Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tot welke leeftijd laten jullie de hond naast de fiets lopen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ody
Zeer actief
Aantal honden: 2

Tot welke leeftijd laten jullie de hond naast de fiets lopen

Ongelezen bericht door Ody »

Ik heb altijd heel veel met Ody gefietst en dan legden we in haar goede jaren echt behoorlijke afstanden af.
Nu is ze bijna 10 jaar en heeft aardig wat medische problemen (achter de rug): ernstige HD in één heup en matige HD in de andere, spondylose en een kruisbandoperatie (TTA). De laatste keer bij de dierenarts is er een klein ruisje geconstateerd, maar omdat dit nog nooit eerder is gehoord, maar ik me om dat laatste nog niet zo heel erg druk.

Ik fiets nog steeds regelmatig met beide honden (om de 1-2 dagen) en doe dit dan in rustig tempo, zodat het voor Ody makkelijk bij te benen is. De honden lopen dan los naast de fiets en als Ody erg achterop raakt, vanwege een lekker luchtje oid, dan wacht ik even tot ze weer bij is.

Eigenlijk is er niks echt aanwijsbaars, waardoor Ody niet meer mee zou kunnen naast de fiets, maar gevoelsmatig heb ik het idee dat het langzamerhand echt te pittig voor haar gaat worden.

Tot welke leeftijd laten jullie de honden naast de fiets lopen en wat is voor jullie het criterium het niet meer te doen??
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Re: Tot welke leeftijd laten jullie de hond naast de fiets l

Ongelezen bericht door Ramiek »

Rana is nu bijna 14 en heeft een hartruis. Kleine stukken gaat ze nog naast de fiets. Heb ik het idee dat het teveel wordt zet ik haar in de fietstas en gaan we zo verder. Mijn vorige hond is ook tot het eind naast de fiets gegaan. Niet ver maar hij genoot er wel van.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik kijk naar de hond

Roan mijn eerste hond liep met bijna 12 jaar nog naast de fiets
Zij het voor 10-15 min op n rustiger tempo als voorheen
2 weken voor we hem moesten laten inslapen liep hij nog naast de fiets

Kenji word in nu mei 8 jaar , maar daar fiets ik sinds oktober niet meer mee
Zij mankeert wel wat meer dan Roan toen , en zij kan ook niet normaal doen
Die moet de eerste 500 mtr een sprint trekken en achterlijk doen , daarna loopt ze wel netjes mee .
Maar daarna mankt ze wel met haar voorpoot of zr heeft last van d'r achterpoten
Dus die gaat lekker mee op wandel
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Zorro is ongeveer 14 en hij gaat nog mee naast de fiets, maar niet meer voor de 12 kilometer en als het straks warmer is ga ik hem ook thuislaten. De lol is er voor hem ook een beetje af geloof ik.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het gaat niet zozeer om leeftijd alswel om de hond zelf die het betreft.
Jij kent je hond en je krijgt de indruk dat het te veel wordt.
Kort de afstanden in en kijk of het dan nog wel gaat.
En neem de hartslag op.
Het beste kan je de slagen tellen in de lies.
Daar zit een grote ader waar je heel goed de slagen kunt voelen.
Tel eens hoeveel slagen per minuut er gemaakt worden na een stukje fietsen?
Hoeveel slagen per minuut zijn er als je hond rustig in de mand ligt?
Kijk naar de slijmvliezen en de tong.
Nog goed op kleur?
Maar vooral:
Heb je de indruk dat ze nog graag meegaat met de fiets en lijkt ze het stuk lopen naast de fiets prettig te vinden?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Shib gaat sinds een klein jaar niet meer mee naast de fiets. Hij is nu ruim 11. Hij kan het nog wel aan hoor, met gemak. Maar hij heeft geen stadje 50% zeg maar en dat vind ik gewoon een risico.

Met een hond die op een normaal en beheerst langs de fiets kan, maakt leeftijd eigenlijk niks uit denk ik.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Voor mij is mijn hond het criterium en daarbij de secundaire omstandigheden.
Ik heb het geluk dat ik vlakbij een plek woon waar mijn honden lekker los naast de fiets mogen lopen en zo hun eigen tempo kunnen bepalen. Zouden ze alleen aan de riem mee kunnen naast de fiets, dan zou het al heel anders zijn wmb.

Mijn vorige Schnauzer nam ik nog mee toen hij 14 was. Uiteraard laste ik wat meer pauzes in en deed ik het over het algemeen wat rustiger aan. Maar hij vond dat uitje super.
Net zoals Luuk (9) en Tessa (8) nu. Ook die gaan uit hun dak als we gaan fietsen en zolang zij het leuk vinden en het aan kunnen gaan we ervoor.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik kijk naar de hond. Ook hoe graag de hond wil.
Staat die te stuiteren en kan hij het nog volhouden? Nou, geen probleem dus. Op een gegeven moment ga ik wel wat terugschroeven in afstand en tempo, maar dat is echt heel erg hondafhankelijk.

Toen Cayuga hier net was, acht jaar oud, kon ik er echt niet meer mee doen dan 'ouwelullenrondjes'. Op bejaardentempo twee à drie kilometer. Tegenwoordig kan hij de volle ronde nog op vol vermogen. Hij is nou tien. Ik kijk naar hoe de hond het doet tijdens het fietsen, maar óók naar hoe de hond herstelt. Is de hond écht stram de dagen na zo'n rondje, dan moet je gaan terugschroeven, hoe graag hij ook wil.

Naar hartslag e.d. zoals Ranetje doet kijk ik alleen als een hond echt heel ziek is geweest en je gaat opbouwen. Dan vind ik dat wel nuttig. Maar bij oude honden vind ik het algemene herstelvermogen belangrijker. De spieren en de botten dus.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Sterre is nu 14 en die wil sinds ze ongeveer 12 jaar is zelf niet meer aan de fiets lopen. Ze bleef als een ezel staan en weigerde nog een stap te zetten. Dus toen ben ik daarmee gestopt. Ik vond het erg jammer want ik genoot er heel erg van.
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Ik heb de fietsafstanden voor Mickey (13,5) de laatste jaren wel ingekort.
Sinds een half jaar heeft ze een hartruis en mag ze nog voor de lol wat kleine stukjes naast de bakfiets lopen, en dan gaat ze er weer in, vindt ze ook leuk en ze kan daardoor langer wandelen op plekken waar we heen fietsen. Vindt ze spannender dan een blokje om.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Beau (11,5) gaat soms nog wel mee aan de fiets. Hij vindt het alleen niet zo leuk meer als hij het vroeger vond. Nu is het vaak langzaam (kilometer of 8 per uur) en dan heb je het wel gehad. Daarom fietsen we alleen nog kleine stukjes naar bijvoorbeeld het losloopgebied of naar Neo, enkele straten verderop. Soms ga ik nu eerst met de fiets Neo halen en dan pas Beau, Neo (nu 6) vindt het echt geweldig. Eerst was ik bang dat Beau lichamelijk gewoon geen hoge snelheden meer kon want eerder draaide hij zijn pootje niet om voor 20-25 km p/u. Die angst was snel weg toen ik met hem ging steppen, wat kan die hond nog hard :80: :D
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Boomer is ruim 9.5 en mag niet meer naast de fiets.
Hij loopt 6-8 km p/u en waar hij eerst met loslopen wel netjes harder ging en bijbleef, omdat hij los naast de fiets gewoon veel leuker vind, blijft hij nu zo ontzettend ver achter, dat is niet te doen.
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

Onze vorige Boerenfox is tot zijn 16e, een week voordat hij ingeslapen werd, nog met de fiets mee geweest.
Hij fietste dagelijks, dus hij is altijd in uitstekende conditie geweest. Op het laatst gingen we wel wat kortere afstanden en minder snel tempo, maar het ging nog prima.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xena was 12 en toen lukte t niet meer, gvs etc. Maar als ik de fiets pak staat ze direct buiten alleen mag ze nu in de fietskar mee kan ze toch ploeteren zonder allee km's er naar toe en terug te moeten overbruggen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Vandaag heb ik 8 km met het duo gefietst. Halverwege hebben we de paarden gevoerd en de wei uitgemest, dus een soort rustpauze van een uur met matige beweging voor Zorro (sjezen voor Dalí). Ik dacht weer na over het criterium om niet meer met Zorro te fietsen maar dat is heel persoonlijk; Zorro laat zelf duidelijk merken als hij niet meer wil door achter mijn been te draven in plaats van ernaast.

Op de heenweg vond hij het wat warm en bleef hij de laatste paar 100 meter achter (maar hij draafde vlot voor me uit zodra ik hem losklikte), op de terugweg was het wat koeler en heeft hij het tempo constant en zonder te stoppen prima bijgehouden.

Ik blijf het per keer bekijken en straks in de zomer zal ik hem meestal thuislaten.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”