Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een windhond moet overal kunnen uittieren

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Een windhond moet overal kunnen uittieren

Ongelezen bericht door nyckle »

Ik vind van niet.

Wie volgt
nyckle
Zeer actief

Re: Een windhond moet overal kunnen uittieren

Even wat aangepast.

Ik vind dat wat voor hond dan ook dit overal mag doen.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Daar waar het kan en mag is dat prachtig voor honden.
Mits het sociale honden zijn naar mens en dier.
Zijn ze dat niet, dan zie ik die toch liever aangelijnd.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Dubbel
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Wolfsblut schreef:Daar waar het kan en mag is dat prachtig voor honden.
:ok:
Gollum
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Daar waar het kan en mag is dat prachtig voor honden.
:ok:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Als een hond gewoon niet los kan vanwege ontsnappingsgevaar, dan moet je gewoon voor de veiligheid van de hond die hond niet loslaten.
Tegelijkertijd ben ik wel van mening dat je wel voor voldoende beweging en afleiding moet zorgen om het "tekort" van niet kunnen loslopen te "vervangen".
En ik wilde wat zeggen over het al dan niet loslopen van minder sociale honden, maar de topic titel vraagt specifiek naar de mening omtrent het loslopen van windhonden.
nyckle
Zeer actief

BW, prachtig beschreven.
Tegen mensen zullen deze honden niks hebben. Daar zijn ze niet voor gefokt.
Tegen hazen hebben ze ook niks, maar ze gaan er wel achteraan.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Neuh, waar mogelijk en veilig prima.
Maar zeker niet overal.

Dan kan ik mijn jacht honden ook wel overal ongestoord los gaan laten. Ze komen heus ooit wel terug als ze klaar zijn met hun hobby reeën, hazen, zwijnen of konijnen op drijven. Kan echter wel een paar uur duren en er vallen geheid gewonden in dit dicht bevolkte land.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Gollum
Zeer actief

Oh. Sorry, ik heb geen verstand van windhonden :mrgreen:
nyckle
Zeer actief

blondie schreef:Als een hond gewoon niet los kan vanwege ontsnappingsgevaar, dan moet je gewoon voor de veiligheid van de hond die hond niet loslaten.
Tegelijkertijd ben ik wel van mening dat je wel voor voldoende beweging en afleiding moet zorgen om het "tekort" van niet kunnen loslopen te "vervangen".
En ik wilde wat zeggen over het al dan niet loslopen van minder sociale honden, maar de topic titel vraagt specifiek naar de mening omtrent het loslopen van windhonden.
Ach, het kan wat breder worden gemaakt natuurlijk.
Gollum
Zeer actief

Toevoeging dan, mits ze de natuur niet verstoren.
nyckle
Zeer actief

Dat doen loslopende honden al heel snel.... Vooral nu in deze tijd.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik heb meerdere kennissen met windhonden maar die laten ze nooit zomaar ergens loslopen. De kans dat ze ergens achteraan gaan en ontsnappen is veel te groot. Als ze goed onder appél staan en terug komen op commando dan is het geen probleem maar als dat niet het geval is lijkt het mij niet wenselijk dat dit soort honden overal en ten alle tijde los loopt. Een omheinde ruimte of een heel erg lang touw lijkt me een betere optie.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Zou momenteel een beetje voorzichtig zijn met het loslaten van de windhonden, nu de kraaien nesten worden doorschoten. Anders wordt het hagel koppen.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik ken zat windhonden die los kunnen lopen en prima bij hun baasje blijven net als ik zat andere honden ken die dat niet kunnen.
Ik denk dat je dus niet zomaar een stelling kunt poneren wat wel of niet kan voor een windhond, lijkt me dat de eigenaren met een beetje gezond verstand dat wel zelf kunnen beslissen.

Persoonlijk vind ik los lopen wel belangrijk voor honden en doe daar dan ook wel altijd moeite voor om dat aan te leren.
Hierkomen vind ik een van de belangrijkste commando's persoonlijk.
Al onze honden lopen dus los al letten we wel op waar.
Wij vermijden de drukte , zo hebben we vanochtend al een flinke wandeling in de duinen erop zitten.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Ik vind dat geen enkele hond zomaar overal mag uittieren en vraag mij af wat een windhond daarin anders zou moeten maken.

Het laten los lopen van je hond zou in mijn ogen meer te maken moeten hebben met het feit dat de hond in elk geval het commando "hier" kent en andere honden en/of mensen en/of dieren niet lastig valt. En nee honden zijn geen robotjes dus ja een foutje kan makkelijk gebeuren (1 van mijn honden vliegt ook wel eens onder appél uit om achter een konijn aan te gaan), maar dit zou niet "normaal" mogen zijn.

Ik ken zat windhonden die makkelijk los kunnen en een heleboel andere rassen en kruisingen die ik absoluut niet los tegen wil komen "want hij moet toch los mogen lopen".
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

dre schreef:Ik vind dat geen enkele hond zomaar overal mag uittieren en vraag mij af wat een windhond daarin anders zou moeten maken.

Dan is het een lange hond en da's belangrijker ofzo...
Charlie is de eerste 10 seconden sneller en 10 x feller. Die gaat dus ook niet los bij wild (of andere honden).
Af en toe heel vroeg of laat op het strand.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ook ik vind loslopen belangrijk voor een hond.
Toch doe ik het zelden.

Manu, mijn Husky(-kruising) jaagt. Niet alleen dat, maar ook andere honden wil hij nog wel eens op af denderen. Hij benadert ze netjes maar kan ook wel eens patsen en dan vind ik het geen fijn idee dat ik nog tientallen meters weg ben. Meestal komt hij wel terug als ik roep, maar dat is niet na één keer en vaker dan 8 van de 10 keer is het ook niet.
Ik vind dan ook dat hij niet betrouwbaar los loopt en zal hem dus niet overal los laten lopen.
Wij wonen dichtbij het strand, zo'n kwartier tot twintig minuten lopen. Zodra hij los geklikt wordt moet hij wachten en zodra ik "toe maar" uitspreek zie je die hond zich afvuren en crosst eerst 6 rondjes om ons heen om vervolgens in die zee te plonzen. Het is iets wat mij zo gelukkig maakt.

Uma hetzelfde verhaal, zij is op het strand zó gelukkig. Ze kwispelt (wat voor haar heel bijzonder is), haar ogen worden groter en die achterpoten zakken zo'n 20 cm door en vuurt zich af om alleen maar te rennen, rennen, rennen. Uma is natuurlijk een Podenco, dus rennen is wel een van haar kwaliteiten.
Toch, na haar vermissing van ruim twee weken, zou ik het niet snel meer aandurven. Ze heeft een GPS band maar ook daarmee laat ik haar niet gerust los.
Hiervoor kon ze het wel, ik heb van Manu geleerd extreem alert op wild te blijven in de omgeving. Bij Uma hoef ik me dan weer geen zorgen te maken om andere honden. Uma reageert echter nog niet heel goed op haar naam en commando's. Wat zij wel doet is dat ze ons steeds opzoekt om zich te melden. Ze hoeft geen koekje, geen woordje, maar wil gewoon even kijken of we nog in de buurt zijn. Echter, die duinen zijn zo interessant voor haar, dat ze wel eens de groep heeft verlaten om in haar eentje de hort op te gaan.
Na een minuut of 10 komt ze dan wel weer kijken of als ik haar haal komt ze alsnog naar me toe.
Ik vind dat enorm jammer, het is de enige reden dat ik haar niet los zou durven laten op het strand terwijl het haar zo veel plezier geeft.
In bos, op velden of in parkjes durf ik haar wel los te laten. Niet nu overigens, gezien haar vermissing laatst.

Bepaalde situaties kan ze nog niet aan. Ze is soms zo bang van vreemden, dat als iemand 5 meter van mij vandaan staat of loopt, ze niet naar me toe durft te komen. Daar gaan we dus eerst aan werken. Het terug roepen gaat nu al veel beter, daar reageert ze al heel goed op aan de lange lijn.

Ik vind dat je een hond niet mag laten hetzen. En een ongelukje kan gebeuren.
Maar als het ongelukje zich vaker voordoet moet je jouw verantwoordelijkheid nemen, de hond in bepaalde situaties aan de lijn houden en zorgen dat het verbetert.
Ook als de hond niet betrouwbaar terug komt, of lelijk kan doen naar soortgenoten, vind ik dat je de hond aan de lijn moet houden.

Ik heb Manu heel lang aan de riem gehouden. En ik ben blij dat ik dat gedaan heb.
Ik heb het idee dat ik daardoor veel beter bepaalde situaties heb leren herkennen, bepaald gedrag en ook dat onze band versterkt is. We zijn samen gaan bewegen, niet gewoon losklikken en hopen dat het goed gaat, nee we zijn samen gaan sporten. Hardlopen, fietsen, steppen.
En ik merk aan Manu dat hij dat geweldig leuk vindt. Hij wordt er niet heel moe van, maar het geeft hem een bepaalde voldoening. Hij kijkt dan ook regelmatig naar me op, terwijl hij met loslopen gewoon zijn eigen gang gaat.
Bovendien ben ik in het bezit van een 8 meter Flexi, en hij krijgt tijdens wandelingen de tijd om de irritante reu uit te hangen en overal te snuffelen en plassen. Korte lijn = opletten. Flexi = struinen.

Uma kent het verschil tussen die lijnen overigens ook heel goed. Ik bied haar precies hetzelfde.
Zij vindt fietsen nóg leuker :mrgreen:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Als een hond los kan is dat toch fijner voor de hond denk ik persoonlijk.

Maar wat niet kan dat kan niet.

Ik denk erover om nu er meer mensen zitten te barbecuen om Jarah ook niet meer los te laten.
Gisteren is ze vanuit het bos terug gelopen richting huis omdat er op een veld een vuilniszak lag met botjes e.d. ze heeft een normaal best drukke weg overgestoken gelukkig is het op zondag nooit zo druk.
Gelukkig kwam ik een man tegen die zei dat ze met een noodgang de wijk in was gelopen dus toen wist ik al dat ze richting die vuilniszak ging.
Heeft ze echt nog nooit gedaan zo eind terug gelopen. Volgens mij is ze sinds haar castratie nog gekker op eten.

Ik heb echt de pest aan mooi weer, van mij mogen ze dat buiten barbecuen verbieden. Of geef mensen flinke boetes als ze hun rotzooi laten liggen.
Ik ga er al over denken om de honden maar langs te sturen voordat ze beginnen met barbecuen rauw is het minder gevaarlijk.

Vanochtend heb ik ze alledrie vastgehouden want bij de ingang van het bos lagen een paar vuilniszakken vol met afval.

En echt jagen doen ze niet meer want Tama heeft staar en die gaat niet echt meer op zoek. Als er een konijn of haas hun pad kruist gaan ze er nog wel achteraan.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Loslopen is een privilege. Als meer mensen dit zouden beseffen dan zouden er ook meer losloopgebieden zijn :wink:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Nanna schreef:
Valerie schreef:Loslopen is een privilege. Als meer mensen dit zouden beseffen dan zouden er ook meer losloopgebieden zijn :wink:
Vergeet het maar. De groene taliban zag het liefst alle honden dood. En als dat teveel gevraagd is, dan aan een riem van 20 cm. en allemaal aan de muilkorf.
Nou moet ik zeggen dat ik hier echt nooit een boswachter zie. Weleens zo'n wagentje van de gemeente maar die zwaaien altijd vrolijk :lol1:
Alles loopt los en evengoed ritselt het van de konijnen en reeën
Hier loopt ook genoeg wild, en alles loopt los ook al mag het daar niet. Maar er zijn genoeg gebieden gesloten omdat mensen vonden dat hun honden maar los moesten lopen ook al konden ze dat niet.
Loslopen is leuk hoor, maar als het niet gaat dan niet :19: zoek naar alternatieven maar zadel geen andere mensen en dieren op met jouw probleem.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor jagers een probleem vormt en dat zij het graag zouden willen verbieden.
Dit soort honden vormen, immers samen met loslopende katten, concurrentie voor het vrijelijk uitoefenen van hun hobby.
Dan kun je beter, zonder enig onderscheid tussen wel of niet goed afgerichte honden, een algemeen verbod bepleiten.

En als ik dan mijn oude sukkelaar los heb lopen, kan ik op de bon geslingerd worden.Zeker tijdens het broedseizoen, al gaat ze nooit ergens achteraan.
Wandelen in een mooie omgeving met een vrij lopende hond, wordt over het algemeen niet als hobby erkend, of in het uiterste geval als ondergeschikt aan alle andere belangengroepen.
Immers, mijn sukkelaar zou zomaar kinderen, bejaarden of gehandicapten omver kunnen springen. Of mensen die bang zijn voor honden de stuipen op het lijf jagen door los te lopen. Of een ruiter te paard aan het schrikken maken, die vindt dat hij niet per se gebruik hoeft te maken van het ruiterpad.
Het is daarom maar gelukkig dat het loslopen van honden op steeds meer plaatsen aan banden worden gelegd, of zelfs verboden. :tongue:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik vraag me af wat mensen bedoelen met loslopen, ik snap dat het zonder lijn is.
Maar hoe ver mag de hond van jullie vandaan?
Als het dicht bij de baas blijven is zie ik weinig verschil met een lange lijn van 20 meter.
Ik vind het prima als honden loslopen als ze me maar niet lastig vallen.
We hebben hier een heel groot natuurgebied waar een aanlijnplicht is.
Ik heb er daar dus 3 aan de flex maar wordt vaak lastig gevallen door loslopende honden die schijt hebben aan de baas.
En dan kom ik nog af en toe mensen tegen die hun hond kwijt zijn omdat die aan het jagen is.
Daar begrijp ik dus niks van. Doe er dan een lange lijn aan.
Afbeelding
Manu

Er zijn trouwens in onze buurt zat omheinde veldjes waar ze kunnen rennen en spelen. Mijn honden zijn gelukkig wel sociaal en op zo'n veld sta je altijd redelijk dichtbij. Het is groot genoeg om uit te rennen, het is overzichtelijk en de hekken zijn hoog genoeg om ze binnen te houden.
Ik heb daar een half uur in de auto wel voor over, dus eens of een paar keer per week gaan ze sowieso daar even los.
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Akira kan bijna overal los ze blijft dicht bij mij of komt zich melden, maar nu in het broedseizoen is het jammer voor haar maar ze blijft mooi vast. Ik ben niet bang dat ze de eenden gaat uitmoorden maar opjagen zeker wel en dan kan niet. Ik heb een longeerlijn voor haar en daarmee kan ze in een cirkel van zo'n twintig meter zich vermaken.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kijk, incidenten kunnen gebeuren. Om iemand daar direct op af te rekenen vind ik te ver gaan.
Gisteren ging Elco er opeens vandoor naar een hardloper toe. Heeft hij al in geen maanden gedaan! Alleen bied ik dan wel m'n excuses aan en wordt Elco meteen een stuk korter gehouden. Waarop hij prompt weer netjes de mensen die we tegenkwamen negeerde. Ik weet ook dat hij als hij los loopt het liefst op alle honden afstuift. Dus gaat hij aan de lijn als ik ofwel geen overzicht heb op wat er aan komt, ofwel een hond aan zie komen. Aan de flex negeert hij honden op afstand nu wel, los nog niet. Dus ga ik binnenkort met een 10-meter lijn daar op oefenen. In principe gaat hij dus alleen los als het veilig kan en mag. Maar een enkele keer doet hij iets wat ik niet voorzien heb of ben ik net te laat met het opmerken van een naderende hond. En verder werken we gewoon keihard aan betrouwbaarder terugkomen als we roepen (hij komt eigenlijk altijd, behalve dus als hij op een hond afrent). Hoe beter hij luistert, hoe meer vrijheid hij kan krijgen. Dus ja, het loslopen is een privilege dat hij kan verdienen of verspelen. Hij is ook weleens op een paard afgerend (losloopgebied met ruiterpad er door, weinig overzicht). Daar was ik ook bepaald niet blij mee. Was wel blij dat die ruiter z'n paard goed onder controle wist te houden, want het paard schrok echt wel. (En ik ook!) Daarna bleef Elco daar dus ook weer veel aan de lijn en zijn we gaan werken aan z'n reactie op paarden.
Het gaat dus niet zozeer om de incidenten die kunnen gebeuren, maar hoe reageer je als hondeneigenaar erop. Vind je het 't probleem van de ander of neem je zelf verantwoordelijkheid voor wat er gebeurd is en probeer je herhaling te voorkomen?
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ik vind dat een hond los moet kunnen, wanneer dit op een verantwoordelijke manier kan.

Neem Luna, die heeft het eerste jaar niet los gelopen omdat zij een angstbijter was. Als iemand haar dus zou aaien, zou zij kunnen happen. Zo'n hond laat ik dan echt niet los. Inmiddels zijn wij 7 jaar verder en kan zij overal los. Zij is van haar probleem gedrag af en de makkelijkste los loop hond die er is. Ik zou haar, bij wijze van spreken, los kunnen laten in Amsterdam centrum. Zij wijkt geen meter van mijn zijde en kent alle commando's.

Sultan daar in tegen.. Ja, hij kan sinds korte tijd los. Hij komt 9 van de 10 keer na 1 keer roepen terug. Maar hij loopt wel verder van mij weg. Hij rent en dolt en rent naar mensen/honden toe. Hem laat ik alleen los in de losloopgebieden zonder verkeer in de buurt. Op het strand of in het duin gebied. Wanneer ik een hond passeer lijn ik hem even aan, omdat hij nog wel eens met de andere hond mee wilt lopen en dan bananen in de oren heeft haha!

Maar voor beide honden geld. Het is een pré. Zonder zou ook prima zijn. Ik doe genoeg met ze en maak genoeg km per dag. Ik wissel dingen af en zorg voor genoeg uitdaging. Het loslopen is voor mij een leuk extraatje. Zo zie ik het voor elke hond.. :)
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik vind loslopen zo'n beetje het belangrijkste in een hondenleven en daarom komt Beau dagelijks een uur tot anderhalf uur los van de lijn. Toen Beau nog niet betrouwbaar los kon lopen voelde ik me ook altijd wat schuldig, ik had niet het idee dat het voldoende voor hem was. Beau houdt me nu altijd in de gaten en daarom durf ik hem mey een gerust hart overal los te laten, absoluut. Ik doe het niet langs wegen en zo voor zijn veiligheid en die van anderen. Maar Beau loopt niet door de bosjes, jaagt niets op en loopt altijd in de buurt. Hij is alleen niet heel sociaal dus daar pas ik altijd een beetje mee op. Losloopveldjes zijn echt niets voor ons: ik verwonder me over zowat alle eigenaren bij dat veldje en Beau ergert zich aan alle honden daar. We zijn een prima match :F:
Afbeelding
Manu

Om je hond los te kunnen laten lopen moet de hond dus wel naar de baas luisteren, ook op de momenten dat er iets onverwachts gebeurt.
Voor de ene hond kost zo'n training relatief weinig tijd, voor de ander jaren.

Is een hond die jaren dan ongelukkig?
Als je erop traint, je vervult de behoefte aan voldoende beweging, je geeft je hond aan de lange lijn alsnog mogelijkheden te struinen/snuffelen, en zoekt eens in de zoveel tijd gebieden op waar de hond veilig los kan rennen?

Ik heb in het topic over Uma wel met wat verbazing gelezen.
Je hebt honden aan de lijn en je hebt honden aan de lijn.
Als de honden uit zicht verdwijnen weet je niet wat ze uitvreten en wat ze beschadigen. Ik denk alleen al aan het feit dat ze ergens poepen waar het in de weg ligt.
Onbeschoft vind ik dat.
Als er een topic wordt geopend over een hond die komt buurten en de eigenaar is nog verder weg wordt er vol ergernis over gesproken.
Maar dan is er dus een andere kant die roept dat alle honden los moeten omdat ze anders ongelukkig zijn, ook al verdwijnen ze uit zicht.
Bijzonder.
Laatst gewijzigd door Manu op 08 jun 2015 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”