Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shiba

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Shiba

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik zag dat er geen recent topic over is, dus vandaar maar een nieuwe.

Manlief heeft via een paar klanten een aantal shiba's leren kennen en is stiekem tot over z'n oren verliefd. Maar dat gaat dus wel over een handjevol shiba's en voornamelijk over uiterlijk. Ik vind ze ook geweldig om te zien, maar beide weten we er eigenlijk niets vanaf. Behalve dat je veel hoort dat 't felle beestjes zijn. Maar ja, dat is niet echt een uitdrukking waar ik beeld bij heb zeg maar.

Ik heb de rasbeschrijving wel gelezen, maar ook dat blijft natuurlijk theorie. Dus daarom hier een topic, wie is er bekend met shiba's? Ik ben zo nieuwsgierig naar het ras.

Zolang Lola er is zal er wel geen hond hier bij komen en daarna zal 't wel een asiel-asbakje worden, maar die shiba blijft maar rondzingen in onze gesprekken de laatste tijd, haha.

Mocht er ooit een andere hond komen, dan zijn we op zoek naar een hond die terughoudend is naar mensen en honden. We houden beide wel van een hond die niet aan je enkels geplakt zit en binnen een tel allerlei commando's opvolgt. Een eigenwijsje past meer bij ons. Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden als het een iets minder angstig typ is dan Lola. Een hond die niet naar de trimmer hoeft heeft onze voorkeur.

We zijn met Lola gewend aan een hond met een behoorlijke gebruiksaanwijzing. Flinke jachtdrift, geen zin in contact met andere honden, pas na een paar ontmoetingen oké zijn met nieuwe mensen en we moeten de touwtjes bij haar behoorlijk kort houden om te zorgen dat ze een beetje rust in d'r koppie houdt. We hebben voor haar niet veel regels, maar de paar die er zijn, zijn ook geen onderwerp van discussie. We trainen niet meer met Lola, maar wandelen des te meer. Al gebeurt het ook weleens een dag, of soms twee, dat we wat minder bewegen.

Wat denken jullie? Kunnen we de shiba van ons 'ooit' lijstje schrappen of zou het zo'n slecht idee nog niet zijn? Voor zover daar op papier uitspraken over te doen zijn natuurlijk.
kipo
Zeer actief

Re: Shiba

Ongelezen bericht door kipo »

Volgens mij past een shiba uitstekend in dat plaatje
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door GrethavW »

Dat denk ik ook.

Het fel zijn van de Shiba is niet in de zin van "luid keffend overal op vliegen".
Maar meer dat ze zich altijd boven andere honden plaatsen, behoorlijk dominante types.
Al heb je 5 flinke honden in huis, de Shiba zal de baas (willen) zijn.
Meestal redden ze dat ook zonder problemen, ze stralen dat uit en het wordt vaak geaccepteerd door andere honden.

Slaafs zijn ze zeker niet.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

Dat klinkt als een flink zelfverzekerde hond die het best oké zal vinden dat wij niet bijzonder veel regels hebben, haha.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

-Lilo- schreef:Dat klinkt als een flink zelfverzekerde hond die het best oké zal vinden dat wij niet bijzonder veel regels hebben, haha.
Nou bij zelfverzekerde Bo, moest ik af en toe de touwtjes strakker trekken, omdat hij het anders zelf wel dacht te regelen, juist bij Layla, die een stuk minder zelfverzekerd is, heb ik niet heel veel regels nodig.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

Ja, dat snap ik. Zoals in de OP gezegd, bedoelde ik ook hier dat er geen discussie bestaat over die paar regels die er wel zijn. Bij Lola hebben we aan het begin zelfs wat regels extra 'verzonnen' omdat ze te weinig leiding kreeg. Met haar gaat het stukken beter sinds ze duidelijker heeft waar de grenzen liggen en hoe strak die zijn. Dat is een manier van samenleven die voor ons als baasjes ook goed voelt.
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Regels zijn bij deze eigenwijze mormels wel erg belangrijk, net als bij de Akita.
Anders zorgen ze zelf wel dat ze de boel regelen, ook bij jou!
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

GrethavW schreef:Regels zijn bij deze eigenwijze mormels wel erg belangrijk, net als bij de Akita.
:ok:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

-Lilo- schreef:
GrethavW schreef:Regels zijn bij deze eigenwijze mormels wel erg belangrijk, net als bij de Akita.
Dat dus vooral idd, waar Layla bv altijd op bed en bank kan, zonder dat ze het te hoog in de bol krijgt zeg maar, had ik bij Bo periodes dat hij niet op het bed mocht, dan kreeg hij buiten weer net te veel praatjes richting andere reuen bv.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

Jeannettebo schreef:
-Lilo- schreef:
Dat dus vooral idd, waar Layla bv altijd op bed en bank kan, zonder dat ze het te hoog in de bol krijgt zeg maar, had ik bij Bo periodes dat hij niet op het bed mocht, dan kreeg hij buiten weer net te veel praatjes richting andere reuen bv.
Dat is wel herkenbaar met Lola ook. Die geven we soms op ogenschijnlijk onbeduidende vlakken wat minder ruimte omdat ze geleidelijk wat minder wordt in bepaald gedrag.
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Ik vind het qua karakter net katten. Erg op zichzelf, doen alleen wat ze zelf willen, maar erg leuk om naar te kijken.
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Thomas »

Inderdaad, de shiba's die ik ken zijn strónteigenwijs.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Thomas schreef:Inderdaad, de shiba's die ik ken zijn strónteigenwijs.
Eigenwijs vind ik altijd een stom woord, je moet alleen heel veel werk stoppen in een leuke samenwerking. Lola heeft nog best veel aandacht voor je Lizanne, bij een Shiba zal je daar echt heel erg veel werk in moeten gaan stoppen. Ik ken er een paar, ze kunnen allemaal niet makkelijk los want of niet sociaal, of alleen maar met de neus op de grond of jagen. Dat zal ook aan een stukje opvoeding en training liggen, maar ze zijn niet makkelijk.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

Hilde schreef:
Thomas schreef:Inderdaad, de shiba's die ik ken zijn strónteigenwijs.
Eigenwijs vind ik altijd een stom woord, je moet alleen heel veel werk stoppen in een leuke samenwerking. Lola heeft nog best veel aandacht voor je Lizanne, bij een Shiba zal je daar echt heel erg veel werk in moeten gaan stoppen. Ik ken er een paar, ze kunnen allemaal niet makkelijk los want of niet sociaal, of alleen maar met de neus op de grond of jagen. Dat zal ook aan een stukje opvoeding en training liggen, maar ze zijn niet makkelijk.
Ik weet 't Hilde. Die aandacht van Lola is ook niet bepaald uit de lucht komen vallen ;) Lo ging zeker het eerste jaar op de loop voor allerlei geurtjes en dingen, pas later begon ik ook een beetje boeiend te worden. Nu gaat 't gelukkif beter. Niet sociaal maakt voor ons weinig uit omdat we zelden andere honden tegenkomen, tenzij ik zelf naar een losloopgebied ga. Het jagen/speuren vind ik vervelender.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

GrethavW schreef:Dat denk ik ook.

Het fel zijn van de Shiba is niet in de zin van "luid keffend overal op vliegen".
Maar meer dat ze zich altijd boven andere honden plaatsen, behoorlijk dominante types.
Meestal redden ze dat ook zonder problemen, ze stralen dat uit en het wordt vaak geaccepteerd door andere honden.

Ik heb er twee vrij goed gekend (baas is inmiddels verhuisd), dat waren twee teven die altijd gescheiden moesten, anders zouden ze elkaar vermoorden. Liepen ook altijd 1 tegelijk in het park.

Ik had er verder geen problemen mee, mijn honden ook niet, maar ik vond het arrogante chagrijnige honden. Mooie hondjes, absoluut, maar ik wil blije bekkies en honden die lekker lopen te rennen en te spelen met andere honden, nou dat zat er bij die twee prinsesjes echt niet in.

Edit: Ik zou als ik jou was bij Lola juist iets socialers zetten van wat meer formaat, een grote vriendelijke hond, dat zou mij een betere combi lijken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hilde
Zeer actief

Snap ik, van Lola. Weinig herplaatsers waar je contact cadeau krijgt :wink:
Er zit hier trouwens iemand met meerdere shiba's op het forum. Weet haar forumnaam niet uit m'n hoofd. Ik meen dat ze zelf Sandra heet en één van haar reuen Taro. Ze heeft drie shiba's en een akita.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
GrethavW schreef:Dat denk ik ook.

Ik heb er twee vrij goed gekend (baas is inmiddels verhuisd), dat waren twee teven die altijd gescheiden moesten, anders zouden ze elkaar vermoorden. Liepen ook altijd 1 tegelijk in het park.

Ik had er verder geen problemen mee, mijn honden ook niet, maar ik vond het arrogante chagrijnige honden. Mooie hondjes, absoluut, maar ik wil blije bekkies en honden die lekker lopen te rennen en te spelen met andere honden, nou dat zat er bij die twee prinsesjes echt niet in.

Edit: Ik zou als ik jou was bij Lola juist iets socialers zetten van wat meer formaat, een grote vriendelijke hond, dat zou mij een betere combi lijken.
De kans dat we uberhaupt iets bij Lola zetten is bijzonder klein ;) puur theoretisch topic dit. Lola wil zelden contact met andere honden, dus daarvoor maakt het weinig uit wat je erbij zet. Als 't maar geen watje is, dat is niet zo goed voor dr.

Ik ben juist niet op zoek naar een blij bekkie en spelen met andere honden maar naar een decadent prinsje of prinsesje. Dat is Lola ook overigens. Hier zijn nauwelijks andere honden en als ze er wel zijn heb ik geen zin om gelijk m'n hond er weg te kunnen halen omdat die het zooo gezellig vindt.

Hoe zijn ze verder in contact met andere honden. Hierboven gaat t over serieus vechten, agressie is voor mij wel een stap te ver. Is dat iets aparts in het ras?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik kom twee Shiba's geregeld tegen met wandelen. Eén van de twee is altijd zijn eigen ding aan het doen, heeft totaal geen oog voor zijn baas en zie ik meestal ook aan komen lopen als de baas nog in geen velden of wegen te bekennen is. De baasjes moeten hem ook echt vangen als ze hem weer aan willen lijnen. Niet bijster sociaal: wil meestal wel contact maken met Mila, maar wordt meteen heel boos als zij aangeeft dat hij haar met rust moet laten. Ik stuur hem dus altijd weg.
De andere is wel enigszins op zijn baasje gericht, blijft wel in de buurt van de baas maar doet dan verder ook helemaal zijn eigen ding. Dat hondje is ook al wat ouder en een stuk rustiger. Hij moet niet zo veel van andere honden hebben, en gaat contact dus uit de weg.

Ik heb het idee dat ze nogal een kort lontje hebben en dat het ook behoorlijk energieke hondjes zijn. Er zit echt een behoorlijke kop op volgens mij.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

-Lilo- schreef:
Ik ben juist niet op zoek naar een blij bekkie en spelen met andere honden maar naar een decadent prinsje of prinsesje. Dat is Lola ook overigens. Hier zijn nauwelijks andere honden en als ze er wel zijn heb ik geen zin om gelijk m'n hond er weg te kunnen halen omdat die het zooo gezellig vindt.
dat laatste is natuurlijk ook weer het uiterste ;-) mijn hond is probleemloos in contact met andere honden, en vind honden soms leuk om mee te spelen, maar ik heb haar nooit moeilijk mee gekregen. Hoe leuk ze spelen met die andere hond ook vind - als ik vertrek komt ze gelijk mee.
De shiba lijkt me daarin stukken lastiger. Ze hebben een dominante aard en als de hond die je tegen komt dat ook is, kun je heibel verwachten.

Van de hondenschool ken ik iemand met twee shibas die uitvallen naar andere honden. Ook liggen ze regelmatig met elkaar in de clinch.
Ik weet dat de eigenaar ze ook niet los laat lopen. Ze is naar de hondenschool gekomen vanwege het uitvalgedrag. Hoe het is afgelopen weet ik niet. Ze lijken me daarin erg lastig te sturen omdat aandacht voor de baas ook moeilijk vast te houden is.
Ik vind ze prachtig maar moet er voor mezelf niet aan denken.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Heb je facebook? Dan kun je het in deze groep direct aan de eigenaren vragen https://www.facebook.com/groups/277064932319853/

Veel Shiba's lopen gewoon los. Op de japanse hondenwandelingen splitsen de Shiba's en Akita's vaak zodat de kleintje onderling even los kunnen. Er wordt redelijk veel nog met ze gesport, je moet gewoon even de juiste handleiding gebruiken.
Ik kom zelf best vaak verschillende shiba's tegen maar ik zie/hoor ze nooit uitvallen. Maar goed die zul je er ook best tussen hebben zitten.
-Lilo-
Zeer actief

Honden met een flinke gebruiksaanwijzing dus. Ik ga op FB eens meelezen, tnx Valerie!
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Ze kunnen gewoon niet met honden van hetzelfde geslacht.

Maar echt uitvallen naar alles wat langsloopt is ook weer niet typisch Shiba gedrag, dat vinden ze beneden hun stand.
Ze zijn behoorlijk op zichzelf en als andere honden dat respecteren is er normaal gesproken weinig aan de hand.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Mwa ik ken toch genoeg mensen met een hoop Shiba's die gewoon samenleven met honden van eigen geslacht.
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Tja, dat hoor ik van Akita's ook wel, maar ik zou er niet vanuit gaan.
De kans dat het fout gaat is groter dan dat het goed gaat.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik denk dat ze prima met eigen geslacht kunnen, als er maar een duidelijke rangorde kan worden bepaald.
Mijn hond is bijvoorbeeld erg onderdanig. Ik zou er zo een shiba teef bij durven zetten. Die wordt de baas, dat weet je vanaf het begin.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

GrethavW schreef:Tja, dat hoor ik van Akita's ook wel, maar ik zou er niet vanuit gaan.
De kans dat het fout gaat is groter dan dat het goed gaat.
Ik heb inderdaad een intacte volwassen Akitareu die met andere honden kan maar bij de Akita is die kans wel kleiner dan bij de Shiba hoor. Dat zijn meestal gewoon redelijk sociale honden.
Hilde
Zeer actief

Je hond niet willen ophalen ligt natuurlijk niet aan raskeuze maar aan opvoeding en training. Ik kan al mijn (uitlaat)honden tot vlak voor een andere hond terug roepen. Ook de border met angstagressie. En ook 'gezelligerds' als goldens of labradors kun je dat (met gemak) leren.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

O dat zal best :ok: maar sommige dingen zijn met een bepaalde raskeuze makkelijker te fixen dan met een andere raskeuzs. Ik vind t voor mezelf (noem me lui ;-) ) fijn als de hond uberhaupt niet naar zo'n andere hond/wandelaar/fietser/whatever wil. Ik kan werkelijk overal langs met Lola, soms moet ik dr even bij de les houden, maar over het algemeen heeft ze gewoon nul interesse. Dat vind ik een stuk fijner dan de smous die ik weleens meenam en die ik constant aan kon lijnen als er levende wezens in ons blikveld kwamen. Daar zit een gebied tussen, weet ik wel, maar nauwelijks interesse heeft gewoon mijn voorkeur :mrgreen:
Eva_NJ
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Een van-alles-watje en Cairn Terriër

Ongelezen bericht door Eva_NJ »

Ik reageer ook eventjes in dit topic. Zelf heb ik geen kennis over de Shiba, maar op de hondenschool zit er iemand die met hen agility, doggydance en canicross doet. Ik vind ze niet super enthousiast ogen tijdens de agility. Als ze echt geen zin hebben, hebben ze geen zin. Maar ik zie dat het baasje hier echt enorm goed met overweg kan en ze (vind ik) best enthousiast krijgt. Ze legt ook geen druk op de honden en eerlijk, ze respecteert echt de aard van de shiba. Wat de doggydance betreft doet ze zelfs mee met demo's. Het lijken me inderdaad katten honden zeg maar. Eén van haar honden beloond ze door op de schoot te nemen en dit vind de hond super. Ze liep jaren in de agility stuurgroep, omdat ze bang was dat ze haar honden direct kwijt was bij de gevorderden (dit is een open terrein bij ons). Ze vertelde dat hun jachtinstinct enorm groot is. Maar ondertussen probeerde ze en ik zag de honden nog niet weglopen.

Van haar verhalen maak ik op dat ze niet altijd gemakkelijk zijn naar andere honden toe, ook niet naar het eigen ras. In haar eigen roedel valt er wel eens een discussie/ruzie voor. Ze verteld dat tijdens shiba wandelingen (met een club en met vrienden) het wel goed gaat, ze "krijsen" naar elkaar en begrijpen dit goed. Ze zegt dat die Japanners onderling wel speciaal zijn. Misschien een goed idee om eens te doen? Ook naar andere honden toe maakt één van haar honden snel van zijn tak (lawaai maken). De hond knapt niet hoor, hij maakt van zijn oren. Laten ze hem dan met rust is het ook goed en worden er geen problemen van gemaakt. Die heeft bijvoorbeeld niet graag drukte en een hond die op een directe manier contact maakt. Soms snuffelt hij eens bij Nouca of andersom, maar echt interesse heeft die niet. Het sociaalgedrag dat ik vernoemde zag ik tevens bij een shiba van iemand anders tijdens een clubwandeling. Deze was ook wel beschermend/bezitterig? t.o.v. het baasje. Tijdens één van mijn routinewandelingen kom ik soms ook een shiba tegen. Deze toont wel interesse in andere honden, de vrouw moet dan veel moeite doen om aandacht te krijgen.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb enkele shiba's voorbij zien komen in mijn cursussen en er wonen er 2 hier in de buurt.

Op cursus werd een pup van 8! weken plots helemaal hysterisch toen ik hem aanraakte. Ding ging te keer op mijn hand. Gillend soort van bijten (wel pijnlijk maar niet doorbijten). Ik trok mijn hand niet terug uit zijn bek (dat doe namelijk het meest pijn weet ik inmiddels wel). Ding ging zeker een minuut of 8 door.
Een ander hondje kon echt niks geleerd worden. Weglopen was het enige waar hij passie voor had....
Deze beide waren niet echt eigenaren voor dit soort type hondjes.
Heb nu echt een heel leuk hondje op de cursus. Nog jong en vrolijk, maar ook een eigenaar die welliswaar jong is, maar zeer passend voor het hondje. Hondje doet het leuk, zonder heel braaf te zijn.

Hier 1 in de buurt. Loopt los, nog jong, luistert middelmatig. Stormt dus wel op andere honden af, al kan ze hem soms bij zich houden. Fixeert enorm en een baas die niet helemaal begrijpt wat haar hond doet en het aanmoedigt. Dat mijn honden het niet echt grappig vinden snapt ze niet echt.
De ander liep nooit los en werd er met enorme boog om alle en iedereen heen gelopen, maar diegene had ook nog een akita....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”