Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een windhond moet overal kunnen uittieren

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Een windhond moet overal kunnen uittieren

Ongelezen bericht door kooi »

Manu schreef: Ook "Berners" kunnen hond- of mensagressief zijn. Ken ik ook twee voorbeelden van. Wat zou je tegen die mensen zeggen?
Je kunt echt een hoop doen met honden zonder ze overal maar los te laten lopen waardoor ze toch in hun behoefte voorzien worden hoor. Zet je oogkleppen af en gij zult zien.
Tegen die mensen zou ik precies hetzelfde zeggen.
Ik heb ze ook gekend, meestal kozen de eigenaren dan voor euthanasie.
Het ligt echter niet in de lijn der verwachting dat dit gebeurt. Maar soms gaat er iets mis door erfelijke factoren, of door een verkeerde opvoeding. Misschien het laatste juist wanneer mensen denken dat een berner zo zacht is en ze hem dan geen duidelijke opvoeding geven.

Ik beweer nergens dat mensen hun honden maar overal los moeten laten lopen.
Zet je bril op en gij leest wat er staat.
kooi
Zeer actief

Heavy schreef:Ik vraag me wel af wat er nu precies onder loslopen wordt verstaan.
Als ik met Heavy aan de lijn naar een meertje toe loop en haar loslaat en ze rent daar een paar rondjes door het gras en ik gooi wat ballen in het water en we lopen na een uur weer aangelijnd naar huis valt dat ook onder loslopen?
Ja.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Marjoleine schreef:
Jeannettebo schreef:Het liefst laat ik mijn honden ook loslopen, maar met Lay is duidelijk dat dat niet altijd kan. Didge gaat dat wss wel kunnen. Honden die los kunnen, mogen los, andere helaas niet. Lay komt wel eens van de lijn, maar dat is op hoge overzichtelijke stukken, of in een kloof. Ze moet dus of niet weg kunnen, of geen aanleiding in de buurt hebben. Samen gaan ze voorlopig sowieso niet los, als Layla de spurt er in zet, gaat Didge er wss achteraan.
Paar dagen geleden zag ik duidelijk waar het volgens mij deels aan ligt. Lay, aan de lange lijn, was duidelijk bezig met wat er verder weg in de bossen afspeelde, Didge was vooral bezig met het stenen strandje en het water.
Ik kan ook prima aan mevrouw merken of er wild in de buurt zit.

Een omheind veld moet wel hekken hebben van 1.80, anders vliegt ze eroverheen, zodra ze iets aan de andere kant spot
Dat lijkt me toch wel erg lastig hoor, geef ik direct toe.
Stabijs gaan er nog wel vandoor maar die blijven hangen bij de holen, dat is veel spannender blijkbaar.
En wetters zetten de sokken er wel in maar als je niet meegaat (en nee, dat doe ik niet :mrgreen: ) dan is het snel klaar.

Ik ben er laksig van geworden denk ik, ik zou niet anders willen.
Het is ook lastig en erg jammer, maar voor mij niet erg genoeg om zware middelen in te gaan zetten.
Ik wil mijn honden gewoon in zicht hebben als ze los lopen. Uit zicht wordt het wild verstoord, onderweg neemt ze even een afslag tussen de schapen door, kan ze een tractor of auto tegenkomen, of een boer met geweer treffen, etc etc en mss is het grootste probleem ook wel dat ze zo op me gericht is dat ze dus ver weg kan gaan, zonder dat ze me kwijtraakt. Ik kan tig afslagen nemen, maar ze vindt me gewoon weer terug. Als ik al mijn aandacht bij haar heb en echt druk met haar bezig ben, dan blijft ze bij me, als de aandacht verslapt, gaat ze wat voor zichzelf doen zeg maar. Ik denk overigesn dat het ook iets is, wat ontstaan is in haar eerste jaar, waar ze natuutlijk grotendeels in een varikennel heeft doorgebracht, je directe omgeving heb je dan al gauw gehad, dus ga je je qua geur en geluiden richten op verder weg..

Over de berghonden, met Bo heb ik ook aardig wat kilometers afgelegd. Hij vond het ook heerlijk, vaak liep hij los en scharrelde om me heen.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jammer dat veel mensen zich zo ontzettend aangevallen voelen en meteen de verdediging in schieten terwijl ze het gewoon helemaal prima doen met hun honden in hun situatie.

Tuurlijk zijn er zat honden die je niet probleemloos in een druk loslooppark of in een bos of weet ik waar los kan laten lopen. En ik ben blij dat de meeste mensen vaak prima weten waar hun hond wel of niet los kan zodat er geen problemen ontstaan. Er is volgens mij ook in de oorspronkelijke discussie nooit gezegd dat je elke hond maar lekker over mot los gooien. We zijn toch niet achterlijk met z'n allen. :roll:

Een angstige hond kan je pas ergens los laten als je helemaal zeker weet dat hij bij schrik direct naar jou toe komt, een hondagressieve hond kan alleen los als er zeker weten geen andere honden in de buurt zijn en ga zo maar door.

Af en toe los laten op een omheind veld, dat vind ik een prima alternatief voor honden die elders niet los kunnen, of een weiland of een bedrijventerrein of iets. En heb je een joekel van een tuin, dan heeft die hond tenminste ook de mogelijkheid om lekker te rennen.

Honden die nooit los gaan, ook niet op alternatieve manieren, en waarbij de baas ook nul actie onderneemt om een alternatief te vinden of om dat los lopen door trainen toch mogelijk te maken, die vind ik zielig. Een lab die veroordeeld is tot een leven aan de lijn en nooit een keer die smerige moddersloot in om een apportje te halen, een chi die op een flatje met een balkonnetje woont en nooit eens door de struiken kan struinen, en -vooral- podenco's en windhonden die gemaakt zijn om te rennen, die nooit echt kunnen rennen. Ik zie ze soms, en het zijn dieptrieste honden en soms zou ik die lijn wel uit die klauwen van zo'n baas willen rukken en laat mij het dan maar proberen. (Dat doe ik niet want ik ben een beschaafd mens, maar het raakt en frustreert me.)

Vrij kunnen rennen vind ik geen privilege voor renhonden, maar een recht. En als je hond niet om kan gaan met die vrijheid, dan vind ik dat je als baas alles op alles moet zetten om dat te trainen of een goed alternatief moet zoeken. Hier op het forum doen mensen dat ook, gelukkig. Maar het leed zit hem bij mensen die niet hier meelezen, die een beetje per ongeluk een Spaanse podenco hebben geadopteerd en hij luistert niet. :jank:

En misschien lijkt het soms alsof ik alsmaar heel veel geluk heb met drie podenco's op rij die prima los kunnen, sociaal zijn met alles en iedereen, die nog nooit iets hebben gepakt of vermoord en die - soms met wat vertraging - altijd keurig terug komen, maar daar heb ik op mijn manier ook aardig wat energie in gestoken hoor. En als ik het kan, met nu krap 13 jaar hondenervaring op mijn 53e, mot de volgende enthousiaste beginner het toch ook kunnen. Zo moeilijk is het niet.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Marjoleine schreef:
Heavy schreef:Ik vraag me wel af wat er nu precies onder loslopen wordt verstaan.
Als ik met Heavy aan de lijn naar een meertje toe loop en haar loslaat en ze rent daar een paar rondjes door het gras en ik gooi wat ballen in het water en we lopen na een uur weer aangelijnd naar huis valt dat ook onder loslopen?
Voor veel mensen wel, ja. Sec gezien is dat ook zo trouwens.

Ik vind loslopen minstens een uur kunnen doen wat ze willen en hun energie dus ook gebruiken als zij willen.
Fietsen en zo is leuk maar iets totaal anders dan zelf kunnen rotzooien naar behoefte.
Dat ja. Loslopen is die lijn eraf. Voor mijn part voor 20 minuten waarbij een hond zich helemaal gek loopt te rennen met een bevriend hondje, of dwars door de struiken heen kan lopen snuffelen zonder vast te komen zitten of alsmaar balletjes apporteren.

Ik heb geen ervaring met fietsen met mijn honden, ben het ook niet van plan want ik denk dat het tot ernstige ongelukken zou leiden, maar ik geloof niet heel erg in beweging zonder vrijheid. Vast wel dat sommige honden rennen naast de fiets heel leuk vinden, maar mijn honden kunnen heel veel harder lopen dan ik kan fietsen, en die motten overal snuffelen en kijken en ruiken en luisteren en dat kunnen ze echt niet in een rechte lijn. :D
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

kooi schreef:
Manu schreef: Ook "Berners" kunnen hond- of mensagressief zijn. Ken ik ook twee voorbeelden van. Wat zou je tegen die mensen zeggen?
Je kunt echt een hoop doen met honden zonder ze overal maar los te laten lopen waardoor ze toch in hun behoefte voorzien worden hoor. Zet je oogkleppen af en gij zult zien.
Het ligt echter niet in de lijn der verwachting dat dit gebeurt. Maar soms gaat er iets mis door erfelijke factoren, of door een verkeerde opvoeding. Misschien het laatste juist wanneer mensen denken dat een berner zo zacht is en ze hem dan geen duidelijke opvoeding geven.

gelukig dan maar dat er regeltjes zijn voor jou en regeltjes voor anderen, anders zat je mooi zonder hond :idea:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hanneke2 schreef:Jammer dat veel mensen zich zo ontzettend aangevallen voelen en meteen de verdediging in schieten terwijl ze het gewoon helemaal prima doen met hun honden in hun situatie.
Deze zin slaat de spijker op zijn kop. Blijkbaar is het heel erg om te zeggen dat je iets vindt wat bij een ander niet kan. Waarom is dat erg? Als ik een hond had die meteen naar de horizon rende liet ik hem ook niet los. Zo simpel is het. Dus waarom mensen zich zo aangevallen voelen is mij echt een raadsel. Het enige dat ik zeg is dat IK vind en denk dat honden dat nodig hebben. Meer niet. Blijkbaar schiet dat in het verkeerde keelgat.

Dat is jammer. Want de mensen met weglopers en agressieve honden zouden precies hetzelfde denken en zeggen als ik als ze hun honden wel los konden laten. Iedereen kan zien en iedereen kan bedenken dat een hond los moet lopen. :19:

Dit is nu eenmaal wat honden leuk vinden om te doen. En dat kan helaas niet aan de riem.

Afbeelding

Even terugkomend op de agressieve honden. Ik heb ook moeilijke honden gehad die je echt niet zomaar ergens los kon gooien om wat te spelen met andere honden of om eens lekker te rauzen tussen de mensen. Daarmee ging ik dus laat op de avond of vroeg in de ochtend naar een rustig plekje. Gewoon even naar de polder, ergens achterin bij de Waal in mijn geval en dan ging toch echt de riem eraf. Eva heb ik ook elke dag los gelaten. Cleo idem. Dapper liep ook gewoon los.

Ik vind dus gedrag niet altijd een excuus. Tenzij het gedrag extreem is. Verantwoordelijkheid is erg belangrijk. Had ik een pitbull die op elk dier af zou stormen dat hij zag, ook in de verte, om daar dan in te gaan hangen, tja, die ging niet los. Had ik een akita die rechtdoor liep en mij de dikke vinger gaf om vervolgens te verdwijnen dan ging die ook niet los. Maar dan zou ik nog steeds vinden dat hij eigenlijk wel los moest kunnen. Alleen zou ik het dan niet meer doen.

Dus waarom mensen zich zo opwinden over een mening is mij echt een raadsel. Zeker omdat ik al 10 keer geschreven heb dat ik prima begrijp waarom sommige honden niet los mogen. Ik zou bv Uma ook niet loslaten voorlopig in elk geval. Neemt niet weg dat ik het zielig vind dat ze dan lang alleen aan de riem mag lopen. Want ik geniet persoonlijk vooral van loslopende honden. Aan de riem vind ik dat ze zich niet tonen en dat ze ook gedrag vertonen dat ik niet prettig vind. Moeilijk doen met andere honden, reageren op wat ik doe, je zit immers aan je hond vast, geen dolle 5 minuten meer, geen leuk contact met soortgenoten meer, geen langdurige snuffelpartijen aan boodschapjes van andere honden etc. Maar soms is het maar zo. Helaas.

Ik val niemand aan die zijn hond niet los kan of durft te laten. Blijkbaar zeg ik zelf wel hele erge dingen in de ogen van die mensen.

Erfhonden vind ik ook niks. Tenminste, in veel gevallen. Al lopen ze op een boerderij. Bas kan de hele dag in en uit. De honden van de buren lopen zelfs vrij om het huis. Bewaken de boel en doen wat ze willen. Hun erf is ongeveer 1400 vierkante meter en het gaat om een roedel dwerghonden. Weet je hoe dol die worden als je ze meeneemt naar het bos? Gaan jullie mee? Nou, dan moet je ze eens zien. Dat terwijl ze dus de hele dag vrij lopen, soms wel 500 meter van huis weg in de velden. Daar is echter niks te beleven want ze kennen alles van A tot Z.

Neem een bordercollie bij Martijn in de buurt. Die woont op een erf, geen hekwerken en dus laat de hond zichzelf uit naar de dijk, gaat daar wandelaars en honden opzoeken om vervolgens mee te lopen en zelfs drukke wegen over te steken. Niet echt het gedrag van een tevreden erfhond.

Onze berner deed dat ook. Die zei doei en ging zelf naar het bos als wij een dag weinig tijd hadden voor hem.
Die hond lag tussen de kippen op een enorm erf. Later zelfs in Zwitserland. Maar ook daar liep hij weg.

Er zijn tevreden erfhonden. Toch denk ik dat die ook graag elke dag een rondje maken met de baas. Alleen al om even de buurthond-boodschapjes te ruiken en om de dag te breken. Een boerenerf is en blijft een gouden kooi voor de honden. Honden houden nu eenmaal van struinen. Dat is des wolfs.
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

laeken schreef:
Hanneke2 schreef:Jammer dat veel mensen zich zo ontzettend aangevallen voelen en meteen de verdediging in schieten terwijl ze het gewoon helemaal prima doen met hun honden in hun situatie.
Deze zin slaat de spijker op zijn kop. Blijkbaar is het heel erg om te zeggen dat je iets vindt wat bij een ander niet kan. Waarom is dat erg? Als ik een hond had die meteen naar de horizon rende liet ik hem ook niet los. Zo simpel is het. Dus waarom mensen zich zo aangevallen voelen is mij echt een raadsel. Het enige dat ik zeg is dat IK vind en denk dat honden dat nodig hebben. Meer niet. Blijkbaar schiet dat in het verkeerde keelgat.

Dat is jammer. Want de mensen met weglopers en agressieve honden zouden precies hetzelfde denken en zeggen als ik als ze hun honden wel los konden laten. Iedereen kan zien en iedereen kan bedenken dat een hond los moet lopen. :19:

Dit is nu eenmaal wat honden leuk vinden om te doen. En dat kan helaas niet aan de riem.

Afbeelding

Even terugkomend op de agressieve honden. Ik heb ook moeilijke honden gehad die je echt niet zomaar ergens los kon gooien om wat te spelen met andere honden of om eens lekker te rauzen tussen de mensen. Daarmee ging ik dus laat op de avond of vroeg in de ochtend naar een rustig plekje. Gewoon even naar de polder, ergens achterin bij de Waal in mijn geval en dan ging toch echt de riem eraf. Eva heb ik ook elke dag los gelaten. Cleo idem. Dapper liep ook gewoon los.

Ik vind dus gedrag niet altijd een excuus. Tenzij het gedrag extreem is. Verantwoordelijkheid is erg belangrijk. Had ik een pitbull die op elk dier af zou stormen dat hij zag, ook in de verte, om daar dan in te gaan hangen, tja, die ging niet los. Had ik een akita die rechtdoor liep en mij de dikke vinger gaf om vervolgens te verdwijnen dan ging die ook niet los. Maar dan zou ik nog steeds vinden dat hij eigenlijk wel los moest kunnen. Alleen zou ik het dan niet meer doen.

Dus waarom mensen zich zo opwinden over een mening is mij echt een raadsel. Zeker omdat ik al 10 keer geschreven heb dat ik prima begrijp waarom sommige honden niet los mogen. Ik zou bv Uma ook niet loslaten voorlopig in elk geval. Neemt niet weg dat ik het zielig vind dat ze dan lang alleen aan de riem mag lopen. Want ik geniet persoonlijk vooral van loslopende honden. Aan de riem vind ik dat ze zich niet tonen en dat ze ook gedrag vertonen dat ik niet prettig vind. Moeilijk doen met andere honden, reageren op wat ik doe, je zit immers aan je hond vast, geen dolle 5 minuten meer, geen leuk contact met soortgenoten meer, geen langdurige snuffelpartijen aan boodschapjes van andere honden etc. Maar soms is het maar zo. Helaas.

Ik val niemand aan die zijn hond niet los kan of durft te laten. Blijkbaar zeg ik zelf wel hele erge dingen in de ogen van die mensen.

Erfhonden vind ik ook niks. Tenminste, in veel gevallen. Al lopen ze op een boerderij. Bas kan de hele dag in en uit. De honden van de buren lopen zelfs vrij om het huis. Bewaken de boel en doen wat ze willen. Hun erf is ongeveer 1400 vierkante meter en het gaat om een roedel dwerghonden. Weet je hoe dol die worden als je ze meeneemt naar het bos? Gaan jullie mee? Nou, dan moet je ze eens zien. Dat terwijl ze dus de hele dag vrij lopen, soms wel 500 meter van huis weg in de velden. Daar is echter niks te beleven want ze kennen alles van A tot Z.

Neem een bordercollie bij Martijn in de buurt. Die woont op een erf, geen hekwerken en dus laat de hond zichzelf uit naar de dijk, gaat daar wandelaars en honden opzoeken om vervolgens mee te lopen en zelfs drukke wegen over te steken. Niet echt het gedrag van een tevreden erfhond.

Onze berner deed dat ook. Die zei doei en ging zelf naar het bos als wij een dag weinig tijd hadden voor hem.
Die hond lag tussen de kippen op een enorm erf. Later zelfs in Zwitserland. Maar ook daar liep hij weg.

Er zijn tevreden erfhonden. Toch denk ik dat die ook graag elke dag een rondje maken met de baas. Alleen al om even de buurthond-boodschapjes te ruiken en om de dag te breken. Een boerenerf is en blijft een gouden kooi voor de honden. Honden houden nu eenmaal van struinen. Dat is des wolfs.

Waarom mensen daarop reageren (ik dus) omdat er gegeneraliseerd wordt. Er wordt hier gesteld dat honden die niet los lopen niet gezond zijn en nog meer van die onzin.
Natuurlijk weet ik wel dat ik de juiste keuzes maak mbt mijn honden. Maar helaas wordt ik hier neer gezet (door een aantal mensen) als een slechte baas die niks van haar honden snapt.
en daar voel ik me niet direct door aangevallen maar wel wil ik daar op reageren. Want ik voel me wel aangesproken. En.aangezien het een discussie is moet er ook wat tegen geluid komen toch?!
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
laeken
Zeer actief

Natuurlijk, tegengeluid is juist goed. Ik ben denk ik niet degene die zegt dat honden aan de riem niet gezond zijn. En ik ben ook niet degene die zal zeggen, hoe dan ook loslaten oid. Verder heb ik het gevoel dat sommige mensen kwaad worden van de mening dat honden imo los moeten lopen. En dat laatste is eigenlijk vooral waar ik het over heb. Dat kwaad worden vind ik jammer. Je aangevallen voelen ook.
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

laeken schreef:Natuurlijk, tegengeluid is juist goed. Ik ben denk ik niet degene die zegt dat honden aan de riem niet gezond zijn. En ik ben ook niet degene die zal zeggen, hoe dan ook loslaten oid. Verder heb ik het gevoel dat sommige mensen kwaad worden van de mening dat honden imo los moeten lopen. En dat laatste is eigenlijk vooral waar ik het over heb. Dat kwaad worden vind ik jammer. Je aangevallen voelen ook.
Oh nee dat zeg ik ook niet....
Maar ik voel me.wel geroepen om daar op te reageren als iemand stelt dat honden die niet los.komen niet gezond zijn of dat het er min of meer op neer komt dat ik niet goed voor mijn honden zorg.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

laeken schreef:Natuurlijk, tegengeluid is juist goed. Ik ben denk ik niet degene die zegt dat honden aan de riem niet gezond zijn. En ik ben ook niet degene die zal zeggen, hoe dan ook loslaten oid. Verder heb ik het gevoel dat sommige mensen kwaad worden van de mening dat honden imo los moeten lopen. En dat laatste is eigenlijk vooral waar ik het over heb. Dat kwaad worden vind ik jammer. Je aangevallen voelen ook.

Maar wat wil je dan bereiken door te roepen dat honden overal maar los zouden moeten kunnen? en dat elke hond de kans zou moeten krijgen om los te kunnen gaan.
Waarom ben jij van mening dat dat moet kunnen?

Ik ben persoonlijk van mening dat honden op plaatsen waar het veilig is. En enkel honden die zelf ook veilig los kunnen los zouden mogen rennen en spelen. Toots kan dus op veel plaatsen los. De mechelaar van mijn schoonmoeder kan alleen los in de tuin of op speciale plaatsen waar zeker geen andere honden los lopen. Jij bent van mening en in jou ogen is het zo dat honden los moeten lopen geef je hier boven aan. Nou niet elke hond kan dat een hond die erg angstig is of weg rent zou bij mij ook zeker niet overal maar los kunnen hoe leuk ik het ook zou vinden. En als dat niet kan hoe zie jij mensen dan die hun hond altijd aangelijnd houden daar ben ik serieus benieuwd naar?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
laeken
Zeer actief

toots schreef: Maar wat wil je dan bereiken door te roepen dat honden overal maar los zouden moeten kunnen? en dat elke hond de kans zou moeten krijgen om los te kunnen gaan.
Waarom ben jij van mening dat dat moet kunnen?
Huh? Waar staat dat honden maar overal los moeten kunnen? Dit is nu jammer. Mij woorden in de mond leggen en dan vervolgens daar over gaan vallen. Ik zeg werkelijk nergens dat honden maar overal los moeten kunnen. Dat vind ik ook helemaal niet.
Wel zou elke hond de kans moeten krijgen om los te kunnen lopen. Dat vind ik wel. En ik vind dat dat moet kunnen omdat ik denk dat honden dat fijn vinden. Dat heb ik al heel vaak uitgelegd in mijn stukjes.

Wat is de reden dat je mij woorden in de mond legt om daar vervolgens geërgerd over te gaan doen? Zoals je kan lezen zeg ik zelfs dat ik bepaalde honden ook niet los zou laten.
Ik ben persoonlijk van mening dat honden op plaatsen waar het veilig is. En enkel honden die zelf ook veilig los kunnen los zouden mogen rennen en spelen. Toots kan dus op veel plaatsen los. De mechelaar van mijn schoonmoeder kan alleen los in de tuin of op speciale plaatsen waar zeker geen andere honden los lopen. Jij bent van mening en in jou ogen is het zo dat honden los moeten lopen geef je hier boven aan. Nou niet elke hond kan dat een hond die erg angstig is of weg rent zou bij mij ook zeker niet overal maar los kunnen hoe leuk ik het ook zou vinden. En als dat niet kan hoe zie jij mensen dan die hun hond altijd aangelijnd houden daar ben ik serieus benieuwd naar?
Ik ben ook van mening dat honden die wat lastiger zijn op veilige plaatsen los moeten. En makkelijke honden bijna overal zoals ik nu doe. Ik vind honden die altijd aan de riem zitten best wel sneu. Dat heb ik denk ik ook al heel vaak gezegd. Ik zou er dus ergens mee naartoe rijden waar ze los konden. Ik wil geen hond die aangelijnd moet blijven voor altijd. Dat vind ik zonde en zielig. Daarom ook dat ik mijn moeilijke honden op bepaalde tijden en op bepaalde plaatsen uit ging laten. Op grote open plaatsen langs de Waal bv en dan om 2200 uur in de avond. En als dat ook niet veilig zou zijn dan hield ook ik de betreffende hond aan de lijn. Ik zie dus echt niet wat het probleem is aan wat ik zeg en vind.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Heavy schreef: Juist de mensen die onzeker zijn over hoe ze met hun hond om gaan , misschien twijfelen of ze het wel goed doen die zullen zich aangevallen voelen als jij schrijft dat je een mensagressieve hond zou laten inslapen of als jij schrijft dat je een hond die net 2 weken kwijt is geweest nu weer zou laten loslopen.
Ik zou een mensagressieve hond laten inslapen als ik die hond dermate slecht onder controle had dat hij alleen aangelijnd buiten kon lopen. Dat klopt. Dat zou ik doen omdat ik daar niet mee kan en wil leven en omdat ik door schade en schande heb geleerd dat het hoe dan ook mis zal gaan op termijn. Een hond die echt op mensen af gaat om ze aan te vallen is wat mij betreft beter niet in leven. Ik schreef ook dat ik Uma op TERMIJN weer los zou laten. Dat omdat het al 2 maanden perfect ging en deze situatie waarin ze weg was gelopen niets te maken had met haar eerdere loslopen. Ik schreef ook dat ik haar voorlopig aan de riem zou houden. Niet dat ik haar NU weer los zou laten. Dat staat echt nergens... :wink:
Ook schreef je dat als een hond onder een auto komt dat je dat liever hebt dan een hond altijd aan een lijn. Kan best schokkend zijn die uitspraken voor mensen die het hebben meegemaakt denk ik :wink:
Dat klopt. Elke hond die los loopt kan overreden worden. Dat risico neem je dus altijd. En dat risico vind ik het waard. Al mijn honden zijn wel eens in de buurt van auto's gaan lopen los. Maarja, wat anders? Je moet ook je kind op een dag alleen de straat op laten gaan. Risico's zijn er nu eenmaal en zeker met kinderen en auto's is dat risico gigantisch. Toch moet het. Zo denk ik dus ook over honden. Cleo keek uit en liep niet in zeven sloten tegelijk. Toch is ze wel eens over een weg gerend. Voor mij geen reden om haar daarna nooit meer los te laten want dan was ze diep ongelukkig. Dat recht heb ik niet. Een hond zo beschermen dat er niks mee kan gebeuren ten koste van de hond is imo niet eerlijk.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Hoho leaken ik doe niet geèrgerd dat doe jij zodra je een vraag krijgt.
Ik stel de vraag uit interesse. En het antwoord is direct op aanvallende toon.
Hoe jij jou hond opvoed en uitlaat is jou zaak. Maar hoe een ander dat invult moet die persoon weer weten.
Niet iedereen heeft de ruimte om op andere tijden te gaan lopen. En een hond die aan de lange lijn kan is niet sneu.
Ja jij mag dat wel vinden. Maar daar mag een ander ook een weerwoord op geven en dan is die persoon niet direct beledigd.
Een hond hoeft niet per definitie los en mensen die hun honden niet los laten doen niets fout.
Je wekt de indruk dat je zelf nogal snel aangebrand raakt beetje jammer omdat je zelf de discussie een beetje op gang hebt geholpen.

laeken
Zeer actief

Dat een hond onder de auto kan lopen is inderdaad schokkend voor mensen die dat meegemaakt hebben. Ik heb dat ook meegemaakt maar dat maakt niet dat ik vind dat een hond daarom aangelijnd moet zijn. :wink: Dan kan dat nooit meer gebeuren. Maargoed, eeuwig aanlijnen vind ik dus erger dan de piepkleine kans dat je hond overreden wordt. Dat is persoonlijk. Dat besef ik ook wel. Bas kan ook overreden worden. Voor mij geen reden om haar aan te lijnen, in de fietsmand te zetten en achter slot en grendel bij mijn huis. Ze loopt regelmatig los voor het huis. Nu loopt de straat waar ik woon dood. Ik weiger haar zo te beschermen dat er nooit wat kan gebeuren. Dat vind ik echt niet fair. Dat is mijn mening. Ik snap best dat mensen daar anders over denken. :wink: Ik loop de voordeur uit, daar heeft wel eens een loslopende grote hond gelopen. Ze kan dan dus aangevallen worden. Maar ik ben er bij. Soms werk ik in de tuin, dan loopt ze lekker los. Ik let niet de hele tijd op dus soms loopt ze een stuk het mais in of gaat ze even buurten bij de buren. Ik geloof erin dat ze dat kan en dat het goed zal gaan. Ik wil haar gewoon die vrijheid gunnen en ik denk dat ze in Spanje ook zo geleefd heeft. Ze vind het vreselijk om aan een lang touw te zitten en op de oprit te moeten blijven.

Ik ben ook van mening dat de risico's extreem klein zijn. Juist honden die vrijheid krijgen leren daarmee om te gaan. labradors die na 1 jaar voor het eerst los mogen stuiven als dolle projectielen in de rondte. Hondjes die je snel en overal los laat leren daar prima mee om te gaan.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

toots schreef:Hoho leaken ik doe niet geèrgerd dat doe jij zodra je een vraag krijgt.
Hoe jij jou hond opvoed en uitlaat is jou zaak. Maar hoe een ander dat invult moet die persoon weer weten.
Niet iedereen heeft de ruimte om op andere tijden te gaan lopen. En een hond die aan de lange lijn kan is niet sneu.
Ja jij mag dat wel vinden. Maar daar mag een ander ook een weerwoord op geven en dan is die persoon niet direct beledigd.
Een hond hoeft niet per definitie los en mensen die hun honden niet los laten doen niets fout.
Je wekt de indruk dat je zelf nogal snel aangebrand raakt beetje jammer omdat je zelf de discussie een beetje op gang hebt geholpen.
Ja zeg, jij stelt allerlei zaken die ik zou zeggen die ik nooit gezegd heb. Dat maakt het wel wat lastig vindt je niet? Feitelijk probeer je discussie te starten over uitspraken die niet van mij zijn. Dan kan ik toch ook niet reageren? Misschien moet je me quoten ipv citeren? Dan is het wat duidelijker voor mij.

Ik vind trouwens wel dat als je geen tijd of ruimte hebt en daarom je hond nooit los kan laten je misschien tijd moet maken. Zat mensen staan daarvoor om 5 uur op. Ik zou dat ook zwaar vinden maar dat terzijde.

Ik raak helemaal niet aangebrand. Dat maak jij er van helaas. Ik ben totaal relaxed en volgens mij reageer ik ook heel fair en niet persoonlijk. Jij stelt dat een hond niet los hoeft. Je poneert het als waarheid. Oneens wat mij betreft. :engel: Ik vind dat een hond wel los moet als het mogelijk is. Desnoods doe je maar moeite. Dat is nu net de hele discussie. :F:
Afbeelding
kooi
Zeer actief

renee-uk schreef:
kooi schreef:

gelukig dan maar dat er regeltjes zijn voor jou en regeltjes voor anderen, anders zat je mooi zonder hond :idea:
Look what the cat dragged in..... :kotz:
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik voel me wel wat aangesproken, ik weet dat ik het goed doe en toch voel ik het.

Als ik naar mijn honden kijk denk ik niet dat ze ongelukkig zijn. Wel zie ik, zoals ik al eerder schreef, dat ze los net even dat extra plezier hebben.
Wat Laeken al zegt: ze struinen, snuffelen, sprinten, hebben interactie met andere honden. Zo wil Uma aan de riem geen contact met mensen of andere honden maar zodra ze los loopt is dat al heel anders. Ze kan dan namelijk weg wanneer ze wil.
Ik ben wel van het proberen, beide honden ben ik nu al eens kwijt geweest, en toch is mijn streven om ze weer eens los te laten.

Zo bekijk ik waar omheinde gebieden zijn. In Monster is een stuk duin dat omheind is, daar gaan we dan dit weekend naar toe. Manu liep gisteravond gewoon los op het strand.
Soms loopt hij zelfs in de woonwijk los, hij moet dan wel in de buurt blijven maar dat doet hij ook braaf. Ik vind de vrijheid voor hem fijn, maar dat heeft dus wel een tijd geduurd. Tot hij 10 maanden oud was liep hij vrijwel altijd los. Dan gingen we de bergen van Frankrijk in en liep hij urenlang mee. Soms verdween hij even uit zicht en kwam hij kletsnat terug. Had hij een beekje gevonden waar hij lekker even ingesprongen was, of hij ging met een noodvaart een heel steile berg af om vervolgens heel blij weer terug naar boven te klimmen.
Tot hij dus eens achter een konijn aan ging en niet meer terug kwam en de kippen van bewoners had vermoord :80:

Daarna ben ik veel voorzichtiger geworden. Ik ben nog geen 2 jaar in het bezit van honden dus ik modder maar wat aan en kijk wat het beste werkt.
Laeken heeft gelijk, Uma is in een heel andere situatie weggelopen dan het normale loslopen wat we deden.
Toch denk ik dat het best nog eens kan gebeuren. Daarom gaan we eerst werken aan die situaties, daar heb ik wel vertrouwen in.

Tot die tijd gaan we gewoon naar omheinde gebieden. Ik zorg altijd dat ze in ieder geval eens per week los kunnen lopen. Manu wat vaker.
De ene week sta ik 5x op het strand, de andere week rijd ik naar een speelveld. Ze zijn beide sociaal, Manu kan los ook beter met andere honden. Het lijkt een blij ei, maar hij is nog best handig in die hondentaal.

Ik weet nu al dat ik komend weekend met knikkende knieën sta om Uma weer los te laten. Ook al is het omheind.
En ergens weet ik ook al dat er geen enkel probleem gaat vormen, ze rondjes om ons heen gaat rennen en ze in een straal van 15 meter om ons heen zal blijven lopen. Ik maak me gewoon graag druk denk ik ;)

Wel ben ik geschrokken van het aantal Podenco's dat alleen al door Den Haag struint.
In de tijd dat Uma vermist was hebben wij 3 Podenco's van straat gehaald, we kregen meldingen dat het Uma was. Eentje liep los en is zo over drukke wegen de stad in gerend.
"Ach dat doen ze hè, die Podenco's".
Ik zou toch een hartaanval krijgen. Uma was 15 dagen weg, maar als Manu al 5 minuten uit zicht verdwijnt kan ik al bijna aan de beademing. Uma verdwijnt niet gauw uit zicht. Die zoek je, en blijkt ze gewoon achter je benen te staan en al een paar keer meegedraaid te zijn :Q:

Manu is wel een echte zwerver. Die gaat de hort op als je even niet oplet.
Die moet je echt bezig houden, ook als hij los loopt. Daarom laat ik hem alleen los als ik goed in mijn vel zit, dan komt hij graag terug. Hem moet je paaien. Hij hoeft geen snoep, geen aai, maar een blije baas is zijn grootste beloning. En op sommige momenten is dat ook niet genoeg. Soms stiert hij wel bijna 100 meter voor je uit omdat hij een mooie teef ziet. Dan kan ik roepen wat ik wil maar hij gaat die sprint echt niet onderbreken. Dus ik roep pas als hij daar is en dan komt hij wel.
Zo leer je de knopjes kennen van je hond denk ik dan maar. En wie weet is dat over een jaar weer wat verbeterd. Ik had bijvoorbeeld vorig jaar nooit gedacht dat hij nu zo veel los zou kunnen lopen als hij doet.

Maar goed, nu ik dit veel te lange verhaal typ, besef ik me dat ik me niet zo aangesproken hoef te voelen :roll:
Ook al lopen mijn honden niet veel los, ze zijn blij. Dat durf ik te garanderen.
Zodra ik Manu's trektuig pak staat hij ontzettend te joelen, veel meer dan wanneer ik vraag of hij mee gaat met zijn riem in mijn hand. Of zodra ik de fiets pak, staat Uma er al naast met haar staart omhoog gekruld. Ze vinden dat ook heel erg leuk om te doen.
Dat doe je samen, en ondanks dat beide zeer zelfstandige honden zijn, doen ze heel graag dingen samen met ons.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Heavy schreef:
laeken schreef:
Heavy schreef: Juist de mensen die onzeker zijn over hoe ze met hun hond om gaan , misschien twijfelen of ze het wel goed doen die zullen zich aangevallen voelen als jij schrijft dat je een mensagressieve hond zou laten inslapen of als jij schrijft dat je een hond die net 2 weken kwijt is geweest nu weer zou laten loslopen.
Ik zou een mensagressieve hond laten inslapen als ik die hond dermate slecht onder controle had dat hij alleen aangelijnd buiten kon lopen. Dat klopt. Dat zou ik doen omdat ik daar niet mee kan en wil leven en omdat ik door schade en schande heb geleerd dat het hoe dan ook mis zal gaan op termijn. Een hond die echt op mensen af gaat om ze aan te vallen is wat mij betreft beter niet in leven. Ik schreef ook dat ik Uma op TERMIJN weer los zou laten. Dat omdat het al 2 maanden perfect ging en deze situatie waarin ze weg was gelopen niets te maken had met haar eerdere loslopen. Ik schreef ook dat ik haar voorlopig aan de riem zou houden. Niet dat ik haar NU weer los zou laten. Dat staat echt nergens... :wink:
Ook schreef je dat als een hond onder een auto komt dat je dat liever hebt dan een hond altijd aan een lijn. Kan best schokkend zijn die uitspraken voor mensen die het hebben meegemaakt denk ik :wink:
Dat klopt. Elke hond die los loopt kan overreden worden. Dat risico neem je dus altijd. En dat risico vind ik het waard. Al mijn honden zijn wel eens in de buurt van auto's gaan lopen los. Maarja, wat anders? Je moet ook je kind op een dag alleen de straat op laten gaan. Risico's zijn er nu eenmaal en zeker met kinderen en auto's is dat risico gigantisch. Toch moet het. Zo denk ik dus ook over honden. Cleo keek uit en liep niet in zeven sloten tegelijk. Toch is ze wel eens over een weg gerend. Voor mij geen reden om haar daarna nooit meer los te laten want dan was ze diep ongelukkig. Dat recht heb ik niet. Een hond zo beschermen dat er niks mee kan gebeuren ten koste van de hond is imo niet eerlijk.
Die mening over de bijtende hond deel ik trouwens met je . Een paar jaar geleden hebben wij ook onze bijtende hond laten inslapen. Dat snappen veel mensen ook niet maar dat hoeft ook niet.

Ik weet dat je een auto ongeluk ook niet kan voorkomen maar ik probeer het wel zoveel mogelijk. Honden mogen van ons niet los in de wijk of voortuin. De buren doen dat wel prima moeten ze zelf weten :ok:

Zo liep ik ook een tijdje op met iemand die een hond had uit Griekenland ook een zwerfhond en die hond ging altijd van het bospad af de weilanden op muisjes zoeken enz. Vrouwtje vond dat prima en kon daar goed mee omgaan. Mijn hond ging ook meedoen . Ik vond dat helemaal niks , hond uit het zicht en soms een kwartier wachten tot ze weer in zicht waren dat is geen ontspannen wandelen voor mij dus wandel ik niet meer met die baas en hond.

Snapte ze best , niks aan de hand ieder zijn ding :ok:

Toen de honden nog gewoon los door Capelle mochten lopen had ik mijn honden ook aan de lijn.
Vroeger niet Kelly liep vroeger gewoon los mee in de wijk, totdat er een grote Duitse Dog achter haar aan ging en ze vlak voor een vrachtwagen de weg overstak toen heb ik haar voortaan in de wijk aan de lijn gehouden.

Maar in het bos mogen ze van mij los en ook uit zicht, moet zeggen sinds Tama staar heeft gaat ze niet echt meer op zoek in de bosjes en dat is aan een kant fijn, maar aan de andere kant als ze achter hazen of konijnen aanzat had ze geen tijd voor passerende honden en dat was ook wel fijn want ze kan nogal eens snauwen naar een hond die aan haar kont ruikt.

Ik kan er echt van genieten als ze zo lekker door de bosjes aan het hollen zijn, nu is Tama 11 jaar en heeft ze er geen zin meer in. en dat vind ik best jammer want ze is niet altijd even vrolijk meer, door haar staar is ze nogal schrikachtig geworden er hoeft maar iets tegen haar aan te komen of haar staart gaat tussen haar poten en dan komt ze snel naar me toe lopen.

Natuurlijk kreeg ik weleens pijn mijn buik als ze langer dan vijf minuten weg bleven, maar ach als ze dan zo lekker vrolijk terug kwamen rennen was ik toch wel blij dat ze zo'n lol hadden gehad.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Ted en Harry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie mix en OEB

Ongelezen bericht door Ted en Harry »

Een podenco of windhond kan dan wel "gemaakt" zijn om te rennen, maar wat niet kan dat kan niet. Mijn hond vindt zelf duidelijk dat ze "gemaakt" is om te jagen, maar dat kan ik niet toelaten omdat de consequenties niet te overzien zijn als ze haar gang mag gaan.
Wel vind ik dat je als baasje verantwoordelijk bent voor het welzijn van je hond, en dan niet alleen in veiligheid en gezondheid etc maar dus ook deze natuurlijke instincten in honden. Ik heb met Ted keihard gewerkt om te zorgen dat ze veilig los kan lopen zonder achter elk konijn/kat/muisje aan te gaan en probeer haar met veilige spelletjes te stimuleren. Spoortjes maken, dingen verstoppen, dat soort werk. Dat is in mijn ogen de behoeftes van je hond ombuigen naar iets wat werkbaar is in het dagelijks leven als huisdier.
Met een renner naar omheinde losloopgebieden gaan, fietsen, lange lijnen gebruiken op het strand en dergelijke is het werkbaar maken van een hond die misschien het liefst eindeloos vrij zou willen rennen maar daarbij een gevaar vormt voor zichzelf en z'n omgeving.
Misschien niet de ideale situatie voor zo'n hond, maar je moet er het beste van maken, en ik denk dat iedereen op dit forum dat sowieso probeert.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik voel me verder niet aangevallen, hoor. Ik vertel mijn ervaring en waarom. Aangesproken deels maar meer ook niet. Ieder zn ding. Het past en beetje in het straatje van fulltime werken en/of op een appartement wonen. Dat doe ik ook allemaal en toch vind ik dat mijn duo het prima heeft, net als dat jullie honden het ook goed hebben.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Er is ook nog een andere kant: bazen die er een hekel aan hebben om continue met een lijntje in de hand te lopen. :mrgreen: .

Ik heb altijd mijn honden los laten lopen. In de wijk, in losloopgebieden, voor de winkel neerzetten als ik even snel iets moest halen, langs een 80km weg lopen... het kon allemaal.
Ze bleven allemaal kéurig bij me en ik hield mijn handen vrij.
De eerste hond die ik (permanent) moest aanlijnen was mijn Cody omdat hij mens- en hondagressief was. Was een hele omschakeling voor me maar goed, ik had geen keus.
Vervolgens had ik weer jarenlang lekkere loslopers. Tot ik Maggie kreeg. Schát van een beest, reuze gehoorzaam... tot ze buiten komt.
Want zolang ze in het zicht van huizen is (lees: vuilnisbakken), is ze direct foetsie, met een tempo die mijn verouderde lijf niet kan bijhouden.
Ik train er hard op maar ik weet niet of ik haar ooit betrouwbaar kan uitlaten. Dus ja, ze hangt aan de flex en kan alleen in ver buitengebied redelijk los. Tenminste een minuut of 10 want dan heeft ze het alweer gezien en trekt ze weer aan de kuierlatten.
Inmiddels ken ik de signalen als ze van plan is om de benen te nemen en dan kan ik haar vaak nog nét vastklikken maar ik vertrouw haar nog voor geen meter. Zes jaar (of acht, dat weten ze niet eens zeker) zwerfhond zijn, krijg je er niet zomaar uit.
En nou is ze geen twee weken foetsie geweest, hoogstens een half uur, maar elke minuut was 10 jaar van mijn leven.
Dus voor mijn eigen gemoedsrust en bloeddruk blijft ze 80% van de tijd lekker aan de flex.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ook ik vind het afhankelijk van de hond en de omgeving.
Een hond die wegloopt of bang is, daar zoek je weer een andere omgeving mee op en wellicht is het nooit
mogelijk om die los te laten lopen.

Moritz, mijn Griek, die was bang voor mensen, maar heel erg sociaal met honden. Dus daar lette ik heel erg op de
mensen in de omgeving en niet op andere honden, want hij kon met alles overweg.
Hij is 2 x weggelopen en inderdaad, iedere 10 minuten is zo ongeveer een jaar van je leven :ugh:

Kaya kon weer niet met de meeste honden, behalve met 'stoere' reuen, maar daarentegen luisterde ze feilloos.
Bij haar zocht ik dus juist niet losloopgebied op waar ik haar los liet lopen. De omgeving was dan vaak minder
veilig, maar aangezien ze zo goed luisterde en nooit meer dan 10 meter bij me vandaan ging, was dat geen
enkel probleem.

Puchu kan niet met reuen, wel met teven. Luisteren doet hij niet feilloos en ik heb hem niet altijd onder controle
als hij een andere hond ziet. 9 van de 10 keer luistert hij naar mijn strenge 'WACHTEN!' zodat ik hem aan kan
lijnen, maar die 10e keer niet.
Hij loopt dus niet los in de buurt, maar met hem ga ik naar stillere plekken waar hij los kan (bv de polder wat
heel erg overzichtelijk is). Een wegloper is hij gelukkig totaal niet.
Nadeel hiervan is dat hij niet heel veel contact heeft met andere honden, al is er wel een leuke boerderij teef
in de polder waar hij altijd even mee speelt al is hij ook niet echt geïnteresseerd in spelen met andere honden.

Ik vind het belangrijk voor een hond dat hij los kan lopen, maar ik geloof niet dat het noodzakelijk is voor zijn/haar
geluk mits je het compenseert met andere bezigheden.
Als mijn hond steeds weg zou lopen, zou ik hem ook niet meer loslaten, veel te gevaarlijk en bovendien bijzonder
slecht voor je bloeddruk :ugh:
Maar een zeer lange lijn zou dan uitkomst bieden misschien of naast de fiets rennen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Chihuahua-paws
Zeer actief

laeken schreef:
toots schreef:Hoho leaken ik doe niet geèrgerd dat doe jij zodra je een vraag krijgt.
Ja zeg, jij stelt allerlei zaken die ik zou zeggen die ik nooit gezegd heb. Dat maakt het wel wat lastig vindt je niet? Feitelijk probeer je discussie te starten over uitspraken die niet van mij zijn. Dan kan ik toch ook niet reageren? Misschien moet je me quoten ipv citeren? Dan is het wat duidelijker voor mij.

Ik vind trouwens wel dat als je geen tijd of ruimte hebt en daarom je hond nooit los kan laten je misschien tijd moet maken. Zat mensen staan daarvoor om 5 uur op. Ik zou dat ook zwaar vinden maar dat terzijde.

Ik raak helemaal niet aangebrand. Dat maak jij er van helaas. Ik ben totaal relaxed en volgens mij reageer ik ook heel fair en niet persoonlijk. Jij stelt dat een hond niet los hoeft. Je poneert het als waarheid. Oneens wat mij betreft. :engel: Ik vind dat een hond wel los moet als het mogelijk is. Desnoods doe je maar moeite. Dat is nu net de hele discussie. :F:
Als het om een tijds kwestie gaat ben ik het met je eens.
Echter zijn er heel wat verschillende redenen waardoor honden niet los lopen.
een ervan is als een hond niet hond sociaal is. Dat hoeft niet te betekenen dat de eigenaren zo,n hond nooit ergens de ruimte geven om los te lopen. Maar als nergens kans is voor de hond om los te lopen behalve in eigen tuin dan is daar niks mis mee. De hond van mijn schoonmoeder kan niet met andere reuen daar wandelden we ook op gezette tijden en zelfs op plaatsen waar niks kwam kon hij lekker los en zelfs zwemmen. Nu is hij zo oud en hij is te lomp en met zijn hd en artrose mag hij iet echt los gaan dus loslopen doe je hem geen plezier mee. Zelfs in de tuin mag hij niet alleen meer. Hij moet een rustige oude dag houden. Als Mensen hun hond een tijdje kwijt zijn geweest omdat de hond de benen had genomen dan is het helemaal niet gek dat ze iig voorlopig de hond hond aangelijnd houden. Liever dat dan een doodgereden hond. En wanneer de hond en of de hond weer los mag dat bepaald de eigenaar nog altijd. En als de hond nooit meer helemaal los kan om wat voor rede dan ook zie ik daar niks verkeerds in.

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

laeken schreef: Ik zie dus echt niet wat het probleem is aan wat ik zeg en vind.
Omdat mensen denken dat ze het misschien dan toch niet 100% goed doen en daardoor voelen ze zich geroepen dat uit te gaan leggen en te verdedigen.
Dat ben jij niet, dat zijn de mensen die reageren.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Manu

Marjoleine schreef:
laeken schreef: Ik zie dus echt niet wat het probleem is aan wat ik zeg en vind.
Omdat mensen denken dat ze het misschien dan toch niet 100% goed doen en daardoor voelen ze zich geroepen dat uit te gaan leggen en te verdedigen.
Of omdat ze het nóg niet goed genoeg doen maar er wel heel veel energie en tijd in steken om het uiteindelijk zo perfect mogelijk te maken voor hun hond.

Dan is het niet zo leuk om te horen dat je hond tot die tijd niet gelukkig zou zijn :F:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Manu schreef:
Marjoleine schreef:
Of omdat ze het nóg niet goed genoeg doen maar er wel heel veel energie en tijd in steken om het uiteindelijk zo perfect mogelijk te maken voor hun hond.

Dan is het niet zo leuk om te horen dat je hond tot die tijd niet gelukkig zou zijn :F:
Maar dat is dan nog steeds hún interpretatie ;)

Afbeelding

gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ach, mijn honden zijn niet gelukkig dat ze met de lift naar beneden moeten. Ze worden helemaal gestrest in de lift sinds Tama staar heeft nou niks aan te doen, ik zou ook liever lekker vrij wonen maar dat zit er niet in als je geen geld genoeg hebt dus we moeten het maar doen met wat we hebben.

100% gelukkig is niemand denk ik, er blijft altijd wel wat te wensen over.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Manu

Marjoleine schreef:
Manu schreef:
Marjoleine schreef:Omdat mensen denken dat ze het misschien dan toch niet 100% goed doen en daardoor voelen ze zich geroepen dat uit te gaan leggen en te verdedigen.

Maar dat is dan nog steeds hún interpretatie ;)
Waar.
Wat er gezegd wordt is ook niet zo raar. Het kan iemand wel raken en daar hoef je dan ook niet gek van op te kijken, toch?
Die bijkomende uitleg vind ik zelf juist leuk om te lezen trouwens.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Manu schreef:
Marjoleine schreef:Maar dat is dan nog steeds hún interpretatie ;)
Waar.
Wat er gezegd wordt is ook niet zo raar. Het kan iemand wel raken en daar hoef je dan ook niet gek van op te kijken, toch?

Maar laeken wordt er haast door aangevallen en dat kan hém dus raken.
Alles heeft altijd twee kanten ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”