Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Melden hond bij grens van doorreisland
Moderator: moderatorteam
- Astrid96
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Stafford kruising
- Aantal honden: 1
Melden hond bij grens van doorreisland
Hoi allemaal, ervaring gevraagd!
In juli ga ik met de auto op vakantie naar Zweden. We gaan via Duitsland en Denemarken. Nou had ik een vraag over hoe het zit met de grens over gaan, moet je daar melden dat je een hond heb als je alleen door het land heen reist? Ik vertrek 's morgens vroeg en zou dan ongeveer 9 uur 's morgens de grens van Nederland/Duitsland over gaan en 15 uur Duitsland weer uit gaan en Denemarken binnengaan. In Denemarken overnacht ik.
Moet ik dan bij de Duitse grens melden dat ik een hond bij me heb? Hoe zit dat sowieso bij het betreden van een ander land, iemand daar ervaring mee?
Extra informatie:
Paspoort, chip en rabiës zijn allemaal op orde. Voor Denemarken en Zweden allebei een bewijs dat het om non-commercieel vervoer gaat, meer lijkt er daar niet (meer) nodig te zijn. Rabiës titer is sinds eind 2014 niet meer nodig voor Zweden. In Denemarken mogen bepaalde rassen en kruisingen daarvan alleen op doorvoer zijn (en dus bijv niet overnachten), maar daar zou ik in principe geen last van moeten hebben. Heb een autogordel en autonet voor de hond.
Iemand nog andere tips voor reizen met de hond (met de auto)?
Alvast bedankt!
In juli ga ik met de auto op vakantie naar Zweden. We gaan via Duitsland en Denemarken. Nou had ik een vraag over hoe het zit met de grens over gaan, moet je daar melden dat je een hond heb als je alleen door het land heen reist? Ik vertrek 's morgens vroeg en zou dan ongeveer 9 uur 's morgens de grens van Nederland/Duitsland over gaan en 15 uur Duitsland weer uit gaan en Denemarken binnengaan. In Denemarken overnacht ik.
Moet ik dan bij de Duitse grens melden dat ik een hond bij me heb? Hoe zit dat sowieso bij het betreden van een ander land, iemand daar ervaring mee?
Extra informatie:
Paspoort, chip en rabiës zijn allemaal op orde. Voor Denemarken en Zweden allebei een bewijs dat het om non-commercieel vervoer gaat, meer lijkt er daar niet (meer) nodig te zijn. Rabiës titer is sinds eind 2014 niet meer nodig voor Zweden. In Denemarken mogen bepaalde rassen en kruisingen daarvan alleen op doorvoer zijn (en dus bijv niet overnachten), maar daar zou ik in principe geen last van moeten hebben. Heb een autogordel en autonet voor de hond.
Iemand nog andere tips voor reizen met de hond (met de auto)?
Alvast bedankt!
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Re: Melden hond bij grens van doorreisland
Nee je rijdt gewoon de grens over.
Zorg dat je hond de benodigde entingen heeft voor dat land en een muilkorfje bij je hebt, zodat je die kunt omdoen indien nodig. (meestal alleen bij openbare plaatsen)
En zorg ervoor dat je hond vast zit in de auto, in een gordel, bench of achter een hondenrek.
Beetje afhankelijk van je hond en van jezelf hoe vaak je wilt stoppen, ik stop meestal om de 2,5-3 uur rijden.
Zorg dat je hond de benodigde entingen heeft voor dat land en een muilkorfje bij je hebt, zodat je die kunt omdoen indien nodig. (meestal alleen bij openbare plaatsen)
En zorg ervoor dat je hond vast zit in de auto, in een gordel, bench of achter een hondenrek.
Beetje afhankelijk van je hond en van jezelf hoe vaak je wilt stoppen, ik stop meestal om de 2,5-3 uur rijden.
- *Marina*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel
- Aantal honden: 2
Afgelopen vrijdag teruggekomen uit Denemarken en de grens die zie je niet eens als je met je ogen knippert.... er staan alleen maar borden dat je het volgende land in rijdt en wat de maximum snelheden zijn. verder niks...
Wel alles keurig geregeld, geldige rabies, paspoorten mee en gechipt, verder niks.
De honden zitten op de achterbank met veiligheidsriemen om, bagage in de achterklep. Normaal zitten de honden in de achterklep, maar dat vind ik op de snelweg geen prettig idee. Mocht er een kop/staart botsing komen dan zitten ze op de achterbank veiliger en ze kunnen niet zomaar ontsnappen.
Wel alles keurig geregeld, geldige rabies, paspoorten mee en gechipt, verder niks.
De honden zitten op de achterbank met veiligheidsriemen om, bagage in de achterklep. Normaal zitten de honden in de achterklep, maar dat vind ik op de snelweg geen prettig idee. Mocht er een kop/staart botsing komen dan zitten ze op de achterbank veiliger en ze kunnen niet zomaar ontsnappen.
Nee, niks melden. Wel zorgen dat alles in orde is, èn dat je een muilkorf kunt tonen (gezien jouw type hond). Gewoon voor het geval dat. Maar het zal wel niet hoor, je kunt waarschijnlijk gewoon doorrijden.
-
- Zeer actief
Een kennis van mij heeft veel ellende gehad met haar Stafford dus ik zou dat even extra navragen.
Verbod bepaalde hondenrassen
Sinds 1 juli 2010 zijn de volgende hondenrassen niet toegestaan: Pitbull Terriër, Tosa Inu, American Staffordshire Terriër, Fila Brasileiro, Dogo Argentino, American Bulldog, Boerboel, Kangal, Centraal-Aziatische Ovtcharka, Kaukasische Ovtcharka, Zuid-Russische Ovtcharka, Sarplaninac, Tornjak.
Voor dieren die op deze rassen lijken, moet de eigenaar kunnen bewijzen dat zij niet tot deze rassen behoren (d.m.v. een stamboom). Honden die vóór 17 maart 2010 zijn aangeschaft (ook bewijzen), mogen Denemarken wel in als ze aangelijnd zijn aan een korte lijn van maximaal 2m lengte, een muilkorf dragen en niet in Denemarken worden verkocht.
bron:
http://www.dogsincluded.nl/vakantie-inv ... marken.php
Verbod bepaalde hondenrassen
Sinds 1 juli 2010 zijn de volgende hondenrassen niet toegestaan: Pitbull Terriër, Tosa Inu, American Staffordshire Terriër, Fila Brasileiro, Dogo Argentino, American Bulldog, Boerboel, Kangal, Centraal-Aziatische Ovtcharka, Kaukasische Ovtcharka, Zuid-Russische Ovtcharka, Sarplaninac, Tornjak.
Voor dieren die op deze rassen lijken, moet de eigenaar kunnen bewijzen dat zij niet tot deze rassen behoren (d.m.v. een stamboom). Honden die vóór 17 maart 2010 zijn aangeschaft (ook bewijzen), mogen Denemarken wel in als ze aangelijnd zijn aan een korte lijn van maximaal 2m lengte, een muilkorf dragen en niet in Denemarken worden verkocht.
bron:
http://www.dogsincluded.nl/vakantie-inv ... marken.php
- Astrid96
- Vaste gebruiker
Bedankt voor alle reacties!
Daarnaast zou het met een Staf Bullterrier (wat in mijn hond dr paspoort staat) volgens die lijst geen probleem moeten zijn... weet echter niet of het echt zo werkt.
Klopt, staat echter wel dat vervoer van die rassen door Denemarken heen wel is toegestaan: "It should be noted that the prohibition of certain dog breeds does not include dogs that are in transit through Denmark."Brigitte schreef:Sinds 1 juli 2010 zijn de volgende hondenrassen niet toegestaan: Pitbull Terriër, Tosa Inu, American Staffordshire Terriër, Fila Brasileiro, Dogo Argentino, American Bulldog, Boerboel, Kangal, Centraal-Aziatische Ovtcharka, Kaukasische Ovtcharka, Zuid-Russische Ovtcharka, Sarplaninac, Tornjak.
Daarnaast zou het met een Staf Bullterrier (wat in mijn hond dr paspoort staat) volgens die lijst geen probleem moeten zijn... weet echter niet of het echt zo werkt.
Laatst gewijzigd door Astrid96 op 07 jun 2015 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Dan moet je kunnen aantonen dat jouw hond niet tot die rassen behoort
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Wat in haar paspoort staat geld niet. Dit moet aangetoond worden dmv een stamboom. En je bent je hond kwijt voor je er erg in hebt hoor. Ik zou het goed navragen allemaal.Astrid96 schreef:Bedankt voor alle reacties!
Klopt, staat echter wel dat vervoer van die rassen door Denemarken heen wel is toegestaan: "It should be noted that the prohibition of certain dog breeds does not include dogs that are in transit through Denmark."Brigitte schreef:Sinds 1 juli 2010 zijn de volgende hondenrassen niet toegestaan: Pitbull Terriër, Tosa Inu, American Staffordshire Terriër, Fila Brasileiro, Dogo Argentino, American Bulldog, Boerboel, Kangal, Centraal-Aziatische Ovtcharka, Kaukasische Ovtcharka, Zuid-Russische Ovtcharka, Sarplaninac, Tornjak.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Je mag inderdaad met de hond op doorreis in denemarken maar de hond mag het transport niet uit behalve voor een plaspauze en je mag niet onnodig stoppen.
Weet dus niet hoe het zit met overnachten daar met jouw type hond.
Je moet inderdaad dmv een stamboom kunnen aantonen at het niet 1 van de verboden rassen is
Weet dus niet hoe het zit met overnachten daar met jouw type hond.
Je moet inderdaad dmv een stamboom kunnen aantonen at het niet 1 van de verboden rassen is
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Eerlijk gezegd zou ik niet met je staffordachtige gaan overnachten in Denemarken, op doorreis a la, maar blijven slapen... Wat hierboven al is aangegeven, je moet kunnen aantonen dat je hond dan een STB zou zijn, maar zonder stamboom of afstammingsbewijs wordt dat moeilijk.
Zo vind ik Frankrijk een heerlijk vakantieland, maar we gaan er niet meer naar toe omdat we een boomloze stafford hebben. We wijken dus meestal uit naar België of Duitsland, deze zomer naar Italië( dan wel via Oostenrijk). In principe alle landen richting het oosten + Spanje(waar je dan niet via Frankrijk kunt komen) zijn toegankelijk voor boomloze staffords.
Zo vind ik Frankrijk een heerlijk vakantieland, maar we gaan er niet meer naar toe omdat we een boomloze stafford hebben. We wijken dus meestal uit naar België of Duitsland, deze zomer naar Italië( dan wel via Oostenrijk). In principe alle landen richting het oosten + Spanje(waar je dan niet via Frankrijk kunt komen) zijn toegankelijk voor boomloze staffords.
- Gimmick
- Zeer actief
Ik zou nooit daar overnachten met je boomloze staff.
Zelf een vriend van me die in denemarken woont raad je dit ten zeerste af.
Je kan je hond kwijt raken. Ze zijn echt verboden daar.
Zelf een vriend van me die in denemarken woont raad je dit ten zeerste af.
Je kan je hond kwijt raken. Ze zijn echt verboden daar.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Astrid96
- Vaste gebruiker
Bedankt allemaal.
Ze heeft van oorsprong een stamboom van een staff bull maar nadat ze in beslag is genomen is haar chip verwijderd en heeft ze nu dus officieel gezien geen stamboom meer.
Om terug te komen op het verhaal of ik haar nou bij de grens moet melden of niet, als ik dat dus niet doe bij de Deense grens, komt iemand er dan achter (om het maar even zo te noemen)? Ik zal echt in Denemarken moeten overnachten, in één ruk naar Zweden lukt niet.
Ze heeft van oorsprong een stamboom van een staff bull maar nadat ze in beslag is genomen is haar chip verwijderd en heeft ze nu dus officieel gezien geen stamboom meer.
Om terug te komen op het verhaal of ik haar nou bij de grens moet melden of niet, als ik dat dus niet doe bij de Deense grens, komt iemand er dan achter (om het maar even zo te noemen)? Ik zal echt in Denemarken moeten overnachten, in één ruk naar Zweden lukt niet.
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Als je mazzel hebt, komt niemand er achter. Maar het blijft een gok en dan ben je je hond gewoon kwijt.
Ik zou de gok echt niet nemen en de hond thuis laten of een andere bestemming zoeken.
Ik zou de gok echt niet nemen en de hond thuis laten of een andere bestemming zoeken.

Iedere dag feest!
- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dat valt toch wel mee? Wij zijn meerdere malen in één dag van Noord-Brabant naar Hirstals (Noordelijkste puntje Denemarken) gereden en een keer via Zweden terug waren we ook met enkele uren door Denemarken heen? De wegen zijn daar zeer goed, je bent er vrij snel doorheenAstrid96 schreef:Ik zal echt in Denemarken moeten overnachten, in één ruk naar Zweden lukt niet.

- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Anders voor de grens in Duitsland overnachten?
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Idd. Prima te doen als je niet van plan was wat van Denemarken te zien en dat denk ik niet gezien je hondAnneBP schreef:Dat valt toch wel mee? Wij zijn meerdere malen in één dag van Noord-Brabant naar Hirstals (Noordelijkste puntje Denemarken) gereden en een keer via Zweden terug waren we ook met enkele uren door Denemarken heen? De wegen zijn daar zeer goed, je bent er vrij snel doorheenAstrid96 schreef:Ik zal echt in Denemarken moeten overnachten, in één ruk naar Zweden lukt niet.

Ben zelf meerdere malen naar Finland op vakantie geweest en als ik niet alleen in de auto zat reden we in 1 dag (ongeveer 20 uur met wisselen en pauzes) naar Stockholm en de laatste keer alleen terug (reed ik dus alleen) in 16 uur Stockholm - Zwolle
- Astrid96
- Vaste gebruiker
Ik weet het, ga elke zomer op vakantie naar Zweden en dus via Denemarken, nu alleen voor het eerst met de hond. De gezondheid van de chauffeur is echter niet zo best en die moet dus echt rusten. Hij rijdt ook alleen en dus geen wissels helaas. 1300km in één keer is al echt 12 uur, zonder files in Duitsland en een stop elke 2 uur meegerekend. Dat is gewoon niet te doen.AnneBP schreef:Dat valt toch wel mee? Wij zijn meerdere malen in één dag van Noord-Brabant naar Hirstals (Noordelijkste puntje Denemarken) gereden en een keer via Zweden terug waren we ook met enkele uren door Denemarken heen? De wegen zijn daar zeer goed, je bent er vrij snel doorheen
Laatst gewijzigd door Astrid96 op 11 jun 2015 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ik heb ook even een vraagje over de muilkorf.
Wij gaan dus ook die kant op alleen dan nog naar Noorwegen.
Maar het muilkorfje moet dat bij elke rassen? Kan me niet voorstellen dat iemand bang is van Toots maar als dat echt de regels zijn moeten we daar iets op verzinnen. De kleinste muilkorf of muilbandjes zijn Toots namelijk te klein.
Maar het muilkorfje moet dat bij elke rassen? Kan me niet voorstellen dat iemand bang is van Toots maar als dat echt de regels zijn moeten we daar iets op verzinnen. De kleinste muilkorf of muilbandjes zijn Toots namelijk te klein.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Astrid96
- Vaste gebruiker
kan daar niks over vinden, Denemarken geldt echt alleen voor die 13 rassen en kruisingen/look-a-likestoots schreef:Ik heb ook even een vraagje over de muilkorf.
In duitsland geldt muilkorf/aanlijngebod voor honden >20 kg en >40cm schofthoogte.
Noorwegen zijn bepaalde grote en "gevaarlijke" rassen verboden, voor andere honden alleen ontwormingsbewijs.
bron
- Astrid96
- Vaste gebruiker
Klopt. Gelukkig kom ik verder niet in Duitsland.Cleva schreef:In Duitsland moet je vooral op de lokale regels letten. Het kan per Bondsland verschillen en meestal doet dat het ook.
In Nordrhein-Westfalen kan een hond van die grootte zonder chip zonder verder overleg in beslag genomen worden. Je krijgt hem na een hele hoop gedonder vast wel weer terug maar gezellig is anders.
-
- Zeer actief
ik snap niet dat je het risico zou willen lopen dat je hond in beslag wordt genomen. De Denen zijn erg vriendelijk,mmaar houden zich echt aan de regels. Denk dat je met zo'n hond ook lastig een plekje kan vinden om te overnachten. Ben nu in Denemarken en je ziet er echt geen van dit soort honden lopen. Ik zou een andere manier vinden om te reizen als je perse naar Zweden toe zou willen met de hond.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Je kunt trouwens ook vanuit Duitsland met de boot naar Zweden als je Denemarken wilt vermijden. Hebben wij toen gedaan, viel qua kosten toen ook reuze mee. Is een nachtboot, vond het ideaal.
- Astrid96
- Vaste gebruiker
Even voor alle duidelijkheid allemaal:
Ik ben al vaak naar Zweden geweest en dus ook vaak in Denemarken geweest. Zowel met de boot van Duitsland naar Denemarken als met de boot van Duitsland naar Zweden. Nu ga ik dus over het vaste land van Denemarken en dan met de brug.
Nee, ik wil niet dat mijn hond in beslag wordt genomen. Zo'n slechte baas ben ik ook niet.
Ik heb dit topic geopend voor adviezen en tips waar ik hopelijk wat aan heb.
Ik ben al vaak naar Zweden geweest en dus ook vaak in Denemarken geweest. Zowel met de boot van Duitsland naar Denemarken als met de boot van Duitsland naar Zweden. Nu ga ik dus over het vaste land van Denemarken en dan met de brug.
Nee, ik wil niet dat mijn hond in beslag wordt genomen. Zo'n slechte baas ben ik ook niet.
- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Die worden toch ook gegeven?
Als je niet in 1x kunt doorrijden zou ik persoonlijk het risico niet lopen.
Dus tja, heel veel keuzes zijn er niet als je de hond mee wilt nemen:
- je rijdt toch in 1x door
- je gaat met de boot
- je neemt het risico
Als je niet in 1x kunt doorrijden zou ik persoonlijk het risico niet lopen.
Dus tja, heel veel keuzes zijn er niet als je de hond mee wilt nemen:
- je rijdt toch in 1x door
- je gaat met de boot
- je neemt het risico
- Gimmick
- Zeer actief
Astrid96 schreef:Even voor alle duidelijkheid allemaal:
Ik heb het even nagevraagd voor je aan mijn deense vriend maar hij blijft herhalen...
niet doen. De denen houden zich aan de regels en als jij je ergens meld met je staff vindt je moeilijk tot niet een slaap plek en met wat pech melden ze je ook nog bij de politie incl. je kenteken.
De denen zijn echt niet gesteld op dit soort honden en er heerst ook angst onder de niet honden kenners.
Hij heeft zelf zijn eigen boomloze staff herplaatst in nederland omdat hij het risico te groot vond om de hond te houden.
- Astrid96
- Vaste gebruiker
Dankjewel voor het vragen, super. Weet op het moment even niet hoe ik alles moet gaan regelen. Heb al wel een overnachtingsplek in Denemarken en alles in Zweden staat ook vast. Had eerder gedacht dat Duitsland het probleem zou worden, niet Denemarken...Gimmick schreef:Ik heb het even nagevraagd voor je aan mijn deense vriend maar hij blijft herhalen...
niet doen. De denen houden zich aan de regels en als jij je ergens meld met je staff vindt je moeilijk tot niet een slaap plek en met wat pech melden ze je ook nog bij de politie incl. je kenteken.
De denen zijn echt niet gesteld op dit soort honden en er heerst ook angst onder de niet honden kenners.
Geen idee hoe ik dit ga oplossen.
- Gimmick
- Zeer actief
Met de boot een optie?!Astrid96 schreef:Dankjewel voor het vragen, super. Weet op het moment even niet hoe ik alles moet gaan regelen. Heb al wel een overnachtingsplek in Denemarken en alles in Zweden staat ook vast. Had eerder gedacht dat Duitsland het probleem zou worden, niet Denemarken...Gimmick schreef:Ik heb het even nagevraagd voor je aan mijn deense vriend maar hij blijft herhalen...
Geen idee hoe ik dit ga oplossen.
Of anders voor de grens overnachten
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Moet je hond mee om een reden? Ik zou de hond gewoon even elders onderbrengen als dat mogelijk is.
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Even toch een vraag hierover; een chip kan niet verwijderd worden.Wij hebben in het asiel een stafford gehad via inbeslagname.Astrid96 schreef:Bedankt allemaal.
De chip zit er gewoon in dus de 528140 alleen stond de hond geregistreerd op gegevens van de rijksoverheid.
Je hebt alleen de stamboom er niet bij
scooby 06-07-1995/31-08-2007
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Hoezo kan een chip niet verwijderd worden.
Bij Jarah van ons is hij wel verwijderd, wel om de reden dat hij is gaan wandelen en in haar oksel zat.
Ondertussen is ze wel opnieuw gechipt.
Bij Jarah van ons is hij wel verwijderd, wel om de reden dat hij is gaan wandelen en in haar oksel zat.
Ondertussen is ze wel opnieuw gechipt.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.