Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vlooien en teken bestrijden
Moderator: moderatorteam
-
sjm
- Zeer actief
Vlooien en teken bestrijden
Na het hele bericht over Bravecto ben ik benieuwd wat iedereen wel geeft en waarom dat dan wel of niet veilig is?
Ik had een pilletje (comfortis dan volgens mij, alleen voor vlooien - werkt 3 weken maar hoort ook bij bravecto) gehaald voor de hondjes, maar twijfel nu of ik het wel zal geven. Gelukkig geen enkel teken van vlooien of teken.
Ik had een pilletje (comfortis dan volgens mij, alleen voor vlooien - werkt 3 weken maar hoort ook bij bravecto) gehaald voor de hondjes, maar twijfel nu of ik het wel zal geven. Gelukkig geen enkel teken van vlooien of teken.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: Vlooien en teken bestrijden
Hier Comfortis. Bij ontdekking van vlooien geef ik ze een pil. Werking een maand. Dat is meestal voldoende om een aantal maanden vlooienvrij te zijn onder normale omstandigheden. Dat gaat dus niet op als je midden in een vlooienplaag zit.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Als je helemaal geen vlooien hebt, zou ik ze ook niet bestrijden
Je kunt ook gewoon wachten tot je een vlo bespeurt.
Zo heb ik het altijd gedaan en ik heb nog nooit een plaag gehad, ondanks houten vloeren, vloerbedekking, stoffen bank en een hekel aan stofzuigen.
Zo heb ik het altijd gedaan en ik heb nog nooit een plaag gehad, ondanks houten vloeren, vloerbedekking, stoffen bank en een hekel aan stofzuigen.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Van vers voeren schijnt je hond minder aantrekkelijk te worden voor vlooien en teken. Werkt dus alleen als er voor de hoeveelheid vlooien/teken in de omgeving voldoende aantrekkelijker gastheren rondlopen
Verder krijgt Elco 1 of 2 minibonbons met o.a. knoflook erin per week, aangezien knoflook ook een afwerende werking schijnt te hebben, maar te veel knoflook giftig is. En voor de weken dat ik in de VS zat had hij ook nog een biologische band om, die met geur werkt. Elco vond de band zelf best lekker ruiken, andere honden reageren er ook niet raar op ofzo.
Tot nog toe heeft Elco geen vlooien gehad en heb ik welgeteld 1 nog niet volgezogen teek van hem af gehaald. Zolang ik niet dagelijks teken van hem af hoef te plukken of meer dan 2 per keer, zie ik geen reden om het anders te gaan doen. Mocht hij een vlo meenemen naar huis, dan werk ik wel weer even met pipetjes. Toen hij net bij ons was, bleek hij een vlo uit het nest meegenomen te hebben. Twee keer pipetje gegeven en het was klaar
Tot nog toe heeft Elco geen vlooien gehad en heb ik welgeteld 1 nog niet volgezogen teek van hem af gehaald. Zolang ik niet dagelijks teken van hem af hoef te plukken of meer dan 2 per keer, zie ik geen reden om het anders te gaan doen. Mocht hij een vlo meenemen naar huis, dan werk ik wel weer even met pipetjes. Toen hij net bij ons was, bleek hij een vlo uit het nest meegenomen te hebben. Twee keer pipetje gegeven en het was klaar
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Dan heb je gewoon mazzel gehad. Dat is echter geen garantie voor de toekomst.Paisley schreef:Als je helemaal geen vlooien hebt, zou ik ze ook niet bestrijdenJe kunt ook gewoon wachten tot je een vlo bespeurt.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
mariabel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
Hier scalibor band tegen de teken en karnemelk tegen de vlooien ( IK had gehoord dat dat zou helpen tegen de vlooien, dus ik probeer dat nu, een karnemelk ijsje vinden ze erg lekker )
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Een Seresto band. Werkt prima en ik hoef geen gif in mijn hond te stoppen.
- Paisley
- Zeer actief
Klopt maar ik ga mijn hond niet preventief comfortis geven voor garanties. Het gaat al jaren goed.Wolfsblut schreef:Dan heb je gewoon mazzel gehad. Dat is echter geen garantie voor de toekomst.Paisley schreef:Als je helemaal geen vlooien hebt, zou ik ze ook niet bestrijdenJe kunt ook gewoon wachten tot je een vlo bespeurt.
Vorige zomer kwam ik regelmatig op een plek waar ze wel een plaag hadden. Toen heb ik Mayke steeds bij thuiskomst gekamd, heb hier en daar een pipetje gebruikt en dat was t.

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Mijn honden eten vers en knoflook en karnemelk helpen echt niet als er veel teken zijn. Een paar teken per jaar plukken vind ik aanvaardbaar maar vandaag vond ik 3 volgezogen teken in huis en 2 in de auto. Biko heeft dus net een pipet activyl gekregen. Werkt prima en werkt zeker een maand of 2 is mijn ervaring. De kleine man geef ik niks want bij hem haal ik na elke wandeling even grondig een vlooienkammetje door zijn haar. Ik gebruik dus, voor alle duidelijkheid, alleen wat als er overmatig veel teken zitten 

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Preventief doe ik ook niets. Het ging hier ook bijna 40 jaar goed. Tot vorig jaar. Ik zag enkele vlooien op de honden en het kwaad was al geschied. Her en der waren al eitjes in huis gelegd.Paisley schreef:Klopt maar ik ga mijn hond niet preventief comfortis geven voor garanties. Het gaat al jaren goed.Wolfsblut schreef:Dan heb je gewoon mazzel gehad. Dat is echter geen garantie voor de toekomst.Paisley schreef:Als je helemaal geen vlooien hebt, zou ik ze ook niet bestrijdenJe kunt ook gewoon wachten tot je een vlo bespeurt.
Vorige zomer kwam ik regelmatig op een plek waar ze wel een plaag hadden. Toen heb ik Mayke steeds bij thuiskomst gekamd, heb hier en daar een pipetje gebruikt en dat was t.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
In de zomermaanden geeft ik advantix tegen de teken en in de winter geef ik niets.
Vlooien zie ik gelukkig nooit.
Vlooien zie ik gelukkig nooit.

-
Simone88
- Actief
- Mijn ras(sen): Wawa's en een waussie
Hoe de je dat de seresto band werkt? Niet echt natuurlijk hoorwolvster schreef:Een Seresto band. Werkt prima en ik hoef geen gif in mijn hond te stoppen.
-
joline
- Zeer actief
Ik geef pas iets tegen vlooien als ik vlooien ontdek, ik doe dat al 13 jaar zo en nog nooit een vlooienplaag gehad
Ik moet er wel bij zeggen dat ik ze wekelijks tijdens de borstelbeurt controleer op vlooien.
Ik geef sinds kort Comfortis omdat ik een langharige hond heb met een dikke vacht waar de pipetjes niet helemaal in de huid trekken, het blijft dus wekenlang vettig op de plekken waar ik het pipetje heb geleegd. Voor mijn andere hond gebruik ik meestal vlooienshampoo.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik ze wekelijks tijdens de borstelbeurt controleer op vlooien.
Ik geef sinds kort Comfortis omdat ik een langharige hond heb met een dikke vacht waar de pipetjes niet helemaal in de huid trekken, het blijft dus wekenlang vettig op de plekken waar ik het pipetje heb geleegd. Voor mijn andere hond gebruik ik meestal vlooienshampoo.
Laatst gewijzigd door joline op 17 jun 2015 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Ik heb Bravecto gebruikt, omdat op het oppas adres een vlooienplaag was en er veel teken zijn en ik elke dag in het bos ben.
Ik ben er zeer over te spreken, die enkele teek die erop zit is al dood en geen vlooien meer gezien
Ik ben er zeer over te spreken, die enkele teek die erop zit is al dood en geen vlooien meer gezien
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Vanaf het moment dat ik hier geregeld veel teken vind, krijgen ze een Serestoband om.
Mila krijgt ontzettende jeuk van Advantix-pipetjes en mag heel veel andere anti-tekenmiddelen niet vanwege het MDR1-gendefect bij collies.
Over de Serestoband ben ik erg tevreden. Nu sinds twee jaar geen enkele teek meer gevonden als ze de band om hebben. Het werkt ook tegen vlooien, maar die hebben ze hier nog nooit gehad. Dus ik gebruik de band primair tegen teken.
Mila krijgt ontzettende jeuk van Advantix-pipetjes en mag heel veel andere anti-tekenmiddelen niet vanwege het MDR1-gendefect bij collies.
Over de Serestoband ben ik erg tevreden. Nu sinds twee jaar geen enkele teek meer gevonden als ze de band om hebben. Het werkt ook tegen vlooien, maar die hebben ze hier nog nooit gehad. Dus ik gebruik de band primair tegen teken.
-
Keanu 1903
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer en langharige Chihuahua
Ik had vorig jaar voor beiden een serestoband waar ik zeer tevreden over was,geen vlo gezien.
Dit jaar de Bravectopil gegeven en tot nu toe ook zeer tevreden
Dit jaar de Bravectopil gegeven en tot nu toe ook zeer tevreden
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Vlooien hebben mijn honden niet dus daar doe ik verder ook niks aan. Ik kijk ze dagelijks na of ze teken hebben en als ik er een zie dan haal ik die eruit. Nu hebben ze maar een heel enkele keer een teek dus dat valt heel erg mee.

- kipo
- Zeer actief
Fiprospot heeft dezelfde werkzame stof als frontline. Fijn dat het bij jouw honden werkt, maar ik ben nog nooit tevreden geweest over de werking van frontline tegen teken.Kells schreef:Ik ben niet zo'n fan van banden omdat die vachten er zo lelijk van worden en vanwege het nek bijten tijdens het spelen. Advantix bevalt hier goed, maar sinds kort gebruik ik Fiprospot. Dat werkt ook prima tegen teken maar is een stuk goedkoper.
- Evertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Evert kan niet tegen de chemische anti-vlooien/teken druppels en banden. Hij wordt er helemaal apatisch van, daarom durf ik ook niet zo goed wat anders uit te proberen.
Ze krijgen hier beide vers en in het seizoen 3x per week wat knoflookgranulaat. Werkt prima. Heb nog nooit vlooien gehad en dit jaar nog maar 2 teken over 2 honden. Dus so far so good
Ze krijgen hier beide vers en in het seizoen 3x per week wat knoflookgranulaat. Werkt prima. Heb nog nooit vlooien gehad en dit jaar nog maar 2 teken over 2 honden. Dus so far so good
- dagmar88
- Zeer actief
Ik geloof er werkelijk geen ruk van al die huismiddeltjes, heb bij mijn honden ook nooit verschil gemerkt. Per hond (en kat) wel, kennelijk is de ene veel lekkerder dan de ander.
Hier in de straat hebben heel veel mensen met huisdieren al sinds vorige zomer last van vlooienplagen.
Een buurvrouw verderop had zelfs (met aan de lopende band wassen, omgevingsspray en pipetjes zo vaak als mag) de vloeienpoep op haar eigen hoofd zitten
Hier werkten pipetten van verschillende merken ook steeds maar een week of drie. Sinds ze goedkope beaphar bandjes dragen vind ik nog af en toe een half dooie vlo, maar lijkt het goed onder controle.
Een buurvrouw verderop had zelfs (met aan de lopende band wassen, omgevingsspray en pipetjes zo vaak als mag) de vloeienpoep op haar eigen hoofd zitten
Hier werkten pipetten van verschillende merken ook steeds maar een week of drie. Sinds ze goedkope beaphar bandjes dragen vind ik nog af en toe een half dooie vlo, maar lijkt het goed onder controle.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Ik geloof ook niet in al die huismiddeltjes. Die zijn in Wageningen al allemaal uitgetest. Aangezien het milieubewust bestrijden daar hoog in het vaandel staat zouden alle bestrijders, indien deze huismiddeltjes werkzaam zouden zijn, deze zeker gebruiken. Helaas werken ze niet, vandaar dat mij bus niet opgefleurd word door strengen knoflook of aetherische oliën.
Bovendien hebben sommige mensen niet eens in de gaten dat er in hun huis behoorlijk wat vlooien aanwezig zijn. Die zijn er door de jaren heen volledig immuun voor geworden.
Bovendien hebben sommige mensen niet eens in de gaten dat er in hun huis behoorlijk wat vlooien aanwezig zijn. Die zijn er door de jaren heen volledig immuun voor geworden.
-
Manu
Ik geef nooit preventief, en heb ook nog nooit vlooien gehad bij de honden.
Uma had ze toen ze net bij ons kwam, maar ik heb ze maar 1 dag gezien. En toen we haar weer terug vonden na haar vermissing, maar daar heb ik niet eens wat tegen gegeven. Kon niet, was ze nog te zwak voor. Toch zijn ze weg
Nu hebben beide honden Brevecto gekregen.
Ze leven nog en ik merk niets anders aan ze, behalve dat ze eindelijk niet meer onder de teken zitten. Dat was met Uma's vermissing wel echt een ramp. Veel in die duinen geweest en zelfs Manu die max 2 teken per jaar krijgt zat nu vol. Uma had er ruim 30
Die dingen zijn wel duur trouwens zeg.
Uma had ze toen ze net bij ons kwam, maar ik heb ze maar 1 dag gezien. En toen we haar weer terug vonden na haar vermissing, maar daar heb ik niet eens wat tegen gegeven. Kon niet, was ze nog te zwak voor. Toch zijn ze weg
Nu hebben beide honden Brevecto gekregen.
Ze leven nog en ik merk niets anders aan ze, behalve dat ze eindelijk niet meer onder de teken zitten. Dat was met Uma's vermissing wel echt een ramp. Veel in die duinen geweest en zelfs Manu die max 2 teken per jaar krijgt zat nu vol. Uma had er ruim 30
Die dingen zijn wel duur trouwens zeg.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik gebruik een seresto halsband(nu 3e jaar). Hiervoor had ik Scalibor, maar die werkt te kort om het hele seizoen mee door te komen. Seresto werkt 8 maanden en dat komt precies uit.
Wij wonen op 150m van het duingebied en de reeën lopen zelfs door de tuin, het stikt hier van de teken. Zonder bandjes om haal ik er gerust tussen de 3-15 teken af per hond, per wandeling...
Moet wel zeggen dat het nu voor het eerst is dat 2 van de 3 nu dit voorjaar een teek hebben gehad die deels was volgezogen ondanks de banden. Dat heb ik voorgaande jaren niet gehad. Voor de kat werkt seresto ook super.
Vlooien doe ik niks aan(als de bandjes af zijn na 8 mnd), gelukkig nog nooit een vlo gehad op hond of kat.
Wij wonen op 150m van het duingebied en de reeën lopen zelfs door de tuin, het stikt hier van de teken. Zonder bandjes om haal ik er gerust tussen de 3-15 teken af per hond, per wandeling...
Moet wel zeggen dat het nu voor het eerst is dat 2 van de 3 nu dit voorjaar een teek hebben gehad die deels was volgezogen ondanks de banden. Dat heb ik voorgaande jaren niet gehad. Voor de kat werkt seresto ook super.
Vlooien doe ik niks aan(als de bandjes af zijn na 8 mnd), gelukkig nog nooit een vlo gehad op hond of kat.
- dagmar88
- Zeer actief
Wolfsblut schreef:Ik geloof ook niet in al die huismiddeltjes. Die zijn in Wageningen al allemaal uitgetest. Aangezien het milieubewust bestrijden daar hoog in het vaandel staat zouden alle bestrijders, indien deze huismiddeltjes werkzaam zouden zijn, deze zeker gebruiken. Helaas werken ze niet, vandaar dat mij bus niet opgefleurd word door strengen knoflook of aetherische oliën.
Ik heb een erg allergische kat, die door die plaag hier helemaal open lag. De vlooien vonden ook precies hem het meest aantrekkelijk; voor iedere twee op een andere kat had hij er tien.
Drupje lavendelolie in m'n handen wrijven en op z'n nekhaar (komt ie niet bij) afvegen, dan vertrokken ze toch liever naar de niet allergische katten.
Wel normaal blijven behandelen natuurlijk, maar dan konden in de tussentijd die nare wonden beginnen met helen.
- Paisley
- Zeer actief
Onderzoeken gefinancierd door Bayer zeker.Wolfsblut schreef:Ik geloof ook niet in al die huismiddeltjes. Die zijn in Wageningen al allemaal uitgetest.