Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welke rollijn voor uitlaten?
Moderator: moderatorteam
- Ytje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Aantal honden: 1
Welke rollijn voor uitlaten?
Ik ben aan het kijken naar een niet al te duren rollijn voor medium hond zo 20 kilo. Wat zijn jullie ervaringen? Welke raden jullie aan.
Heb al gekeken bij intratuin en pets place. Zie prijsverschil maar zo op het oog zie ik daar geen verschil in.
Heb al gekeken bij intratuin en pets place. Zie prijsverschil maar zo op het oog zie ik daar geen verschil in.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Re: Welke rollijn voor uitlaten?
Ik zou sowieso voor een flexi gaan. En als je hond nog groeit, gaan voor het uiteindelijke gewicht van de hond, niet voor wat de hond nu weegt. Maar bij een opgroeiende hond zou ik sowieso geen rollijn nemen. De controle over de hond is waardeloos, pas als de hond los bijna 100% betrouwbaar is, doe ik er een flexi aan. Anders komt hij aan een echte lange lijn.
Hier goede ervaringen met de flexi vario (koord small (12kg) 8m) met rekstuk. Maar ik hou de flexi niet in de hand, hij hangt aan mijn broek en wordt niet bediend. Bij het passeren van andere honden of andere redenen om hem kort te moeten houden (meer dan op stem), hang ik er een 1m-lijn aan. Dan heb je werkelijk controle, zover dat gaat met een lijn.
Hier goede ervaringen met de flexi vario (koord small (12kg) 8m) met rekstuk. Maar ik hou de flexi niet in de hand, hij hangt aan mijn broek en wordt niet bediend. Bij het passeren van andere honden of andere redenen om hem kort te moeten houden (meer dan op stem), hang ik er een 1m-lijn aan. Dan heb je werkelijk controle, zover dat gaat met een lijn.
- River8
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Nou, toevallig las ik een onderwerp hier op HF en kwam ik op deze site: http://www.zoofast.nl
Daarmee heb je het "niet al te dure" gedeelte al gecoverd
Dan kan je daarna zelf even kijken wat je graag wilt.
Ik heb nu voor River (30kg) de neon gele flexi van 8m met lint (ipv koord). Lint/neon is handig omdat je het goed blijft zien, maar met een kleinere hond zou ik voor een koord gaan omdat ik denk dat het anders te zwaar wordt.
Zelf vind ik de afstand van 8m heel fijn - liefst heb ik het zelfs langer
Want als Riv aan een flex loopt is het omdat ze de ruimte mag hebben maar niet los kan, bv omdat er een drukke weg in de buurt is. Als ze dichtbij moet blijven zit ze aan een gewone riem.
Succes!
Daarmee heb je het "niet al te dure" gedeelte al gecoverd
Ik heb nu voor River (30kg) de neon gele flexi van 8m met lint (ipv koord). Lint/neon is handig omdat je het goed blijft zien, maar met een kleinere hond zou ik voor een koord gaan omdat ik denk dat het anders te zwaar wordt.
Zelf vind ik de afstand van 8m heel fijn - liefst heb ik het zelfs langer
Succes!
- dagmar88
- Zeer actief
Ik vind zelf een lint veel prettiger dan een touwtje. En aangezien mijn hond van 20 kilo erg sterk is, kan de rollijn veel meer dan dat hebben.
Heb net een nieuwe reflecterende flexi gekocht. Goed rondkijken, het kan per (web)winkel flink schelen.
Heb net een nieuwe reflecterende flexi gekocht. Goed rondkijken, het kan per (web)winkel flink schelen.
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Ik heb op de martini dog show in Groningen een Flexi voor een zacht prijsje gekocht. Het is de maxi honden tot 50 kilo, lint, 8 meter. Ik gebruik hem nu nog niet veel, omdat mijn hond nog jong is, maar als ik hem gebruik bevalt hij goed.
-
kleine2758
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 3
Ik heb ze ook van flexi, met koord. Voordeel is dat het handvat dan kleinere is, ik heb namelijk de langste versie voor honden van 30kg+.
Even over nog controle hebben op je hond. Dat verschilt bij mij niets met een gewone lijn. Zorgen dat je handig bent met de rem en het blokkeergedeelte en je honden leren aan dezelfde kant langs een obstakel te gaan. Je moet wel normale kracht in je handen hebben, dat wel.
Even over nog controle hebben op je hond. Dat verschilt bij mij niets met een gewone lijn. Zorgen dat je handig bent met de rem en het blokkeergedeelte en je honden leren aan dezelfde kant langs een obstakel te gaan. Je moet wel normale kracht in je handen hebben, dat wel.
- Domor
- Zeer actief
Ik ben voor koord gegaan i.p.v. lint omdat gewicht voor mij een grote issue was. Het scheelt de helft van het gewicht op de 8m-lijn. Ik heb eerst een koordflexi van 5m geprobeerd, dat scheelt 60g met de 8m. Mijn moeder gebruikt nu de 5m koord en gaat binnenkort een 5m bandflexi kopen. Zij loopt er het avondrondje mee en dan wil ze niet zo strak op hoeven letten als wanneer hij los loopt. Ik gebruik hem omdat ik in de stad anders wel erg veel kans op boetes heb. Het is in geen geval een vervanging voor loslopen, daarvoor is 8 meter veel te weinig. Dan zit je al snel op 15 meter en zelfs dat is voor een wat grotere hond krap.
De controle met de flexi is slecht omdat er altijd vertraging in zit (ik ben nog niemand tegengekomen die hem direct stil weet te zetten, er gaat altijd iets vertraging overheen. Ook als ze zeggen dat ze hem goed kunnen bedienen), je kunt geen subtiele hulpen geven door de hand iets te kantelen, iets te slingeren met de lijn of vergelijkbare hulpen en het heeft alleen volledig vrij of volledig geblokkeerd. Er zit geen tussenweg in waardoor de hond altijd in de flexi knalt. Daarnaast heb je veel minder kracht met de flexi door hoe je hem vast moet houden vergeleken met een echte lijn. Dus is er een grotere kans dat je de hond niet kan houden of dat hij toch weer een stukje verschiet omdat je hand van de rem schiet.
Het gaat niet om de boom, die heb je ook met een echte lijn. Het gaat om de dingen die ik hierboven noem.
De controle met de flexi is slecht omdat er altijd vertraging in zit (ik ben nog niemand tegengekomen die hem direct stil weet te zetten, er gaat altijd iets vertraging overheen. Ook als ze zeggen dat ze hem goed kunnen bedienen), je kunt geen subtiele hulpen geven door de hand iets te kantelen, iets te slingeren met de lijn of vergelijkbare hulpen en het heeft alleen volledig vrij of volledig geblokkeerd. Er zit geen tussenweg in waardoor de hond altijd in de flexi knalt. Daarnaast heb je veel minder kracht met de flexi door hoe je hem vast moet houden vergeleken met een echte lijn. Dus is er een grotere kans dat je de hond niet kan houden of dat hij toch weer een stukje verschiet omdat je hand van de rem schiet.
Het gaat niet om de boom, die heb je ook met een echte lijn. Het gaat om de dingen die ik hierboven noem.
- dagmar88
- Zeer actief
Ach ja, 90% van uitlatend nederland heeft een flexuele beperking.
- River8
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Domor, ik snap je wel en waarschijnlijk geldt het wel in de meeste gevallen, maar het heeft niks met de hond te maken maar met de baas. Hoe goed kan de baas de situaties inschatten dat bovenstaande niet gebeurd?
Met een flexi heb je het probleem van de afstand - een jonge hond is minder goed stuurbaar omdat hij denkt 'vrij' te zijn. Dan kunnen ze erin knallen, als de baas de situatie niet heeft overzien en ineens op het stopknopje moet drukken.
Juist met de avonduitlaat rondes in het donker gebruik(te) ik graag een flex omdat ik de volledige omgeving >10m lastig kan inschatten en een hond 's avonds vaker wat eerder geprikkeld is. Dus los is geen optie, maar met flex wel een mate van vrijheid voor de hond die ik nog kan overzien.
Daarnaast, Riv hing vaker in de gewone lijn dan de flex, maar dat kan ook aan mij liggen
Met een flexi heb je het probleem van de afstand - een jonge hond is minder goed stuurbaar omdat hij denkt 'vrij' te zijn. Dan kunnen ze erin knallen, als de baas de situatie niet heeft overzien en ineens op het stopknopje moet drukken.
Juist met de avonduitlaat rondes in het donker gebruik(te) ik graag een flex omdat ik de volledige omgeving >10m lastig kan inschatten en een hond 's avonds vaker wat eerder geprikkeld is. Dus los is geen optie, maar met flex wel een mate van vrijheid voor de hond die ik nog kan overzien.
Daarnaast, Riv hing vaker in de gewone lijn dan de flex, maar dat kan ook aan mij liggen
- Domor
- Zeer actief
Er is geen andere optie dan op het stopknopje drukken, er is geen vertraag-optie, geen mogelijkheid om trager lijn te geven. Het is vol remmen, of niet remmen. En voor het laatste uitlaatrondje begrijp ik het prima, als de hond voldoende gehoorzaam is (en dus normaal gesproken los zou kunnen). Al gebruik ik eerder een 10m-lijn, dan maar lijn opschieten.
Het gaat dus niet om de afstand, want die heb je met een echte lijn ook. Het gaat om dat je de lijn niet letterlijk in handen hebt.
Het gaat dus niet om de afstand, want die heb je met een echte lijn ook. Het gaat om dat je de lijn niet letterlijk in handen hebt.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik gebruik de flexi juist omdat mijn hond niet 100% betrouwbaar is los. Zo geef ik hem toch wat vrijheid op de wandelingen waar hij niet los kan. En remmen lukt prima met een flex, je hebt behalve dat knopje namelijk ook nog je stem
Ik gebruik commando's om te remmen, wachten of aan een kant van de weg te blijven.
Ik heb zowel een koord als lint flexi, allebei 5m. Het koord vind ik fijner, die met lint vangt te veel wind waardoor het steeds een beetje 'trekt'. Minder fijn lopen vind ik. De mijne komt van de welkoop, ik meen 12 euro ofzo, maar ik heb ook maar een kleintje nodig
Ik heb zowel een koord als lint flexi, allebei 5m. Het koord vind ik fijner, die met lint vangt te veel wind waardoor het steeds een beetje 'trekt'. Minder fijn lopen vind ik. De mijne komt van de welkoop, ik meen 12 euro ofzo, maar ik heb ook maar een kleintje nodig
- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
- Aantal honden: 2
Ik heb een flexi met een touwtje, met hond van 36 kilo.
Heeft wel is flink getrokken, en inmiddels is de flexi alweer 3 jaar oud.
Touw is ook sterk, teminste die van ons houdt het goed uit!
Ik loop met flexi alleen door het bos, en heel soms door een woonwijk.
Mijn hond valt (helaas) uit naar katten, teminste hij vind het erg leuk speelgoed. Dus die lijn heeft wel wat te voorduren gehad.
Heeft wel is flink getrokken, en inmiddels is de flexi alweer 3 jaar oud.
Touw is ook sterk, teminste die van ons houdt het goed uit!
Ik loop met flexi alleen door het bos, en heel soms door een woonwijk.
Mijn hond valt (helaas) uit naar katten, teminste hij vind het erg leuk speelgoed. Dus die lijn heeft wel wat te voorduren gehad.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Flexi is voor mij de enige optie. Geen enkel ander merk wat stevig genoeg is, zo soepel loopt en zo duurzaam is.
Een hond moet leren om met een flexlijn te lopen. Hij moet ongeveer weten hoe lang de flex is en hoeveel vaart hij dus kan maken. Afremmen kan door stem en de stopknop, maar die knop kan je ook half indrukken om af te remmen.
8 meter vind ik persoonlijk voor in de stad te lang. In natuurgebied wat ik niet ken, kan ik het dan weer wel gebruiken. Maar ik werk dus in principe met de 5 meter. Ik vind lint fijner dan koord. Koord is slecht zichtbaar. Kan gevaar op leveren met fietsers en auto's die het niet zien, maar ook met andere wandelgangers of dieren. Van koord kan je behoorlijk striemen om je benen krijgen....
Een hond moet leren om met een flexlijn te lopen. Hij moet ongeveer weten hoe lang de flex is en hoeveel vaart hij dus kan maken. Afremmen kan door stem en de stopknop, maar die knop kan je ook half indrukken om af te remmen.
8 meter vind ik persoonlijk voor in de stad te lang. In natuurgebied wat ik niet ken, kan ik het dan weer wel gebruiken. Maar ik werk dus in principe met de 5 meter. Ik vind lint fijner dan koord. Koord is slecht zichtbaar. Kan gevaar op leveren met fietsers en auto's die het niet zien, maar ook met andere wandelgangers of dieren. Van koord kan je behoorlijk striemen om je benen krijgen....

- Domor
- Zeer actief
Als je striemt heb je niet goed gehandeld, net als wanneer er een fietser/voetganger/auto er doorheen kan lopen. Op al dat soort punten moet bij mij de hond naast. Hij moet van mij altijd rechts en ik zorg dat dit zo veel mogelijk langs gras of muur is. Als je dat niet kan, dan heeft je hond niets aan de flexi te zoeken, want ook lint is echt niet tof. Snijdt net zo goed.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Het is wat kort door de bocht domor. Ik woon in het bos en tja ik heb niks tegen mountainbikers, maar het levert met de vaart die zij hebben soms best gevaar op.
Of mensen die ineens achteruit van een afrit afscheuren nog even vlak voor je neus.
En striemen, nee nooit zo zeer van mijn eigen honden gehad, maar wel een keer toen ik de riem kort had en 1 van mijn honden dacht een kunstje te moeten uitvoeren en ineens tussen mijn benen schoot.
Overigens ken ik wel situaties waarin de hond lang werd gelaten en omstanders brandwonden opliepen.....
Vind het te kinderachtig voor woorden om te zeggen dat een hond niet aan een flex hoort omdat er iets mis gaat. Vind het juist iets voor honden om het te leren. Laat prima juist jonge honden soms aan de flex om meer controle te houden en heey laat ik veel controle met de flex hebben....
Of mensen die ineens achteruit van een afrit afscheuren nog even vlak voor je neus.
En striemen, nee nooit zo zeer van mijn eigen honden gehad, maar wel een keer toen ik de riem kort had en 1 van mijn honden dacht een kunstje te moeten uitvoeren en ineens tussen mijn benen schoot.
Overigens ken ik wel situaties waarin de hond lang werd gelaten en omstanders brandwonden opliepen.....
Vind het te kinderachtig voor woorden om te zeggen dat een hond niet aan een flex hoort omdat er iets mis gaat. Vind het juist iets voor honden om het te leren. Laat prima juist jonge honden soms aan de flex om meer controle te houden en heey laat ik veel controle met de flex hebben....

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hoe bedoel je dat, Domor?Domor schreef:Er is geen andere optie dan op het stopknopje drukken, er is geen vertraag-optie, geen mogelijkheid om trager lijn te geven. Het is vol remmen, of niet remmen. En voor het laatste uitlaatrondje begrijp ik het prima, als de hond voldoende gehoorzaam is (en dus normaal gesproken los zou kunnen). Al gebruik ik eerder een 10m-lijn, dan maar lijn opschieten.
Voor het laatste uitlaatrondje gebruik ik zelf altijd een kortere lijn van maximaal 2 meter.
De Flexi heb ik altijd alleen gebruikt bij honden die om speciale rtedenen niet los konden lopen, maar wel zo vrijheid konden krijgen.
Het zelf op en afrollen van de lijn vind ik daarbij een voordeel.
Ik hab overigena al in geen jaren een flexi nodig gehad.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Flex, koord, 5 meter. Ik gebruik hem zeer zelden en dan alleen 's nachts als ik denkt dat hij nog poepen moet. Dan loop ik even hier stukje berg op (holle weg) waar hij dan hoog boven in de berm (poep ligt daar absoluut niets of niemand in de weg) kan kakken als hij wil. Hij kan lopen met een Flex maar ik vind het ondingen om vast te houden. Ik heb altijd de lus van de lijn om mijn pols en dat gaat met die Flex niet. Als hij niet los kan/mag maar ik wil hem toch ruimte geven heb ik een gewone lange, platte, lijn van 5 meter. Al doende ben ik erg bedreven geworden in het laten vieren en weer in halen van de lijn. Maar een goed luisterende hond is daar bij wel helpend zeker als je langs een weg loopt waar (langzaam)verkeer is.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Ben ik het niet mee eens. Wat ik doe om af te remmen is het knopje indrukken en dan mijn arm een beetje naar voren bewegen. Lastig uit te leggen, maar dan rem je af zonder dat er een klap op de lijn komt.Domor schreef:Er is geen andere optie dan op het stopknopje drukken, er is geen vertraag-optie, geen mogelijkheid om trager lijn te geven. Het is vol remmen, of niet remmen.
Zelf gebruik ik de flex ook graag, inderdaad op stukken waar een weg dichtbij is, of waar misschien konijnen kunnen lopen. Gewoon waar ik het niet veilig genoeg vind voor loslopen. Toen Lou pup was gebruikte ik hem om bijvoorbeeld het wachten bij de stoeprand aan te leren. En soms gebruik ik hem als ik 's avonds te moe ben om te letten op het netjes aan de lijn lopen
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Ik gebruik ook de flexi (met lint). Ik vind hem ideaal voor Otto, loslopen is bij hem geen optie. Voor Jet vooral tijdens aanlijnwandelingen langs veldjes waar ze de ruimte kunnen nemen.
Je leert er vanzelf mee omgaan. Ik vind dat Otto aan de flex nog het prettigst loopt. Ik merk dat je toch behoorlijk kunt communiceren via zo'n lijn. Maar dat is een kwestie van aanvoelen en timen. Je kunt inderdaad een klap aan het eind van de lijn voorkomen of verzachten, als je maar anticipeert en meebeweegt zodat je arm deels de klap opvangt. Soms pak ik de lijn met mijn andere hand vast, zodat de druk op een zachte manier toeneemt.
En als ik over een stoep loop waar het doorlopen is (en niet tegen tuintjes piesen) zet ik hem vaak op de rem, zodat het ahw een slappe lijn wordt.
Nu Jet er niet meer is, mis ik alleen die kantklosbeweging wel eens als ze om elkaar heen zijn gelopen
Je leert er vanzelf mee omgaan. Ik vind dat Otto aan de flex nog het prettigst loopt. Ik merk dat je toch behoorlijk kunt communiceren via zo'n lijn. Maar dat is een kwestie van aanvoelen en timen. Je kunt inderdaad een klap aan het eind van de lijn voorkomen of verzachten, als je maar anticipeert en meebeweegt zodat je arm deels de klap opvangt. Soms pak ik de lijn met mijn andere hand vast, zodat de druk op een zachte manier toeneemt.
En als ik over een stoep loop waar het doorlopen is (en niet tegen tuintjes piesen) zet ik hem vaak op de rem, zodat het ahw een slappe lijn wordt.
Nu Jet er niet meer is, mis ik alleen die kantklosbeweging wel eens als ze om elkaar heen zijn gelopen

Groetjes,
Sandra
-
Neeltje
Ik heb gewoon een lange lijn van 5 meter. Ik vind die flex dingen echt 2x keer niks. Ze hoeft ook niet te trekken om meer lijn te krijgen, iets wat bij de flexi wel moet. Ik laat de lijn gewoon gaan en als ze dichterbij is, haal ik hem weer in. Is even wennen, maar doe het nu ech zonder na te denken.
- Ytje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Bedankt voor jullie reacties. Ga denk ik beginnen met een goedkope koord flexi. Kom vast vanzelf mensen tegen die er een met lint gebruikt om te kijken of dat beter is.
-
blondie
- Zeer actief
Ik heb destijds voor de herders 2 lintlijnen flexi's gekocht (8 meter) en na gewenning kon ik er prima mee overweg. Wel werken met veel stemcommando's. De jonge herder heb ik ook vrij snel samen met de andere hond aan de flex leren/laten lopen. Hier voor ronden in de buurt zijn weinig losloopplekken, maar wel plekken met veel gras en bomen langs de stoep. Ik vind de flex dan wat fijner lopen. Maar wel in combi met dat aangeleerd is wanneer te wachten, terug te komen, even naast te lopen etc. etc.
Als ik gericht ergens heen ga dan lopen ze wel aan de vaste riem.
Als ik gericht ergens heen ga dan lopen ze wel aan de vaste riem.
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Ik heb voor Bonnie een 8mtr flexi ( lint) . Ze is doof en in de war, maar kan zo wel haar tempo lopen en lekker snuffelen. Alleen op bekende en veilige plekken kan ze nog los.
Voor Kai heb ik een 8 meter flex koord en een 5 meter flex lint.
Ik kan niks met die 5 meter. wat een ellende. meestal loopt hij aan de 8 meter. ( hij kan nog niet los, luistert simpelweg nog niet goed genoeg. Of dat wel ooit gaat kunnen.. ik twijfel. hij is nogal paniekerig soms. )
Controle heb ik echter wel, weet ik dat hij niet betrouwbaar gaat komen als het moet ( bij een weg, bij honden etc. ) Dan hengel ik hem subtiel binnen. geen enkel probleem.
Voor Kai heb ik een 8 meter flex koord en een 5 meter flex lint.
Ik kan niks met die 5 meter. wat een ellende. meestal loopt hij aan de 8 meter. ( hij kan nog niet los, luistert simpelweg nog niet goed genoeg. Of dat wel ooit gaat kunnen.. ik twijfel. hij is nogal paniekerig soms. )
Controle heb ik echter wel, weet ik dat hij niet betrouwbaar gaat komen als het moet ( bij een weg, bij honden etc. ) Dan hengel ik hem subtiel binnen. geen enkel probleem.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik heb Gol aan een gewone riem en Mika aan de flex, maar wanneer ze gewoon mee moeten lopen staat de stop op de flex op dezelfde lengte als Gollums riem. Tot we in het park zijn, dan gaat Gol los en de stop van Mika's flex. Wanneer de stop op de flex staat loopt Mika netjes aan een slap lijntje.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb flexi's, van 10 meter (breed lint). Omdat mijn hond vaak niet los kan ivm jagen vond ik het belangrijk dat ik haar toch zoveel mogelijk ruimte kon geven en dat is dus de flexi van 10 meter (langer kon ik niet vinden). Volgens mij zijn ze bij zooplus.de het goedkoopst.
Het ding is trouwens zwaar en groot, maar tijdens het wandelen merk ik er gek genoeg niet zoveel van. Wel als ik de hond toch een stuk los laat lopen en ik dan doelloos met dat ding rond loop te sjouwen... dan is ie ineens zwaar en groot
.
Ik gebruik trouwens net als anderen hierboven wel commando's tijdens het aangelijnd lopen. Als mijn hond tegen het einde van de lijn dreigt te schieten zeg ik 'ho', dus dan stopt ze (of niet
). De lijn is eigenlijk ter ondersteuning van mijn appèl: daar waar mijn appèl te gebrekkig is begint mijn flexi
.
Het ding is trouwens zwaar en groot, maar tijdens het wandelen merk ik er gek genoeg niet zoveel van. Wel als ik de hond toch een stuk los laat lopen en ik dan doelloos met dat ding rond loop te sjouwen... dan is ie ineens zwaar en groot
Ik gebruik trouwens net als anderen hierboven wel commando's tijdens het aangelijnd lopen. Als mijn hond tegen het einde van de lijn dreigt te schieten zeg ik 'ho', dus dan stopt ze (of niet
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
haha ik moet vooral 'loop toch eens door' zeggen 
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
hier flexi band 8 meter met zo`n duo uiteinde, na klein stukje lopen kan de oudste daarna los en blijft de jongste aan de flex, werkt super.

- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Zo loop ik ook:Gollum schreef:haha ik moet vooral 'loop toch eens door' zeggen
"Miezel, ( bonnie
en dan erachteraan:
" KAI LET OP!!!" ( einde van de lijn ) 2 sec later: " loop door Kai! "
Onnodig te zeggen dat ik ze niet vaak samen uitlaat!
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Leren waar het einde van de lijn zit is wel handig, ja. De hond van m'n schoonouders ging er gewoon in hangen. Dus toen hij bij ons logeerde (zondagavond tot en met dinsdagochtend) heb ik maar een beetje geoefend met wat netter aan de lijn lopen en niet voortdurend in het eind van de lijn knallen. Dat ging op het laatst toch duidelijk al een stuk beter dan eerder. Maar goed, ik hoef die hond niet op te voeden, ik zorg alleen dat hij weet wat mijn regels zijn 
Elco luistert wel naar aanwijzingen van aan 1 kant blijven, wachten, komen etc. Die kan dan ook vaak wel los (op z'n gehoorzame dagen; op z'n luistervrije dagen blijft hij maar aan de lijn, die puber
). Paco begon aan het eind ook te begrijpen dat hij niet steeds van de ene naar de andere kant van het pad mocht. Maar als er dan fietsers aankwamen, moest ik hem echt naast me nemen. Paco kan gewoon echt niet los, want die wil er nog weleens vandoor gaan en luistert te slecht.
Op de stukken waar ze netjes naast moeten blijven lopen, zet ik de flex op de rem, zodat ik mooi korte lijnen heb. Elco is dat wel gewend, dus die loopt vrij netjes mee. M'n andere arm werd lam omdat Paco steeds maar wilde snuffelen en voor me uitlopen en opzij wilde... Ook dat ging wel steeds beter.
In principe leer ik mijn honden eerst om netjes aan de lijn te lopen met een gewone lijn. Daarna met een langere gewone lijn. En pas als dat goed gaat aan de flex. Ze zijn dan al gewend aan verbale aanwijzingen en het letten op mijn gebaren. Gewend om niet vol in de lijn te gaan hangen. Gewend om op mij te letten.
Bij logeetje Isa (bijna twee weken geleden) ging dat ook gemakkelijk. Die had nooit eerder aan een flex gelopen, maar ze had er totaal geen moeite mee. Haar kon ik ook gewoon los laten, zo goed luisterde ze en lette ze op mij. En zij had ook binnen de kortste keren door hoe lang de lijn was. (En dan ook nog een tuigje om, terwijl ze alleen aan een halsband gewend is. Was ook geen enkel probleem)
Elco luistert wel naar aanwijzingen van aan 1 kant blijven, wachten, komen etc. Die kan dan ook vaak wel los (op z'n gehoorzame dagen; op z'n luistervrije dagen blijft hij maar aan de lijn, die puber
Op de stukken waar ze netjes naast moeten blijven lopen, zet ik de flex op de rem, zodat ik mooi korte lijnen heb. Elco is dat wel gewend, dus die loopt vrij netjes mee. M'n andere arm werd lam omdat Paco steeds maar wilde snuffelen en voor me uitlopen en opzij wilde... Ook dat ging wel steeds beter.
In principe leer ik mijn honden eerst om netjes aan de lijn te lopen met een gewone lijn. Daarna met een langere gewone lijn. En pas als dat goed gaat aan de flex. Ze zijn dan al gewend aan verbale aanwijzingen en het letten op mijn gebaren. Gewend om niet vol in de lijn te gaan hangen. Gewend om op mij te letten.
Bij logeetje Isa (bijna twee weken geleden) ging dat ook gemakkelijk. Die had nooit eerder aan een flex gelopen, maar ze had er totaal geen moeite mee. Haar kon ik ook gewoon los laten, zo goed luisterde ze en lette ze op mij. En zij had ook binnen de kortste keren door hoe lang de lijn was. (En dan ook nog een tuigje om, terwijl ze alleen aan een halsband gewend is. Was ook geen enkel probleem)
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Oh haha, nee dat hoef ik eigenlijk nooit te zeggenGollum schreef:haha ik moet vooral 'loop toch eens door' zeggen

[/url]

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15