Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grote hond en kleine hond samen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

marie8
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2

Grote hond en kleine hond samen

Ongelezen bericht door marie8 »

Wij hebben de vraag gekregen of we een klein herplaatsertje op willen nemen. Tijdens een ontmoeting vonden t kleintje en mijn ambul elkaar leuk. Maar contact onder onze controle. Nog kleine twijfel of t een slimme combi is.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn met combi groot en (erg) klein. Hoe gaat dat? Aandachtspunten?
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Grote hond en kleine hond samen

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Hier een Riezenschnauser met een Dwergteckel. Gaat prima. De RS is uitermate voorzichtig met haar. Zijn onafscheidelijk. Toch is de DT de baas. Als ze de brokje in mijn jas die over de stoel hangt bewaakt mag Lut niet in de buurt komen. Per ongeluk is dat al eens gebeurd en dan vliegt Fleurtje Lut aan. Ze bijt dan echt. Lut kijkt dan alsof ze uit een ei komt en druipt met de staart tussen de poten af.
Een Ambull met een kleine hond? Daar durf ik echter niets over te zeggen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ligt er misschien aan hoe klein "klein" is...

Ik heb jarenlang een Sharpei en een kruising Beagle/Russel gehad.
Nu nog de Beagle/Russel.
Er zat goed 13 kilo verschil in, maar het verschil oogde wel veel meer

Ging hier prima, maar goed...sukkel van een reu en ontzettend honds teefje wat andere honden op haar ogen weet te sturen.
Dalmaat Elmo van Maureen bvb loopt met een boog om Prinses Muis te drentelen als ze hem "DE blik" geeft.

Fysiek zou Muis het altijd afgelegd hebben tegen mijn Sharpei Rimpel maar beiden lieten het daar niet op aankomen.
Bij spelletjes "won": hij lichamelijk, maar zij was hem verder eigenlijk in alles de baas
marie8
Vaste gebruiker

Hij is wel lief hoor en speelt zeker ook asngepast. Maar hij voelt zich denk ik soms kleiner, lichter en soepeler dan werkelijk t geval is. :lol1:
En klein daar bedoel ik wel klein mee.
Ik zie ook gebeuren klein, dapper, bazig teefje en sullige grote sufferd.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Moeilijk hoor, mijn ervaring is dat het tijd nodig heeft. De vorige hond van mijn schoonouders was een dobermann x ridgeback en wij hebben een 10kg ukkepuk. In het begin was dat hard werken, maar na een paar maanden (we zijn daar veel, maar het is toch echt geen samenwonen) konden we ze zonder toezicht samen laten. Zelfs alleen thuis en met speeltjes ging het goed. Alleen eten samen kon niet (onze uk wordt daar nogal hebberig van) en we moesten de grote soms afkappen omdat hij bleeeef proberen te spelen.

De huidige hond van m'n schoonouders is een bordeauxdog x dalmatiër, ook dat heeft weer veel tijd nodig. Nu na acht maanden, kunnen ze nog niet zonder toezicht samen blijven, ruimen we alle speelgoed en botjes op en mag onze uk niet op de bank als die grote er ook loopt. Maar ook dat begint allemaal soepeler te lopen en ik verwacht dat ook zij op termijn prima samen kunnen.

Ik vind het belangrijk dat beide honden aangeven wat ze wel of niet willen en dat de andere hond dat dan ook snapt. Zolang dat niet het geval is, zul je zelf grenzen moeten bewaken. Geen probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.
marie8
Vaste gebruiker

Hij is wel speels ja. De lompigheid is ook mijn angst.
Anderzijds ljkt zij goed te zijn in ontwijken. Gaat ook slim onder dr salontafel bijv......en daar kan hij niet bij. Kleine kan in de vench wanneer er geen yoexicht is, maar voor de lange termijn is dat misschien niks. Of zij moet t fijn vinden.
marie8
Vaste gebruiker

Sorry typ op telefoon, lijkt nergens op.

Ik wil t heel graag tijd en aandacht geven. Maar omdat t al een herplaatsertje is wil ik dan niet na een tijd moeten concluderen dat t niet werkt.
Volgens huidige eigenaar is het goed. Zij willen juist de combi andere hond (niet per se zo groot) en dat er aandacht is en meer beweging.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik ken de honden niet, maar ik zou het wel aandurven. Ik ben alleen wel heel erg veel thuis, dus ik kan de boel ook sturen en indien nodig (bij alleen thuis) scheiden. Mijn verhaal gaat ook over herplaatsers, grote reuen en de kleine is een teef. Ze heeft een paar 'buut vrij' plekken en geeft daarnaast uitdrukkelijk aan wat ze NIET wil. De vorige hond pikte dat nauwelijks op, maar taaide wel af als wij hem wegstuurden en later uit zichzelf. De huidige hond gaat terug staan patsen dus daar zitten we bovenop. Maar het went ook voor jezelf, ogen voor en achter. Daar zou ik gewoon vanuit gaan: dat je er zelf ernstig op moet letten. Als je dat niet ziet zitten, zou ik er niet aan beginnen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ligt aan de honden. De twee kleinste hier schelen maar 6 kilo, zijn even hoog en toch is het verschil enorm.
Tibbe is heel voorzichtig en kwetsbaar met stokkenpootjes en een heel teer huidje, Charlie vreselijk sterk, lomp en hard.
Heeft heel lang geduurd voor ze echt goed met elkaar overweg konden. Een beuk of stevige correctie en Tibbe is stuk.
Pas na een jaar of wat had ze door hoe ze hem moest corrigeren zonder gaten.
Met de grotere honden was het met hem makkelijker omdat die voorzichtiger zijn.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik denk dat het inderdaad heel erg afhankelijk is van de honden in kwestie. Een stevige zelfverzekerde JR kan heel wat meer hebben dan een chi, en de ene speelse grote hond is de andere niet.

Toto van een jaar oud torent hier flink boven 11-jarige Lilo en de katten uit, speelt veel en wild, en we roepen hier om de haverklap van 'Zachtjes met (vul naam in)!'. Maar met al z'n kabaal en gesteiger speelt hij op de een of andere manier toch voorzichtig, en hij wordt ook steeds voorzichtiger. Hij bijt heeeeel zachtjes, en zelfs bejaarde Timberpoes vond hem ondanks zijn gestuiter al heel snel okee.

Mijn vorige hond was iets van 55 cm hoog en woog een kilootje of 23, en die kon ik echt met chi-pupjes laten spelen, zo supervoorzichtig was hij. Lilo daarentegen heeft wel eens pups gelanceerd tijdens het spelen. :roll:

Jij kent je hond het best, dus jij weet ook het best wat je er wel of niet probleemloos bij kan zetten.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Dit dus, kijk naar het karakter, heb zelf een grote poedel die soms bestclomp kan zijn met een kleine mix van ruim zes kilo en dat gaat prima samen haha ik moet soms zelfs de grote beschermen tegen het kleine geweld en hij is ook enorm wendbaar. Ziggy heeft op de cursus zelfs onder strikt toezicht gespeeld met een duitse dog en dat ging prima.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
marie8
Vaste gebruiker

Karakter durf ik wel. Lompigheid met spelen twijfel ik over.

Ik ga ze nog een keer samen laten een tijdje rn dsn kijken.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat is de leeftijd van je Ambull nu?
Op zich zou het wel moeten kunnen denk ik maar persoonlijk zou ik uit voorzorg het liefste mijn honden qua formaat wat dichter bij elkaar willen hebben.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat is de reden dat je over dit kleine hondje nadenkt? Je kan denk ik zelf prima eerlijk inschatten of die kleine het leuk gaat krijgen of de hele dag bezig is met voorkomen dat ze geplet wordt, te hard met haar gespeeld wordt of dat ze per ongeluk overlopen wordt. Hoe is die grote hond bij opwinding? Stampt hij dan overal overheen en beukt hij in de rondte met een zwiepstaart of is het een kalm dier?

Mijn kleine hond kan best met grote honden maar zal er nooit echt mee spelen. Ook vindt ze het heel erg vervelend als de grotere hond haar omver rent als de bel gaat. Wat ze nog erger vindt is zich bevinden tussen drukke hondenpoten met het risico dat er op haar getrapt wordt. Ze vindt grote honden best ok maar ze is er niet echt heel erg dol op. Meer ontwijkend en oplettend. Ik zou dus zelf bij mijn kleine hondje alleen een grote kalme voorzichtige lieverd zetten. Een golden op leeftijd bv. Tijdens een familieweekend was er een bernersennenhond. Lieve hond, deed geen vlieg kwaad. Mijn kleine hondje moest er toch weinig van hebben omdat hij soms ineens ging rennen of spelen en dan dus wel ruw werd.

Ik zou het ook alleen leuk vinden om bij een knol in de stal te wonen als die knol niet over mij heen zou lopen en me zou duwen.

Dus dat kun je best inschatten. Dat je de vraag stelt geeft denk ik aan dat je grote hond toch wat ruw is. Dan hangt alles af van wat voor kleine hond je hebt. Mijn kleine hond is extreem breekbaar. Een bijna even kleine Jack Russel kan een stuk meer hebben. Een tekkel met de lange rug is bv ook veel kwetsbaarder dan de gemiddelde Westie om maar wat te noemen.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Wij hadden altijd een lompe dH en 2 pekinezen die kleine waren hem altijd de baas dus ligt echt per hond anders
Laatst gewijzigd door twinkeltje op 21 mei 2015 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Het hangt heel erg af van je grote hond, is hij goed aan te sturen bij lompigheid, beukt hij de kleine niet omver tijdens spelen, allemaal dingen die alleen jij kan beoordelen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb al jaren een miniteckeltje in combinatie met herders en dat gaat prima. Maar geen van de herders waren of zijn lompe honden die hem ondersteboven kegelen. Ik vind wel dat een klein hondje recht heeft op een leven zonder spanningen dus alleen jij, die je eigen grote hond het beste kent, kan beoordelen of dat samen kan zonder problemen. Als het de bedoeling is dat het speelkameraadjes worden, kan je het uit je hoofd zetten maar groot en klein kunnen prima roedelgenootjes zijn.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

In mijn ouderlijk huis hadden we een Yorky waar een Rottweiler pup bij kwam.
Dat leverde wel wat heibel op maar alleen in de puberperiode van de Rottweiler. Daarna was het een prima combi.

Het ligt aan beide honden. Ik zou me ook niet echt lekker voelen bij een rangorde strijd tussen een hond van 10 kg en een hond van 40.... Maar als het gelijk goed gaat (desnoods met hier en daar wat bemoeierij) dan is het natuurlijk prima.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

wij hebben hier Buster, een kruising amerikaanse bulldog met husky, en een kleine jack hussel met korte teckel :mrgreen: pootjes.

Dat Luca (de kleine) hier in het begin kwam, wilde Buster wel met zijn kop tegen die kleine beuken. maar die was heel goed met onze stem te corrigeren. dat was ook met drie dagen over. en het ging niet heel hard, maar we wilden dit niet. (we wilden geen spanning voor de kleine luca ).

ze kunnen prima met elkaar, nooit spanning, kunnen naast elkaar eten, en liggen wel eens naast elkaar, maar echt spelen doen ze niet. waarschijnlijk omdat Buster niet echt snapt hoe je dan kan spelen :mrgreen: als ik van huis ben, zijn ze ook met zijn tweeen bij elkaar.

Buster is een reu, en de kleine luca een teef. ik denk dat dat ook makkelijker is samen. (een reu en teef), alhoewel onze honden wel makkelijk zijn, met andere honden. alhoewel ze ook wel voorzichtig grenzen willen opzoeken, bij een andere hond, als die lang in huis is. (rijden, en kijken of ze misschien kunnen domineren. maar een klein kikje met onze stem, en ze zijn de onschuld zelve weer :engel: ).
Melissa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am. Staff. & Chineesjes
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Melissa »

Hier gaat het al jaren prima. Kijk goed naar het karakter, en bedenk je wel dat het tijd gaat kosten om ze aan elkaar te laten wennen.
Diesel geeft heel duidelijk aan wat hij wel, en wat hij niet pikt. Cenzo, Tjika en Pip hebben allemaal moeten leren omgaan met zo'n kleine terror terrier. Maar al snel was het duidelijk voor iedereen. Manier van spel is natuurlijk heel anders, maar dit gaat nu prima.

Afbeelding
Afbeelding
marie8
Vaste gebruiker

Tnx voor jullie reacties. Leuk om te lezen dat het vaak in combi groot klein goed kan gaan.
Ik ken iemand met 2 pitbulls en een chihuahua en dat gaat ook goed, maar ik weet niet of dat uitzondering is.
Onze hond is ruim 5 en de kleine is ook zoiets. Onze hond is heel rustig en goed te corrigeren, maar hij is wel speels. De 1e ontmoeting ging heel goed. Ook met andere kleintjes speelt hij wel aangepast. Grappig om te zien. Grote soortgenoot daar moet je niet bij in de buurt willen staan want dan razen en springen ze wel zo lomp om. Maar met kleintjes is hij wel voorzichtig, hij springt niet, maar gaat liggen en duwt zachtjes met z'n snuit om uit te dagen.
Ik ga eerst nog een keer ontmoeten om te kijken hoe het dan gaat...wat langer. Daarna beslis ik.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wil je wel een tweede hond? Als je zelf gevraagd wordt een hondje op te nemen dan is dat toch iets anders dan zelf actief op zoek gaan.
In principe kan klein en groot best prima samen.
Al ben ik niet echt een voorstander van echt hele extreme verschillen qua gewicht etc. (een hond van 60kg versus een chi van 3kg bijvoorbeeld)
Soms kan een hele simpele fysieke correctie dan al fataal aflopen. Nou kan ook dat wel goed gaan hoor.
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Wij hebben Cane Corso ' s en chihuahua's, dat gaat prima. Ze spelen niet met elkaar, de kleintjes zijn zich erg bewust van hun geringe grootte en negeren de groten.
AfbeeldingAfbeelding
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Nanna schreef:Hangt helemaal van de honden af. Als de Ambull een licht sullige braverd is kan het best. Is het een agressieve donder dan zou ik het niet doen.
Ik zou het ook niet doen als de grote heel speels is, die slaat zo'n kleintje zo aan gort, hoe goedbedoeld ook.
Zelf heb ik altijd wel grote en kleine honden samen gehad en dat ging altijd prima maar goed, dat waren ook sullen, die groterds :lol1:
Dit dus.
Hier 2 herderkruisingen en een bull terrier met een pincher/chihuahua oppashondje. Dat gaat prima, maar alleen maar omdat de karakters elkaar liggen.
marie8
Vaste gebruiker

Ik denk dat een cane corso zelfde grootte en gewicht heeft als mijn hond. Maar wellicht net iets beheerster- om t maar een naam te geven.
Dat chihuahua's het niet opzoeken zie ik wel es.

En ja, lijkt me wel heel leuk zo'n ukkepuk erbij. Maar het moet natuurlijk voor t beestje zelf ook leuk zijn.
Waar ie nu zit is er te weinig aandacht. Bij ons kan ie meedraaien in actiever huishouden. Op zich hoeven ze niet met elkaar te spelen. Maar dat wilden ze de vorige keer wel.
Hanneke2
Zeer actief

marie8 schreef:Tnx voor jullie reacties. Leuk om te lezen dat het vaak in combi groot klein goed kan gaan.
Ik ken iemand met 2 pitbulls en een chihuahua en dat gaat ook goed, maar ik weet niet of dat uitzondering is.
Onze hond is ruim 5 en de kleine is ook zoiets. Onze hond is heel rustig en goed te corrigeren, maar hij is wel speels. De 1e ontmoeting ging heel goed. Ook met andere kleintjes speelt hij wel aangepast. Grappig om te zien. Grote soortgenoot daar moet je niet bij in de buurt willen staan want dan razen en springen ze wel zo lomp om. Maar met kleintjes is hij wel voorzichtig, hij springt niet, maar gaat liggen en duwt zachtjes met z'n snuit om uit te dagen.
Ik ga eerst nog een keer ontmoeten om te kijken hoe het dan gaat...wat langer. Daarna beslis ik.
Nou, dat klinkt best goed. Het belangrijkste is denk ik dat de grotere hond begrijpt dat er met een kleintje anders gespeeld moet worden, en die van jullie lijkt dat prima te snappen. :ok:
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

ik heb een standaard teckel en een amerikaanse stafford in huis.
Ideaal is het niet. Ze mogen niet spelen samen en zijn onder toezicht los in huis. Als we niet thuis zijn dan gaan ze apart van elkaar.
Een.goedbedoelde poot kan de dood van de teckel betekenen. En mijn amstaff is (erg) lomp en moet dus regelmatig afgeremd worden. Het gaat al 200% beter dan toen ze hier net kwam wonen.
Zou ik het nog een keer doen? Nee.
Heb ik er spijt van? Nee ook niet ik pas me aan en de honden hebben de regels waar ze.zich aan moeten houden.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik ben niet zo'n voorstander van alles maar met elkaar laten spelen. Maar ik heb zelf ook n Uk in huis gehaald ( mixje, 10 kilo versus herder 40 kilo). Zelf geen moment spijt gehad. Maar was ook puur op gevoel. Kijken naar de karakters en gokken dat t wel goed kwam. Geheel tegen mijn anders handelen in.
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door River8 »

Dee schreef:Ik ben niet zo'n voorstander van alles maar met elkaar laten spelen. Maar ik heb zelf ook n Uk in huis gehaald ( mixje, 10 kilo versus herder 40 kilo). Zelf geen moment spijt gehad. Maar was ook puur op gevoel. Kijken naar de karakters en gokken dat t wel goed kwam. Geheel tegen mijn anders handelen in.
:LOL:
Lompe boer Figo speelt helemaal niet rustig met oude(re) kleine Nani. And she likes it :8):
Ze loopt m er altijd nog uit. En zo niet weet ie ook wanneer hij moet dimmen. Heerlijk stel!
Het kan dus wel, zelfs met uiteenlopende leeftijden/karakters. Als t matcht... Maar dat weet je alleen zelf.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Gimmick schreef:ik heb een standaard teckel en een amerikaanse stafford in huis.
Ideaal is het niet. Ze mogen niet spelen samen en zijn onder toezicht los in huis. Als we niet thuis zijn dan gaan ze apart van elkaar.
Een.goedbedoelde poot kan de dood van de teckel betekenen. En mijn amstaff is (erg) lomp en moet dus regelmatig afgeremd worden. Het gaat al 200% beter dan toen ze hier net kwam wonen.
Zou ik het nog een keer doen? Nee.
Heb ik er spijt van? Nee ook niet ik pas me aan en de honden hebben de regels waar ze.zich aan moeten houden.
Oh dat vind ik toch wel heftig, ik zou het heel akelig vinden als ik puur vanwege lompheid honden zou moeten scheiden.

Je zegt dat het al beter gaat, maar 'oefen' je het ook? En dat vraag ik omdat lompe Toto nu na vier maanden aanzienlijk voorzichtiger is geworden met kleine honden. In het begin moest hij echt bij alle kleintjes meteen aan de lijn, nu lijn ik hem alleen nog aan bij vreemde kleine honden als ik denk dat ze misschien gaan rennen. Ik heb hem (aangelijnd) dus wel kennis laten maken met ontelbare kleintjes, een miljoen keer ZACHTJES! geroepen en zo zoetjesaan zie ik hem toch heel anders omgaan met kleine honden, terwijl hij met honden van eigen formaat nog steeds giga ruw kan spelen. Ik heb er bij hem ook best vertrouwen in dat hij uiteindelijk leert om supervoorzichtig te zijn met kwetsbare hondjes, maar ik zoek het dus wel steeds op om ervaring op te doen.

En met de katten idem dito, of eigenlijk makkelijker, want die willen best met hem spelen maar geven heel duidelijk grenzen aan, en als Toto piept omdat hij een hijs over zijn neus krijgt, krijgt hij van mij ook nog even een gepast standje. Want dan is hij blijkbaar iets te ver gegaan.

Als ik hem niet zou laten spelen met de katten en met kleinere honden, leert hij niks, denk ik zo, en dan zou ik hem over tien jaar nog weg moeten houden bij kwetsbaar spul. Een hond leert alleen iets door ervaring, en vaak moet je dan dus - binnen grenzen - risico's nemen.

Ik zeg niet dat je je lompe hond lekker zijn gang moet laten gaan, maar snap je wat ik bedoel?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”