Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wilma bijna aangevallen
Moderator: moderatorteam
- Sabi85
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
- Aantal honden: 1
Wilma bijna aangevallen
Bij de gehoorzaamheidstraining waar ik met Wilma naartoe ga is een paar weken geleden een meisje met een stafford begonnen. De hond luistert niet naar zijn baasje, gromt en laat zijn tanden zien als hij het ergens niet mee eens is. Ik was gelijk al bang voor deze hond. Afgelopen zondag wilde de hond Wilma aanvallen tijdens de training. Hij trok zich bijna los uit de handen van zijn eigenaresse. De trainer zag het en nam de riem over. Toen beet de hond hem in zijn hand
. Gelukkig beet de hond niet door, maar de hand van de trainer was wel rood en dik. Ik ben heel erg geschrokken en wil niet denken aan wat er met Wilma had kunnen gebeuren
Het meisje werd het veld afgestuurd met haar hond en ze zouden gaan overleggen hoe het verder moest met de training van deze hond. Ik vind wel dat de hondenschool in inschattingsfout heeft gemaakt om zo'n agressieve hond mee laten doen aan een groepstraining.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Re: Wilma bijna aangevallen
"Bijna aangevallen", dat bestaat toch niet? Je weet niet wat de hond had gedaan als hij bij Wilma was gekomen. Wellicht staan ze dan neus aan neus, geeft je hond zich over en sjokt de stafford voldaan weg. Misschien had hij Wilma wel opgevreten, maar je weet het niet.
Uitvallen aan de lijn doen heel veel honden, vooral in een opwindende situatie zoals het er soms in een beginnersklasje op een hondenschool eraan toe kan gaan. Wilma vertoont toch ook uitvalgedrag aan de lijn?
Voor het zelfde was er alleen kabaal geweest, maar omdat het een stafford is, ben je onder de indruk. Logisch, maar ik zou het bizar vinden als de hondenschool deze hond uit de les zou verwijderen. Juist honden waar nog wat aan te sleutelen valt, hebben baat bij training
Het happen in een hand komt vaker voor. Ik ken zelfs een bordercollie die bij de flyball training regelmatig in de broek van zijn eigenaar hangt. Ze trainen op niveau en de hond is verder erg gehoorzaam. Met de hond is weinig mis; hij kan alleen slecht met opwinding omgaan.
Uitvallen aan de lijn doen heel veel honden, vooral in een opwindende situatie zoals het er soms in een beginnersklasje op een hondenschool eraan toe kan gaan. Wilma vertoont toch ook uitvalgedrag aan de lijn?
Voor het zelfde was er alleen kabaal geweest, maar omdat het een stafford is, ben je onder de indruk. Logisch, maar ik zou het bizar vinden als de hondenschool deze hond uit de les zou verwijderen. Juist honden waar nog wat aan te sleutelen valt, hebben baat bij training
Het happen in een hand komt vaker voor. Ik ken zelfs een bordercollie die bij de flyball training regelmatig in de broek van zijn eigenaar hangt. Ze trainen op niveau en de hond is verder erg gehoorzaam. Met de hond is weinig mis; hij kan alleen slecht met opwinding omgaan.

-
Wolfsblut
- Zeer actief
Ik zou ook niet zo gecharmeerd zijn met dit soort honden in een groep.
Dat is dan ook gelijk de reden dat ik privélessen genomen heb voor mijn honden.
Dat is dan ook gelijk de reden dat ik privélessen genomen heb voor mijn honden.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Sabi85
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Wilma valt ook uit naar andere honden en ik kom dagelijks honden tegen die uitvallen.
Dit was anders.
Dit was anders.

-
Wolfsblut
- Zeer actief
Dachten ze allemaal maar zo. Helaas, ik ben in de regio bij een paar scholen gaan kijken. Viel vies tegen, mij teveel van dat klapkaak gedoe. Vandaar dus mijn andere keuze.Tara schreef:Zonder aanleiding uitvallen is een dikke nee wat mij betreft, of die hond nou aangelijnd is of niet.
Jaren geleden hadden we ook zo'n uitvaller in de groep waar ik met een piepjonge Oop aan deelnam. Die hond viel uit naar alle reuen.
Wat had ik een pleurishekel aan dat kreng! Continu op je hoede moeten zijn dat zo'n hond niet te dicht in de buurt van jouw hond komt. Bah! Natuurlijk moeten ook lastige honden de gelegenheid krijgen om met hun baas een training te kunnen volgen, maar graag niet met mijn hond als oefenmateriaal. Met andere woorden: het moet veilig zijn voor iedereen.
Kan dat niet gewaarborgd worden door te weinig ruimte, of inadequate begeleiding, dan is zo'n hond wat mij betreft niet welkom.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Bij mij in de groep zit ook zo'n hond. Een drent reu. Hond valt voor het baasje op de meest onverwachte momenten heel hard uit. Baasje heb ik inmiddels al twee keer hard onderuit zien gaan, omdat ze de hond op dat moment niet kan houden.
Ik hou die hond met argusogen in de gaten als ik daar met Shib ben.
Ik hou die hond met argusogen in de gaten als ik daar met Shib ben.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Tara schreef:Zonder aanleiding uitvallen is een dikke nee wat mij betreft, of die hond nou aangelijnd is of niet.
Jaren geleden hadden we ook zo'n uitvaller in de groep waar ik met een piepjonge Oop aan deelnam. Die hond viel uit naar alle reuen.
Wat had ik een pleurishekel aan dat kreng! Continu op je hoede moeten zijn dat zo'n hond niet te dicht in de buurt van jouw hond komt. Bah! Natuurlijk moeten ook lastige honden de gelegenheid krijgen om met hun baas een training te kunnen volgen, maar graag niet met mijn hond als oefenmateriaal. Met andere woorden: het moet veilig zijn voor iedereen.
Kan dat niet gewaarborgd worden door te weinig ruimte, of inadequate begeleiding, dan is zo'n hond wat mij betreft niet welkom.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ben ik met je eens.Tara schreef:Zonder aanleiding uitvallen is een dikke nee wat mij betreft, of die hond nou aangelijnd is of niet.
De vraag blijft of het zonder aanleiding was.
Want zoals Paisley ook al schreef, in een beginnersklasje wil het nogal eens onrustig zijn.
Als de baas of de bazin een felle hond niet kan houden wordt het tijd voor privé lessen en/of een tijdelijke begeleiding door een GT buiten de groepslessen.
Hopelijk wordt dat aangeboden bij deze hond.
Het zou spijtig zijn als na zo'n voorval iemand gewoon weggestuurd zou worden zonder verdere hulp.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb ooit getraind in een groep "gevaarlijke" honden. Ik had toen een Duitse herder x bouvier die behoorlijk druk en heftig was. Ik werd meteen ingedeeld bij de groep met de gevaarlijke honden. Dat terwijl mijn hond lief was en niks deed eigenlijk. Puur op uiterlijk dus want ze was 1,5 jaar en ik ging elke week enkele keren naar een hondenveld en daar speelde ze gewoon los wat altijd goed ging.
Ik trainde daar tussen 3 Amstaffs, een rottweiler en nog wat andere rassen van dat kaliber. Vreemd genoeg moesten we de honden ook nog eens loslaten van de trainers bij bepaalde oefeningen. De rottweiler was ook een teef en dat klikte niet zo met mijn hond. Een zaterdag kwam ik daar en we moesten de AF en BLIJF uit het zicht gaan oefenen. Mijn hond moest naast de rottweiler af en dan moesten wij als baasjes het bos in lopen.....
Mijn hond kon dat helemaal nog niet. Nooit echt gedaan en ik wist dat ze niet kon accepteren dat ik uit het zicht zou lopen. Dat had ik ook gezegd. Maargoed, het moest. Wel wilden ze haar aan de longeerlijn doen op mijn verzoek.
Trainer stond op de longeerlijn, ik liep het bos in. Mijn hond zag me verdwijnen en nam een spurt. Trainer had de riem om zijn voeten gedaan....
Die werd dus gelanceerd en maakte een soort salto in gestrekte toestand en werd heel kwaad. De rottweiler reageerde daarop en schoot achter mijn hond aan. In een seconde was mijn hond in gevecht met die rottweiler geraakt omdat die op haar rug sprong. Daarop reageerde de andere honden die in af op hun baasjes moesten wachten en alle honden begonnen te vechten. Was nogal een rare situatie. Gelukkig kon mijn hond gewoon op commando stoppen en viel het allemaal erg mee.
Wel heb ik toen geleerd dat ik nooit meer ga trainen met een groep honden waarin spanningen zitten. Mijn hond kreeg nl een korte tijd later ook mot met haar beste vriendin, ook een rottweilerteefje. Weer iets later kon ze geen rottweilers meer hebben en nog wat later geen teven meer. Dat kwam natuurlijk niet alleen door die cursus maar dat heeft het wel aangewakkerd denk ik altijd maar.

Ik trainde daar tussen 3 Amstaffs, een rottweiler en nog wat andere rassen van dat kaliber. Vreemd genoeg moesten we de honden ook nog eens loslaten van de trainers bij bepaalde oefeningen. De rottweiler was ook een teef en dat klikte niet zo met mijn hond. Een zaterdag kwam ik daar en we moesten de AF en BLIJF uit het zicht gaan oefenen. Mijn hond moest naast de rottweiler af en dan moesten wij als baasjes het bos in lopen.....
Mijn hond kon dat helemaal nog niet. Nooit echt gedaan en ik wist dat ze niet kon accepteren dat ik uit het zicht zou lopen. Dat had ik ook gezegd. Maargoed, het moest. Wel wilden ze haar aan de longeerlijn doen op mijn verzoek.
Trainer stond op de longeerlijn, ik liep het bos in. Mijn hond zag me verdwijnen en nam een spurt. Trainer had de riem om zijn voeten gedaan....
Wel heb ik toen geleerd dat ik nooit meer ga trainen met een groep honden waarin spanningen zitten. Mijn hond kreeg nl een korte tijd later ook mot met haar beste vriendin, ook een rottweilerteefje. Weer iets later kon ze geen rottweilers meer hebben en nog wat later geen teven meer. Dat kwam natuurlijk niet alleen door die cursus maar dat heeft het wel aangewakkerd denk ik altijd maar.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat lijkt me helemaal niet bizar, ik vind het juist zeer wenselijk. Als je niet in kunt staan voor de veiligheid omdat je je felle hond niet kunt houden (op kracht of appèl), dan ga je daar eerst maar eens aan werken buiten de groep. Dus wat ranetje zegt: in privélessen of mbv van een GT.Paisley schreef:Voor het zelfde was er alleen kabaal geweest, maar omdat het een stafford is, ben je onder de indruk. Logisch, maar ik zou het bizar vinden als de hondenschool deze hond uit de les zou verwijderen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Alles is bijna in het leven , je eigen hond doet het ook dus die kan ook signalen hebben uitgezonden naar die klapkaak toe.
Honden hebben ook zo hun vooroordelen en eigenbelangetjes.
Op zich kun je ook zeggen dat het baasje van klapkaak in ieder geval wat probeerd te doen aan die hond zijn gedrag door op cursus te gaan net als jij daar ook staat met dezelfde redenen.
.
Honden hebben ook zo hun vooroordelen en eigenbelangetjes.
Op zich kun je ook zeggen dat het baasje van klapkaak in ieder geval wat probeerd te doen aan die hond zijn gedrag door op cursus te gaan net als jij daar ook staat met dezelfde redenen.
.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- dagmar88
- Zeer actief
Sabi85 schreef:Bij de gehoorzaamheidstraining waar ik met Wilma naartoe ga is een paar weken geleden een meisje met een stafford begonnen. De hond luistert niet naar zijn baasje, gromt en laat zijn tanden zien als hij het ergens niet mee eens is. Ik was gelijk al bang voor deze hond. Afgelopen zondag wilde de hond Wilma aanvallen tijdens de training. Hij trok zich bijna los uit de handen van zijn eigenaresse. De trainer zag het en nam de riem over. Toen beet de hond hem in zijn hand. Gelukkig beet de hond niet door, maar de hand van de trainer was wel rood en dik. Ik ben heel erg geschrokken en wil niet denken aan wat er met Wilma had kunnen gebeuren
Het meisje werd het veld afgestuurd met haar hond en ze zouden gaan overleggen hoe het verder moest met de training van deze hond. Ik vind wel dat de hondenschool in inschattingsfout heeft gemaakt om zo'n agressieve hond mee laten doen aan een groepstraining.
Dat helpt ook niet, dan sta je dat vanaf de eerste minuut over te brengen.
Er is niets gebeurd en de trainer heeft de hond overgenomen. Als je geen vertrouwen hebt in de hondenschool of trainer zou ik een andere zoeken.
Ook hond agressieve staffords kunnen vaak prima in een groepje trainen en sporten, zolang ze gemotiveerd en dus gefocust zijn op wenselijke activiteiten.
De inschattingsfout zit dan daar.
Nog nooit redirectie gezien?
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Nou da's dus precies mijn idee. Ook al zou Ezio zelf lopen te kloten en de pik hebben op de een of ander of voor een hoop onrust zorgen bij andere honden, het boeit me allemaal niet. Als ik naar school ga met; "ik hoop niet dat....... " dan is mijn doel "plezier hebben" al van de baan. Daar ga ik voor naar school, om plezier te hebben en niet om met mijn billen bij elkaar ons daar door zo'n groep te manoeuvreren uit bezorgdheid voor incidenten/tjesNanna schreef:Als er echt een grote of klapkaakachtige hond in mijn groepje zou lopen die loert op andere honden, en dat in combinatie met een lichamelijk of geestelijk incompetente eigenaar, vroeg ik zelf overplaatsing naar een andere groep aan. En anders maar niet.
Ik zou daar voor mijn plezier lopen hoor en niet om iedere keer met mijn zenuwen in mijn pens naar les te gaan. Houdoe.
-
Lemuria
Gut, ik ben het deze keer met je eens. Ik hou op straat al m'n hart vast als er zo'n dun menneke met een beést van een Stafford aan komt lopen die bijna z'n eigenaar uitlaat. Daar loop ik zelfs graag voor om. Op hondencursus wil ik gewoon relaxed kunnen werken met m'n hond, niet met in het achterhoofd dat ik die andere hond ook nog eens in de gaten moet houden. Dank je de koekkoek. Izzy voelt die spanning feilloos aan en vervolgens slaat ze dicht.Nanna schreef:Als er echt een grote of klapkaakachtige hond in mijn groepje zou lopen die loert op andere honden, en dat in combinatie met een lichamelijk of geestelijk incompetente eigenaar, vroeg ik zelf overplaatsing naar een andere groep aan. En anders maar niet.
Ik zou daar voor mijn plezier lopen hoor en niet om iedere keer met mijn zenuwen in mijn pens naar les te gaan. Houdoe.
- Paisley
- Zeer actief
Jij bent natuurlijk de enige die hier de intensiteit en de bedoelingen van die hond kan inschatten!Sabi85 schreef:Wilma valt ook uit naar andere honden en ik kom dagelijks honden tegen die uitvallen.
Dit was anders.
Ik had een uitvallende rottweiler in mijn groep bij de beginnerscursus. Dat kon er heel vuil uit zien, maar van de eigenaar wist ik dat hij normaal gewoon los loopt en sociaal is. Waarschijnlijk was het ook alleen maar kabaal. Later in de beginners behendigheid zat ik ook met hem in de groep. Dan werkte hij los van de lijn gewoon betrouwbaar, maar moest je niet bij hem in de buurt komen als hij aangelijnd was en moest wachten op de rest.
Veel honden zijn in het begin behoorlijk opgewonden op de hondenschool. Dit uiten die honden op verschillende manieren. Uitvallen is geen probleem opzich, maar een symptoom van een onderliggend probleem.
Een hond die uitvalt op de hondenschool zou ikzelf geen drama van maken maar er gewoon bij uit de buurt blijven en de eigenaar de kans geven om de hond rustig te krijgen in die situatie. Als je de hond apart zet in privé begeleiding, ontwijk je het probleem en kun je het ook niet aanpakken. De hond zal in andere situaties ook wel een keer te opgewonden worden en zal dan ook blijven uitvallen.

- ranetje
- Zeer actief
Dat hoeft natuurlijk absoluut niet.Paisley schreef:Jij bent natuurlijk de enige die hier de intensiteit en de bedoelingen van die hond kan inschatten!Sabi85 schreef:Wilma valt ook uit naar andere honden en ik kom dagelijks honden tegen die uitvallen.
Dit was anders.
Ik had een uitvallende rottweiler in mijn groep bij de beginnerscursus. Dat kon er heel vuil uit zien, maar van de eigenaar wist ik dat hij normaal gewoon los loopt en sociaal is. Waarschijnlijk was het ook alleen maar kabaal. Later in de beginners behendigheid zat ik ook met hem in de groep. Dan werkte hij los van de lijn gewoon betrouwbaar, maar moest je niet bij hem in de buurt komen als hij aangelijnd was en moest wachten op de rest.
Veel honden zijn in het begin behoorlijk opgewonden op de hondenschool. Dit uiten die honden op verschillende manieren. Uitvallen is geen probleem opzich, maar een symptoom van een onderliggend probleem.
Een hond die uitvalt op de hondenschool zou ikzelf geen drama van maken maar er gewoon bij uit de buurt blijven en de eigenaar de kans geven om de hond rustig te krijgen in die situatie. Als je de hond apart zet in privé begeleiding, ontwijk je het probleem en kun je het ook niet aanpakken. De hond zal in andere situaties ook wel een keer te opgewonden worden en zal dan ook blijven uitvallen.
Op de manier waarop ik privé begeleiding zie al helemaaaaaaaaaaaaaaaal niet.
Wat zie jij dan als privé begeleiding?
Wat gebeurt er dan.
Hoe wordt er dan in jouw ogen getraind met die hond?
- Paisley
- Zeer actief
Wat ik bedoel te zeggen is dat je de hond toch zal moeten leren dealen met uitdagende situaties en als je een hond uit de groep zet, haal je die uitdagende situatie er uit.
Al die vragen die je stelt kan ik niet beantwoorden want ik ken de hond niet en ik was er niet bij. Maar hoe ik me voorstel dat het er aan toe is gegaan, is dat de hond te hoog in zijn opwinding kwam en toen uitviel en dat is op te lossen door opwinding te verminderen of te laten afreageren op een trekspelletje of bal.
Ik vind het ook heel afhankelijk van hoe de eigenaar de hond kent buiten de hondentraining. Is hij dan wel sociaal, heeft hij al eerder uitgevallen, loopt hij los, wonen er andere honden in huis?
Ik zou er gewoon niet zo'n drama van maken dat een hond een keer uitvalt. Het is een beginnersgroep en hij zit toch aan de lijn
Als je er geen vertrouwen in hebt dat de trainer de situatie kan handelen, dan is het ook de vraag of je die persoon dan wel vertrouwt in de problemen waar je zelf met je hondje tegenaan loopt.
Gewoon een beetje omheen lopen. Er zijn hier op de KC genoeg honden waar ik omheen loop.
Al die vragen die je stelt kan ik niet beantwoorden want ik ken de hond niet en ik was er niet bij. Maar hoe ik me voorstel dat het er aan toe is gegaan, is dat de hond te hoog in zijn opwinding kwam en toen uitviel en dat is op te lossen door opwinding te verminderen of te laten afreageren op een trekspelletje of bal.
Ik vind het ook heel afhankelijk van hoe de eigenaar de hond kent buiten de hondentraining. Is hij dan wel sociaal, heeft hij al eerder uitgevallen, loopt hij los, wonen er andere honden in huis?
Ik zou er gewoon niet zo'n drama van maken dat een hond een keer uitvalt. Het is een beginnersgroep en hij zit toch aan de lijn
Gewoon een beetje omheen lopen. Er zijn hier op de KC genoeg honden waar ik omheen loop.

-
Lemuria
Ik heb ook een aantal intake-privélessen gehad met Izzy omdat ze kneiter wordt in een groep honden. Ze vindt het doodeng en begint dan echt woest om zich heen te blaffen. Ze doet er verder niets mee, maar het ziet er voor de omstanders vast eng uit. Bij zo'n privé-les wordt een hond geleidelijk aan met steeds meer honden tegelijk geconfronteerd. Eerst vanaf een afstandje 1 hond in de verte, tot het punt dat er een stuk of wat honden voorbij komen waar ze dan niet meer op reageren. Dat lijkt mij een betere basis dan zo'n hond die de opwinding niet aan kan, gelijk in zo'n beginnersklas te zetten waar hij onrust veroorzaakt en zelf waarschijnlijk weinig meer oppikt van de stress.
- Paisley
- Zeer actief
Dat klinkt wel goed inderdaad, ik kan me voorstellen als je hond zo van het padje raakt, dat de groep direct al teveel is. Kun je nu wel met haar trainen in een groepsles?Lemuria schreef:Ik heb ook een aantal intake-privélessen gehad met Izzy omdat ze kneiter wordt in een groep honden. Ze vindt het doodeng en begint dan echt woest om zich heen te blaffen. Ze doet er verder niets mee, maar het ziet er voor de omstanders vast eng uit. Bij zo'n privé-les wordt een hond geleidelijk aan met steeds meer honden tegelijk geconfronteerd. Eerst vanaf een afstandje 1 hond in de verte, tot het punt dat er een stuk of wat honden voorbij komen waar ze dan niet meer op reageren. Dat lijkt mij een betere basis dan zo'n hond die de opwinding niet aan kan, gelijk in zo'n beginnersklas te zetten waar hij onrust veroorzaakt en zelf waarschijnlijk weinig meer oppikt van de stress.
Ik moet wel zeggen dat ik ook misschien te veel uitga van de situatie op mijn hondenschool. Daar zijn de velden heel ruim en iedereen met een te opgewonden hond heeft alle ruimte om afstand te creëren. Ik zie ook wel een hondenscholen waar het allemaal veel krapper op elkaar staat.

-
Lemuria
Nee, ik ben gestopt na beide intakes omdat ik de trainers te hard vond doen met haar. Ze is meer gebaat met rust, dat straalden die 2 niet bepaald uit. Dus heb 2-3 weken terug een gt thuis gehad en met haar handvaten zijn we nu aan het trainen. Langzamerhand zie ik wel degelijk verschil, het woeste geblaf van eerst wordt nu meer een kijk-hier-ben-ik-zie-je-me-zie-je-me-zie-je-me???-blafPaisley schreef: Dat klinkt wel goed inderdaad, ik kan me voorstellen als je hond zo van het padje raakt, dat de groep direct al teveel is. Kun je nu wel met haar trainen in een groepsles?
Ik moet wel zeggen dat ik ook misschien te veel uitga van de situatie op mijn hondenschool. Daar zijn de velden heel ruim en iedereen met een te opgewonden hond heeft alle ruimte om afstand te creëren. Ik zie ook wel een hondenscholen waar het allemaal veel krapper op elkaar staat.
Maar de trainster gaf al aan dat het echt een maanden-project wordt, dus we gaan hier gewoon mee door. M'n doel is dat we dan, als ze dit onder de knie heeft, op een sport kan zoals hoopers. Maar dat kan natuurlijk niet als je hond op elke andere hond reageert. Dan is ze alleen maar bezig met haar omgeving
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Gut en wat is nu het punt van dit verhaal? Bijna aangevallen = niet aangevallen. Er is niks gebeurd, alleen jou vooroordeel is bevestigd, maar was die reëel? Soms moet er ook wat uitgeprobeerd worden om erachter te komen dat iets dus niet kan. Daar is de hondenschool toch al snel achter gekomen? Ik heb ook wel eens wat minder sociale hondjes in de groep en als ze niet onevenredig veel aandacht vragen (met eventueel een extra trainer er tijdelijk bij) maar wel mee kunnen draaien, dan moet dat kunnen, zeker als de honden aangelijnd werken.
Het is wel de reden dat ik met Norah geen verdere gehoorzaamheid heb gedaan. Los blijf uit zicht, zie ik met haar niet zitten. Te groot risico. In de behendigheid kan ik prima meedraaien. Zij zoekt zelf niet direct andere honden op. Niet elke training is even passend voor haar, maar weet mij in algemeen wel te handhaven, maar zoek liever situaties uit die ik kan overzien. Ze loopt overigens ook prima wedstrijden inmiddels. Ik wilde wel eens dat Norah het uiterlijk had van een stafford. Geloven mensen mij misschien wel meteen als ik zeg dat zij niet met andere honden kan.....
Het is wel de reden dat ik met Norah geen verdere gehoorzaamheid heb gedaan. Los blijf uit zicht, zie ik met haar niet zitten. Te groot risico. In de behendigheid kan ik prima meedraaien. Zij zoekt zelf niet direct andere honden op. Niet elke training is even passend voor haar, maar weet mij in algemeen wel te handhaven, maar zoek liever situaties uit die ik kan overzien. Ze loopt overigens ook prima wedstrijden inmiddels. Ik wilde wel eens dat Norah het uiterlijk had van een stafford. Geloven mensen mij misschien wel meteen als ik zeg dat zij niet met andere honden kan.....

- dagmar88
- Zeer actief
Lemuria schreef:Nee, ik ben gestopt na beide intakes omdat ik de trainers te hard vond doen met haar. Ze is meer gebaat met rust, dat straalden die 2 niet bepaald uit. Dus heb 2-3 weken terug een gt thuis gehad en met haar handvaten zijn we nu aan het trainen. Langzamerhand zie ik wel degelijk verschil, het woeste geblaf van eerst wordt nu meer een kijk-hier-ben-ik-zie-je-me-zie-je-me-zie-je-me???-blafPaisley schreef: Dat klinkt wel goed inderdaad, ik kan me voorstellen als je hond zo van het padje raakt, dat de groep direct al teveel is. Kun je nu wel met haar trainen in een groepsles?
Ik moet wel zeggen dat ik ook misschien te veel uitga van de situatie op mijn hondenschool. Daar zijn de velden heel ruim en iedereen met een te opgewonden hond heeft alle ruimte om afstand te creëren. Ik zie ook wel een hondenscholen waar het allemaal veel krapper op elkaar staat.![]()
Maar de trainster gaf al aan dat het echt een maanden-project wordt, dus we gaan hier gewoon mee door. M'n doel is dat we dan, als ze dit onder de knie heeft, op een sport kan zoals hoopers. Maar dat kan natuurlijk niet als je hond op elke andere hond reageert. Dan is ze alleen maar bezig met haar omgeving
Maar is ze dat wel wanneer ze een sport doet waar ze zich volledig in kan geven?
Dat is voor mij namelijk echt hét voordeel van een stafford en was bij Charlie ook de spil wat betreft anderen negeren.
- ranetje
- Zeer actief
Natuurlijk moet de hond leren dealen, net zoals de baas dat moet.Paisley schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat je de hond toch zal moeten leren dealen met uitdagende situaties en als je een hond uit de groep zet, haal je die uitdagende situatie er uit.
Ik zou er gewoon niet zo'n drama van maken dat een hond een keer uitvalt. Het is een beginnersgroep en hij zit toch aan de lijnAls je er geen vertrouwen in hebt dat de trainer de situatie kan handelen, dan is het ook de vraag of je die persoon dan wel vertrouwt in de problemen waar je zelf met je hondje tegenaan loopt.
En meestal zou je kunnen zeggen dat in eerste instantie vooral de baas er mee moet leren dealen.
Dat doe je niet in een beginnersgroep op een gewone hondentraining waar doorgaans één instructeur voor staat.
Dat kan niet, dat geeft op zijn minst een gevoel van onveiligheid in die groep en dan kan je niet goed aan de slag met je hond als medecursist.
Daarom gebeurde waarschijnlijk ook dit
Wat men kennelijk heeft gezien, is dat er iets gaande was waardoor de hond (voorlopig) niet in zo'n groepje kan trainen.Sabi85 schreef:Het meisje werd het veld afgestuurd met haar hond en ze zouden gaan overleggen hoe het verder moest met de training van deze hond
(Dat kan verschillende redenen hebben, maar dat doet er even niet toe).
Dus eerst zal de baas het een en ander moeten leren en vervolgens zal met baas en hond geoefend worden in speciaal voorbereide situaties zodat je kunt leren hoe je je kennis in praktijk moet brengen.
Daarna kan deze baas hopelijk ook in de dagelijkse omstandigheden dealen met het gedrag van die hond.
Eerst nog met begeleiding, daarna alleen.
En dan zou het kunnen zijn dat de hond daarna weer in een groepje kan meedraaien ............ als de bazin dat nog wil natuurlijk.
Dat hangt er van af waarom ze de cursus volgde.
Ik hoop dat de bazin een aanbod krijgt in de sfeer van waar Lemuria mee gestart is.
-
Lemuria
In principe zou ik het best aandurven om zo'n sport te gaan doen, gewoon om te zien of ik haar daarmee kan afleiden, maar ik voel me dan weer bezwaard tegenover de andere cursisten met - waarschijnlijk- kalme honden die geen zin hebben in mijn kefferdagmar88 schreef: Maar is ze dat wel wanneer ze een sport doet waar ze zich volledig in kan geven?
Dat is voor mij namelijk echt hét voordeel van een stafford en was bij Charlie ook de spil wat betreft anderen negeren.
- Paisley
- Zeer actief
Ik vind dat zelf ook juist een uitdagingLemuria schreef:In principe zou ik het best aandurven om zo'n sport te gaan doen, gewoon om te zien of ik haar daarmee kan afleiden, maar ik voel me dan weer bezwaard tegenover de andere cursisten met - waarschijnlijk- kalme honden die geen zin hebben in mijn kefferdagmar88 schreef: Maar is ze dat wel wanneer ze een sport doet waar ze zich volledig in kan geven?

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Nou, ik denk dat het keffen an sich geen probleem hoeft te zijn. Er zijn wel meer honden die staan te blèren bij een training. Moet je eens met een collie gaan trainen. Zo'n lekkere schelle-merg-door-been-gaand lawaai. Horen en zien vergaat je. En shelties zijn nog een haartje erger.Lemuria schreef:In principe zou ik het best aandurven om zo'n sport te gaan doen, gewoon om te zien of ik haar daarmee kan afleiden, maar ik voel me dan weer bezwaard tegenover de andere cursisten met - waarschijnlijk- kalme honden die geen zin hebben in mijn kefferdagmar88 schreef: Maar is ze dat wel wanneer ze een sport doet waar ze zich volledig in kan geven?
En hoewel ik het blaffen in de thuissituatie redelijk onder controle heb, is het me nooit gelukt met trainingen. Collies zijn volgens de rasstandaard 'redelijk vocaal'. Da's zeer eufemistisch uitgedrukt want het zijn krijsbekken en zelfs de reuen hebben zo'n akelige schelle kef en klinken als eunuchen.
Ik heb nog nooit problemen met anderen er mee gehad. Meestal moesten mensen erom lachen (als er iets werd uitgelegd, dan hield ik mijn hand op de snuit, hoor). Ik vind agressie in een groep wél een probleem.
Ik heb ooit op een A-cursus (allemaal van die pubergevallen) een rotweilerreu op een jack russelreu zin klappen. Daar werd ik echt niet vrolijk van. Vooral niet omdat het een tijdje duurde voor ze die twee uit elkaar kregen en de vellen hingen erbij.
Ben trouwens daar ook niet meer terug geweest want de collieteef die ik toen had, was er zo door geschrokken dat ze kruipend en plassend over het parkeerterrein moet worden getrokken. En trainen moet léuk zijn, geen angstaanjagende gebeurtenis, voor hond noch baas.

-
korthaar
- Zeer actief
Je kunt het vechten niet uit de klapkaak halen, dus moet de klapkaak uit de pit.Sabi85 schreef:Bij de gehoorzaamheidstraining waar ik met Wilma naartoe ga is een paar weken geleden een meisje met een stafford begonnen. De hond luistert niet naar zijn baasje, gromt en laat zijn tanden zien als hij het ergens niet mee eens is. Ik was gelijk al bang voor deze hond. Afgelopen zondag wilde de hond Wilma aanvallen tijdens de training. Hij trok zich bijna los uit de handen van zijn eigenaresse. De trainer zag het en nam de riem over. Toen beet de hond hem in zijn hand. Gelukkig beet de hond niet door, maar de hand van de trainer was wel rood en dik. Ik ben heel erg geschrokken en wil niet denken aan wat er met Wilma had kunnen gebeuren
-
Pino01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Dat een hond blaft,krijst gilt of uit valt zou me niets uitmaken maar als de eigenaar zijn eigen hond niet kan houden dat maakt mij wel wat uit. Een oplossing zou zijn een muilkorf kan iedereen gewoon verder trainen zonder dat er 1 verscheurd wordt
-
blondie
- Zeer actief
Als je in een les stabiele honden zet en zo'n hond erbij, prima. Heb dat zelf ook gezien. Stel opgefokte honden, die niet onder controle waren van de baasjes. Een trainer erbij en een paar honden die goed onder apel stonden bij de bazen en niet verblikten of verbloosden bij de uitvallen van het stel.Nanna schreef:Ik zou ook geen grote sterke hond met een muilkorf op mijn hond geklapt willen zien.
Daar kom ik helemaal niet voor. Als je je joekel niet kunt mannen dan neem je maar fijn prive-les.
En als ze agressieve honden toch in de groep willen ' omdat die het toch moeten leren' dan ben ik weg.
Ik ben geen lesmateriaal, ik betaal er verdomme voor. En voor dat geld wil ik behoorlijk les krijgen en de veiligheid van mijn hond gegarandeerd zien.
Het was verbazend snel rustig in dat lesje. En de baasjes leerden er ook wat van.
Honden die zelf nog in training zijn of ook fel kunnen reageren zou ik er zelf niet aan bloot willen stellen.
Trainen in een groep prima, maar niet met opgefokte honden en bazen die ze niet kunnen mannen.
Zelf ook eens een akkefietje gehad en daar word je niet blij van, en je hond ook niet. Ongelukjes kunnen gebeuren, maar continue een andere hond in de gaten houden omdat je het baasje er niet mee vertrouwd dat is niet ok.
- Thomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Inderdaad, die heeft dus al een hele lage bijtdrempel. Dan kun je er opvoeding e.d. tegenaan gooien wat je wil, maar niet in een beginnersgroepje. Dat vind ik niet kunnen.