Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kies afgebroken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Kies afgebroken

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Ach arme Cas :(
Ik had zo gehoopt dat hij niet meer naar een dierenarts zou hoeven. Sinds zijn kruisband operatie raakt hij compleet in paniek als hij alleen al een behandel of trimtafel ziet. Dan zou hij zo door het raam springen als hij niet aan de lijn zat denk ik. En door zijn angst doet hij zichzelf zo'n zeer met zijn andere gammele poot dat hij dan weer dagen mank is.
Maar nu kreeg hij gister een kippenbout, ik vond al dat hij er zo lang over deed... Later in de middag was hij duidelijk niet helemaal lekker, hijgen, rillen, smakken, ik dacht dat de kip niet zo lekker was gevallen. Hij zat op andere momenten wel weer om een stokbroodje te schooien dus ik ging er niet van uit dat er iets met zijn mond was.
Uiteindelijk moest hij toch spugen en dacht ik het zeker te weten dat het gewoon de kip was geweest.
Vannacht was hij in het begin vd nacht ook nog wat hijgerig, maar spugen hoefde hij niet meer.
Vanmorgen was hij weer wat aan het smakken, zonder dat hij misselijk leek. In zijn bek gekeken, en ja hoor... een kies afgebroken.
Hij eet nog prima gelukkig, en er is verder niet veel te merken. Alleen wanneer hij net gegeten heeft loopt hij te smakken.
Heb alvast een mailtje gestuurd naar de dierenarts voor het geval ze die wel lezen vandaag, telefonisch zijn ze enkel voor spoedgevallen bereikbaar.
Dat wordt nog wat... Ik denk dat ze Cas gelijk onder narcose moeten brengen willen ze hem onderzoeken. Pfff en dat met zijn 14.5 jaar. Zit me niet lekker.
Maar door laten lopen met een zere mond ga ik ook niet doen.
Safari

Re: Kies afgebroken

Ongelezen bericht door Safari »

Thuis kalmeringstablet geven, in overleg met de DA natuurlijk, en pas daarna met Cas langs.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Misschien moet het restant van de kies er uit.
Als het gaat ontsteken ben je nog verder van huis.

Sterkte bij de DA.
Wordt Cas ook panisch als er geen poot wordt aangeraakt, maar alleen een lip wordt opgetild om te kijken?
Miaachien kan je iets kalmerends geven van tevoren?
Puur nervositeit bijvoorbeeld.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
xSuzannex
Zeer actief
Contacteer:

Ja het is niet eens de dierenarts zelf waar hij bang voor werd, maar de aanblik van de tafel. Hij liep zonder problemen de behandelkamer binnen, zag de tafel en wilde alleen maar wegwegwegweg. Een half jaar oid later ging ik met Cas naar een trimster om hem eens te ontwollen, zodra hij de tafel zag was het weer complete paniek.
Misschien kan ik met de dierenarts afspreken dat hij buiten op schoot bekeken wordt, ik denk niet dat hij daar een probleem van maakt en misschien dat hij het ook wel toe laat dat zijn mond open getrokken wordt. Lipjes optrekken is geen enkel punt, maar daarbij zie je niks. Mond open trekken is voor mij al lastig, ondanks dat er niets is wat hij niet toe laat. Maar daar heb ik echt veel kracht voor nodig en binnen een seconde of wat probeert hij zich al los te wurmen.
Ik weet vrij zeker dat die kies er wel uit moet, en misschien nog wel meer tanden. We zullen dus toch iets moeten verzinnen.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

xSuzannex schreef:Ja het is niet eens de dierenarts zelf waar hij bang voor werd, maar de aanblik van de tafel. Hij liep zonder problemen de behandelkamer binnen, zag de tafel en wilde alleen maar wegwegwegweg. Een half jaar oid later ging ik met Cas naar een trimster om hem eens te ontwollen, zodra hij de tafel zag was het weer complete paniek.
Misschien kan ik met de dierenarts afspreken dat hij buiten op schoot bekeken wordt, ik denk niet dat hij daar een probleem van maakt en misschien dat hij het ook wel toe laat dat zijn mond open getrokken wordt. Lipjes optrekken is geen enkel punt, maar daarbij zie je niks. Mond open trekken is voor mij al lastig, ondanks dat er niets is wat hij niet toe laat. Maar daar heb ik echt veel kracht voor nodig en binnen een seconde of wat probeert hij zich al los te wurmen.
Ik weet vrij zeker dat die kies er wel uit moet, en misschien nog wel meer tanden. We zullen dus toch iets moeten verzinnen.
Gelijk een afspraak maken voor trekken en hem in een ruimte zonder tafel (of buiten) de narcose toedienen?
Gol is ook zo bang voor de tafel, toen zij onder narcose moest zat ik in een kamertje samen met Gol op de grond tot het inwerkte.
xSuzannex
Zeer actief
Contacteer:

Dat deden we met zijn kruisband operatie ook idd. Kregen we een eigen kamertje met een kleedje waar hij rustig in slaap viel. Toen had ie ook nog geen angst. Pas na die operatie was het mis.
Maar omdat ik verhuisd ben zal dit een andere dierenarts worden die Cas nog nooit heeft gezien. Even kijken of die daar zo "makkelijk" mee zijn, en of hij niet eerst verder onderzocht moet worden voor hij narcose krijgt.
Met 14 nog onder narcose is natuurlijk best een risico.
Ik denk wel dat dat de beste optie is. Eventueel iets kalmerends vooraf, dan buiten kijken of zijn hart nog goed klinkt voor hij narcose krijgt.
Nou ja, ik zal het morgen wel horen van de dierenarts hoe we dit gaan doen.
sonj@
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door sonj@ »

Ach wat jammer, dat de kies afgebroken is.
Nu maar hopen dat de dierenarts een beetje meedenkt, om het voor Cas makkelijker te maken om "de tafel" te ontwijken.
Succes!
xSuzannex
Zeer actief
Contacteer:

Hmm eerst de dierenarts hier gebeld, maar voor tanden moest ik naar hun andere locatie en dat is niet zo handig.
Daarna de dierenarts een dorp verder gebeld, assistente was gelijk heel meewerkend, ze zou even gaan overleggen met de dierenarts of we hem gewoon gelijk narcose konden geven. Maar hij wil Cas toch eerst gewoon zien. Maar we kunnen wel al om 11 uur terecht. Nou ja, we zien wel hoe ver het komt. Als ik merk dat Cas zo bang is dat hij zichzelf gaat bezeren is het jammer dan, niet doorduwen maar wat anders bedenken.
Hij voelt zich gelukkig niet zo slecht. Terwijl ik met de dierenarts aan het bellen was, was hij met zijn eend aan het schudden. Dus echt kiespijn heeft hij niet. Pas toen hij hem weer los liet was hij aan het smakken.
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Ach, wat sneu dat hij zo bang is. Sterkte straks!
xSuzannex
Zeer actief
Contacteer:

Het is best goed gegaan. In de wachtkamer was er niet veel aan de hand, de behandelkamer met de dierenarts in was ook niet te spannend, maar eenmaal op tafel was het weer paniek. Ondanks het met rust laten werd zijn paniek alleen maar groter. Dus ik heb hem eraf geplukt en gezegd dat ik beter ergens met hem kan zitten. Dat ging al wat beter. Hij rilde en hijgde alsof hij erin bleef hangen, maar geen geworstel of te erge angst. De dierenarts liet hem zoveel mogelijk met rust en vroeg of ik zijn bek open wilde maken, dat ging voor een sec of 5. Maar dat was voor hem voldoende om te zien dat de rest redelijk oke is, en die ene kies idd echt gebroken is en er zeker uit moet. Maar verder geen gekkigheid.
Nog even zijn hart beluisterd voor zover dat gaat, maar die klonk ook zuiver.
Hij wilde nog dat ik Cas dan woensdag breng, maar ik heb gezegd dat ik erbij wil zijn. Niet bij het trekken, maar wel tot hij slaapt en dat ik blijf wachten. Dat was prima maar dan werd het een dag eerder en een uur later :)
Dinsdag om 10 uur is hij aan de beurt. Voor nu hebben we wat carporal gekregen.
Nu lekker bijkomen in het zonnetje :)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Mooi dat het goed ging bij de DA :ok:
En succes dinsdag.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Ach jeetje, wat sneu zeg. De duimen draaien dinsdag. Rot he, dat dit nog moet? Maar ja, een ongelukje zit dan toch in een klein hoekje.
Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ach die Cas!
Fijn dat het relatief goed ging! Goed dat je er zelf zo bovenop zit!

Sterkte met de operatie!
xSuzannex
Zeer actief
Contacteer:

En al het leed is alweer verdwenen :P Ik heb net vast even wat pakken smuldier ingeslagen. Dat eet toch wat lekkerder weg dan brokjes en Cas is het daar helemaal mee eens.
Afbeelding

Dank je Ranetje.

Ja Hilly, had echt gehoopt dat hij hooguit nog 1x een dierenarts hoefde te zien. Vind het nog steeds helemaal niks dat hij straks onder narcose moet. Maar goed, het kan niet anders.

@ Jbk, ja ik laat Cas niet aan zijn lot over hoor :) Echt niet dat ik hem daar gewoon afgeef en het ze laat uitzoeken. Maar dit was gelukkig een dierenarts die daar niet over in discussie ging.
sonj@
Zeer actief

Wat fijn dat het redelijk goed ging.
Zo te zien heeft hij wel zin in de smuldier.
Succes alvast voor dinsdag.
xSuzannex
Zeer actief
Contacteer:

Vandaag is de grote dag. Vind het nog steeds eng...
Cas is gelukkig gewoon zichzelf, die laat in elk geval niet merken dat hij last van mijn spanning heeft. Zo nog even een rondje met hem scooten voor we naar de kliniek gaan.
Gisteravond heeft hij vast de helft van zijn portie van vandaag gekregen. Straks mag hij natuurlijk niks en het lijkt me dat hij beter vandaag helemaal niet kan eten.
Om 10 uur gaat hij slapen en ik blijf in de wachtkamer en anders even op een terrasje 50 meter verderop.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Succes straks bij de DA, wedden dat hij zo weer het heertje is. :I:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Heavy schreef:Sterkte vandaag ik hoop dat hij snel weer Smuldier eet :wink:

Van onze dierenarts mochten mijn honden na het trekken van een kies geen smuldier eten. Alleen brokjes.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
xSuzannex
Zeer actief
Contacteer:

Cas is weer thuis.

Bij de dierenarts kreeg ik te horen dat ik hem pas om half 2 mocht halen. Mocht ie eerder goed wakker zijn dan zou ik gebeld worden.
Kreeg om half 12 al telefoon of ik in de buurt was, dat ik hem beter vast kon komen halen. Pietje paniek.
Daar aangekomen gleed hij alle kanten op in zijn haast om weg te komen. Er waren 2 kiezen gebroken en een ander achterin die ook niet goed was, die 3 zijn getrokken. Tandsteen is ook allemaal weg. Enkel wat bruine aanslag wat zich niet liet verwijderen. Maar ach, dat mag best als je zo oud bent.
Hij kan zijn rust thuis nog niet echt vinden en is nog steeds een beetje in paniek en erg verward. Hij wil dit keer ook niet tegen me aan liggen oid, dus ik laat hem maar even. Maar toen ik net op stond om mijn handen even te wassen (hij had over me heen geplast) liep ie me wankelend achterna met een kwispelstaartje.
De dierenarts gaf net aan dat hij zacht voer mag eten eind vd middag, en smuldier was prima.
Ik hoop dat hij zo even lekker gaat slapen.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Hoe is het met Cas?

Ik hoop dat alles oké gegaan is?
Wat betreft voer: Habibi mocht ook alleen hardvoer, toen zij een lelijke wond achter in haar keel had. Heel sneu, wat dat voelde ze de eerste dagen echt wel.
Had ermee te maken dat zachtvoer makkelijker aan of in de wond komt, en blijft plakken. Dus meer kans op ontsteking. Dat is mij toen iig verteld, en het leek mij logisch. (wel sneu)

Edit, bijna gelijk gereageerd. Ik ga nu direct lezen hoe het is!
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Sneu van de paniek, wel heel fijn dat hij in ieder geval al weer goed bij is. Zij het nog angstig en verward. Maar in ieder geval op zijn leeftijd de narcose doorgekomen gelukkig!
Hij zal nog wel echt even tijd nodig hebben om bij te trekken en te relaxen zo te lezen.

Fijn voor Cas dat hij wel zachtvoer mag. Harde brokken als je net 3 kiezen kwijt bent lijkt me ellende...
Afbeelding
sonj@
Zeer actief

Oh, het is alweer achter de rug.
Nu lekker bijkomen en beetje verwend worden.
Beterschap voor hem.
ranetje
Zeer actief

Mooi dat dat weer achter de rug is :ok:
Dat onrustige gaat ook wel over.
Komt misschien ook nog van de narcose.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”