Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kruising husky x staff x BD, we zien er vanaf

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: kruising husky x staff x BD, we zien er vanaf

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik woon in een plattelands stad en werk daar in het asiel. Wat ik zie aan honden zijn herders en in toenemende mate stafford (achtigen). Wij hebben hier niet eens een achterbuurt kan ik je vertellen. Deze honden (de staffs dus)komen uit normale gezinnen. Toch zijn ze allemaal stuk voor stuk hondagressief. Bullshit dus.
Jij kan er dan niet in geloven, maar dat betekent niet dat je er niet over na hoeft te denken, want zeg nu eerlijk na al de argumenten die hiervoor zijn genoemd... Door mensen met staffords en mensen met jarenlange ervaring met honden... gaat er nou geen enkel lichtje branden dat er heeeeel misschien een kern van waarheid in zit?
Hou jezelf niet voor de gek.
Laatst gewijzigd door wolvster op 11 mei 2015 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
marsol
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier x sharpei kruising

Ongelezen bericht door marsol »

Feather__ schreef:
marsol schreef:JE leert het je hond aan door niet op te letten! Ey goeie he! Door je hond niet juiste signalen te geven, door maar weg te lopen voor situaties omdat je angstig bent om de oorzaak op te lossen. Je kan toch zelf kijken waar het bij je fout ging? Als je nou een hele film had over je opvoeding, en je eigen ontwikkeling en je band met je hond en alles wat je hebt mee gemaakt, wellicht dat ik je dan nog eens een antwoord kon geven. Maar zoiets is voor mij niet te vinden he. Nergens op de hele wereld kan ik dat vinden. Nergens. Dus zul je eigen grijze massa moeten gaan bekijken waar het fout is gegaan. OF wellicht heeft de hond een vorige eigenaar gehad? Was dat iemand met een draadje los? Hey, wat moeilijk hé! Je zelf de schuld geven. Want als een dier iets doet wat je niet aanstaat, lekker naar het dier gaan wijzen! Zoals de halve maatschappij het doet! Mooi man!

:LOL: :LOL: :LOL:
En jij bent tegen mensen afkatten op forums?
Goeie dag zeg :LOL:
Ik weet het! Erg he! Maar ik heb de toon niet gezet. Althans dat was nooit mijn instelling. Maar goed frustratie op frustratie. Want kijk hoe netjes ik was in het begin! Ik heb meerdere keren geuit dat het met niet aanstaat op die manier. Sorry, maar ik ben menselijk. En met een aantal biertjes op, kan dat zoals nu wel een beetje lullig worden. Jammer hoor. Maar nooit mijn insteek. :pop:
:engel: People who judge on appearance, are the people who are unknown to the beauty that lies beneath :engel:

Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

marsol schreef: Moet ik dat gaan beoordelen. Blijkbaar is dat er in gefokt, nu goed? van je schuld gevoel af? Ik zou er niet mee kunnen leven iig.
Dan is het voor die hond niet te hopen dat, als hij hondagressie in zich heeft, dat naar voren komt. Kan die dus kennelijk gelijk door naar het asiel. Zoals alle andere Staffords die "zoiets nog nooit eerder gedaan hadden.".

Wel goed dat je 'm bij die andere hond weghoudt. Om welke reden je het dan ook doet. En het is niet de bedoeling je angst in te praten (ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als jij wat dat betreft, ik begon echt onnódige spoken te zien). Het enige dat we en masse willen is dat je beséft dat het ook mis kan gaan, en áls het misgaat, gaat het stevig mis. Een hond kan 5 jaar prima omgaan met soortgenoten en dan opeens een schakelaar omzetten. Ja, zonder aanleiding. Of je het wil geloven of niet. Ik heb een lief teefje, ze is net een jaar geworden en zal geen hond aanvallen, in het héden. Ik kan echter niet 5 jaar in de toekomst kijken.
Laatst gewijzigd door Lemuria op 11 mei 2015 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

marsol schreef:
Valerie schreef:
marsol schreef:
Valerie schreef:Maar wat heb ik dan fout gedaan in de opvoeding? Hoe kun je een hond leren om met andere dieren te vechten?
Moet ik dat gaan beoordelen. Blijkbaar is dat er in gefokt, nu goed? van je schuld gevoel af? Ik zou er niet mee kunnen leven iig.
Nee volgens jou is dat niet ingefokt dus doe leer je dat onbewust een hond aan? Schijnbaar gaat het massaal mis bij staffachtige + eigenaren.
Kijk ff serieus naar waar de gemiddelde staffs wonen. Achterstandswijken.. Geen of weinig opvoeding, juist omdat er geen geld voor is. Vooral als je dan als man ook nog een stoere hond moet hebben.. Jammer hoor.

Wat jij zegt gaat helemaal niet op.

Ik moet zeggen ik dacht er vroeger ook zo over.

Maar ik zie het tegenwoordig om me heen ook gebeuren. Zolang Staffords jong zijn gaat het prima maar als ze ouder worden veranderd dat.
En natuurlijk je kan geluk hebben dat jou hond wel sociaal blijft.
Maar heb het hier in het bos zien gebeuren, die man zijn eerste Stafford kon heel goed los en luisterde als een tierelier. Hij heeft nu een andere en die kan nu niet meer los.

Ik zou toch op internet maar eens informatie gaan zoeken over hoe vaak het mis gaat met Staffords.
Ik ben in ieder geval blij dat ik niet bij jou in de buurt woon.
Woon liever bij al die Staffordeigenaren in de buurt die hier op jou reageren.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
marsol
Vaste gebruiker

wolvster schreef:Ik woon in een plattelands stad en werk daar in het asiel. Wat ik zie aan honden zijn herders en in toenemende mate stafford (achtigen). Wij hebben hier niet eens een achterbuurt kan ik je vertellen. Deze honden komen uit normale gezinnen. Toch zijn ze allemaal stuk voor stuk hondagressief. Bullshit dus.
Jij kan er dan niet in geloven, maar dat betekent niet dat je er niet over na hoeft te denken, want zeg nu eerlijk na al de argumenten die hiervoor zijn genoemd... Door mensen met staffords en mensen met jarenlange ervaring met honden... gaat er nou geen enkel lichtje branden dat er heeeeel misschien een kern van waarheid in zit?
Danku! Mooi man. Fatsoenlijk stukje. Maar nee, ik geloof het niet. Ik heb al eerder gezegd, ik geloof wel in het feit dat je karakter trekjes kan selecteren en doorgeven in het fokken, niet in een gehele afgunst richting honden.
:engel: People who judge on appearance, are the people who are unknown to the beauty that lies beneath :engel:

Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

marsol schreef:JE leert het je hond aan door niet op te letten! Ey goeie he! Door je hond niet juiste signalen te geven, door maar weg te lopen voor situaties omdat je angstig bent om de oorzaak op te lossen. Je kan toch zelf kijken waar het bij je fout ging? Als je nou een hele film had over je opvoeding, en je eigen ontwikkeling en je band met je hond en alles wat je hebt mee gemaakt, wellicht dat ik je dan nog eens een antwoord kon geven. Maar zoiets is voor mij niet te vinden he. Nergens op de hele wereld kan ik dat vinden. Nergens. Dus zul je eigen grijze massa moeten gaan bekijken waar het fout is gegaan. OF wellicht heeft de hond een vorige eigenaar gehad? Was dat iemand met een draadje los? Hey, wat moeilijk hé! Je zelf de schuld geven. Want als een dier iets doet wat je niet aanstaat, lekker naar het dier gaan wijzen! Zoals de halve maatschappij het doet! Mooi man!
Ik let wel op haar, geef haar wel de juiste signalen en weglopen deed ik niet. Angstig was ik ook zeker niet hoor.
Alleen als je haar hele stamboom bekijkt is geen een van haar voorouders sociaal naar andere honden geweest. Het zou wel gek zijn als zij ineens met alles op kon schieten. Kan ze niet.
Verder is ze gelukkig goed opgevoed dus heeft niemand daar last van.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

marsol schreef:
wolvster schreef:Ik woon in een plattelands stad en werk daar in het asiel. Wat ik zie aan honden zijn herders en in toenemende mate stafford (achtigen). Wij hebben hier niet eens een achterbuurt kan ik je vertellen. Deze honden komen uit normale gezinnen. Toch zijn ze allemaal stuk voor stuk hondagressief. Bullshit dus.
Danku! Mooi man. Fatsoenlijk stukje. Maar nee, ik geloof het niet. Ik heb al eerder gezegd, ik geloof wel in het feit dat je karakter trekjes kan selecteren en doorgeven in het fokken, niet in een gehele afgunst richting honden.

Nou, ik hoop voor jou dat je hond nooit een andere hond opvreet, maar ben bang dat het weleens gaat gebeuren omdat jij totaal niet wilt weten wat je aan de lijn hebt.

Terriërs zijn nou eenmaal van nature al wat pittiger dan andere honden en dan nog de raseigenschap van Staffords dat ze niet los willen laten als ze eenmaal een andere hond tussen hun kaken hebben.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
marsol
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:
marsol schreef: Moet ik dat gaan beoordelen. Blijkbaar is dat er in gefokt, nu goed? van je schuld gevoel af? Ik zou er niet mee kunnen leven iig.
Dan is het voor die hond niet te hopen dat, als hij hondagressie in zich heeft, dat naar voren komt. Kan die dus kennelijk gelijk door naar het asiel. Zoals alle andere Staffords die "zoiets nog nooit eerder gedaan hadden.".

Wel goed dat je 'm bij die andere hond weghoudt. Om welke reden je het dan ook doet. En het is niet de bedoeling je angst in te praten (ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als jij wat dat betreft, ik begon echt onnódige spoken te zien). Het enige dat we en masse willen is dat je beséft dat het ook mis kan gaan, en áls het misgaat, gaat het stevig mis. Een hond kan 5 jaar prima omgaan met soortgenoten en dan opeens een schakelaar omzetten. Ja, zonder aanleiding. Of je het wil geloven of niet. Ik heb een lief teefje, ze is net een jaar geworden en zal geen hond aanvallen, in het héden. Ik kan echter niet 5 jaar in de toekomst kijken.
Dankjewel voor je reactie. Ik zie geen spoken hoor, ik weet tot hoever ze te vertrouwen is. Net als dat bepaalde honden anders spelen. Die reden. Juist omdat ik conflicten wil vermijden. Zoals zij ook wil. Bijvoorbeeld spelen met kleinere soort hondjes, of minder gespierde hondjes. Dat kan niet zo ruig. Dan roep ik haar even terug. Spel doorbrekend zeg maar. Wat dus staff is, het iets te fanatieke. Ik wil conflicten vermijden. Ze reageert daar er goed op. Ik zeg nee, nee is nee. Klaar. Ik heb net als jij niet gezegd dat zij nooit een hond zal aanvallen. Maar ik heb wel gezegd dat als het gebeurd ik wel na ga wat ik fout doe zeg maar. Het is mijn fout, ik heb haar niet gestuurd. Ik geloof ook best wel dat honden een kronkel kunnen ontwikkelen. Maar daar heeft de baas en begeleiding een groot aandeel in. Als het ooit zover komt, dat ze niet meer met andere honden vertrouwd is dan is het einde naarbij. Geen asiel, dat doe ik niet. Ik zal naar de dierenarts gaan, en geef haar dan rust. Omdat ik vind dat een hond geen leven heeft als ze niet normaal in een park kan wandelen met andere honden. Maar dan moet het wel zover komen dan ze de meeste honden aanvliegt. Wat niet gaat gebeuren. Want er zit geen kwaad in.

Ik kan trouwens wel stellen dat beide ouders goed met andere honden overweg kunnen. Er is weleens een knokpartijtje geweest mbt voedsel, maar dat lijkt me niet heel erg staff eigen, maar meer hond eigen. Daarbij zijn trouwens geen echte zware wonden gevallen.

Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Hutsje schreef:
Lothian schreef:
Hutsje schreef:
Lothian schreef:Van nature zijn wolven intolerant naar niet-roedelgenoten. Die vriendelijkheid naar andere honden is er juist ingedomesticeerd of ingefokt, dus dat kan er ook weer uit. Agressie naar soortgenoten behalve de eigen familie is dus heel natuurlijk.
eh, nou, zet jij maar eens twee pitbullreuen of teven bij elkaar, als pup, dan zullen we eens kijken hoe lang dat goed blijft gaan.......
Eh, ja, daar heb ik het helemaal niet over. Ik heb het over het punt dat soortagressie tegennatuurlijk zou zijn en niet ingefokt kan worden en dat is onzin.
nou, je zegt ook dit: Agressie naar soortgenoten behalve de eigen familie is dus heel natuurlijk.

dat het dus niet natuurlijk is om agressie tegen over roedelgenoten te hebben. voor molossers is dat wel redelijk "natuurlijk".
Ik had al een edit geplaatst, ik verwoordde het niet heel duidelijk. Ik doelde op wolven.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Hmm, ik geloof dat mijn reactie, die misschien nog wel scherper is dan een hoop andere reacties hier, niet helemaal goed gelezen is door Marsol.

Echt waar, kijk alsjeblieft uit. Staffs zijn mooi, maar hebben wel degelijk een karaktereigenschap ingefokt in het ras.
Misschien dat je niet gelooft dat dat kan. Ik ben docent biologie, op de opleiding waren genetica (erfelijkheid dus) diergedrag en ecologie mijn 3 voorkeursvakken.

Ja, het is wel degelijk mogelijk om te selecteren op bepaalde gedragskenmerken. En vervolgens verder te fokken met honden die die eigenschap bovengemiddeld bezitten. In de volgende generatie zitten dan nét iets meer dieren met die karaktereigenschap. En een paar met die karaktereigenschap net iets heftiger.
Daar kun je natuurlijk weer op selecteren en mee verder fokken. De volgende generatie heeft die eigenschap dan relatief gezien weer ietsje meer. Over de populatie gezien dus, niet zozeer individueel. (zoals met genetica veel bekeken wordt per populatie, en lang niet alles individueel)
Na 2 generaties heb je relatief al iets meer dieren met die karaktereigenschap, en ook iets meer die die eigenschap wat heftiger tonen.

Goed, nu zijn we niet 2 generaties verder, maar enige honderden.

Dan kun je wel degelijk een bepaalde eigenschap in een bepaald ras meer dan gemiddeld terugzien.

Zoals ik al zei, de border collies die vaak -zelfs ongetraind- drijfgedrag laten zien. De retrievers die graag iets in hun bek mee sjouwen. De boerenfoxjes die heel handig ratten en muizen vangen.
En ja, ook staffs die bovengemiddeld vaak op volwassenen leeftijd hondagressief zijn, en die bovengemiddeld fel zijn. En moeilijk loslaten.

Het zou raar zijn om te ontkennen dat je op bepaalde eigenschappen kunt selecteren en fokken.
Dat gebeurt al eeuwenlang. Paarden die rustig zijn,en sterk (trekpaarden)
Paarden die wendbaar zijn, fel en actief meedenken met de baas (koeienwerk paarden, quarters, lusitanos etc)
Koeien die makkelijk in de omgang zijn, en veel melk geven (holsteins)
Varkens die snel groeien en weinig nodig hebben (vleesvarkens)
Konijnen die niet snel bijten (Hollandse dwergjes)

Binnen al die rassen zit wel een uitzondering op het gemiddelde. Feller, braver, dommer, slimmer, liever, gemener, Etcetera.
Maar dat doet niets af aan het rasbeeld...

Ja, je kunt fokken en selecteren op karakter. En ja, dat vind je -indien goed geselecteerd en gefokt - terug in de volgende generaties.

Sorry Marsol, misschien niet wat je wilt lezen of horen.
Maar alsjeblieft, zorg ervoor dat je niet de zoveelste eigenaar wordt die bovenstaande stuk ontkent, en er op de harde manier achter komt.

Die harde manier is namelijk vaak bijzonder pijnlijk voor een andere hondeneigenaar.
Laatst gewijzigd door Habibi op 11 mei 2015 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

marsol schreef:Als het ooit zover komt, dat ze niet meer met andere honden vertrouwd is dan is het einde naarbij. Geen asiel, dat doe ik niet. Ik zal naar de dierenarts gaan, en geef haar dan rust.
:80:
Ik ben niet vaak sprakeloos..
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

marsol schreef:
malinois schreef:
Nanna schreef:
marsol schreef: lid van het harde kern van het kippenforum
:LOL:
Nou idd.

Dan blijf je lekker in sprookjes geloven
Je kunt lachen wat je wilt. Maar dit soort praktijken komen daar ook zoveel voor. En ik haat het! Ik kom er vanaf 2006, en ben in die tijd op en af actief. Ik blijf een groot fan ervan, absoluut. Maar ik kots op de mensen daar die vinden dat zij alles beter weten en iemand met een andere mening de grond in moeten boren. Wellicht vind je het daarom grappig? Omdat ik je daar al es afgesnauwd hebt. Onbeskoft je mening opdringen.

Mensen, het is goed. Ik heb jullie aandacht zie ik. Geweldig. Gefeliciteerd. Ik geef het niet op, maar je hebt wel gewonnen strijd noem ik het. Ik geloof er niet in. Nooit.

Ik weet wat ik in huis heb. Een staff mix, een geweldig sociaal dier, die fantastisch luistert. Het is mijn taak dat zo te houden. Als ik jullie negativiteit in mijn hoofd hou, dan zou je me haast nog een angst kunnen aanpraten. Het gaat erom hoe ik haar begeleid in het leven, hoe ik haar stuur in conflict situaties. Als ze ooit besluit toch iets te grijpen. Laat het dan alsjeblieft een border collie zijn. Vooral van die ene meneer die altijd met die klote bal loopt te gooien. Die lokt het uit door zijn geweldig arrogante kop, en maar leuk vinden dat zijn hond andere honden bij de bal weg snauwt. Als het dan fout moet gaan, laat het dan daar fout gaan. Ownee, dat kan niet want ik stuur haar zo dat ze niet eens bij die hond, vent en bal in de buurt komt! Niet omdat ik haar niet vertrouw, maar omdat menig idiote eigenaar met een bal gaat gooien op een speelveld. Frustraties kunnen we allemaal vinden. Als je me tegen komt, vermijd me maar. Want ik ben niet te vertrouwen. Mijn hond echter, no worries.
Juist.
En dan verwacht je nog serieus genomen te worden (vraagteken)
Ga gerust los dames, dit is zo'n borderline-topic aan het worden.
Wiel
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Valerie schreef:
marsol schreef:Als het ooit zover komt, dat ze niet meer met andere honden vertrouwd is dan is het einde naarbij. Geen asiel, dat doe ik niet. Ik zal naar de dierenarts gaan, en geef haar dan rust.
Hoeft niet. Hij gaat er (hypothetisch) een harde dobber aan hebben om een dierenarts te vinden die een spuit geeft aan een, verder gezonde, hond. "Ga maar op cursus", zeggen ze dan. Vriendin van vroeger had een Pitbull, ik geloof iets van 10 jaar terug. Die viel alles aan en ze wou hem laten afspuiten, om hem zijn rust te geven. Ze heeft iets van 30 klinieken gebeld, geen dierenarts die wou spuiten. Volkomen terecht :ok:

Dus dan zit je daar met je hond-agressieve hond. Op marktplaats kom je ze niet kwijt (tenzij je het risico wil lopen dat ze de vechtring/fokkerij in gaan), het asiel neemt ze vaak al niet meer aan, en het is zéker lastig ze daar te dumpen als er hondagressie in zit.

Waarom worden er ook relatief veel Staffjes en aanverwanten in een plastic zak met bakstenen in het water gevonden? Met messteken in een greppel? Omdat de eigenaren het niet meer weten en de hond een blok aan het been is waar ze via de reguliere weg niet vanaf komen. Het komt hier vaak genoeg voorbij; maar de stelling "Het meest mishandelde ras" is wáar. Mensen verslikken zich erop.

Maar ze hadden niet van tevoren kunnen bedenken dat ze deze eigenschap konden ontwikkelen. Nee, dat is allemaal socialisatie.
marsol
Vaste gebruiker

Habibi schreef:Hmm, ik geloof dat mijn reactie, die misschien nog wel scherper is dan een hoop andere reacties hier, niet helemaal goed gelezen is door Marsol.

Echt waar, kijk alsjeblieft uit. Staffs zijn mooi, maar hebben wel degelijk een karaktereigenschap ingefokt in het ras.
Misschien dat je niet gelooft dat dat kan. Ik ben docent biologie, op de opleiding waren genetica (erfelijkheid dus) diergedrag en ecologie mijn 3 voorkeursvakken.

Ja, het is wel degelijk mogelijk om te selecteren op bepaalde gedragskenmerken. En vervolgens verder te fokken met honden die die eigenschap bovengemiddeld bezitten. In de volgende generatie zitten dan nét iets meer dieren met die karaktereigenschap. En een paar met die karaktereigenschap net iets heftiger.
Daar kun je natuurlijk weer op selecteren en mee verder fokken. De volgende generatie heeft die eigenschap dan relatief gezien weer ietsje meer. Over de populatie gezien dus, niet zozeer individueel. (zoals met genetica veel bekeken wordt per populatie, en lang niet alles individueel)
Na 2 generaties heb je relatief al iets meer dieren met die karaktereigenschap, en ook iets meer die die eigenschap wat heftiger tonen.

Goed, nu zijn we niet 2 generaties verder, maar enige honderden.

Dan kun je wel degelijk een bepaalde eigenschap in een bepaald ras meer dan gemiddeld terugzien.

Zoals ik al zei, de border collies die vaak -zelfs ongetraind- drijfgedrag laten zien. De retrievers die graag iets in hun bek mee sjouwen. De boerenfoxjes die heel handig ratten en muizen vangen.
En ja, ook staffs die bovengemiddeld vaak op volwassenen leeftijd hondagressief zijn, en die bovengemiddeld fel zijn. En moeilijk loslaten.

Het zou raar zijn om te ontkennen dat je op bepaalde eigenschappen kunt selecteren en fokken.
Dat gebeurt al eeuwenlang. Paarden die rustig zijn,en sterk (trekpaarden)
Paarden die wendbaar zijn, fel en actief meedenken met de baas (koeienwerk paarden, quarters, lusitanos etc)
Koeien die makkelijk in de omgang zijn, en veel melk geven (holsteins)
Varkens die snel groeien en weinig nodig hebben (vleesvarkens)
Konijnen die niet snel bijten (Hollandse dwergjes)

Binnen al die rassen zit wel een uitzondering op het gemiddelde. Feller, braver, dommer, slimmer, liever, gemener, Etcetera.
Maar dat doet niets af aan het rasbeeld...

Ja, je kunt fokken en selecteren op karakter. En ja, dat vind je -indien goed geselecteerd en gefokt - terug in de volgende generaties.

Sorry Marsol, misschien niet wat je wilt lezen of horen.
Maar alsjeblieft, zorg ervoor dat je niet de zoveelste eigenaar wordt die bovenstaande stuk ontkent, en er op de harde manier achter komt.

Die harde manier is namelijk vaak bijzonder pijnlijk voor een andere hondeneigenaar.
Ik geloof dat bepaalde eigenschappen erfelijk zijn. Absoluut. Dat ontken ik niet. Wat ik ontken is dat het hond gericht agressie is. Dat is nog steeds een no go. Hoe fok je dat erin dan? Dat ze een andere hond als een doelwit zien. Dat kan je toch niet infokken, enkel eigenschappen die het wellicht stimuleren. Maar dan nog heb je als eigenaar taak, dat ze het niet gaan uiten, toch? Ik lees je berichtje, ik ontken het niet.
Valerie schreef:
Liever dat dan een asiel dacht ik zo. Dat is puur onzelfzuchtige liefde. Haar elke dag aanlijnen, haar muilkorven zodat ze niet meer met stokken kan sjouwen, het niet meer los kunnen lopen. Nee, dat vind ik heel onwaardig. Het geeft me een gevangenis gevoel. Ik ga haar dat niet ontzeggen omdat ik haar niet wil missen. Het breekt mijn hart, het idee alleen al dat ze er niet meer is. Maar is dat voor haar waardig? Lijkt me alles behalve. Maar waar hebben we het over.

Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kijk naar hoe wolven onderling kunnen reageren, met name naar niet-roedelgenoten. Wolf-wolf-agressie is een heel normaal gegeven. Hoewel het ongewenst is binnen een roedel (en een wolf die agressief is binnen de roedel overleeft niet lang in die roedel...) Dus in de genen van de hond zit gewoon agressie tegen soortgenoten. Bij de meeste honden is er eeuwenlang gefokt op het ontbreken van die agressie of in ieder geval in milde mate aanwezig zijn. Bij staffs en aanverwanten is er juist eeuwenlang de andere kant op gefokt. En als je daar je ogen voor sluit en meent dat het allemaal met opvoeding en socialisatie te maken heeft, ontken je het wezen van je eigen hond.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Hmmmmmmmmmmm, misschien mag ik toch even aanhalen dat mijn bijna 10 jarige Rottweilerteef (toch ook geen kleintje) voordat ze goed en wel buiten stond, is vermoord door zo'n gezellige Staff, een reu trouwens.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Valerie schreef:

Misselijkmakend.
marsol
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:
Valerie schreef:
Hoeft niet. Hij gaat er (hypothetisch) een harde dobber aan hebben om een dierenarts te vinden die een spuit geeft aan een, verder gezonde, hond. "Ga maar op cursus", zeggen ze dan. Vriendin van vroeger had een Pitbull, ik geloof iets van 10 jaar terug. Die viel alles aan en ze wou hem laten afspuiten, om hem zijn rust te geven. Ze heeft iets van 30 klinieken gebeld, geen dierenarts die wou spuiten. Volkomen terecht :ok:

Dus dan zit je daar met je hond-agressieve hond. Op marktplaats kom je ze niet kwijt (tenzij je het risico wil lopen dat ze de vechtring/fokkerij in gaan), het asiel neemt ze vaak al niet meer aan, en het is zéker lastig ze daar te dumpen als er hondagressie in zit.

Waarom worden er ook relatief veel Staffjes en aanverwanten in een plastic zak met bakstenen in het water gevonden? Met messteken in een greppel? Omdat de eigenaren het niet meer weten en de hond een blok aan het been is waar ze via de reguliere weg niet vanaf komen. Het komt hier vaak genoeg voorbij; maar de stelling "Het meest mishandelde ras" is wáar. Mensen verslikken zich erop.

Maar ze hadden niet van tevoren kunnen bedenken dat ze deze eigenschap konden ontwikkelen. Nee, dat is allemaal socialisatie.
Geen sloot, geen messteken. Dat is allemaal onnodig. Dierenarts zal het moeten doen. Je bent heel stellig, maar een kennis van mij heeft vorig jaar een boerenfox laten inslapen nadat hij meerdere keren mensen en dieren heeft gegrepen. Perfecte hond. Luistert goed. Maar ook daar is iets mis gegaan. Uiteindelijk een perfect gezonde hond in laten slapen. Als dierenarts het niet doet, tja ik snap dat mensen dan wanhopig worden. En nee, dat ben ik niet van plan. Ik zal half europa afzoeken naar 1 dierenarts die het wel doet. Ik beweeg hemel en aarde om dr rust te geven. Je manier van praten suggereert dat ik haar als een ding zie. Nooit, maar dan ook nooit wil ik het gevoel hebben dat iemand dat idee heeft. Nooit. Dat beledigd mij meer dan wat dan ook. Ze zal nooit een blok aan mijn been worden. Ik wellicht aan haar poot, in die situatie!

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Valerie schreef:
Dat bedoel ik dus... en voor zulke mensen dus maar de duitse wet.. want als t zo ver komt dat ze bijt dan... ja dan ben je dus al te laat. Duh....
Fijn voor de ander die nog langer van zn hond had willen genieten maar die die van jou afgeslacht heeft. Die van jou die je dan maar de roze spuit geeft 'want ze wil niet meer spelen met andere hondjes'. En dan verwacht je nog dat mensen je serieus nemen....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

marsol schreef: Liever dat dan een asiel dacht ik zo. Dat is puur onzelfzuchtige liefde. Haar elke dag aanlijnen, haar muilkorven zodat ze niet meer met stokken kan sjouwen, het niet meer los kunnen lopen. Nee, dat vind ik heel onwaardig. Het geeft me een gevangenis gevoel. Ik ga haar dat niet ontzeggen omdat ik haar niet wil missen. Het breekt mijn hart, het idee alleen al dat ze er niet meer is. Maar is dat voor haar waardig? Lijkt me alles behalve. Maar waar hebben we het over.
Mwa reken er maar op dat dit niet lang meer gaat duren hoor... muilkorf en aanlijnplicht... denk dat ze er veel verder mee zijn dan jij denkt
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
marsol
Vaste gebruiker

malinois schreef:
marsol schreef: Liever dat dan een asiel dacht ik zo. Dat is puur onzelfzuchtige liefde. Haar elke dag aanlijnen, haar muilkorven zodat ze niet meer met stokken kan sjouwen, het niet meer los kunnen lopen. Nee, dat vind ik heel onwaardig. Het geeft me een gevangenis gevoel. Ik ga haar dat niet ontzeggen omdat ik haar niet wil missen. Het breekt mijn hart, het idee alleen al dat ze er niet meer is. Maar is dat voor haar waardig? Lijkt me alles behalve. Maar waar hebben we het over.
Mwa reken er maar op dat dit niet lang meer gaat duren hoor... muilkorf en aanlijnplicht... denk dat ze er veel verder mee zijn dan jij denkt
Dan is dit dus mijn laatste hond. Hoe vind je die. Want dan begin ik er niet meer aan. Kunnen we honden beter laten uitsterven..
malinois schreef:
Valerie schreef:
Dat bedoel ik dus... en voor zulke mensen dus maar de duitse wet.. want als t zo ver komt dat ze bijt dan... ja dan ben je dus al te laat. Duh....
Fijn voor de ander die nog langer van zn hond had willen genieten maar die die van jou afgeslacht heeft. Die van jou die je dan maar de roze spuit geeft 'want ze wil niet meer spelen met andere hondjes'. En dan verwacht je nog dat mensen je serieus nemen....
Zover komt het ook niet! Dat zeg ik toch! Bovendien, het is geen volle staff. Ze heeft niet het zelfde hoofd en hetzelfde gewicht. Ik onderschat haar niet, dat zeker niet. Schade genoeg lijkt me. Maar in dat geval steek ik nog liever mijn eigen hand in haar bek dan dat er iets met een anders hondje gebeurd. Laten we dat ook duidelijk hebben. En het is niet omdat ze niet wil spelen, dat zal me een worst zijn. Het gaat erom dat ze dan niet meer hond zou kunnen zijn. Dus die keuze niet meer kan hebben.

Goed de bier is op, het licht nog uit. Ik ga naar binnen en naar bed. Uiteraard met hond. Ik weet dat er veel mensen hier zijn die gek op hun diertjes zijn. Ik heb iedereen zijn of haar berichten gelezen. Erken ook iedereen zijn/haar mening. Maar dit is mijn stand punt. Ga vooral met een gerust hard slapen. Ik zal 100% verantwoordelijkheid nemen als ze een andere hond bijt. Mijn fout, ik zorg ervoor dat iedereen hier en hun honden niet opgevreten worden door de boze staff wolf die ik in huis heb. Dan maar een hand minder. En mensen serieus, moeten we echt een hond laten leven die als een gevangene aan de lijn moet lopen? Een hond die zo geniet van haar vrijheid? Denk daar nou es overna. Waar zijn we ingodsnaam mee bezig, angst zaaien is mijn vermoeden...

Afbeelding
marsol
Vaste gebruiker

Om het hele staff wolf ding nog ff kracht bij te zetten. Hier nog even een foto waar ze de wolf in roodkapje speelt. Ach, met het beperkte kleuren spectrum kunnen we het witte kapje niet erg kwalijk nemen, toch?
Afbeelding
Weltrusten!

Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Marsol, heb jij ooit live een aanval van een staff (of pitbull) op een andere hond gezien?

Ik bedoel niet op film, maar reallife?
Ik helaas wel, meerdere keren.

Geloof me, je eigen hand krijg je echt niet zomaar meer in dat bekkie. Echt niet, ik heb ooit een poging gewaagd.

De snelheid en kracht, die mede maken dat het mooie honden zijn...! Maar die zelfde snelheid en kracht gaan echt je fantasie te boven als je er niet reallife mee in aanraking bent geweest. Zeker ook die snelheid, daar vergissen veel mensen zich in.
Voordat je je überhaupt realiseert dat er wat aan de hand is, kan het raak zijn. Het kan zo razendsnel dat zelfs op gedrag getrainde mensen het eigenlijke moment missen...
En als het dan fout gaat, dan is de theorie leuk. Maar die theorie mist de geur, de paniek van de mensen eromheen, het gekerm van een andere hond in doodsnood (die vaak niet eens terugvecht) de kracht, net de onhandigheid dat je je handen nog vol had, de andere honden die reageren, je eigen schrik, je eigen pijn...

De theorie van ik steek mijn hand ertussen en pluk ze uit elkaar is -helaas- echt anders dan de praktijk.

En uiteraard doet niets af aan het feit dat jouw hond voor jou perfect is. Dat ze lief is, en leuk. Want dat is ze natuurlijk gewoon. Logisch. Dat is mijn hond voor mij ook.

Lees alles in dit topic vandeweek nog eens rustig door. En kijk eens goed wat voor mensen er reageren.
Veel van de mensen die in dit topic reageren hebben zelf staffs of vergelijkbare rassen.
Veel van de mensen die hier reageren zijn liefhebbers van staffs, (Amerikaanse of Engels) of pitbulls.
Misschien reageren ze juist daaróm wel zo fel.

Iedereen zonder uitzondering in dit topic is hondenliefhebber. Stuk voor stuk...
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

marsol schreef:Om het hele staff wolf ding nog ff kracht bij te zetten. Hier nog even een foto waar ze de wolf in roodkapje speelt. Ach, met het beperkte kleuren spectrum kunnen we het witte kapje niet erg kwalijk nemen, toch?
Weltrusten!
Wat wil je daar nu mee?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

marsol schreef:
malinois schreef:
Dan is dit dus mijn laatste hond. Hoe vind je die. Want dan begin ik er niet meer aan. Kunnen we honden beter laten uitsterven..
malinois schreef:
Valerie schreef:
Zover komt het ook niet! Dat zeg ik toch! Bovendien, het is geen volle staff. Ze heeft niet het zelfde hoofd en hetzelfde gewicht. Ik onderschat haar niet, dat zeker niet. Schade genoeg lijkt me. Maar in dat geval steek ik nog liever mijn eigen hand in haar bek dan dat er iets met een anders hondje gebeurd. Laten we dat ook duidelijk hebben. En het is niet omdat ze niet wil spelen, dat zal me een worst zijn. Het gaat erom dat ze dan niet meer hond zou kunnen zijn. Dus die keuze niet meer kan hebben.

Goed de bier is op, het licht nog uit. Ik ga naar binnen en naar bed. Uiteraard met hond. Ik weet dat er veel mensen hier zijn die gek op hun diertjes zijn. Ik heb iedereen zijn of haar berichten gelezen. Erken ook iedereen zijn/haar mening. Maar dit is mijn stand punt. Ga vooral met een gerust hard slapen. Ik zal 100% verantwoordelijkheid nemen als ze een andere hond bijt. Mijn fout, ik zorg ervoor dat iedereen hier en hun honden niet opgevreten worden door de boze staff wolf die ik in huis heb. Dan maar een hand minder. En mensen serieus, moeten we echt een hond laten leven die als een gevangene aan de lijn moet lopen? Een hond die zo geniet van haar vrijheid? Denk daar nou es overna. Waar zijn we ingodsnaam mee bezig, angst zaaien is mijn vermoeden...
Liever neem je je verantwoordelijkheid ruim vóór die tijd...
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Tja dat is nu precies de reden waarom er zoveel ongelukken met dit soort honden gebeurd. De eigenaren blijven maar geloven in dat het een lieve sociale hond is die nooit een andere hond zal grijpen want hij is zo sociaal opgevoed. Tot het wel gebeurd. Doet ie anders nooit... ben blij dat jij mijn buurman niet bent.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

The fuck :80:
marsol schreef:Ik geloof dat bepaalde eigenschappen erfelijk zijn. Absoluut. Dat ontken ik niet. Wat ik ontken is dat het hond gericht agressie is. Dat is nog steeds een no go. Hoe fok je dat erin dan?
Met gerichte selectie, net zoals alle andere raseigenschappen.
Mijn honden lopen prooidieren te drijven in plaats van ze op te eten, dat is niet minder ridicuul dan het willen vermoorden van soortgenoten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

marsol schreef: Dan is dit dus mijn laatste hond. Hoe vind je die. Want dan begin ik er niet meer aan. Kunnen we honden beter laten uitsterven..
Nee hoor keus zat. Alleen als je een vechthond of kruising daarvan hebt moet je aan zware voorwaarden voldoen (muilkorf/lijnenplicht/fokverbod/torenhoge belastingen etc). En als ik jouw teksten lees weet ik ook weer gelijk waarom.
De liefhebber die weet wat hij heeft zal dus ook niet zeggen dat een hond van deze rassen de roze spuit krijgt als ie agressie vertoont naar andere honden.
Ik ben blij dat je hier niet woont
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat een kots redenatie om een staff x sharpei te nemen en die dan in te slapen als ze niet meer leuk is met andere honden. Dan spoor je dus werkelijk niet. Een hond neem je om hem te verzorgen en te houden. Als je een staff x sharpei of wat dan ook neemt dan neem je evt de hondagressie erbij. Als je dergelijk gedrag gaat afstraffen met inslapen dan teken je het doodvonnis van je hond al als je hem neemt. Gun dat beest dan een baas die kan omgaan met hondagressief gedrag ipv dat je een ras kiest waar dat in zit om vervolgens dat dier af te maken als het rastypisch gedrag vertoont. Jeetje, hoe ziek kan je zijn?
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

iedereen valt er nu over dat de hond een spuitje krijgt als deze hond agressie gaat vertonen. ik ben daar juist "blij" mee. deze hond gaat dan iig niet het asiel in om daar een leven lang te zitten omdat er geen vraag is naar hond-agressieve honden dus lang in een hok zitten. dat vind ik namelijk zielig. Maar het mooiste is als iedereen gewoon inziet dat het geen leuke lieve hondjes zijn naar andere honden.

Waar ik vrijwilliger ben zit een kruising staff al ruim 7 maanden in het asiel. hond was al gek maar wordt steeds gekker. erg lief voor mensen maar totaal niet te vertrouwen met andere honden, net als de andere 6 staff-kruisingen in het asiel.

ellen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”