Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zoveel 'geursporten' *Workshop gehad*
Moderator: moderatorteam
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Zoveel 'geursporten' *Workshop gehad*
Mantrailing, zweetwerk, geurdetectie, etc. er zijn zoveel sporten op basis van geur dat ik me afvroeg of je hond daar nu verschillende dingen voor moet kunnen. Of is het zo dat de basis voor alle sporten hetzelfde is alleen het geurtje is anders? Zou een zweetwerk hond net zo goed mantrailing kunnen doen als hij die opleiding gehad had of zijn er karaktereigenschappen die de ene hond geschikter maken voor zweetwerk dan geurdetectie bv? Ik kan me bedenken dat een hond die niks met vreemde mensen heeft beter niet mantrailing kan doen, maar buiten dat, zijn er dan grote verschillen?
Ik wil eens een workshop van het een of ander gaan proberen met Finn, maar zou niet weten wat beter geschikt is voor hem, omdat het voor mij allemaal zo op elkaar lijkt.
Ik wil eens een workshop van het een of ander gaan proberen met Finn, maar zou niet weten wat beter geschikt is voor hem, omdat het voor mij allemaal zo op elkaar lijkt.
Laatst gewijzigd door veertje op 24 sep 2015 09:02, 2 keer totaal gewijzigd.
- Charlie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 1
Re: Zoveel 'geursporten'
Dit is mijn ervaring met onze honden. Misschien heb je er wat aan. Onze groenendaeler kijkt altijd de kat uit de boom bij vreemde mensen, maar mantrailing vindt ze helemaal geweldig. Geurdetectie vindt ze niets. Terwijl onze kelpie het allemaal super leuk vindt.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Een zweethond kan zeker mantrailing doen en geurdetectie.veertje schreef:Mantrailing, zweetwerk, geurdetectie, etc. er zijn zoveel sporten op basis van geur dat ik me afvroeg of je hond daar nu verschillende dingen voor moet kunnen. Of is het zo dat de basis voor alle sporten hetzelfde is alleen het geurtje is anders? Zou een zweetwerk hond net zo goed mantrailing kunnen doen als hij die opleiding gehad had of zijn er karaktereigenschappen die de ene hond geschikter maken voor zweetwerk dan geurdetectie bv? Ik kan me bedenken dat een hond die niks met vreemde mensen heeft beter niet mantrailing kan doen, maar buiten dat, zijn er dan grote verschillen?
Dat is afhankelijk van de opleiding die hij heeft gehad, denk ik?
Ik denk dat de meeste rassen met een goede neus dat wel kunnen.
Of je het tegelijkertijd moet doen met een en dezelfde hond vind ik een beetje een vraagteken.
Misschien zou het dan verwarrend zijn?
Het kan best zijn dat het voor de honden helemaal niet zo'n probleem is.
Geen idee of het wel eens is gedaan.
- veertje
- Zeer actief
Tegelijk deze sporten doen lijkt me ook wel verwarrend, dat was ook niet mijn insteek. Ik dacht meer aan bepaalde karakter eigenschappen waardoor de ene sport juist meer geschikt is voor de ene soort hond en de ander juist voor een ander soort hond. Als dat niet zo is ga ik gewoon eens op zoek naar een workshop in een van deze sporten.
@Charlie: Oh grappig, ik had onze groenendaeler in m'n hoofd toen ik schreef over honden die niks met mensen hebben en mantrailing
Het kan dus wel 
@Charlie: Oh grappig, ik had onze groenendaeler in m'n hoofd toen ik schreef over honden die niks met mensen hebben en mantrailing

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie
- Contacteer:
(Jacht)honden die sterk op wild reageren willen best wel eens een menselijk spoor laten voor wat het is om achter wildgeur aan te gaan. Dat kan ontzettend moeilijk zijn om eruit te trainen. Detectie is dan vaak weer geen probleem, dan heb je niet te maken met andere interessante spoortjes.
Wanneer een hond het niet zo heeft op vreemde mensen is het met een menselijk geurspoor volgen vooral een kwestie van de juiste motivatie vinden. Zo'n hond kan wel een moord doen voor een bepaald speeltje, of voer. Als je dat op de juiste manier traint zal het hem niet uitmaken wat hij moet volgen, als die jackpot er maar is.
Gewoon eens kijken wat jij en je hond leuk vinden! Tallie en ik mantrailen inmiddels een aantal jaar en ik vind het nog steeds geweldig (en zij ook!). Laatst een workshopje detectie gedaan en daar werd ze ook helemaal wild van, als ze die neus maar kan gebruiken en te vreten krijgt
Wanneer een hond het niet zo heeft op vreemde mensen is het met een menselijk geurspoor volgen vooral een kwestie van de juiste motivatie vinden. Zo'n hond kan wel een moord doen voor een bepaald speeltje, of voer. Als je dat op de juiste manier traint zal het hem niet uitmaken wat hij moet volgen, als die jackpot er maar is.
Gewoon eens kijken wat jij en je hond leuk vinden! Tallie en ik mantrailen inmiddels een aantal jaar en ik vind het nog steeds geweldig (en zij ook!). Laatst een workshopje detectie gedaan en daar werd ze ook helemaal wild van, als ze die neus maar kan gebruiken en te vreten krijgt

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
De hondenneus is zo goed dat ook honden met een "slechte" neus deze sporten kunnen doen. Mijn jonge Bulldog pikte mantrailing feilloos op tijdens een workshop. Mijn vorige Engelse Bull kon het IPO-1 probleemloos doen (wel graag een spoor dat 4 uur in de westerstorm had gelegen). Motivatie is een belangrijker probleem. Ik denk dat ik mijn Bullen slecht kan motiveren voor het spoor van een konijn. Eten gaat een stuk beter en mensen zoeken is helemaal feest!
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Ik doe met Mies (teckel) recreatief mantrailen. We zijn begonnen met algemeen speuren, dat was zowel mantrailen als zoeken.
Zoeken is los van de lijn een gebied doorlopen. De hond moet dan een mens vinden die ligt, zit of hangt. Lopende of staande mensen negeren dus. Eenmaal een mens gevonden moet de hond verwijzen naar de baas. Bv teruglopen en opspringen ofzo. Vervolgens moet de hond zijn of haar baas terug naar het slachtoffer brengen.
Mantrailen is op een geurvoorwerp het spoor van de bijbehorende mens uitlopen. Dit wordt aan een lange lijn gedaan. Uitdaging is, om naast het spoor volgen, ook in drukke gebieden de hond te leren aan de hand van het geurvoorwerp het juiste spoor te pakken.
Mies is een enthousiast en kundig jager
Maar het viel mij mee hoe snel ze leerde haar aandacht tijdens het 'werk' vast te houden. Voordeel is wel dat Mies verzot is op zowel mensen als blikjes kattenvoer.
Bij ons was wel het advies om na de introductielessen te kiezen voor 1 discipline. Detectie kan er geloof ik wel naast omdat dat echt wat anders is.
Ik heb met Mies voor mantrailen gekozen om de volgende redenen:
-Mies deed het mantrailen beter, trainen gaat bijna 'als vanzelf'
-Ondanks dat ze haar aandacht er goed bij houdt, denk ik dat als ze met los zoeken een fazant of konijn opstoot haar prioriteiten toch echt anders komen te liggen.
-Mies weigert door bramen, dichte struiken en brandnetels te gaan. Met speuren loopt het spoor meestal eromheen. Maar los zoeken ging ze echt de andere kant op en kon het slachtoffer de pot op
- Eenmaal het (liggende/zittende) slachtoffer gevonden gaat ze erbovenop zitten en (tong)zoenen
Bij speuren is het werk dan ook gedaan en krijgt ze kattenvoer. Bij zoeken moet het slachtoffer dan 'dood' (dat gaat dus niet met een hondentong achterin je keel) blijven liggen en Mies terugkomen voor verwijzing. Ze bleef dan (eigenwijs kijkend) bovenop het slachtoffer zitten. Ik kon zelf dat kattenvoer wel komen brengen
Mies vond het hele verwijzen redelijk zinloos. Ik zag immers toch waar ze was
En een teckel die het nut ergens niet van in ziet...
Mies vindt het mantrailen echt geweldig. Zo mooi om te zien hoe haar hele houding veranderd. Opperste concentratie als ze op het spoor komt. Je ziet een andere kant van je hond. Vooral ook omdat je ze leert zelfstandig te werken, je loopt voor jan lul achter het lijntje aan
Jij weet immers niks, je moet afgaan op de kunde van je hond.
Zoeken is los van de lijn een gebied doorlopen. De hond moet dan een mens vinden die ligt, zit of hangt. Lopende of staande mensen negeren dus. Eenmaal een mens gevonden moet de hond verwijzen naar de baas. Bv teruglopen en opspringen ofzo. Vervolgens moet de hond zijn of haar baas terug naar het slachtoffer brengen.
Mantrailen is op een geurvoorwerp het spoor van de bijbehorende mens uitlopen. Dit wordt aan een lange lijn gedaan. Uitdaging is, om naast het spoor volgen, ook in drukke gebieden de hond te leren aan de hand van het geurvoorwerp het juiste spoor te pakken.
Mies is een enthousiast en kundig jager

Bij ons was wel het advies om na de introductielessen te kiezen voor 1 discipline. Detectie kan er geloof ik wel naast omdat dat echt wat anders is.
-Ondanks dat ze haar aandacht er goed bij houdt, denk ik dat als ze met los zoeken een fazant of konijn opstoot haar prioriteiten toch echt anders komen te liggen.
-Mies weigert door bramen, dichte struiken en brandnetels te gaan. Met speuren loopt het spoor meestal eromheen. Maar los zoeken ging ze echt de andere kant op en kon het slachtoffer de pot op

- Eenmaal het (liggende/zittende) slachtoffer gevonden gaat ze erbovenop zitten en (tong)zoenen

Mies vindt het mantrailen echt geweldig. Zo mooi om te zien hoe haar hele houding veranderd. Opperste concentratie als ze op het spoor komt. Je ziet een andere kant van je hond. Vooral ook omdat je ze leert zelfstandig te werken, je loopt voor jan lul achter het lijntje aan

- mito
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
- Aantal honden: 3
pioenroos schreef:Bij zoeken moet het slachtoffer dan 'dood' (dat gaat dus niet met een hondentong achterin je keel) blijven liggen en Mies terugkomen voor verwijzing.

- veertje
- Zeer actief
pioenroos schreef:Ik doe met Mies (teckel) recreatief mantrailen. We zijn begonnen met algemeen speuren, dat was zowel mantrailen als zoeken.
Mies is een enthousiast en kundig jagerMaar het viel mij mee hoe snel ze leerde haar aandacht tijdens het 'werk' vast te houden. Voordeel is wel dat Mies verzot is op zowel mensen als blikjes kattenvoer.
-Mies weigert door bramen, dichte struiken en brandnetels te gaan. Met speuren loopt het spoor meestal eromheen. Maar los zoeken ging ze echt de andere kant op en kon het slachtoffer de pot op![]()
- Eenmaal het (liggende/zittende) slachtoffer gevonden gaat ze erbovenop zitten en (tong)zoenenBij speuren is het werk dan ook gedaan en krijgt ze kattenvoer. Bij zoeken moet het slachtoffer dan 'dood' (dat gaat dus niet met een hondentong achterin je keel) blijven liggen en Mies terugkomen voor verwijzing. Ze bleef dan (eigenwijs kijkend) bovenop het slachtoffer zitten. Ik kon zelf dat kattenvoer wel komen brengen
Mies vond het hele verwijzen redelijk zinloos. Ik zag immers toch waar ze was
En een teckel die het nut ergens niet van in ziet...
Mies vindt het mantrailen echt geweldig. Zo mooi om te zien hoe haar hele houding veranderd. Opperste concentratie als ze op het spoor komt. Je ziet een andere kant van je hond. Vooral ook omdat je ze leert zelfstandig te werken, je loopt voor jan lul achter het lijntje aanJij weet immers niks, je moet afgaan op de kunde van je hond.
Dat klinkt een beetje naar Finn

Bij los zoeken lijkt het me voor hem ook te verleidelijk om achter een konijn of iets anders aan te gaan, aangelijnd voelt dan iets veiliger. Ik ga eens zoeken naar een leuke workshop. Mocht iemand iets weten dan hoor ik het graag!
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Als je iets zoekt in Noord-Limburg, weet ik nog wel een goed adres.veertje schreef:
Dat klinkt een beetje naar FinnVolgens mij zit er teckelbloed in hem.
Bij los zoeken lijkt het me voor hem ook te verleidelijk om achter een konijn of iets anders aan te gaan, aangelijnd voelt dan iets veiliger. Ik ga eens zoeken naar een leuke workshop. Mocht iemand iets weten dan hoor ik het graag!
- veertje
- Zeer actief
Tamara/Bayko schreef:Als je iets zoekt in Noord-Limburg, weet ik nog wel een goed adres.veertje schreef:
Graag!

- Tamara/Bayko
- Zeer actief
http://www.dogsigns.nl/veertje schreef:Tamara/Bayko schreef:Als je iets zoekt in Noord-Limburg, weet ik nog wel een goed adres.veertje schreef:
Graag!
Melanie geeft onze speurgroep die jarenlang recreatief praktijkspeuren heeft gedaan tegenwoordig lessen mantrail. Erg interessant en ook mooi om te zien hoe honden die altijd een andere manier van speuren toepasten toch zonder al te veel moeite omschakelen op een nieuwe vorm van neusgebruik. Mijn ouwetje Cyntha vind het hartstikke leuk om zo nog nieuwe dingen te leren. Het zoeken naar menselijke slachtoffers heeft haar ook zeker geholpen om opener te worden naar vreemde mensen.
- veertje
- Zeer actief
Helaas hebben ze een wachtlijst zeker tot het najaar. Maar goed, het heeft ook geen haast. Bedankt voor de tip 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb met een van mijn stabijs jaren geurdetectie gedaan (ook praktijkwerk), en met een andere zweetwerk.
Met mijn eerste wetter heb ik ook zweetwerk gedaan.
Ze vonden het allemaal geweldig.
Mantrailing zou ik niet snel doen denk ik, vanwege hun beschermende aard. Ze reageren meestal vrij sterk op mensen die "vreemd" doen.
Maar misschien zie ik dat verkeerd en bovendien, alles bij elkaar tetteren vanwege een vent in de bosjes is bij mantrailing niet ongewenst geloof ik
Mantrailing zou ik niet snel doen denk ik, vanwege hun beschermende aard. Ze reageren meestal vrij sterk op mensen die "vreemd" doen.
Maar misschien zie ik dat verkeerd en bovendien, alles bij elkaar tetteren vanwege een vent in de bosjes is bij mantrailing niet ongewenst geloof ik

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Doet me eraan denken, Mayke heeft afgelopen week een zwerver in een tentje midden in het bos 'gevonden' en staan uitjouwen.Marjoleine schreef:
Maar is niet verkeerd toch? Als ik m toevallig had gezocht, kon ik m niet missen

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ligt er wellicht aan hoe serieus je het wilt doen? Bij ons wordt de training aangepast op de hond. Er loopt ook een hond bij die lastig is met vreemden mensen. Dat is geen probleem, het slachtoffer krijgt dan gewoon instructies mee wat wel en niet te doen. Deze hond was wel voergericht, hem is in alle rust aangeleerd dat in deze context de 'vreemde' een betrouwbare bron van worst is. (worst kan ook een bal of heel blije baas zijn natuurlijk) Inmiddels is hij 1 van de beste speurders. Het slachtoffer zelf boeit hem niet zo, het spelletje met de baas welMarjoleine schreef:Ik heb met een van mijn stabijs jaren geurdetectie gedaan (ook praktijkwerk), en met een andere zweetwerk.

- veertje
- Zeer actief
Re: Zoveel 'geursporten' *workshop gepland*
Even een mini update: Wij gaan tijdens het Mega Hondenweekend een workshop detectiewerk doen 

- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Re: Zoveel 'geursporten' *Workshop gepland*
Leuk
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

- ranetje
- Zeer actief
Leukveertje schreef:Even een mini update: Wij gaan tijdens het Mega Hondenweekend een workshop detectiewerk doen

Ik ben benieuwd wat je er van vindt.
Vertel je er over als je geweest bent?

- veertje
- Zeer actief
Ja zal ik doen. Ben heel benieuwd
Zag toevallig op FB dat ze een extra workshop gaven dat weekend, dus maar meteen ingeschreven.

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Vrijwel met elke hond kun je alle bovenstaande dingen doen. Als je de juiste motivator maar kan vinden en als de hond zich redelijk tot goed kan concentreren.
Speuren en detectie werk kan goed naast elkaar, de truc is om ze in de juiste 'modus te zetten'.
En laten we wel wezen de meeste gaan dit voor de lol doen en dan is het resultaat minder van belang natuurlijk. Dan gaat het om de samenwerking en het plezier.
Als dit voor je 'werk' gaat doen vallen bepaalde rassen wel af, ivm concentratie, drive en beperking door hun lichaam ( een teckel die mensen opdrugs moet afzoeken werkt niet,evenals een new foundlander die tussen het puin moet zoeken).
Speuren en detectie werk kan goed naast elkaar, de truc is om ze in de juiste 'modus te zetten'.
En laten we wel wezen de meeste gaan dit voor de lol doen en dan is het resultaat minder van belang natuurlijk. Dan gaat het om de samenwerking en het plezier.
Als dit voor je 'werk' gaat doen vallen bepaalde rassen wel af, ivm concentratie, drive en beperking door hun lichaam ( een teckel die mensen opdrugs moet afzoeken werkt niet,evenals een new foundlander die tussen het puin moet zoeken).
- veertje
- Zeer actief
Wendi van Voorst, op zondag.Hilde schreef:Bij wie?
@kleine2758: het zou gewoon voor de hobby zijn inderdaad, al lijkt het me super om het als werk te doen.
Bij mijn zoektocht zag ik de prijzen voor cursussen mantrailing en ik schrok er behoorlijk van moet ik zeggen

- ranetje
- Zeer actief
Ik weet niet wat de prijzen zijn.veertje schreef:Wendi van Voorst, op zondag.Hilde schreef:Bij wie?
@kleine2758: het zou gewoon voor de hobby zijn inderdaad, al lijkt het me super om het als werk te doen.
Bij mijn zoektocht zag ik de prijzen voor cursussen mantrailing en ik schrok er behoorlijk van moet ik zeggenFinn moet het dan wel heel leuk vinden (en ik ook) wil ik dat betalen.
Maar een goede trainer die je goed begeleidt is wel heel waardevol.
Ook als je het als hobby doet.
Een hond verprutsen kan iedereen

- veertje
- Zeer actief
Oh helemaal mee eens hoor, maar ik ben behendigheidsprijzen gewendranetje schreef:Ik weet niet wat de prijzen zijn.veertje schreef:Wendi van Voorst, op zondag.Hilde schreef:Bij wie?
Bij mijn zoektocht zag ik de prijzen voor cursussen mantrailing en ik schrok er behoorlijk van moet ik zeggenFinn moet het dan wel heel leuk vinden (en ik ook) wil ik dat betalen.
Een hond verprutsen kan iedereen

- Bishy
- Zeer actief
Privéles denk ik? Ik vind het een mooie prijs, ik betaal zelf 50 euro per uur (Speurhonden instructie school). Hopelijk gaan jullie er veel plezier aan beleven.veertje schreef:Oh helemaal mee eens hoor, maar ik ben behendigheidsprijzen gewendranetje schreef:Ik weet niet wat de prijzen zijn.veertje schreef:Wendi van Voorst, op zondag.Hilde schreef:Bij wie?
Een hond verprutsen kan iedereenIk betaal nu €100,- voor 10 lessen behendigheid, voor een cursus praktijkspeuren is het €430,- voor 10 lessen + een gratis proefles.

- ranetje
- Zeer actief
Dan is het even schrikken javeertje schreef:Oh helemaal mee eens hoor, maar ik ben behendigheidsprijzen gewendranetje schreef:Ik weet niet wat de prijzen zijn.veertje schreef:Wendi van Voorst, op zondag.Hilde schreef:Bij wie?
Een hond verprutsen kan iedereenIk betaal nu €100,- voor 10 lessen behendigheid, voor een cursus praktijkspeuren is het €430,- voor 10 lessen + een gratis proefles.

Ik betaal voor 10 lessen jachttraining in een groepje rond de 200 euro
Duurder kan ook in privé lessen

Voor privé lessen in ander soort trainingen (half uur les ongeveer) betaal ik tussen 30 en 40 euro per les.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Duur allemaal! Ik betaal 160 voor 25 lessen jachttraining. Dan staan er twee docenten in een groep van ongeveer 10 cursisten.
Fijne docenten en lekker informeel. Reuze gezellig eigenlijk.
Fijne docenten en lekker informeel. Reuze gezellig eigenlijk.

- veertje
- Zeer actief
Ik vind het echt heel veel geld, hoe leuk het ook is, dat zou wel een belemmering zijn om zo'n cursus te gaan doen. Zeker als je er nog wat benzinekosten bij op telt. Nu was die workshop ook aan de prijs (voor mij) maar gelukkig ben ik bijna jarigranetje schreef:Dan is het even schrikken javeertje schreef:Oh helemaal mee eens hoor, maar ik ben behendigheidsprijzen gewendranetje schreef: Ik weet niet wat de prijzen zijn.
![]()
![]()
Ik betaal voor 10 lessen jachttraining in een groepje rond de 200 euro
Duurder kan ook in privé lessen![]()
Voor privé lessen in ander soort trainingen (half uur les ongeveer) betaal ik tussen 30 en 40 euro per les.

- ranetje
- Zeer actief
Het is ook veel geld, dat ben ik met je eens.veertje schreef:Ik vind het echt heel veel geld, hoe leuk het ook is, dat zou wel een belemmering zijn om zo'n cursus te gaan doen. Zeker als je er nog wat benzinekosten bij op telt. Nu was die workshop ook aan de prijs (voor mij) maar gelukkig ben ik bijna jarig
Maar voor de trainers waar ik les van krijg is het hun inkomen.
En mijn jachttraining is wel een hele ochtend, niet zomaar een uurtje.
Ik heb zelf op een KC les gegeven als vrijwilliger, maar dat was niet mijn hoofdbaan.
Ik hoefde er niet van te leven.