Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tekenbestrijding nieuwe stijl
Moderator: moderatorteam
-
Lemuria
Re: Tekenbestrijding nieuwe stijl
Binnen 10 dagen is de teek dood? Da's inderdaad een doorbraak. Ik neem aan dat de onderzoekers al met de ziekte van Leim hebben doorgesproken dat deze zich in die 10 dagen ook even koest houdt?
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Dat lijkt mij nu even niet van belang, het positieve nieuws is dat er iets is gevonden om teken mee uit te roeien. Teken zorgen voor veel meer problemen in de natuur dan alleen Lyme.Lemuria schreef:Binnen 10 dagen is de teek dood? Da's inderdaad een doorbraak. Ik neem aan dat de onderzoekers al met de ziekte van Leim hebben doorgesproken dat deze zich in die 10 dagen ook even koest houdt?
De vraag is natuurlijk wel, wat doen die wormpjes als er geen teken meer zijn, en wat gebeurt er als een met wormen besmette teek wordt opgegeten door een ander dier?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Dit vraag ik mij ook af.Hanneke2 schreef:Dat lijkt mij nu even niet van belang, het positieve nieuws is dat er iets is gevonden om teken mee uit te roeien. Teken zorgen voor veel meer problemen in de natuur dan alleen Lyme.Lemuria schreef:Binnen 10 dagen is de teek dood? Da's inderdaad een doorbraak. Ik neem aan dat de onderzoekers al met de ziekte van Leim hebben doorgesproken dat deze zich in die 10 dagen ook even koest houdt?
De vraag is natuurlijk wel, wat doen die wormpjes als er geen teken meer zijn, en wat gebeurt er als een met wormen besmette teek wordt opgegeten door een ander dier?
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
Safari
Andersom ook, wat zijn de gevolgen als er geen teken meer zijn. Ze hebben vast enig nut neem ik aan.
-
S@ndr@
- Zeer actief
de vraag en de doos van Pandora, hoe vaak hebben we al hoezee geroepen en een probleem gemaakt in plaats van opgelost, ik ben enigszins sceptisch
, vind die wetenschappers enger dan teken. ( maar he, ik zie het vast te donker in ) 
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Teken zullen ongetwijfeld ook nut hebben.
Dat je ze met die speciale wormen kunt bestrijden/verminderen zou ik denk ik best fijn vinden.
2 teken op mijn lijf of Ita's lijf, in plaats van 20, is wel prettiger
Toch zit ik ook te denken aan de vraag waarom er zoveel meer teken zijn?
Zou dat wel eens onderzocht zijn?
Dat je ze met die speciale wormen kunt bestrijden/verminderen zou ik denk ik best fijn vinden.
2 teken op mijn lijf of Ita's lijf, in plaats van 20, is wel prettiger
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Als je die wormpjes in de natuur loslaat denk ik dat ze in no time opgegeten worden door allerlei vogels.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Vogels eten toch ook kleine of zo je wilt minuscule insecten? Waarom zouden ze de wormpjes dan niet eten?
Ben het met je eens dat alles wat ervoor kan zorgen dat er minder teken komen toegejuicht mag worden.
Ben het met je eens dat alles wat ervoor kan zorgen dat er minder teken komen toegejuicht mag worden.
- Hanneke2
- Zeer actief
Teken zijn koudbloedige beestjes en worden pas boven een bepaalde temperatuur actief – in de natuur vaak pas vanaf een graad of 7 Celsius. Het gemiddelde aantal dagen in Nederland met temperaturen boven de 7 graden is sinds 1985 met 30 dagen toegenomen.ranetje schreef:Teken zullen ongetwijfeld ook nut hebben.
2 teken op mijn lijf of Ita's lijf, in plaats van 20, is wel prettiger![]()
Bij een vergelijking van oude kaarten van het landgebruik met kaarten van vandaag wordt duidelijk dat het oppervlak van gebieden waar teken kunnen voorkomen in de afgelopen 10 jaar is toegenomen met ongeveer 20 procent. Vooral het oppervlak van bosrijke gebieden is gegroeid ten koste van land- en akkerbouwgebieden. Het vergroten en verbinden van natuurgebieden is een bewuste keuze van de overheid geweest om zo te komen tot één ecologische hoofdstructuur. Zo kunnen planten en dieren, maar ook hun parasieten en ziektekiemen, zich makkelijker handhaven en verspreiden over meer gebieden. Het lijkt erop dat teken en de ziekte van Lyme dus ook profiteren van het Nederlandse natuurbeleid.
(http://www.kennislink.nl/publicaties/oo ... -nederland)
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nanna schreef:Ze zijn een halve mm grootLongFields schreef:Vogels eten toch ook kleine of zo je wilt minuscule insecten? Waarom zouden ze de wormpjes dan niet eten?
Ben het met je eens dat alles wat ervoor kan zorgen dat er minder teken komen toegejuicht mag worden.dat ziet een vogel niet eens
https://www.ecostylewebshop.nl/
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Ik had al helemaal de fantasie dat we een waakworm in huis gingen nemen. Die zou dan ergens op Ezio gaan wonen en iedere keer als er een teek in de buurt komt vliegt die worm er op af om te doen wat zo'n worm dan doet.
Ik hoorde dat die worm in die teek kruipt en hem van binnen uit vernietigd.
Enfin, alle honden hun eigen waakworm.
Wat eet zo'n worm trouwens als er geen teken zijn
Serieus, ik vraag me even goed af wat al die liters "spot on" gif op de lange termijn doet als wat er weer scheef zal lopen als we massaal van die wormen gaan inzetten. Maar uiteindelijk kan de wereld maar ergens aan ten onder gaan ??????
Ik hoorde dat die worm in die teek kruipt en hem van binnen uit vernietigd.
Enfin, alle honden hun eigen waakworm.
Wat eet zo'n worm trouwens als er geen teken zijn
Serieus, ik vraag me even goed af wat al die liters "spot on" gif op de lange termijn doet als wat er weer scheef zal lopen als we massaal van die wormen gaan inzetten. Maar uiteindelijk kan de wereld maar ergens aan ten onder gaan ??????
-
S@ndr@
- Zeer actief
en wat als die wormpjes ook andere insecten pakken gaan zoals bijen of iets dergelijks.......eenmaal losgelaten zijn ze niet meer terug te fluiten
-
Tallie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie
- Contacteer:
Sowieso zijn ze gevaarlijk voor andere spinachtigen, en die wil je echt niet missen. We hebben het wel eens gehad in de vogelspinnen collectie hier en dan kan je de boel afschrijven. Lijkt mij nog niet direct een strak plan dit.S@ndr@ schreef:en wat als die wormpjes ook andere insecten pakken gaan zoals bijen of iets dergelijks.......eenmaal losgelaten zijn ze niet meer terug te fluiten
-
S@ndr@
- Zeer actief
lijkt me een redelijk gevaarlijk middel dat alles uit zijn natuurlijk evenwicht kan rukken - ja hoor, strak plan 
-
S@ndr@
- Zeer actief
en ik gok zomaar dat we ( net als in het verleden- de geschiedenis enz....) wel eens iets over het hoofd kunnen zien........,
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Tara schreef:En toch gok ik zomaar dat daar bij WU gerust wel naar wordt gekeken.
Dat wordt toch al gedaan?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dank jeHanneke2 schreef:Teken zijn koudbloedige beestjes en worden pas boven een bepaalde temperatuur actief – in de natuur vaak pas vanaf een graad of 7 Celsius. Het gemiddelde aantal dagen in Nederland met temperaturen boven de 7 graden is sinds 1985 met 30 dagen toegenomen.ranetje schreef:Teken zullen ongetwijfeld ook nut hebben.
2 teken op mijn lijf of Ita's lijf, in plaats van 20, is wel prettiger![]()
Bij een vergelijking van oude kaarten van het landgebruik met kaarten van vandaag wordt duidelijk dat het oppervlak van gebieden waar teken kunnen voorkomen in de afgelopen 10 jaar is toegenomen met ongeveer 20 procent. Vooral het oppervlak van bosrijke gebieden is gegroeid ten koste van land- en akkerbouwgebieden. Het vergroten en verbinden van natuurgebieden is een bewuste keuze van de overheid geweest om zo te komen tot één ecologische hoofdstructuur. Zo kunnen planten en dieren, maar ook hun parasieten en ziektekiemen, zich makkelijker handhaven en verspreiden over meer gebieden. Het lijkt erop dat teken en de ziekte van Lyme dus ook profiteren van het Nederlandse natuurbeleid.
(http://www.kennislink.nl/publicaties/oo ... -nederland)
-
63673J
Die wormpjes leven gewoon in de natuur. Hoewel er grote nematoden zijn, zijn de meesten heel klein. Ze worden al veel langer gebruikt om plaaginsecten te bestrijden. Er zijn ook nematoden die ziektes veroorzaken, aardappelziekte bijvoorbeeld, maar dat komt niet doordat ze uit een laboratorium komen, ze doen dat helemaal uit zichzelf. Nou ja, wat ik maar zeggen wil: het zijn hele oude organismen die al heel lang in de natuur voorkomen, dus terugfluiten is sowieso niet aan de orde.S@ndr@ schreef:en wat als die wormpjes ook andere insecten pakken gaan zoals bijen of iets dergelijks.......eenmaal losgelaten zijn ze niet meer terug te fluiten
-
63673J
Ze zijn allang in de natuur, ze bestaan al miljoenen jaren.LongFields schreef:Als je die wormpjes in de natuur loslaat denk ik dat ze in no time opgegeten worden door allerlei vogels.
Ja, voor de Borrellia-bacterie bijvoorbeeld. Er zijn ook vogels die teken eten, fazanten, dat soort vogels, die tussen hoog gras scharrelen.Ranetje schreef:Teken zullen ongetwijfeld ook nut hebben.
-
S@ndr@
- Zeer actief
ze willen ze ook niet zo loslaten we moeten de houdbaarheid nog even verlengenjvanringen schreef:Die wormpjes leven gewoon in de natuur. Hoewel er grote nematoden zijn, zijn de meesten heel klein. Ze worden al veel langer gebruikt om plaaginsecten te bestrijden. Er zijn ook nematoden die ziektes veroorzaken, aardappelziekte bijvoorbeeld, maar dat komt niet doordat ze uit een laboratorium komen, ze doen dat helemaal uit zichzelf. Nou ja, wat ik maar zeggen wil: het zijn hele oude organismen die al heel lang in de natuur voorkomen, dus terugfluiten is sowieso niet aan de orde.S@ndr@ schreef:en wat als die wormpjes ook andere insecten pakken gaan zoals bijen of iets dergelijks.......eenmaal losgelaten zijn ze niet meer terug te fluiten
,Om de levensduur boven de grond te verlengen, worden ze in een bepaalde vloeistof gegoten. We moeten ook nog bekijken hoe we die vloeistof het beste kunnen samenstellen. Maar dit kunnen mensen dan in hun tuin over hun planten genieten.'
want zoals ze nu zijn zijn ze niet heel effectief zoals het aantal teken doet vermoeden
-
63673J
Nee, en ze moeten die vloeistof ook nog samenstellen. Misschien is het simpele anti-uitdroog, want voor zover ik weet leven die wormpjes niet boven de grond. Maar áls het allemaal lukt, dan... Misschien kunnen ze beter fazanten inzetten tegen teken, doen ze in Turkije ook las ik.S@ndr@ schreef:ze willen ze ook niet zo loslaten we moeten de houdbaarheid nog even verlengenjvanringen schreef:Die wormpjes leven gewoon in de natuur. Hoewel er grote nematoden zijn, zijn de meesten heel klein. Ze worden al veel langer gebruikt om plaaginsecten te bestrijden. Er zijn ook nematoden die ziektes veroorzaken, aardappelziekte bijvoorbeeld, maar dat komt niet doordat ze uit een laboratorium komen, ze doen dat helemaal uit zichzelf. Nou ja, wat ik maar zeggen wil: het zijn hele oude organismen die al heel lang in de natuur voorkomen, dus terugfluiten is sowieso niet aan de orde.S@ndr@ schreef:en wat als die wormpjes ook andere insecten pakken gaan zoals bijen of iets dergelijks.......eenmaal losgelaten zijn ze niet meer terug te fluiten,Om de levensduur boven de grond te verlengen, worden ze in een bepaalde vloeistof gegoten. We moeten ook nog bekijken hoe we die vloeistof het beste kunnen samenstellen. Maar dit kunnen mensen dan in hun tuin over hun planten genieten.'
want zoals ze nu zijn zijn ze niet heel effectief zoals het aantal teken doet vermoeden