Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Een windhond moet overal kunnen uittieren
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Re: Een windhond moet overal kunnen uittieren
Hahaha, ik heb er een die luistert voor geen meter ook al heeft ze haar hele leven losgelopen, die gaat gewoon haar eigen gangetje en loopt hondendrollen te zoeken en te vreten. En zomers zoekt ze daar ook nog eens barbecueafval bij.
Ik heb mijn eigen poepruimmachine bij me, alleen jammer dat ze de stront van zichzelf en haar zussen niet opvreet.
Ik heb mijn eigen poepruimmachine bij me, alleen jammer dat ze de stront van zichzelf en haar zussen niet opvreet.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hier idem. Ik geloof ook niet zo in de perfecte hond die altijd luistert al wordt hier zo ongeveer beweert dat een buurtende hond het haast verdient om verscheurt te worden soms.
Honden zijn dieren. Ik heb mijn honden altijd vrijwel meteen los gelaten en vanuit daar getraind. Niet andersom. Want wat ga je trainen? Los is iets anders dan aan de riem en een hond die aan de riem naast komt lopen op commando doet dat los nog lang niet. Eva liep vanaf dag 1 los. Bas na misschien hooguit een week en mijn andere honden idem. Je weet niet hoe een hond is als je hem niet los laat.
Verder gaan heel veel honden wel eens buurten tegen de zin van de baas is. Bas niet, Cleo wel, Eva wel, Dapper wel en Wuilus weer niet. Die luisterde als een robot naar Halt! Dan moest ik er wel heen maar ze stond als een huis dan.
Van mij hoeft een hond ook niet te luisteren als een robot en als er een keer wat is is dat prima. Ren maar een keer weg, ga een keer ongeoorloofd snuffelen en krijg een knauw. Leerzaam en hoort er nu eenmaal bij. Ik denk dat eerst geheel trainen en dan pas loslaten veel meer werk is.
Ik heb ook liever een hond die al doende leert dan een hond die aangelijnd gedrild is.
Honden zijn dieren. Ik heb mijn honden altijd vrijwel meteen los gelaten en vanuit daar getraind. Niet andersom. Want wat ga je trainen? Los is iets anders dan aan de riem en een hond die aan de riem naast komt lopen op commando doet dat los nog lang niet. Eva liep vanaf dag 1 los. Bas na misschien hooguit een week en mijn andere honden idem. Je weet niet hoe een hond is als je hem niet los laat.
Verder gaan heel veel honden wel eens buurten tegen de zin van de baas is. Bas niet, Cleo wel, Eva wel, Dapper wel en Wuilus weer niet. Die luisterde als een robot naar Halt! Dan moest ik er wel heen maar ze stond als een huis dan.
Van mij hoeft een hond ook niet te luisteren als een robot en als er een keer wat is is dat prima. Ren maar een keer weg, ga een keer ongeoorloofd snuffelen en krijg een knauw. Leerzaam en hoort er nu eenmaal bij. Ik denk dat eerst geheel trainen en dan pas loslaten veel meer werk is.
Ik heb ook liever een hond die al doende leert dan een hond die aangelijnd gedrild is.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Precies, mijn honden hebben vanaf dat ze vier weken oud waren gewoon los gelopen in het bos.laeken schreef:Hier idem. Ik geloof ook niet zo in de perfecte hond die altijd luistert al wordt hier zo ongeveer beweert dat een buurtende hond het haast verdient om verscheurt te worden soms.
En ook geen vijf minuutjes per keer gewoon de hele wandeling mee en als ze moe werden gingen ze de rugzak in. Of ze nou buiten lekker de hele wandeling mee stiefelen of thuis de hele tijd door het huis stiefelen. Buiten loopt fijner want ik heb zeil in de kamer liggen al had ik toen ze heel klein waren wel een oud kleed over het zeil heen gelegd.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Ik dacht door het forum wel dat ik een ongeleid projectiel heb 
Maar ik ben er wel achter gekomen dat dat best mee valt
Die van mij blaffen niet, bemoeien niet, zijn niet agressief, en het fijnste: zijn vooral heel geduldig.
Met die Spaanse honden-wandeling moest ik wel Manu op gaan halen. Die was zo'n 100 meter terug gerend om naar alle parkerende auto's te gaan staan kijken. En daarvoor liet hij dan een groep van 15 honden in de steek
En dan Uma die onze benen niet meer kon vinden en zomaar naar de andere kant van het bos sprintte. Een aantal keer
Ach, die honden zorgen ervoor dat ik inmiddels heel wat meer geduld heb.
Uma liep ook los toen ze nog helemaal niet goed luisterde. Dat was ook niet zo erg, want ze bleef toch in de buurt.
Maar natuurlijk nét die ene Toller die bij zijn baas moest komen ging ze mee rond racen
De arme man liep rood aan en bleef maar schreeuwen naar zijn hond dat 'ie moest komen.
Ik kon Uma wel roepen, maar die kende haar hele naam nog niet geloof ik. Ehhh.. dat doet ze anders nooit?
Ze had het wel heel gezellig.

Maar ik ben er wel achter gekomen dat dat best mee valt

Met die Spaanse honden-wandeling moest ik wel Manu op gaan halen. Die was zo'n 100 meter terug gerend om naar alle parkerende auto's te gaan staan kijken. En daarvoor liet hij dan een groep van 15 honden in de steek

Ach, die honden zorgen ervoor dat ik inmiddels heel wat meer geduld heb.
Uma liep ook los toen ze nog helemaal niet goed luisterde. Dat was ook niet zo erg, want ze bleef toch in de buurt.
Maar natuurlijk nét die ene Toller die bij zijn baas moest komen ging ze mee rond racen

Ik kon Uma wel roepen, maar die kende haar hele naam nog niet geloof ik. Ehhh.. dat doet ze anders nooit?

Ze had het wel heel gezellig.
Akita's zijn natuurlijk ook een heel ander type hond.Valerie schreef:Ik geloof daar weer niet inKiyoshi loopt meerdere malen per dag los en luistert erg slecht. Hij gaat echt niet beter luisteren van het loslopen want dan zou hij nu geweldig luisteren
![]()
Jigzy heeft ook jaren losgelopen voor ik haar lijnarrest heb gegeven en die luistert nu een stuk beter.
Overigens kan een hond inderdaad niet veel aan een korte lijn of flex maar aan de 30m lijn kan ze ook rennen, zwemmen, graven en zelfs bijna een haas vangen.
Wat jij over Kiyoshi vertelt herken ik altijd wel in Manu. Heel zelfstandig, lekker voor zichzelf wat treuzelen, snuffelen, struinen.
Ik moet hem op één of andere manier "los" laten en lekker zijn gang laten gaan, maar ook goed in de gaten houden wanneer dat moment komt dat hij die blik op zet, zijn staart op een bepaalde manier gaat dragen of zijn oor weer op die manier draait. Want op dát moment moet ik of huppelen of op mijn knieën en hem bezig gaan houden, anders zoekt hij zelf vertier. En dat is nog best lastig zonder interesse voor snoep of een speeltje.
Hij vermaakt zich namelijk ook prima alleen. Het is een zelfverzekerde hond die de hele wereld wel alleen aan kan en dat ook graag wil uitproberen.
Uma heeft dat al veel minder, terwijl haar jachtdrift vele malen sterker is. Zij gaat uit haar plaat bij het zien van wild maar houdt contact met me. Ik krijg een blik of een aanraking. Ze rent vooruit en komt weer terug. Manu niet.
En ik heb echt heel veel geprobeerd, alles op de TT na eigenlijk. Dummy, verstoppen, brokjes zoeken, strooien, ballengek maken.
Nee. Als hij in de buurt blijft is dat omdat hij dat wil. En ik merk wel dat als ik dat vaker oefen ík rustiger word en dus beter kan anticiperen en beter geduld kan bewaren. Daarom blijft hij wat kalmer tijdens de wandeling en als ik het vaker doe merk ik dat hij honden gemakkelijker passeert zonder erop af te willen stieren.
Maar als ik 3x op het strand ben geweest in een vrij korte tijd, durf ik er gif op in te nemen dat hij de 4e of 5e keer wel de hort op gaat en ik hem kan gaan halen. Dan gaat hij op onderzoek uit.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Heel zelfstandig, lekker voor zichzelf wat treuzelen, snuffelen, struinen.Manu schreef:Akita's zijn natuurlijk ook een heel ander type hond.Valerie schreef:Ik geloof daar weer niet inKiyoshi loopt meerdere malen per dag los en luistert erg slecht. Hij gaat echt niet beter luisteren van het loslopen want dan zou hij nu geweldig luisteren
![]()
Jigzy heeft ook jaren losgelopen voor ik haar lijnarrest heb gegeven en die luistert nu een stuk beter.
Overigens kan een hond inderdaad niet veel aan een korte lijn of flex maar aan de 30m lijn kan ze ook rennen, zwemmen, graven en zelfs bijna een haas vangen.
Wat jij over Kiyoshi vertelt herken ik altijd wel in Manu. Heel zelfstandig, lekker voor zichzelf wat treuzelen, snuffelen, struinen.
Ik moet hem op één of andere manier "los" laten en lekker zijn gang laten gaan, maar ook goed in de gaten houden wanneer dat moment komt dat hij die blik op zet, zijn staart op een bepaalde manier gaat dragen of zijn oor weer op die manier draait. Want op dát moment moet ik of huppelen of op mijn knieën en hem bezig gaan houden, anders zoekt hij zelf vertier. En dat is nog best lastig zonder interesse voor snoep of een speeltje.
Hij vermaakt zich namelijk ook prima alleen. Het is een zelfverzekerde hond die de hele wereld wel alleen aan kan en dat ook graag wil uitproberen.
Uma heeft dat al veel minder, terwijl haar jachtdrift vele malen sterker is. Zij gaat uit haar plaat bij het zien van wild maar houdt contact met me. Ik krijg een blik of een aanraking. Ze rent vooruit en komt weer terug. Manu niet.
En ik heb echt heel veel geprobeerd, alles op de TT na eigenlijk. Dummy, verstoppen, brokjes zoeken, strooien, ballengek maken.
Nee. Als hij in de buurt blijft is dat omdat hij dat wil. En ik merk wel dat als ik dat vaker oefen ík rustiger word en dus beter kan anticiperen en beter geduld kan bewaren. Daarom blijft hij wat kalmer tijdens de wandeling en als ik het vaker doe merk ik dat hij honden gemakkelijker passeert zonder erop af te willen stieren.
Maar als ik 3x op het strand ben geweest in een vrij korte tijd, durf ik er gif op in te nemen dat hij de 4e of 5e keer wel de hort op gaat en ik hem kan gaan halen. Dan gaat hij op onderzoek uit.
Precies Kiyoshi inderdaad

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik neem ook alles met een grote korrel zout hoor. Incidenteel kom je wel eens van die robot honden tegen. Zo ook hier. Een man met twee Duitse herders. Die zijn dan los. Echt lopen doen ze niet. Ze schuiven meer heel strak op hun kont tegen de baas op. Hun koppen steken bijna onder zijn oksels. Ze zijn afgericht, ja dat wel. Maar zo'n honden zou ik niet willen. Een hond moet natuurlijk ook de tijd krijgen om het e.e.a. te kunnen leren. Een pup of jonge hond wil gewoon lekker alles onderzoeken. Nu dat mijn honden twee jaar zijn kan ik ze lekker door bossen en velden laten rennen. En luisteren doen ze redelijk goed.Nanna schreef:Ach welneeManu schreef:Ik dacht door het forum wel dat ik een ongeleid projectiel heb![]()
Sommigen doen net of ze van die perfect afgerichte honden hebben die in alle omstandigheden 100% luisteren maar loop maar eens met ze mee
Dan valt dat nog best tegen.
Geeft ook helemaal niks hoor. Zolang het geen kwaad kan, dus geen agressieve rotzakken of honden die de weg op kunnen vliegen.
Maar in die robotjes geloof ik dus écht niet. Hier loopt ook iemand met een stuk of 5 Border Collies die op zich prima luisteren. Maar ook hij staat er wel eens achteraan te schreeuwen als ze achterblijven om nog even aan Rozi te snuffelen
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik ben dan ook erg blij met het dorp waar ik woon: baas en hond zijn vriendelijk en het loopt allemaal wat door elkaar. Als ze zien dat je je best doet om je jonge stuiterende hond goed op te voeden, is er niks aan de hand: 'ach, die van ons was ook zo, maak je maar niet druk. Wordt vanzelf rustiger.'
Gemoedelijk, en niet van de strenge etiquette.
Ik vind dat zelf wel prettig, niet zo krampachtig allemaal. Word ik ook schijtonzeker van terwijl ik niet eens een moeilijke hond heb.
Heb je wel een bijtende/ruziezoekende hond dan heb je snel een slechte reputatie. Gelukkig heb ik die niet.
Gemoedelijk, en niet van de strenge etiquette.

Heb je wel een bijtende/ruziezoekende hond dan heb je snel een slechte reputatie. Gelukkig heb ik die niet.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Want als hij niet zo "gedrild" was zou hij niet zo gehoorzamen?laeken schreef:Hier idem. Ik geloof ook niet zo in de perfecte hond die altijd luistert al wordt hier zo ongeveer beweert dat een buurtende hond het haast verdient om verscheurt te worden soms.
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Nanna schreef:Ach welneeManu schreef:Ik dacht door het forum wel dat ik een ongeleid projectiel heb![]()
Sommigen doen net of ze van die perfect afgerichte honden hebben die in alle omstandigheden 100% luisteren maar loop maar eens met ze mee
Geeft ook helemaal niks hoor. Zolang het geen kwaad kan, dus geen agressieve rotzakken of honden die de weg op kunnen vliegen.
Maar in die robotjes geloof ik dus écht niet. Hier loopt ook iemand met een stuk of 5 Border Collies die op zich prima luisteren. Maar ook hij staat er wel eens achteraan te schreeuwen als ze achterblijven om nog even aan Rozi te snuffelen

Het ligt inderdaad aan de hond vind ik in hoeverre hij of zij met vrijheid kan omgaan en wat ze ermee uitkuren.
Micron loopt heel veel los , eigenlijk altijd tenzij ik ene weg moet oversteken en die kan daar prima mee omgaan.
Sien loopt ook veel los al houden we haar soms even vast als ergens groot wild zit en we geen bal bij ons hebben. Abra loopt ook veel los ,heeft geen interesse in wild en kan eigenlijk alles en iedereen passeren zonder problemen. Rio loopt ook wel los ,vaak zelfs maar daar letten we wel het meest op en houden hem in het zicht.
In de wijk hier lopen zowel Abra als Rio nooit los omdat ze daar gewoon te onvriendelijk voor zijn in hun eigen direct omgeving

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Klopt. Ik vond en vind Eva ook de best luisterende hond die ik ooit gekend heb. Soms keek je alleen en dan stoof ze op je af. Zei je Lig! dan trok ze haar poten in en klapte op de laminaat. Zei je apport dan stoof ze als een raket weg. Behendigheid kon ze ook na een paar lessen al en toen ik een keer hop zei en naar een bankje wees dacht ze dat ik een anderhalf meter hoog hekwerk bedoelde. Wel hoog maar prima. Hop, daar ging ze. Staat ineens je hond aan de andere kant van een hoog hek.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Finn kan niet betrouwbaar los (vind ik). Dat kan alleen op plaatsen die ik veilig vind en op momenten dat hij of met andere honden kan spelen of dat ik volop met hem bezig kan/wil zijn. Hier in de buurt kan dat niet, dus loopt hij door de weeks aan de lijn en kan alleen op het trainingsveld los na behendigheid. In het weekend zoeken we plekken op waar hij wel af en toe los kan. Los gaat hij pas na een paar minuten wandelen, want ik wil altijd eerst even aanvoelen hoe het met de bananen in de oren zit
eenmaal los blijf ik bezig, dingetjes gooien, ergens op springen of overheen lopen. En dat bouw ik steeds een beetje uit naar gewoon lopen zonder extra aandacht, al blijf ik wel gefocust op wat hij doet en wil doen. Tussendoor gaat hij aan de lange lijn want 2 uur zo lopen is voor beide niet leuk. Ik wil gewoon rustig wandelen en ik vind dat mijn hond ook zijn ding moet kunnen doen zonder baas die telkens iets van hem verwacht.
Ik kan niet zeggen dat Finn ongelukkiger is omdat hij niet dagelijks los loopt. Al zie ik wel hoe leuk hij loslopen vindt, dus we werken er gewoon aan. Ik ben er alleen de baas niet voor om hem maar te laten doen en af te wachten wanneer hij er weer is. Ik weet zeker dat hij mij niet kwijt zal zijn, maar ik kan daar echt niet tegen. Biry ging vroeger ook wel eens achter een konijn aan, maar die kwam daarna met hetzelfde vaartje weer terug, want oh jee de baas was nu toch wel ver. Finn heeft daar andere ideeën over denk ik, dus dat gaan we gewoon niet uitproberen
Nu merk ik ook echt hoe erg ik hecht aan loslopen. Al wordt ik wel enthousiast als we met wandelen en loslopen weer een stap vooruit gemaakt hebben

Ik kan niet zeggen dat Finn ongelukkiger is omdat hij niet dagelijks los loopt. Al zie ik wel hoe leuk hij loslopen vindt, dus we werken er gewoon aan. Ik ben er alleen de baas niet voor om hem maar te laten doen en af te wachten wanneer hij er weer is. Ik weet zeker dat hij mij niet kwijt zal zijn, maar ik kan daar echt niet tegen. Biry ging vroeger ook wel eens achter een konijn aan, maar die kwam daarna met hetzelfde vaartje weer terug, want oh jee de baas was nu toch wel ver. Finn heeft daar andere ideeën over denk ik, dus dat gaan we gewoon niet uitproberen

Nu merk ik ook echt hoe erg ik hecht aan loslopen. Al wordt ik wel enthousiast als we met wandelen en loslopen weer een stap vooruit gemaakt hebben

- Hanneke2
- Zeer actief
Prima toch als je vooruitgang blijft zien? En dan zal het niet dagelijks zijn, hij loopt wel los.veertje schreef:Finn kan niet betrouwbaar los (vind ik). Dat kan alleen op plaatsen die ik veilig vind en op momenten dat hij of met andere honden kan spelen of dat ik volop met hem bezig kan/wil zijn. Hier in de buurt kan dat niet, dus loopt hij door de weeks aan de lijn en kan alleen op het trainingsveld los na behendigheid. In het weekend zoeken we plekken op waar hij wel af en toe los kan. Los gaat hij pas na een paar minuten wandelen, want ik wil altijd eerst even aanvoelen hoe het met de bananen in de oren ziteenmaal los blijf ik bezig, dingetjes gooien, ergens op springen of overheen lopen. En dat bouw ik steeds een beetje uit naar gewoon lopen zonder extra aandacht, al blijf ik wel gefocust op wat hij doet en wil doen. Tussendoor gaat hij aan de lange lijn want 2 uur zo lopen is voor beide niet leuk. Ik wil gewoon rustig wandelen en ik vind dat mijn hond ook zijn ding moet kunnen doen zonder baas die telkens iets van hem verwacht.
Ik lijn tijdens de grote wandeling trouwens best vaak een hond of allebei even aan, en soms -zoals vandaag- is het extreem en heb ik er bijna de hele wandeling eentje aan de lijn. Klein pupje in de verte, Toto aan de lijn. Bruggetje in zicht, Lilo aan de lijn. Verkering van Lilo in de verte die in reuen hapt, Toto aan de lijn. Spannend bosje waar vaak katten zitten, Lilo weer even vast. En toch loop ik voor mijn gevoel heerlijk ontspannen met die honden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
En waarom dan dieKells schreef:Jawel hoor! Ik heb er zelf eentje.Cleva schreef:Heb je weleens een TT gevoeld?Kells schreef:En als ze niet luisteren hang je er gewoon een TT om. Een kennis van mij kocht er eentje met 2 banden. Eentje voor haar hond van 4 jaar oud en eentje voor het hondje wat nog geen 8 maanden oud is.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Waarschijnlijk omdat de frummel nog maar 8 maanden is?

- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Kunnen ze er alvast aan wennenPaisley schreef:Waarschijnlijk omdat de frummel nog maar 8 maanden is?

- Hanneke2
- Zeer actief
Ik praat even voor mijn beurt en ik heb het al helemaal niet op dat soort akelige 'hulpmiddelen', maar hallo zeg, een hond van 8 maanden. Dat is nog net geen kleuter meer en daar hoor je gewoon een berg tijd en energie in te steken. Mensen geven veel te snel op, roepen dat het allemaal aan die hond ligt en grijpen dan of naar harde middelen of laten die hond nooit meer los. Je zou potdomme ook gewoon intensief kunnen gaan oefenen met dat pubertje. En als die hond eenmaal geestelijk helemaal volwassen is en nog steeds problemen geeft terwijl jij alles uit de kast hebt gehaald, okee, dan kan je iets anders proberen.billy schreef:En waarom dan dieKells schreef:Jawel hoor! Ik heb er zelf eentje.Cleva schreef:Heb je weleens een TT gevoeld?Kells schreef:En als ze niet luisteren hang je er gewoon een TT om. Een kennis van mij kocht er eentje met 2 banden. Eentje voor haar hond van 4 jaar oud en eentje voor het hondje wat nog geen 8 maanden oud is.voor je kennis
Ik had mijn kinders ook wel prikbanden of TT's om willen hangen toen ze gingen puberen. Maar voor het eindresultaat was dat waarschijnlijk niet goed geweest.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Ik heb sinds twee dagen een pointer podenco kruising in de opvang, ze gaat nooit los omdat ze niet zou luisteren, hier op mijn terrein heeft ze zich helemaal uitgeleefd, een keer roepen en ze komt !Hanneke2 schreef:Dat inderdaad. Als ik mijn honden los klik gaan ze op hun gemakje lopen snuffelen en dan zien we verder wel wat we voor leuke dingen tegenkomen tijdens de wandeling. Ik ken een lab die bij hoge uitzondering los mag en die stuift dan weg, helemaal ADHD naar andere honden, even de sloot in, even een spoortje volgen, even tegen iemand opspringen die misschien koekies heeft en dan zegt die baas "Ja, daarom kan hij eigenlijk niet los." Maar die hond wil gewoon alles beleven in die tien minuten dat hij dingen kan beleven voor hij weer aan die lijn mot.RedPassion schreef:Dat geldt toch voor alle levende wezens? Kijk wat er gebeurt met kinderen die niks mogen en van alles moeten, die gaan ook helemaal van het padje als er een keer geen controle is.
Honden die dagelijks naar eigen believen kunnen rennen en snuffelen bepalen volgens mij ook zelf heel duidelijk rustmomenten, komen even een aai of een koekie halen en switchen moeiteloos van wild spelen naar lekker snuffelen of gewoon meehobbelen en een beetje rondkijken. Een beetje zoals een kind op de derde dag Eurodisney in vergelijking met de eerste dag.Niet meer alles tegelijk willen want stel je voor dat het dalijk niet meer kan, maar gewoon ontspannen plezier hebben zonder hyperdepieper gedoe.
- Hanneke2
- Zeer actief
Geweldig joh! Ik zou lekker met een lange lijn en veel lekkers gaan oefenen in vreemd gebied, en wie weet kan ze straks gewoon prima betrouwbaar los.Cindy52 schreef:Ik heb sinds twee dagen een pointer podenco kruising in de opvang, ze gaat nooit los omdat ze niet zou luisteren, hier op mijn terrein heeft ze zich helemaal uitgeleefd, een keer roepen en ze komt !Hanneke2 schreef:Dat inderdaad. Als ik mijn honden los klik gaan ze op hun gemakje lopen snuffelen en dan zien we verder wel wat we voor leuke dingen tegenkomen tijdens de wandeling. Ik ken een lab die bij hoge uitzondering los mag en die stuift dan weg, helemaal ADHD naar andere honden, even de sloot in, even een spoortje volgen, even tegen iemand opspringen die misschien koekies heeft en dan zegt die baas "Ja, daarom kan hij eigenlijk niet los." Maar die hond wil gewoon alles beleven in die tien minuten dat hij dingen kan beleven voor hij weer aan die lijn mot.RedPassion schreef:Dat geldt toch voor alle levende wezens? Kijk wat er gebeurt met kinderen die niks mogen en van alles moeten, die gaan ook helemaal van het padje als er een keer geen controle is.
Honden die dagelijks naar eigen believen kunnen rennen en snuffelen bepalen volgens mij ook zelf heel duidelijk rustmomenten, komen even een aai of een koekie halen en switchen moeiteloos van wild spelen naar lekker snuffelen of gewoon meehobbelen en een beetje rondkijken. Een beetje zoals een kind op de derde dag Eurodisney in vergelijking met de eerste dag.Niet meer alles tegelijk willen want stel je voor dat het dalijk niet meer kan, maar gewoon ontspannen plezier hebben zonder hyperdepieper gedoe.
- veertje
- Zeer actief
Hanneke2 schreef:Prima toch als je vooruitgang blijft zien? En dan zal het niet dagelijks zijn, hij loopt wel los.veertje schreef:Finn kan niet betrouwbaar los (vind ik). Dat kan alleen op plaatsen die ik veilig vind en op momenten dat hij of met andere honden kan spelen of dat ik volop met hem bezig kan/wil zijn. Hier in de buurt kan dat niet, dus loopt hij door de weeks aan de lijn en kan alleen op het trainingsveld los na behendigheid. In het weekend zoeken we plekken op waar hij wel af en toe los kan. Los gaat hij pas na een paar minuten wandelen, want ik wil altijd eerst even aanvoelen hoe het met de bananen in de oren ziteenmaal los blijf ik bezig, dingetjes gooien, ergens op springen of overheen lopen. En dat bouw ik steeds een beetje uit naar gewoon lopen zonder extra aandacht, al blijf ik wel gefocust op wat hij doet en wil doen. Tussendoor gaat hij aan de lange lijn want 2 uur zo lopen is voor beide niet leuk. Ik wil gewoon rustig wandelen en ik vind dat mijn hond ook zijn ding moet kunnen doen zonder baas die telkens iets van hem verwacht.
Ik lijn tijdens de grote wandeling trouwens best vaak een hond of allebei even aan, en soms -zoals vandaag- is het extreem en heb ik er bijna de hele wandeling eentje aan de lijn. Klein pupje in de verte, Toto aan de lijn. Bruggetje in zicht, Lilo aan de lijn. Verkering van Lilo in de verte die in reuen hapt, Toto aan de lijn. Spannend bosje waar vaak katten zitten, Lilo weer even vast. En toch loop ik voor mijn gevoel heerlijk ontspannen met die honden.
Die vooruitgang is inderdaad heel fijn. Het is wel hard werken

Bedenk me net trouwens dat hij nog 2x per week mee gaat met de uitlaatservice, dus dan loopt hij ook uur/anderhalf uur los

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
goed zo. ik denk namelijk dat je slim genoeg bent om te snappen dat laeken met honden niet alle honden bedoelt.toots schreef:laeken schreef:Ik zeg ook nergens dat iets voor elke hond op gaat.
Je gebruikte wel het woord honden. En daarmee lees ik iig honden in het algemeen.
Maar dat is gewoon heel makkelijk gezecht.
Maar zoals ik het nu lees ben ik het zelfs met je eens
ik ben ervan overtuigd dat hij het bijvoorbeeld een geniaal idee vindt dat sam in de openbare ruimte gewoon aan een touwtje zit

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Wolfsblut schreef:Ik neem ook alles met een grote korrel zout hoor. Incidenteel kom je wel eens van die robot honden tegen. Zo ook hier. Een man met twee Duitse herders. Die zijn dan los. Echt lopen doen ze niet. Ze schuiven meer heel strak op hun kont tegen de baas op. Hun koppen steken bijna onder zijn oksels. Ze zijn afgericht, ja dat wel. Maar zo'n honden zou ik niet willen. Een hond moet natuurlijk ook de tijd krijgen om het e.e.a. te kunnen leren. Een pup of jonge hond wil gewoon lekker alles onderzoeken. Nu dat mijn honden twee jaar zijn kan ik ze lekker door bossen en velden laten rennen. En luisteren doen ze redelijk goed.Nanna schreef:Ach welneeManu schreef:Ik dacht door het forum wel dat ik een ongeleid projectiel heb![]()
iedereen vertelt natuurlijk graag het leukste van hun hond.
ik ben één keer in mijn leven achterover gevallen van een hondengeleider. jaren geleden
een jong van een jaar of 16 op zijn mountainbike in het bos in Malden. om hem heen hier en daar een ridgeback. toen bij de uitgang van het bos ging hij stilstaan. hij riep of floot een keer en daar kwam het volk aan. een stuk of 6 (ik weet het niet meer precies, het waren er veul!) netjes om zijn fiets heen en hij fiets met een leger niet aangelijnde ridgebacks zó het fietspad op.
echt met "de bek los" gestaan. gewéldig!

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Vandaag Elco met sleeplijn uitgelaten. Heerlijk, wat luistert hij goed! Zag een hond in de verte en draait zich om naar ons voor een brokje! En gewoon lekker meteen komen als je roept. Langs de weg strak naast je (rustige weg, brede grasstrook tussen fietspad waar wij liepen en de weg zelf). Alleen langs de doorgaande weg toch de lijn even gepakt, maar uiteraard zonder er spanning op te zetten. Hij loopt dat trots als een pauw naast je mee. Ondertussen de brokjesautomaat bedienend
(Als je maar lang genoeg strak naast de baas loopt en goed kijkt, komen er random brokjes uit
)

- zoe2710
- Actief
- Mijn ras(sen): Podenco
Hier lopen ze alleen (2 Podenco's) los in omheinde stukken of heel soms op het strand omdat het daar overzichtelijk is. In het bos of op andere wandelingen gaan ze aangelijnd. Hier in Belgie mag het ook gewoon nergens en ze luisteren niet goed genoeg om ze betrouwbaar los te laten.
1 heeft een enorm jachtinstinct en gaan achter alles wat beweegt en de ander wil gaan kennis maken met elke hond die ze tegen komt waardoor ze ook naar aangelijnde honden zou gaan.
Dus ze gaan gewoon meestal vast en krijgen 2-3x per week de kans om zich volledig uit te leven op omheinde stukken. Tuurlijk vinden ze het dan enorm fijn maar ik heb niet het gevoel dat ze iets missen door altijd vast te lopen.
1 heeft een enorm jachtinstinct en gaan achter alles wat beweegt en de ander wil gaan kennis maken met elke hond die ze tegen komt waardoor ze ook naar aangelijnde honden zou gaan.
Dus ze gaan gewoon meestal vast en krijgen 2-3x per week de kans om zich volledig uit te leven op omheinde stukken. Tuurlijk vinden ze het dan enorm fijn maar ik heb niet het gevoel dat ze iets missen door altijd vast te lopen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Ik woon in Spanje en ze schieten hier graag in de campo dus ik loop daar geen risico in, het terrein naast mij is ook van mij maar niet omheind en daar lopen we wel aan de lange lijn maar echt loslopen hier is te gevaarlijk voor haar maar ze heeft ruimte zat, jaagt op muisje en slangen op mijn terrein dus kan zich toch veilig uitlevenHanneke2 schreef:Geweldig joh! Ik zou lekker met een lange lijn en veel lekkers gaan oefenen in vreemd gebied, en wie weet kan ze straks gewoon prima betrouwbaar los.
- Hanneke2
- Zeer actief
Dat is wel bizar dat hij met die HUS zo makkelijk los kan? Is het dat hij dan vanzelf bij de groep blijft ofzo?veertje schreef:Hanneke2 schreef:Prima toch als je vooruitgang blijft zien? En dan zal het niet dagelijks zijn, hij loopt wel los.veertje schreef:Finn kan niet betrouwbaar los (vind ik). Dat kan alleen op plaatsen die ik veilig vind en op momenten dat hij of met andere honden kan spelen of dat ik volop met hem bezig kan/wil zijn. Hier in de buurt kan dat niet, dus loopt hij door de weeks aan de lijn en kan alleen op het trainingsveld los na behendigheid. In het weekend zoeken we plekken op waar hij wel af en toe los kan. Los gaat hij pas na een paar minuten wandelen, want ik wil altijd eerst even aanvoelen hoe het met de bananen in de oren ziteenmaal los blijf ik bezig, dingetjes gooien, ergens op springen of overheen lopen. En dat bouw ik steeds een beetje uit naar gewoon lopen zonder extra aandacht, al blijf ik wel gefocust op wat hij doet en wil doen. Tussendoor gaat hij aan de lange lijn want 2 uur zo lopen is voor beide niet leuk. Ik wil gewoon rustig wandelen en ik vind dat mijn hond ook zijn ding moet kunnen doen zonder baas die telkens iets van hem verwacht.
Die vooruitgang is inderdaad heel fijn. Het is wel hard werkenBen twee honden gewend die van pup af aan al loslopen en uit zichzelf bij je blijven, dan is dit net even een slag anders.
Bedenk me net trouwens dat hij nog 2x per week mee gaat met de uitlaatservice, dus dan loopt hij ook uur/anderhalf uur los
- Hanneke2
- Zeer actief
Geweldig joh!Fotogravinnetje schreef:Vandaag Elco met sleeplijn uitgelaten. Heerlijk, wat luistert hij goed! Zag een hond in de verte en draait zich om naar ons voor een brokje! En gewoon lekker meteen komen als je roept. Langs de weg strak naast je (rustige weg, brede grasstrook tussen fietspad waar wij liepen en de weg zelf). Alleen langs de doorgaande weg toch de lijn even gepakt, maar uiteraard zonder er spanning op te zetten. Hij loopt dat trots als een pauw naast je mee. Ondertussen de brokjesautomaat bedienend(Als je maar lang genoeg strak naast de baas loopt en goed kijkt, komen er random brokjes uit
)
Ik vond die sleeplijn echt een openbaring. Het is zo ontspannen 'trainen' met al die vrijheid voor je hond en toch die zekerheid dat hij er niet vandoor kan gaan.
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik vind 2-3 keer per week rennen op een omheind veld helemaal niet slecht als je mogelijkheden verder zo beperkt zijn. Dat zijn dan regelmatige feestjes voor je honden, en het is vele, vele malen beter dan wat ik soms zie en wat ik eerder zei; podenco's die nooit kunnen rennen.zoe2710 schreef:Hier lopen ze alleen (2 Podenco's) los in omheinde stukken of heel soms op het strand omdat het daar overzichtelijk is. In het bos of op andere wandelingen gaan ze aangelijnd. Hier in Belgie mag het ook gewoon nergens en ze luisteren niet goed genoeg om ze betrouwbaar los te laten.
Dat willen kennismaken met iedereen, dat had mijn vorige reu en dat heeft Toto ook, maar ik denk dat je dat met wat beleid in goeie banen kan leiden. Toto dacht in het begin echt dat alle honden hier wel met hem zouden wilden spelen en stormde overal jolig op af. En een paar maanden later is hij door wat schade en schande zo veel verstandiger geworden. Ik lijn hem nog wel aan bij hele kleine pupjes, omdat die zelf ook enthousiast gaan lopen doen, maar oudere of angstige honden, of honden die helemaal niet willen kennismaken, daar loopt hij nu los keurig omheen.
Podenco's zijn in beginsel heel sociaal en hebben volgens mij een bovengemiddelde sociale intelligentie. Ik zou je hond dus de mogelijkheid geven om te leren door iets meer vrijheid te geven, en in overleg met die andere bazen bijvoorbeeld wel aan de lange lijn ofzo kennis laten maken. Hoe meer (gecontroleerde) verschillende ervaringen, hoe beter dat gedrag wordt, tot je uiteindelijk een beleefde verstandige hond hebt. Is mijn ervaring. (Met die lieve reuen dan he, want pokketeef Lilo was heel wat meer werk en nog doet ze aan de lijn akelig naar sommige honden.)
- veertje
- Zeer actief
De HUS heeft een eigen omheind terrein waar de honden loslopenHanneke2 schreef:Dat is wel bizar dat hij met die HUS zo makkelijk los kan? Is het dat hij dan vanzelf bij de groep blijft ofzo?Veertje schreef:Die vooruitgang is inderdaad heel fijn. Het is wel hard werkenBen twee honden gewend die van pup af aan al loslopen en uit zichzelf bij je blijven, dan is dit net even een slag anders.

In groepen honden dwaalt hij ook wel af als het speelkwartier voorbij is, dus dat is geen garantie dat hij dichter in de buurt blijft. Niet dat hij dan echt weg is, maar voor mijn gevoel wel.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat maakt de zaken meestal inderdaad wel wat gemakkelijkerCleva schreef:Waarom zou een TT niet binnen intensief oefenen met het pubertje vallen?Hanneke2 schreef: Ik praat even voor mijn beurt en ik heb het al helemaal niet op dat soort akelige 'hulpmiddelen', maar hallo zeg, een hond van 8 maanden. Dat is nog net geen kleuter meer en daar hoor je gewoon een berg tijd en energie in te steken. Mensen geven veel te snel op, roepen dat het allemaal aan die hond ligt en grijpen dan of naar harde middelen of laten die hond nooit meer los. Je zou potdomme ook gewoon intensief kunnen gaan oefenen met dat pubertje. En als die hond eenmaal geestelijk helemaal volwassen is en nog steeds problemen geeft terwijl jij alles uit de kast hebt gehaald, okee, dan kan je iets anders proberen.
Een TT is niet hard als je hem niet hard zet maar je overbrugt wel de afstand en dat is nou net wat het anders zo lastig maakt.
Ik vind "alles uit de kast halen" trouwens sowieso een enorm vreemde manier van honden opvoeden.
Dan kun je liever van jongs af aan consequent zijn. Dan weet je hond tenminste waar hij aan toe is.