Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Met nieuwe pup een andere hond opvangen, wat vinden jullie?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Met nieuwe pup een andere hond opvangen, wat vinden jullie?

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken en wat jullie advies hierin is.

14 juni kan ik als het goed is mijn pup gaan ophalen. Ik heb vanaf dan een aantal weken vakantie en ben dan dus fulltime thuis. Mijn ouders zijn dan 4 weken weg met de boot en zoeken opvang voor hun hondje Nikki. Normaal kan ze mee op de boot omdat ze binnenslands blijven, maar nu gaan ze met de boot naar Engeland. Ze brengen haar liever niet naar een opvang, omdat ze daar de vorige keer doodongelukkig van terug kwam.

Nu zit ik alleen in dubio, want ik wil me natuurlijk ook kunnen focussen op mijn pup en ik vind het belangrijk dat die zich snel thuis voelt bij mij thuis. Tijd zou opzich geen probleem moeten zijn, aangezien ik toch vakantie heb. Aan de andere kant vind ik het ook belangrijk dat ze leert dat er soms andere hondjes komen logeren (dit zal vaker gaan voorkomen), maar wil ik ook weer niet dat de pup dusver went aan de aanwezigheid van een andere hond, dat het weer een grote verandering is als die dan ineens weer weg is.

Nu heb ik dus afgesproken dat ik Nikki de laatste week wel wil opvangen, dit zou de 3de week zijn dat de pup in huis is.

Het is alles bij elkaar gewoon een beetje een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Voor de rest van de tijd zijn er oplossingen aan het vormen en dat komt vast goed, maar toch zit ik in dubio. Zou ik meer kunnen betekenen, of is zelfs die ene week niet helemaal verstandig. Niet onbelangrijk punt is natuurlijk dat Nikki een ongelofelijk makkelijk en sociaal hondje is.

Wat is jullie mening over het opvangen van een hond die normaal niet bij je woont als je pup net bij je komt wonen?
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Met nieuwe pup een andere hond opvangen, wat vinden jull

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb er niet echt een mening over. Als het om de hond van mijn ouders ging had ik die gewoon die weken opgevangen. Ik denk daar allemaal niet zo over na :Q: En helemaal niet als het zo'n makkelijk sociaal hondje is ;)
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Met een gemakkelijk en sociaal hondje is dat geen probleem.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

gewoon die hond opvangen.
ik heb net een nieuwe pup, die zat ook gewoon direct tussen mijn andere eigen honden. Weet die pup veel of dat nu eigen honden of opvanghonden waren.
Gisteren zat die zelfs tussen 4 andere volwassen honden en een nest andere pups.

Ze kan gelukkig wel wat hebben, moest het nu een onzeker/angstig pupje zijn, zou ik wel anders handelen. Maar ze ging gewoon lebberen aan de tieten van de moeder van dat vreemde nest :LOL:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb graag mijn handen vrij voor een nieuwe hond of pup, maar in dit geval zou ik nikki ook gerust opvangen, je kent het hondje en ze is makkelijk ook nog.
een beetje zoiets alsof je zelf al een hond had, maar dan net even anders ;)
ik zie geen problemen eigenlijk.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik dacht een opvanger als in herplaatser die tijdelijk in een gastgezin moest. :D Dat zou ik niet doen, maar dit is een hondje die je al kent en die makkelijk is. Dus gewoon doen.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Machie schreef:Ik heb er niet echt een mening over. Als het om de hond van mijn ouders ging had ik die gewoon die weken opgevangen. Ik denk daar allemaal niet zo over na :Q: En helemaal niet als het zo'n makkelijk sociaal hondje is ;)
Precies dat.
Shiloh86
Zeer actief

Haha, ik heb nogal de neiging de dingen een beetje te overdenken. Niet alleen met de hond, met alles eigenlijk. Mijn eerste eigen hond vind ik best wel spannend en wil het graag goed doen, dus dan denk ik al helemaal over alles teveel na.

Ik denk dat ik ga aangeven dat ik haar wel 2 weken op wil vangen. Mijn zus kan dan de andere twee op zich nemen. Zo heb ik toch nog een eerste week met de pup alleen, en kan ik toch meer voor mijn ouders betekenen.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Als het een sociale hond is zou ik het gewoon doen.

Ik ben sowieso erg makkelijk in dat soort dingen.
Pup of niet, als ik een hond opvang is dat zo (mits sociaal natuurlijk) en de rest heeft het daar gewoon mee te doen.
Misschien dat dat ook wel de reden is dat ze hier zo makkelijk zijn in dat soort dingen, alles kan voorkomen hier en een pup kan overal mooi aan wennen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik denk juist dat het voor een pup fijn is als er een andere hond is. Ik zou het dan ook omdraaien, 3 weken de hond van je ouders opvangen, de 1e weken, en de laatste week naar je zus en dan heb je dan nog mooi samen met je pup terwijl je niet hoeft te werken :)
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Machie schreef:Ik denk juist dat het voor een pup fijn is als er een andere hond is. Ik zou het dan ook omdraaien, 3 weken de hond van je ouders opvangen, de 1e weken, en de laatste week naar je zus en dan heb je dan nog mooi samen met je pup terwijl je niet hoeft te werken :)
Zo zou ik het ook juist doen :ok: . Heeft pup in het begin mooi steun aan Nikki en ben je er de laatste week zelf nog bij om pup te laten wennen aan de afwezigheid van Nikki.
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Ongelezen bericht door miriam »

Zamunda schreef:
Machie schreef:Ik denk juist dat het voor een pup fijn is als er een andere hond is. Ik zou het dan ook omdraaien, 3 weken de hond van je ouders opvangen, de 1e weken, en de laatste week naar je zus en dan heb je dan nog mooi samen met je pup terwijl je niet hoeft te werken :)
Zo zou ik het ook juist doen :ok: . Heeft pup in het begin mooi steun aan Nikki en ben je er de laatste week zelf nog bij om pup te laten wennen aan de afwezigheid van Nikki.
Inderdaad, dit zou ook mijn keuze zijn.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Lijkt me juist een hele gelukkige loop van omstandigheden, als Nikki goed is met pups!
Je pup krijgt even een pleegmoeder, een opgevoede hond als rolmodel. Te gek juist.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Ja, maar ik ben dan dus juist bang dat het dan weer zo ontzettend wennen is als Nikki er niet meer is. Daarom lijkt het mij juist handig als ze eerst een weekje alleen mij heeft.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Shiloh86 schreef:Ja, maar ik ben dan dus juist bang dat het dan weer zo ontzettend wennen is als Nikki er niet meer is. Daarom lijkt het mij juist handig als ze eerst een weekje alleen mij heeft.
Wennen moet ze toch, zonder mama en nestgenoten en nieuwe omgeving. Niks mis mee, denk ik, om het wennen naar helemaal alleen in fases te laten gaan.
Mijn moeder en ik hebben juist bij de laatste nieuwe aanwinsten (een pup en herplaatser) elkaars hond regelmatig geleend de eerste tijd. Dan wennen ze gelijk aan het feit dat ze regelmatig elkaars huis in en uit gaan.
Plus, naar mijn mening, een sociale hond kan zo veel meer steun geven en als voorbeeld dienen dan ik als mens.
Afbeelding
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Nou ja, stel dat je nu al een hond had gehad en die ging 3 weken na de komst van een pup dood. Pupjes wennen zo snel joh, ik zou me daar ook helemaal geen zorgen over maken :wink:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Ja, maar ik ben dan dus juist bang dat het dan weer zo ontzettend wennen is als Nikki er niet meer is. Daarom lijkt het mij juist handig als ze eerst een weekje alleen mij heeft.
Ik vind het juist een prachtige kans om de hondjes goed aan elkaar te laten wennen. Ze gaan elkaar nog vaak tegenkomen en het is heerlijk als ze goed met elkaar overweg kunnen.

Toen mijn moeder een buitenlandse pup kreeg, die vanaf 5 weken in het asiel zat en dus nooit alleen was, was mijn hond een enorme steun om de wereld te ontdekken zonder dat hij alleen is. Hij was ook heel verlegen maar in bijzijn van mijn hond durfde hij steeds meer de wereld te ontdekken. Ze was een enorme steun en de dingen die hij samen met mijn hond heeft gedaan, durfde hij daarna ook alleen.
De band die deze twee honden hebben gekregen, is onwijs sterk en er is geen enkele hond waar mijn hond zo goed mee overweg kan dan die van mijn moeder, en vice versa :)

Voor het pupje van jou is het juist een mooie overgang. Eerst in het nest met moeder, daarna met een stabiel sociaal hondje, en daarna zal hij alleen bij jou zijn.
Misschien gaat hij haar eerst even missen als ze weer terug gaat naar je ouders, maar daarintegen is de overgang vanuit het nest naar jou minder hevig geweest.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zou dan eerder het laatste weekje alleen doen.
Maar alle weken opvangen lijkt me ook geen probleem.
En als de pup een probleem heeft als je weer moet werken zijn je ouders daarna vast wel bereid om even als dagopvang te dienen (als zij wel thuis zijn) :8):
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Toen wij Ollie net in huis hadden hebben we ook de bouvier van m'n schoonouders opgevangen. Nooit, echt nóóit bij stilgestaan of dat wel "kon" hahaha :P En het ging ook meer dan prima, uiteindelijk had ik bijna meer werk aan die bouvier dan aan Ollie...

Weet nog dat toen we vertelden dat we een hondje zouden krijgen, mijn schoonmoeder eigenlijk alleen maar kon uitbrengen "ja dan willen jullie zeker niet op die van ons passen.." :') Bóós dat ik daarom was :') Ik vond het juist zo'n goeie kans om die twee aan elkaar te laten wennen!
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ik zie het probleem niet hoor, eerder het voordeel dat je je niet volledig op de pup stort waardoor die straks moeilijk alleen kan zijn.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hoe is Nikki qua gedrag?
Ik kan me voorstellen dat het toch extra werk is, dus dat het iets is waar je over nadenkt.
Al zal het voor de pup waarschijnlijk verder niet erg zijn, misschien alleen maar beter.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

De hond van mijn zus logeerde nog bij mij toen pupje Kay kwam

Afbeelding

En in de periode kwam ook de hond van mijn ouders nog even logeren:
Afbeelding

Ik vond het reuze fijn en pup Kay vond nadat hij ze ook wel even spannend vond, ook reuze fijn. En toen zij weer weggingen.... nee daar had hij ook geen moeite mee.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Het maakt de opbouw ik het alleen zijn wel lastiger. Want dan moet ik wel Nikki steeds meenemen als ik de minuten/uren alleen zijn wil opbouwen. Anders leert ze nog niet alleen zijn en is als ik aan het werk ga ze ineens echt helemaal lang alleen.

Hmmmz. Jullie geven me wel stof tot nadenken. De laatste week weer ergens anders heen is logistisch niet zo handig ivm dat we allemaal niet zo lekker dicht bij elkaar wonen.

Bedankt voor jullie meningen in ieder geval!
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Het maakt de opbouw ik het alleen zijn wel lastiger. Want dan moet ik wel Nikki steeds meenemen als ik de minuten/uren alleen zijn wil opbouwen.
Nee joh maak je toch moet zo druk. Als je er zo krampachtig mee om gaat om alles volgens plan-van-aanpak te willen doen , creëer je bij je zelf juist onbewust een spanning die juist heel onwenselijk zijn in opvoeding
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Nou als er 1 ding is waarvan ik echt zeker wil weten dat het goed gaat is het het opbouwen in het alleen zijn. Daar heb ik een plan voor en daar ga ik niet vanaf wijken. Ik kan echt niet gebruiken dat ze als ik weg ben gaat lopen blaffen oid dus daar wil ik gewoon geen risico's in lopen.

En met de pup zelf ben ik zeker niet gespannen of zo hoor en ben ook zeker niet met alles zo. Er zijn gewoon bepaalde dingen die ik op een bepaalde manier wil. Door dat uit te denken krijg ik juist rust.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Shiloh86 schreef:Nou als er 1 ding is waarvan ik echt zeker wil weten dat het goed gaat is het het opbouwen in het alleen zijn. Daar heb ik een plan voor en daar ga ik niet vanaf wijken. Ik kan echt niet gebruiken dat ze als ik weg ben gaat lopen blaffen oid dus daar wil ik gewoon geen risico's in lopen.

En met de pup zelf ben ik zeker niet gespannen of zo hoor en ben ook zeker niet met alles zo. Er zijn gewoon bepaalde dingen die ik op een bepaalde manier wil. Door dat uit te denken krijg ik juist rust.
En dan kan het zomaar zijn dat jouw pup er tóch niet aan toe is om na vier weken jouw gewenste uren alleen te zijn. Met of zonder Nikki in die weken en met of zonder jouw specifieke plan van aanpak. Niet elke hond/pup trekt dat nou eenmaal.

Hoe vaak/lang moet je pup na die vier weken alleen thuis zijn? Heb je ook een plan B? Bijvoorbeeld je pup overdag naar je ouders brengen, is dat een optie?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Zamunda schreef:
Shiloh86 schreef:Nou als er 1 ding is waarvan ik echt zeker wil weten dat het goed gaat is het het opbouwen in het alleen zijn. Daar heb ik een plan voor en daar ga ik niet vanaf wijken. Ik kan echt niet gebruiken dat ze als ik weg ben gaat lopen blaffen oid dus daar wil ik gewoon geen risico's in lopen.

En dan kan het zomaar zijn dat jouw pup er tóch niet aan toe is om na vier weken jouw gewenste uren alleen te zijn. Met of zonder Nikki in die weken en met of zonder jouw specifieke plan van aanpak. Niet elke hond/pup trekt dat nou eenmaal.

Hoe vaak/lang moet je pup na die vier weken alleen thuis zijn? Heb je ook een plan B? Bijvoorbeeld je pup overdag naar je ouders brengen, is dat een optie?
Scheelt mij weer typen, exact mijn gedachte.
Je kunt nog zo'n mooi schema hebben bedacht voor het opbouwen van het alleen zijn voor je pup, je zal toch afhankelijk zijn van hoe je pup gaat reageren als je hem alleen laat. Dan kan het zomaar zijn dat je je van tevoren uitgedachte schema moet laten varen en niet meer uotkomt met je 4 weken vrij.
Moet de pup daarna hele dagen alleen zijn, of blijft het beperkt tot enkele uren per dag? Ik hoop het laatste, anders vind ik 4 weken vrij wel erg weinig voor het opbouwen. Zelf hebben we altijd een aantal weken helemaal vrij genomen, en daarna nog een poos om de beurt halve dagen gewerkt om de pup langzaam te laten wennen aan langer alleen zijn. En bij de laatste pups konik die meenemen naar mijn werk, dat was ideaal.

Overigens zul je er rekening mee moeten blijven houden dat je pup op enig moment toch zal gaan blaffen of piepen tijdens je afwezigheid, dat is niet te voorkomen met welk schema dan ook. Het zijn geen robots waar je het geluid van af kunt zetten als dat handig is, en je hebt niet alles in de hand als je er niet bent. Zo kan een hond gaan blaffen als de bel gaat, de post door de brievenbus valt of als er iemand langsloopt. Kan best dat dat niet gebeurt als je gewoon thuis bent, maar wel als je weg bent.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ik vind je er behoorlijk krampachtig mee omgaan, hoe losser je zelf bent des te makkelijker je pup het straks gaat doen.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

dan hoop ik dat je een pluche pup besteld hebt :lol1:

je kunt zoveel plannen en willen op voorhand... je hebt met levende wezens te maken die dan nog eens gewoon baby's zijn ook, jij hebt je op vele zaken aan hun aan te passen hoor, zij kunnen dat niet, hun wereld staat al genoeg op de kop :U:

ik had ook een 'plan' met de pup. Die heb ik ook al serieus overhoop gehaald en mezelf moeten aanpassen.
Paisley
Zeer actief

Nou dan hoop ik dat alles goed gaat voor jou en wens ik je alle wijsheid, maar mijn manier is t niet.
Je loopt altijd risico op een pupje die niet alleen kan zijn als hij zo jong is, wat voor plan je er ook op los laat en al helemaal als dat zich in 4 weken tijd mag voltrekken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”