 schreef:
Tamara/Bayko schreef:De nieuwe Lepto-4 enting. Daar heb ik al vaker dergelijke ervaringen over gehoord. Niet alle dierenartsen zijn ervan gecharmeerd. Het rotte is dat je moeilijk kunt bewijzen dat de oorzaak bij de vaccinatie ligt.
Maar met een bloedonderzoek kun je evt. wel 'triggers' uitsluiten, zoals bijv. nier/leveraandoeningen. Ik begrijp, dat dit organisch falen (lever/nier) ook een epileptische aanval teweeg kunnen brengen. Dat kun je met bloedonderzoek lijkt mij, aantonen.

Daarmee bewijs je niet dat het door de vaccinatie komt, dat bedoel ik er niet mee, maar je sluit in ieder geval een stukje uit. Ik heb liever de optie, dat het door de enting komt, dan de optie dat het door orgaanfalen is.

Ja precies, ik zou ook bloedonderzoek laten doen en natuurlijk even goed luisteren hart/longen en wat neurologische testjes.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik hoop dat het eenmalig was en dat Sam verder nergens meer last van krijgt.

Sterkte met Sam.

misschien was het inderdaad een reactie op de enting.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Oh vreselijk.. ik weet nog precies dat Fangio zijn 1e aanval kreeg. Bij hem bleef het niet bij 1 dus hij is gelijk aan de medicijnen gegaan, die zijn ook belastend maar het haalt het in mijn ogen niet bij die aanvallen en zeker bij een hond op leeftijd. Succes straks!
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Aniway

Ongelezen bericht door Aniway »

Sterkte met Sam.

Ben benieuwd hoe het is gegaan bij de dierenarts.
Hilly45
Zeer actief

Zo, terug van de dierenarts; Algeheel onderzoek geen bijzonderheden, Sam was weer alert, ging op commando zitten en een koekje ontvangen, longen, hart, alles was goed. Toen gesprek; N.a.v. wat ik vertelde; epileptische aanval. Primaire epilepsie kan, moeilijk achter te komen. Secundaire epilepsie kan ook, kom je achter, door zeer uitgebreid bloedbeeld. Je probeert dan iets op te sporen, wat de trigger kan zijn voor de aanval. Daar krijg ik straks uitslag van. Als hier niets uit komt, kan het een eenmalig iets zijn op bijv. iets van buitenaf, een insectenbeet of......., het kan ook zijn n.a.v. de enting L4. Maar die kans zou volgens DA klein zijn, want vorig jaar heeft Sam deze L4 ook gehad, dan zou het aannemelijker zijn geweest, dat hij toen ook daar met een aanval op gereageerd zou hebben. Dat is niet zo geweest. Weliswaar wordt er volgend jaar wel zeer nauwkeurig naar het vaccinatieschema van Sam gekeken n.a.v. dit gebeuren zo kort na de vaccinatie nu. Als er wel iets uit het bloed komt, volgt nader onderzoek en moet die oorzaak aangepakt worden. Komt er niet wat uit, dan wordt het gissen/zoeken. Dan kan het eenmalig zijn, of het kan terug komen. Als het terug komt, zonder dat er een trigger is gevonden, dan is het een primaire epilepsie. Dan kun je, naar gelang van de frequentie van de aanvallen, medicamenteus behandelen. Wel heb ik voor nu Valium mee. Mocht Sam een aanval krijgen, die langer dan 5 minuten duurt, dan moet ik hem rectaal valium toedienen. Verder moet ik een dagboekje bijhouden van zijn evt. aanvallen. Natuurlijk hoop ik hoe dan ook, dat er geen herhaling komt, maar goed. Nu is het even afwachten, wat uit het bloedbeeld komt. Oh ja, komen er wel meerdere aanvallen, dan kan het ook nog zien, dat er toch een trigger is, die je niet via bloed kunt opsporen, maar wat dan in de hersenen zit, dan zou je een scan moeten laten maken.

Oh ja, de dierenarts vond ik het wel bijzonder, dat Sam ook die spiertrekkingen had op de rug. Meestal bij een epileptische aanval liggen honden op de zij met hun spasmen. Ik heb aangegeven, dat ik dit niet meer 100% nauwkeurig weet. In mijn beeld lag hij te 'kroelen' zo leek het, op z'n rug, maar kan ook op zijn zij geweest zijn. Het was gewoon even zo'n spannend moment, dat ik niet alles 100% exact weer terug kan halen merk ik.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hilly45 schreef:Zo, terug van de dierenarts; Algeheel onderzoek geen bijzonderheden, Sam was weer alert, ging op commando zitten en een koekje ontvangen, longen, hart, alles was goed. Toen gesprek; N.a.v. wat ik vertelde; epileptische aanval. Primaire epilepsie kan, moeilijk achter te komen. Secundaire epilepsie kan ook, kom je achter, door zeer uitgebreid bloedbeeld. Je probeert dan iets op te sporen, wat de trigger kan zijn voor de aanval. Daar krijg ik straks uitslag van. Als hier niets uit komt, kan het een eenmalig iets zijn op bijv. iets van buitenaf, een insectenbeet of......., het kan ook zijn n.a.v. de enting L4. Maar die kans zou volgens DA klein zijn, want vorig jaar heeft Sam deze L4 ook gehad, dan zou het aannemelijker zijn geweest, dat hij toen ook daar met een aanval op gereageerd zou hebben. Dat is niet zo geweest. Weliswaar wordt er volgend jaar wel zeer nauwkeurig naar het vaccinatieschema van Sam gekeken n.a.v. dit gebeuren zo kort na de vaccinatie nu. Als er wel iets uit het bloed komt, volgt nader onderzoek en moet die oorzaak aangepakt worden. Komt er niet wat uit, dan wordt het gissen/zoeken. Dan kan het eenmalig zijn, of het kan terug komen. Als het terug komt, zonder dat er een trigger is gevonden, dan is het een primaire epilepsie. Dan kun je, naar gelang van de frequentie van de aanvallen, medicamenteus behandelen. Wel heb ik voor nu Valium mee. Mocht Sam een aanval krijgen, die langer dan 5 minuten duurt, dan moet ik hem rectaal valium toedienen. Verder moet ik een dagboekje bijhouden van zijn evt. aanvallen. Natuurlijk hoop ik hoe dan ook, dat er geen herhaling komt, maar goed. Nu is het even afwachten, wat uit het bloedbeeld komt. Oh ja, komen er wel meerdere aanvallen, dan kan het ook nog zien, dat er toch een trigger is, die je niet via bloed kunt opsporen, maar wat dan in de hersenen zit, dan zou je een scan moeten laten maken.

Oh ja, de dierenarts vond ik het wel bijzonder, dat Sam ook die spiertrekkingen had op de rug. Meestal bij een epileptische aanval liggen honden op de zij met hun spasmen. Ik heb aangegeven, dat ik dit niet meer 100% nauwkeurig weet. In mijn beeld lag hij te 'kroelen' zo leek het, op z'n rug, maar kan ook op zijn zij geweest zijn. Het was gewoon even zo'n spannend moment, dat ik niet alles 100% exact weer terug kan halen merk ik.
Primaire epilepsie kan je eigenlijk wel uitsluiten als dit de eerste aanval is.

Ik snap eigenlijk niet dat nog wordt gezegd dat dat nog kan.
Wat wel kan is secundaire waar je de oorzaak niet van kan vinden.
En dan wordt het behandeld alsof het primaire epilepsie is, omdat je niet anders kan.
Wat gaat er onderzocht worden in het bloed (er is bloed afgenomen begrijp ik?)

Ik zou de L4 trouwens ook niet uit durven sluiten.
Ook al had hij daar vorig jaar geen "last" van.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hilly45
Zeer actief

ranetje schreef:
Hilly45 schreef:Zo, terug van de dierenarts; Algeheel onderzoek geen bijzonderheden, Sam was weer alert, ging op commando zitten en een koekje ontvangen, longen, hart, alles was goed. Toen gesprek; N.a.v. wat ik vertelde; epileptische aanval. Primaire epilepsie kan, moeilijk achter te komen. Secundaire epilepsie kan ook, kom je achter, door zeer uitgebreid bloedbeeld. Je probeert dan iets op te sporen, wat de trigger kan zijn voor de aanval. Daar krijg ik straks uitslag van. Als hier niets uit komt, kan het een eenmalig iets zijn op bijv. iets van buitenaf, een insectenbeet of......., het kan ook zijn n.a.v. de enting L4. Maar die kans zou volgens DA klein zijn, want vorig jaar heeft Sam deze L4 ook gehad, dan zou het aannemelijker zijn geweest, dat hij toen ook daar met een aanval op gereageerd zou hebben. Dat is niet zo geweest. Weliswaar wordt er volgend jaar wel zeer nauwkeurig naar het vaccinatieschema van Sam gekeken n.a.v. dit gebeuren zo kort na de vaccinatie nu. Als er wel iets uit het bloed komt, volgt nader onderzoek en moet die oorzaak aangepakt worden. Komt er niet wat uit, dan wordt het gissen/zoeken. Dan kan het eenmalig zijn, of het kan terug komen. Als het terug komt, zonder dat er een trigger is gevonden, dan is het een primaire epilepsie. Dan kun je, naar gelang van de frequentie van de aanvallen, medicamenteus behandelen. Wel heb ik voor nu Valium mee. Mocht Sam een aanval krijgen, die langer dan 5 minuten duurt, dan moet ik hem rectaal valium toedienen. Verder moet ik een dagboekje bijhouden van zijn evt. aanvallen. Natuurlijk hoop ik hoe dan ook, dat er geen herhaling komt, maar goed. Nu is het even afwachten, wat uit het bloedbeeld komt. Oh ja, komen er wel meerdere aanvallen, dan kan het ook nog zien, dat er toch een trigger is, die je niet via bloed kunt opsporen, maar wat dan in de hersenen zit, dan zou je een scan moeten laten maken.

Primaire epilepsie kan je eigenlijk wel uitsluiten als dit de eerste aanval is.

Ik snap eigenlijk niet dat nog wordt gezegd dat dat nog kan.
Wat wel kan is secundaire waar je de oorzaak niet van kan vinden.
En dan wordt het behandeld alsof het primaire epilepsie is, omdat je niet anders kan.
Wat gaat er onderzocht worden in het bloed (er is bloed afgenomen begrijp ik?)

Ik zou de L4 trouwens ook niet uit durven sluiten.
Ook al had hij daar vorig jaar geen "last" van.
De L4 sluit ik ook niet uit. De DA ook niet, maar het is qua kansberekening een hele kleine kans. Maar die wel meegenomen moet worden.

De primaire, wat ik begrijp........ is idd bijna uit te sluiten. Misschien leg ik het niet goed uit hoor. Maar ik meende, dat primair echt is, als er geen andere oorzaken te vinden zijn, die de trigger zijn. Als die er wel zijn, is het secundair. Het kan echter ook een complete toevalstreffer zijn, dat het puur 1x kortsluiting in de hersenen is geweest. Dan is het niet secundair (lijkt mij), maar puur eenmalig pech. Stel dat het wel een genetische aanleg is, die je niet kunt aantonen (er is nog geen gen bekend bij de schapendoezen, die verantwoordelijk is voor mogelijk de epilepsie), dan zou het wel primair zijn (toch?).

Het bloedbeeld; dat was een heel uitgebreid bloedbeeld. Er worden wat afkortingen genoemd, die ik niet onthouden heb, maar wel per mail toegestuurd krijg (hele bloedbeeld trouwens). Verder de ontstekingswaarden, lever, nieren, schildklier. Ik zal het straks hier laten weten, ik vergeet vast wat.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”