Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Erfelijke koperstapelingsziekte bij Labrador retrievers

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

DGK_Utrecht
Vaste gebruiker

Erfelijke koperstapelingsziekte bij Labrador retrievers

Ongelezen bericht door DGK_Utrecht »

Koper is een essentieel element in de voeding. De lever speelt een belangrijke rol in de regulatie van de hoeveelheid koper in het lichaam. Erfelijke defecten in genen die de koperhuishouding reguleren leiden tot koperstapeling en ontsteking in de lever. Deze ziektes kunnen optreden bij mensen en dieren, zoals honden. Hille Fieten (Universiteitskliniek voor Gezelschapsdieren) identificeerde de gendefecten die verantwoordelijk zijn voor erfelijke koperstapelingsziekte bij Labrador retrievers. Op 11 juni hoopt ze aan de Universiteit Utrecht te promoveren op haar onderzoek.

In dit ras vond ze twee gendefecten, waarvan één verantwoordelijk is voor stapeling, terwijl de ander juist zorgt voor een bescherming tegen de stapeling. De combinatie van deze genen zorgt voor een unieke variatie aan kopergehaltes in de lever van deze honden. De ontdekking van deze twee gendefecten is een eerste stap in het begrijpen van de erfelijke achtergrond van deze ziekte bij de Labrador retrievers, echter het is een complexe aandoening, waar mogelijk nog meer gendefecten een rol spelen als mede koper-opname via de voeding. Met de nu opgedane kennis kunnen we het kopermetabolisme beter begrijpen. Omdat er veel overeenkomsten zijn tussen koperstapelingsziekten bij honden en mensen, kunnen de resultaten van dit onderzoek ook leiden tot een beter begrip en een betere behandeling van dit soort ziektes bij mensen en honden. Tot slot stelde de promovenda vast dat koper- en zinkopname via het dieet een zeer grote rol speelt bij het ontstaan en bij de behandeling van deze ziekte. Door haar onderzoek kunnen nu diëten worden ontwikkeld die de kans op koperstapeling bij honden verkleinen.
Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht
Volg ons op Twitter: @Vet_UniUtrecht
De website van ons dierenziekenhuis: http://www.diergeneeskunde.nl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Erfelijke koperstapelingsziekte bij Labrador retrievers

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik hoorde recent dat het voor kwam bij Labradors, had het nog niet eerder gehoord

Dat dieet is dat een dieet speciaal bedoeld voor honden met deze ziekte of waarvan genetisch is vastgesteld dat ze risico lopen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Deze aandoening komt voor bij de volgende rassen:

Amerikaanse Cocker Spaniel
Dalmatische Hond
Dobermann
Labrador Retriever
West Highland White Terrier
DGK_Utrecht
Vaste gebruiker

[quote="ranetje"]Ik hoorde recent dat het voor kwam bij Labradors, had het nog niet eerder gehoord

Dat dieet is dat een dieet speciaal bedoeld voor honden met deze ziekte of waarvan genetisch is vastgesteld dat ze risico lopen?[/quote}

Goede vraag, ik vraag het na bij de onderzoeker in kwestie!
DGK_Utrecht
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Is dat dezelfde variant als die voorkomt bij de Bedlington terriër?
En ook deze moet ik even uitzoeken, wordt vervolgd.
DGK_Utrecht
Vaste gebruiker

ranetje schreef:Ik hoorde recent dat het voor kwam bij Labradors, had het nog niet eerder gehoord

Dat dieet is dat een dieet speciaal bedoeld voor honden met deze ziekte of waarvan genetisch is vastgesteld dat ze risico lopen?
Het dieet is niet iets wat standaard ingezet kan worden, het is van belang dat eerst de diagnose wordt gesteld middels een zgn. leverbiopt. Bij eventuele verdere vragen over uw hond of wanneer u een afspraak wit maken voor onderzoek, kunt u het beste contact opnemen via de UKG, zie verder www.diergeneeskunde.nl .
DGK_Utrecht
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Is dat dezelfde variant als die voorkomt bij de Bedlington terriër?
De genetische achtergrond bij de Labrador is niet dezelfde als die bij de Bedlington terriër.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

DGK_Utrecht schreef:
ranetje schreef:Ik hoorde recent dat het voor kwam bij Labradors, had het nog niet eerder gehoord

Het dieet is niet iets wat standaard ingezet kan worden, het is van belang dat eerst de diagnose wordt gesteld middels een zgn. leverbiopt. Bij eventuele verdere vragen over uw hond of wanneer u een afspraak wit maken voor onderzoek, kunt u het beste contact opnemen via de UKG, zie verder http://www.diergeneeskunde.nl .
Dank voor de uitleg.

Het is puur interesse :D
Ik heb geen hond met koperstapelingsziekte.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”