Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pippi update pag 5
Moderator: moderatorteam
- Thomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 1
Re: Pippi :naar school pag 5
Er zijn van die kleine lusriemetjes met een best dun touwtje, die zou prima in je broekzak passen.
Als je er geen last van hebt, kun je die dus gewoon bij je dragen.
Dan heb je dus altijd iets bij je als noodmiddeltje, om de controle weer terug te nemen.
Als je er geen last van hebt, kun je die dus gewoon bij je dragen.
Dan heb je dus altijd iets bij je als noodmiddeltje, om de controle weer terug te nemen.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Wat heerlijk weer om te lezen Frolic! Fijn dat de eerste les zo goed is gegaan, dat is een goede start natuurlijk 
Ook heel goed om te horen dat die jeuk eindelijk zo goed als over is.
Ik pak in sommige situaties ook wel eens Amy's halsband om haar rustig weg te leiden en dat moet ik dan ook van onderen af doen, anders gaat ze meteen plat op de grond liggen. En het werkt bij Amy veruit het beste als ik mijn vinger door het oogje haal, en dus niet de halsband zelf vastpak.
Je kunt het halsband vastpakken ook minder spannend maken door haar steeds een voertje te geven terwijl je de halsband vastpakt. Eerst alleen even de halsband vastpakken = voertje (en click als je met de clicker werkt), dan na een aantal keer zachtjes en heel kort een kant op bewegen en voertje en zo uitbreiden tot een langer stukje een kant op leiden en dan eindigen met een jackpot. Als het goed is, merk je in een paar korte sessies dan al een flink verschil.
Ook heel goed om te horen dat die jeuk eindelijk zo goed als over is.
Ik pak in sommige situaties ook wel eens Amy's halsband om haar rustig weg te leiden en dat moet ik dan ook van onderen af doen, anders gaat ze meteen plat op de grond liggen. En het werkt bij Amy veruit het beste als ik mijn vinger door het oogje haal, en dus niet de halsband zelf vastpak.
Je kunt het halsband vastpakken ook minder spannend maken door haar steeds een voertje te geven terwijl je de halsband vastpakt. Eerst alleen even de halsband vastpakken = voertje (en click als je met de clicker werkt), dan na een aantal keer zachtjes en heel kort een kant op bewegen en voertje en zo uitbreiden tot een langer stukje een kant op leiden en dan eindigen met een jackpot. Als het goed is, merk je in een paar korte sessies dan al een flink verschil.
- DeDiana
- Zeer actief
Amy reageert ook zo heftig op over haar heen buigen, dat is inderdaad soms erg lastig met een wat kleinere hond waarbij je sowieso moet bukken om überhaupt de halsband te pakken.
Ik oefen het nu veel met zijwaarts van haar af buigen. Dat ziet ze als een uitnodigend signaal waardoor ze meteen bij me komt, en als ik dan rustig het oogje van de halsband pak van onderen af, is het geen probleem.
Ik ga vandaag ook met Amy beginnen met clickeren en counter conditioning op het vastpakken van de halsband, want zeker met een hond die nog niet erg veel commando's kent en erg gevoelig is, is het wel heel handig als je dat kunt gebruiken om haar rustig weg te leiden zonder dat dat stress oplevert.
Anders zou je eventueel ook nog tijdelijk een tuigje kunnen proberen dat je aan de bovenkant kunt vastpakken (aan een handvat of aan het oogje voor de riem), als ze dat niet zo spannend vindt.
Leuk nieuw onderschrift trouwens!
Ik oefen het nu veel met zijwaarts van haar af buigen. Dat ziet ze als een uitnodigend signaal waardoor ze meteen bij me komt, en als ik dan rustig het oogje van de halsband pak van onderen af, is het geen probleem.
Ik ga vandaag ook met Amy beginnen met clickeren en counter conditioning op het vastpakken van de halsband, want zeker met een hond die nog niet erg veel commando's kent en erg gevoelig is, is het wel heel handig als je dat kunt gebruiken om haar rustig weg te leiden zonder dat dat stress oplevert.
Anders zou je eventueel ook nog tijdelijk een tuigje kunnen proberen dat je aan de bovenkant kunt vastpakken (aan een handvat of aan het oogje voor de riem), als ze dat niet zo spannend vindt.
Leuk nieuw onderschrift trouwens!
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Fijn dat het zo goed gaat al!
Dat je bepaalde verwachtingen hebt (of juist niet eigenlijk) van een voormalige straat-/asielhond komt me bekend voor en ook dat die verwachtingen dan totaal niet kloppen
Waar ik bij Finn voorbereid was op trauma's, altijd willen eten en weet ik wat, blijkt er niks van waar. Zo zie je maar hoe flexibel ze kunnen zijn
Kent Pippi een commando zoals nee, uhuh of iets in die geest? Dat gebruik ik bij Finn en werkt (meestal) goed. Niks van de grond eten, niet zomaar tussen de deur door persen etc. Bij de deur moet ik dan wel 'ondersteunen' door de deur weer dicht te doen, zodat hij echt niet kan gaan. Soms duurt dat een paar keer, maar dat hebben ze vrij snel door. Zo ben je duidelijk, maar hoef je niet aan haar te komen.
Dat je bepaalde verwachtingen hebt (of juist niet eigenlijk) van een voormalige straat-/asielhond komt me bekend voor en ook dat die verwachtingen dan totaal niet kloppen
Kent Pippi een commando zoals nee, uhuh of iets in die geest? Dat gebruik ik bij Finn en werkt (meestal) goed. Niks van de grond eten, niet zomaar tussen de deur door persen etc. Bij de deur moet ik dan wel 'ondersteunen' door de deur weer dicht te doen, zodat hij echt niet kan gaan. Soms duurt dat een paar keer, maar dat hebben ze vrij snel door. Zo ben je duidelijk, maar hoef je niet aan haar te komen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hoe ga je de "zit en blijf" aanleren?
- ranetje
- Zeer actief
AhFrolic schreef:Wij leren na elk commando vrij te geven. Dus in principe is zit blijven zitten tot je vrij geeft. Zit deed ze al gelijk met Vriend mee. Vaak nog wel met brokje erbij, maar ook vaak niet.
We moeten dat dan uitbouwen door eerst een stap naar achter te doen. Dat lukt dus echt niet bij Pippi, die stapt direct met me mee.
Ik probeer nu eerst om haar naast me neer te zetten, haar iets te geven waar ze iets langer op kauwt en dan een stap zijwaarts te doen. Ik zeg er dan automatisch toch blijf bij en stap dan gelijk weer terug. Tegen die tijd is de eerste koek op en komt er een stem en knuffelbeloning voor het blijven. Dat is het plan in elk geval.
Je kunt het ook iets anders aanpakken.
Of je er blijf bij zegt of niet is iets wat je zelf maar moet uitmaken
Uitgangpositie:
Je staat naast je zittende hond met het handvat van de riem in je rechter hand.
Met je linker hand houd je de riem recht boven de kop van de hond.
je houd die riem niet vast links, maar de riem ligt over je linkerhand heen en gaat van daar uit in een rechte hoek naar beneden tot aan de halsband.
l riem ------------ rechterhand
l linkerhand
l
l
l
l
hond
Nu de oefeningen:
Je hond zit.
1. Jij zet je rechter been opzij maar je brengt je gewicht niet over naar rechts.
Dan trek je je rechter been terug tot normale positie en je beloont de hond voor het blijven zitten.
Reageert de hond helemaal niet meer op je beweging met dat rechterbeeen dan ...........
2. Je steekt weer je rechter been uit maar nu breng je je gewicht wel over naar je rechterbeen, maar je verzet je linker voet niet
Als dit goed gaat zonder reacties van je hond doe je die twee oefeningen nog eens maar dan heb je de riem alleen in je rechterhand en heeft je linkerhand rust.
3. Je steekt je rechter been opzij enbrengt het gewocht over. ......... Vervolgens trek je je linker beekn bij je rechter.
Dus dan heb je voor het eerst een stap opzij gezet.
Gaat het goed, meteen terugstappen en belonen.
Daarna de tijd dat je een pas opzij staat opvoeren.
Vervolgens kan je een pas extra gaan zetten enz. tot de hond gewoon blijft zitten tot je weer naast hem/haar staat.
In het begin is het verstandig om bij een zit of een af altijd terug te gaan naar de hond en de hond vanuit die positie niet bij je te roepen, om verwarring te voorkomen.
Eerst leren blijven.
Later leren dat hij soms ook geroepen kan worden.
Deze basis is maar een hele kleine eenvoudige oefening.
Maar juist dat maakt duidelijk wat je bedoelt.
- DeDiana
- Zeer actief
Leuk om te lezen hoe je dat aanpakt!
Pakt ze wel speeltjes op als jij ze niet vast hebt?
En hoe gaat het nu met het vastpakken en sturen via de halsband?
Pakt ze wel speeltjes op als jij ze niet vast hebt?
En hoe gaat het nu met het vastpakken en sturen via de halsband?
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Ah gos wat schattig
ze wilt waarschijnlijk wel maar weet nog niet helemaal hoe. Komt wel goed
ze heeft nu al veel lol toch?
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Pippi update pag 5
Wat een leuke update en wat een heerlijke hond is Pippi. 
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Thomas
- Zeer actief
Een ontzettend goede update! 
maare..
ik snap vriend z'n locatie niet helemaal 

maare..

- sonj@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising
Leuke update, fijn dat het zo lekker gaat.
-
Manu
Pippi boft maar met jullie! Ik geloof zomaar dat jullie die 5 jaar nu al helemaal goed gemaakt hebben voor haar.
En wat een heerlijke foto samen met Vriend aan het slapen
En wat een heerlijke foto samen met Vriend aan het slapen
- Lunatic
- Erelid
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Leuke update
Van die aarbeien is zo herkenbaar, ik heb er ook nog niet eentje kunnen proeven
Van die aarbeien is zo herkenbaar, ik heb er ook nog niet eentje kunnen proeven
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- ranetje
- Zeer actief
Fijn dat het zo'n succes is 
- Sientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Wat een heerlijke update weer! En mooie foto's
Hoop jullie ooit weer eens in het echie te zien tijdens een wandeling.
Hoop jullie ooit weer eens in het echie te zien tijdens een wandeling.