Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bloed uit doorlig plek

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Bloed uit doorlig plek

Ongelezen bericht door Sulluna »

Hallo,

Even een vraagje.. Wellicht willen jullie meedenken/adviseren?

Luna heeft doorligplekken op haar ellebogen. Deze waren veel erger toen zij 7jr geleden bij mij kwam, maar zijn wel altijd gebleven. Normaal gesproken ook altijd rustig.
Met warmer weer, worden zij wel eens wat dikker en dan druk ik er zachtjes op en komt er soms wat pus uit. Dan koel ik, ontsmet ik een paar dagen en dan is het weer rustig. ( in overleg met dierenarts na de eerste zomer, aangezien dit iets is wat zij ongeveer 2 keer per jaar heeft en ivm haar angst was dit een goede oplossing) Nu zag ik vandaag dat haar ene kant ineens een zwelling had, terwijl ik dit normaal zie aankomen en het per dag wat zwelt. Anyway, ik knijp er heel zacht en voorzichtig in en normaal gesproken vind ze dat áltijd goed. Ze geeft nooit een kick. Nu opeens geeft ze een jank en er spuit, letterlijk, bloed uit en slonk gelijk maar er kwam echt veel bloed uit bizar gewoon.. Geen pus, helemaal niks. :ugh: Nu blijft het bloed er uit druppelen. Ehm, iemand enig idee wat ik het beste kan doen? Want ze wilt echt niet dat ik er aan kom en Luna valt nou niet bepaald in de categorie "aansteller".

Mijn dierenarts is woensdagmiddag dicht :ugh: En ik ga liever niet naar een onbekende dierenarts, aangezien Luna enorme angst heeft bij dierenartsen. Daarnaast is het nu ook weer niet een spoed geval, het is iets wat kan wachten tot morgen. Maar ik dacht ik gooi het toch even op het forum.

Haar ene kant, gewoon rustig:
Afbeelding

Haar andere kant ( nadat het bloed eruit was, dus geslonken)
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

Re: Bloed uit doorlig plek

Ja, ze heeft altijd een zachte plek. Maar, zo gek want het was ook keihard die bult.. Het was echt de grootte van een grote knikker.. Ik raakte het amper aan het knapte.. Ik heb een halve wc rol moeten gebruiken om het op te ruimen.. Ik vind het wel heel apart, want die hoeveelheid paste nooit in alleen dat bultje. Misschien toch een adertje geknapt, maar dat kan echt niet door mij zijn, want ik raakte het echt heel zacht aan.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

honingzalf er op doen, dan is het wondje zo weer genezen.
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

Oke, ik schrok een beetje van de hoeveelheid bloed. Het stinkt ook gigantisch, ze ligt nu bij mij voeten en ik word gewoon misselijk van de lucht. Er staat nog wel heel veel druk op de overgebleven bult.. Doe ik er dan goed aan om even te koelen? Of alleen honingzalf en het met rust laten?
Sulluna
Zeer actief

Nanna schreef:
Sulluna schreef:Oke, ik schrok een beetje van de hoeveelheid bloed. Het stinkt ook gigantisch, ze ligt nu bij mij voeten en ik word gewoon misselijk van de lucht. Er staat nog wel heel veel druk op de overgebleven bult.. Doe ik er dan goed aan om even te koelen? Of alleen honingzalf en het met rust laten?
Ja, van oud bloed word je niet vrolijk :mrgreen: Zo'n vieze ijzerlucht.
Als het plekje nog open is zou ik er zelf wat Acedermspray op doen maar op zich maakt dat niet veel uit hoor. Honingzalf zal ook prima zijn.
Nu ga ik waarschijnlijk iets raars zeggen :schrik: Maar het ruikt eerder naar ontlasting/riool.

Ik heb er honingzalf opgedaan. Ik kijk wel even aan hoe het er morgen uitziet, zit me toch niet helemaal lekker. In die 7 jaar dat ik haar heb, heeft ze pas 1 keer gepiept en toen bleek zij stenen gegeten te hebben die in haar maag zaten. Al sta ik, perongeluk, vol op haar poot hoor je haar nog niet. Dus het feit dat zij nu piept, zit me niet echt lekker.

Thanks voor het mee denken :D Die spray ken ik niet, ga ik eens googlen!
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Ik zou toch, zeker als dit zo ruikt en ze er zo duidelijk pijn aan had, langs de DA gaan hiermee. Hoeft inderdaad niet direct vandaa , maar het laten bekijken en eventueel een kweekje laten nemen zou ik zelf toch wel doen. Het hoeft niks te zijn, maar als het wel 'iets' is ben je er op die manier hopelijk vroeg bij.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Dat is geen (zuiver) bloed geweest, maar bloederig pus. Het ziet er ook ontstoken uit. Bij ons noemen we dat een ontstoken legger en bij ee acute ontsteking kan dat vrij plots dik worden. Goed schoonhouden idd, honingzalf is ook goed, maar wel even de temperatuur van Luna in de gaten houden.
Sulluna
Zeer actief

kipo schreef:Dat is geen (zuiver) bloed geweest, maar bloederig pus. Het ziet er ook ontstoken uit. Bij ons noemen we dat een ontstoken legger en bij ee acute ontsteking kan dat vrij plots dik worden. Goed schoonhouden idd, honingzalf is ook goed, maar wel even de temperatuur van Luna in de gaten houden.
Aah dankje! Ik googlede het even en zag dit plaatje;
Afbeelding

Zo zag het er echt uit, voor al die troep eruit kwam. Nu is het wel een stuk geslonken. Heb het schoongemaakt en het ziet er nu zo uit:

Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Die stank is toch een ontsteking inderdaad. Maar nu je het schoongemaakt hebt, stinkt de wond nog steeds erg?
Want dan kan het ook zijn dat er een verkeerde bacterie in is gekomen. De meeste doorligp lekken zijn steriele ontstekingen maar mogelijk heeft ze er nu een bacteriële infectie bij.
De temperatuur van een hond is een goede indicator. En misschien moet je morgen antibiotica halen. Maar in dit geval zou ik inderdaad wachten tot je morgen bij je eigen dierenarts terecht kan.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik ken doorlig plekken niet zo, maar ik zou er sowieso niet met gillende sirenes mee naar een DA, maar misschien een keertje naar laten kan geen kwaad. Ik vind het wat onregelmatig van structuur, maar geen idee dus of dat al zo was. Kan best dat het gewoon wat geïrriteerd is, en er een adertjes is gesprongen of het een beetje ontstoken is. Hoe ziet de ligplek er aan de andere kant uit?
Sulluna
Zeer actief

De ligplek aan de andere kant staat in de OP. Rustig en licht roze/wit.

Net even temp gemeten, 38.9. Netjes dus. :)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Sulluna schreef:De ligplek aan de andere kant staat in de OP. Rustig en licht roze/wit.

Net even temp gemeten, 38.9. Netjes dus. :)
Ooh ja nu zie ik het.
De onregelmatige structuur zal wel komen door het 'eeltlaagje' dus dat zal ook wel niet zorgwekkend zijn.
Goed schoonhouden, maar niet teveel mee klooien zou ik zeggen. Waarschijnlijk is 'de zooi' er nu uit en zal het verder wel rustiger worden ook.
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door River8 »

lijkt mij ook op een "gewone" ontsteking, incl bloederig pus. nu ken ik Luna en dit soort plekken niet dus ga geen echt advies geven ;) Maar heb dit soort ontstekingen van dichtbij wel meegemaakt. dat ie binnen no-time opzwol en knapte, incl bloederige stinkende smurrie. het harde wat je eronder voelt is of een ontsteking, of een andere holte met pus. denk het eerste. theoretisch zou de ergste druk er nu vanaf moeten zijn, dus als Luna nog steeds piept vind ik het wel raar.

tot zover mijn two cents...sterkte voor Luna! :roos:
Afbeelding
Jori
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jori »

Ik spoelde deze plekken bij Joris altijd met groene Biotex en deed er als het dan weer goed droog was honingzalf op. In begin ook vaak een sok (voet eraf knippen) omheen, zodat er geen rommel in kwam als hij buiten op het gras ging liggen. Helaas ken ik deze plekken maar al te goed, maar meestal waren ze wel redelijk snel weer dicht (kwamen helaas wel steeds en steeds sneller terug naarmate hij ouder werd).
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ben je nog naar de DA gegaan vandaag?
Of is het al sterk verbeterd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sulluna
Zeer actief

Het is een stuk verbeterd, er is in de nacht nog wat troep uitgekomen en nu geslonken. Wel nog wat rood, maar dat zal van zelf wel over gaan. Ik houd het gewoon schoon en doe er 2x per dag wat honingzalf op :)

Thanks voor de tips!
Sulluna
Zeer actief

Het is een stuk verbeterd, er is in de nacht nog wat troep uitgekomen en nu geslonken. Wel nog wat rood, maar dat zal van zelf wel over gaan. Ik houd het gewoon schoon en doe er 2x per dag wat honingzalf op :)

Thanks voor de tips!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sulluna schreef:Het is een stuk verbeterd, er is in de nacht nog wat troep uitgekomen en nu geslonken. Wel nog wat rood, maar dat zal van zelf wel over gaan. Ik houd het gewoon schoon en doe er 2x per dag wat honingzalf op :)

Thanks voor de tips!
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”