Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afvallen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Anne
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Afvallen

Ongelezen bericht door Anne »

Hoi,

Sasha is een mix, rond juni 2014 gevonden in Suriname (mager, beschoten en met behoorlijk wat wonden). In december is ze naar Nederland gekomen en ik ben haar vaker gaan uitlaten bij de opvang. Twee weken geleden hebben wij haar geadopteerd.

Ze heeft een schofthoogte van ongeveer 50 cm en is nu behoorlijk dik. Ze kreeg in de opvang ongeveer 250 á 300 gram brokken (Josera Profiline Solido) . Wij geven voorlopig de zelfde brokken (willen als de zak leeg is overschakelen naar Farmfood) en begonnen met 250 gram per dag. Ze at hartstikke langzaam en leek niet veel honger te hebben. Ze is nu 300 gram afgevallen. Sinds een paar dagen krijgt ze 200 gram brokken per dag.

Nu ben ik opgegroeid met windhonden en waren die vrij gemakkelijk op gewicht te houden. Maar dit is een heel ander type hond. Ik heb geen idee wat haar ideale gewicht is (ik denk zo'n 2 of 3 kg minder..?? :U: ). Ik vraag me ook af hoe snel ze mag afvallen? Hoeveel kilo per week/maand/jaar is gezond om af te laten vallen?

Hier wat foto's van haar toen ze net in Nederland was (december 2014):
Afbeelding

En foto's van haar nu:
Afbeelding

Tips zijn welkom!
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Afvallen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hoe ik het met Boomer deed: Elke dag voer afwegen zodat je weet hoeveel ze krijgt. Valt ze niet af, moet je minder geven. Wordt ze slomer dan ze was of zie je op een andere manier dat ze te weinig energie heeft, moet je iets meer geven (dus minder snel afvallen). Dus zorg dat ze genoeg binnenkrijgt om lekker actief te blijven, maar niet zo veel dat ze op gewicht blijft of aankomt
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Tussendoortjes vervangen voor bv appel, wortel en komkommer.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

tsja, de enige manier om af te vallen is te zorgen dat er minder ingaat dan er verbruikt wordt. Eet ze nu sneller, nu ze maar 200 gram krijgt? Hoeveel weegt ze/hoeveel moet ze gaan wegen? Mijn labrador is 55 cm en bijna 30 kilo en die krijgt ong. 300 gram brokken per dag. Zij komt ook vrij snel aan, en valt trouwens ook wel weer snel af. Een kilo is bij haar echt het verschil tussen op gewicht en te dik, je ziet het bijna omslaan gewoon. En ik moet er altijd op blijven letten..

Mijn vorige labrador kwam bij ons met een kilo of 45 denk ik, en die is toen denk ik ong. een kilo per maand afgevallen.. het hoeft niet snel toch
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Kan het kloppen dat ze weinig lichaamsbeweging heeft gekregen de afgelopen tijd? (omdat ze in de opvang zat, was dat een kennel of bij mensen thuis?)
Ik heb de voorkeur om niet perse minder te gaan voeren, maar meer beweging te geven. Daar worden ze ook gespierder, fitter en gezonder van.
Die beweging bouw je natuurlijk langzaam op maar dan moet het hondje vanuit nature ook graag bewegen, want een hond tegen zijn zin in langs de fiets meenemen is natuurlijk ook wat sneu.
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor de reacties!
Toen we haar kregen woog ze 19.9kg, afgelopen weekend woog ze 19.6kg. Ik weet niet wat haar ideale gewicht is. Ze eet nu wel veel sneller. Tussendoortjes krijgt ze bijna niet. Als ik met haar "train" geef ik haar af en toe een beloningssnoepje en dat eet ze soms niet eens op.

Wat betreft beweging: ze zat bij iemand thuis die ook een hondenpensioen (huiselijke omgeving) heeft, ze kon dagelijks rennen en spelen met een roedel van zo'n 15 honden in een grote wei. Wandelen deed ze nauwelijks (alleen als er vrijwilligers waren, ik ging bijvoorbeeld 1x per week). Ze is best wel fit. Ze houdt van wandelen maar vind veel dingen nog eng (auto's, fietsen) waardoor ze nu meestal aan de lijn loopt en ik niet met haar kan fietsen.

Ik denk dat ze gewoon te veel eten heeft gekregen en ik wil dat dus afbouwen, maar natuurlijk niet te snel. Één kilo per maand zou dan wel een goede richtlijn zijn?
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik ben geen honden diëtist of DA, maar gezien haar gewicht denk ik dat 1 kilo per maand eraf zeker moet kunnen. Verhouding hoogte/gewicht zegt niet zoveel. Mijn stafford is net zo hoog, precies 50cm en weegt 29 kilo en niks te zwaar:
Afbeelding

Mijn mechel weegt slechts 3 kilo meer en is 62cm schofthoogte en die eet bijna het dubbele(sportbrok) terwijl ze net zoveel beweging krijgen.

Ik zou dus aanhouden wat je nu geeft en haar bijv 2x per week wegen. Als ze niet meer af valt, dan bijv 40 gr per dag minder geven en dat weer een week monitoren.
Ik weeg overigens nooit af, vind ik ze te dik(lees 0,5 tot max 1kg lichaamsgewicht), dan geef ik wat minder en als ze veel doen of net iets schraler worden dan voer ik wat meer. Ze schommelen altijd rond hetzelfde gewicht.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

1 a 2% van het lichaamsgewicht per week verliezen is prima.
Ik denk dat 200 gr nog veel is voor haar. Ik zou naar 150 gr per dag gaan en observeren hoe ze eet en of ze echt honger heeft/houdt.
Ik zou juist niet beginnen met allerlei verantwoorde tussendoortjes want zo te horen scheurt ze echt niet van de honger.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Goed om te weten, heel erg bedankt! :D
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Is ze eigenlijk gecastreerd?

Mijn (gecastreerde) teef weegt 17 kg, is slank en krijgt maar 150 g brok terwijl ze heel veel beweegt. Ze loopt dagelijks 2 uur los van de lijn en is dan heel bewegelijk, zwemt veel, gaat makkelijk 15km mee aan de fiets, 2x per week trainen etc. Grenzeloos veel energie.

Dan vind ik 200 kg voor een hond die niet sport en moet afvallen ook best veel. Je kunt ook light voer overwegen. Dan kun je wat meer voeren tijdens het afvallen.
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Is ze eigenlijk gecastreerd?

Mijn (gecastreerde) teef weegt 17 kg, is slank en krijgt maar 150 g brok terwijl ze heel veel beweegt. Ze loopt dagelijks 2 uur los van de lijn en is dan heel bewegelijk, zwemt veel, gaat makkelijk 15km mee aan de fiets, 2x per week trainen etc. Grenzeloos veel energie.

Dan vind ik 200 kg voor een hond die niet sport en moet afvallen ook best veel. Je kunt ook light voer overwegen. Dan kun je wat meer voeren tijdens het afvallen.
Ja inderdaad, dat zou ook nog eens mee kunnen spelen. Zolang ze nog niet echt honger heeft blijven we het voer langzaam verminderen.
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”