Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Is jou hond ook zo hoffelijk?
Moderator: moderatorteam
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
- Aantal honden: 1
Is jou hond ook zo hoffelijk?
Volgens sommigen moet je als baas als eerste door de deur en dan pas de hond, dat de verhoudingen maar duidelijk zijn. Ik ga vooral voor logistiek handig, dus als ik ze heb aangelijnd, is het soms handiger dat ze voor me uit lopen.
Otto denkt daar toch anders over. Ik lijn hem aan, dan loopt hij in een rondje, om mij heen of om Jet heen, sta ik die lijnen weer uit elkaar te kantklossen, Otto loopt zuchtend nog een rondje, ik pak mijn tas en we gaan. En steevast laat hij mij, zonder dat ik het hem zo heb aangeleerd, voorgaan.
Ook als ik hem vanuit de tuin naar binnen roep. Dan is het eerst even een pakspelletje, dan lopen we naar de deur, ik hou de deur voor hem open en ik zeg Toe maar, maar ook dan laat hij mij voorgaan.
Ik kan er ontzettend om lachen. Zijn er meer van die hoffelijke hondjes hier op het forum?
Otto denkt daar toch anders over. Ik lijn hem aan, dan loopt hij in een rondje, om mij heen of om Jet heen, sta ik die lijnen weer uit elkaar te kantklossen, Otto loopt zuchtend nog een rondje, ik pak mijn tas en we gaan. En steevast laat hij mij, zonder dat ik het hem zo heb aangeleerd, voorgaan.
Ook als ik hem vanuit de tuin naar binnen roep. Dan is het eerst even een pakspelletje, dan lopen we naar de deur, ik hou de deur voor hem open en ik zeg Toe maar, maar ook dan laat hij mij voorgaan.
Ik kan er ontzettend om lachen. Zijn er meer van die hoffelijke hondjes hier op het forum?

Groetjes,
Sandra
-
Sterre
Re: Is jou hond ook zo hoffelijk?
Ik kan Sterre niet echt hoffelijk noemen, maar gek genoeg doet zij dat ook. Een rondje om mij heen lopen voor ik haar kan aanlijnen en we naar buiten gaan. Grappig. De trap af wil ze ook niet voor mij uitlopen maar achter mij aan.
Laatst gewijzigd door Sterre op 26 apr 2015 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
- Aantal honden: 2
Hier niet, ik doe de deur open en dan rennen ze naar buiten. Wel in de juiste volgorde, eerst moeders, daarna kind 1 en daarna kind 2 en dan ga ik naar buiten. Maar ze staan wel netjes buiten op me te wachten. Aan de riem lopen ze hier nooit dus daar heb ik geen gedoe mee gelukkig.

-
marie8
- Vaste gebruiker
Dan hoef je rangorde dus niet af te dwingen 
- Hanneke2
- Zeer actief
Nou hier niet, en ik bedacht vanavond dat ik dat maar eens serieus moet gaan trainen. Ik heb de deur amper open en het stel wurmt zich al door de opening om naar buiten te stormen, en Pindapoes wringt zich dan ook nog tussen die poten door omdat ze altijd mee wil.[Sandra] schreef:Volgens sommigen moet je als baas als eerste door de deur en dan pas de hond, dat de verhoudingen maar duidelijk zijn. Ik ga vooral voor logistiek handig, dus als ik ze heb aangelijnd, is het soms handiger dat ze voor me uit lopen.
Mooi als een hond uit zich zelf zo beleefd is!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Fix is de meest afwachtende van de 2, wandelt naast me op een trap, wacht netjes bij een deur etc. Laicka is een tornado en graag haantje de voorste, alleen bij onze gemeenschappelijke voordeur eis ik dat ik eerst ga omdat er nog wel eens katten in de tuin kunnen zitten (en dat weet ze natuurlijk)
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
nee hier niet, maar ze schieten ook niet de deur door want daar heb ik een hekel aan. Ik doe m open en dan lopen ze wel voor me eruit, dat vind ik ook gewoon handiger. En soms wil ik wel eerst en dan gaan ze ook gewoon opzij. maar hoffelijk, nee..
- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Helaas niet!
Mijn honden schieten zo snel mogelijk de deur door als hij opengaat. Ze wachten wel vol ongeduld even tot ik ook buiten ben, aardig hoor.. maar hoffelijk kan ik het niet noemen
Mijn honden schieten zo snel mogelijk de deur door als hij opengaat. Ze wachten wel vol ongeduld even tot ik ook buiten ben, aardig hoor.. maar hoffelijk kan ik het niet noemen
-
Lemuria
Ja mja...ze wacht tot ik buiten ben, maar meer omdat het zo geleerd is. Als ze mocht doen wat ze wou zou ze gelijk de straat oprennen.
- [Sandra]
- Zeer actief
Ook als ik in de gang of boven iets moet. Dan blijft Otto wachten en dan hou ik de kamerdeur voor hem open: Toe maar. Maar nee, hij wacht tot ik eerst de kamer in loop 

Groetjes,
Sandra
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
De enige die wacht is Tama maar dat komt omdat ze niet zo graag meer door deuropeningen heen wilt sinds ze staar heeft, de andere twee rennen zo snel naar buiten dat mijn hand nog weleens tegen het kozijn aan slaat.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ja, Cayuga is ook zo hoffelijk.
Mij kan het geen moer schelen, maar Skadi wel. Als Cayuga eerder dan haar door de deur gaat (omdat ze nog in de tuin aan het klooien is) snelt ze erheen, haalt hem in, en geeft hem een vuile blik terwijl ze hem even aanport in de zij met die lange neus van haar (heel erg CM, alleen het tsskk ontbreekt)
Dan verstart hij onmiddellijk, en komt daarna troost zoeken bij mij. 'Mama, ze doet gemeen
'.
Ik heb Cayuga trouwens 'hóp, doorlopen' geleerd omdat ik het logistiek handig vind om als laatste te gaan. Vooral als ik in de stoel zit.
Maar van harte gaat het niet.
Mij kan het geen moer schelen, maar Skadi wel. Als Cayuga eerder dan haar door de deur gaat (omdat ze nog in de tuin aan het klooien is) snelt ze erheen, haalt hem in, en geeft hem een vuile blik terwijl ze hem even aanport in de zij met die lange neus van haar (heel erg CM, alleen het tsskk ontbreekt)
Dan verstart hij onmiddellijk, en komt daarna troost zoeken bij mij. 'Mama, ze doet gemeen
Ik heb Cayuga trouwens 'hóp, doorlopen' geleerd omdat ik het logistiek handig vind om als laatste te gaan. Vooral als ik in de stoel zit.
Maar van harte gaat het niet.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Hij blokt jou en Jet en draaid de lijn om jullie poten heen en daarna sleurt hij ja van boom tot struik en jij noemt dat hoffelijk
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Sanner
- Zeer actief
Neh niet echt. Ze wachten wel maar alleen omdat dat moet. Ik vind het super irritant als ze met zijn drieën gelijk de deur door schieten, dus dat mogen ze niet.
- [Sandra]
- Zeer actief
Wel eens (buiten), maar als ik Otto was, dan zou ik juist zorgen dat ik als eerste die deur door gingHeavy schreef:Heb je hem een keertje per ongeluk buiten gesloten ?[Sandra] schreef:Ook als ik in de gang of boven iets moet. Dan blijft Otto wachten en dan hou ik de kamerdeur voor hem open: Toe maar. Maar nee, hij wacht tot ik eerst de kamer in loop
Nee, het gaat om laten voorgaan als we de deur door gaan. Dát vind ik hoffelijk.bouvierpoedel schreef:Hij blokt jou en Jet en draaid de lijn om jullie poten heen en daarna sleurt hij ja van boom tot struik en jij noemt dat hoffelijk

Groetjes,
Sandra
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Biko is inderdaad in de loop van de tijd dat hij hier is zo 'hoffelijk' geworden als je dat zo noemen wilt. Hij blijft naast mij staan als ik de voordeur open doe en kijkt mij dan vragend aan alsof hij toestemming wil vragen naar buiten te mogen. Teckelmansje doet maar wat
Daar geloof ik niet zo in. Wel aan respect en samenwerking.marie8 schreef:Dan hoef je rangorde dus niet af te dwingen

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ik geloof ook niet in het afdwingen van de rangorde. Skadi wélalm@ schreef:Daar geloof ik niet zo in. Wel aan respect en samenwerking.marie8 schreef:Dan hoef je rangorde dus niet af te dwingen
Ook als Cayuga eens voorop loopt (omdat zij is achtergebleven om te snuffelen) dient dat direct gecorrigeerd te worden met een por en een vuile blik terwijl ze hem inhaalt
And few will ever climb
- alm@
- moderator
Dat deed Reina ook bij de mannen die zich daar braaf in schikten, typische tegeltevenMiranda schreef:Ik geloof ook niet in het afdwingen van de rangorde. Skadi wélalm@ schreef:Daar geloof ik niet zo in. Wel aan respect en samenwerking.marie8 schreef:Dan hoef je rangorde dus niet af te dwingen![]()
Ook als Cayuga eens voorop loopt (omdat zij is achtergebleven om te snuffelen) dient dat direct gecorrigeerd te worden met een por en een vuile blik terwijl ze hem inhaalt

-
marie8
- Vaste gebruiker
Wat alleen maar mooi is dus, je dwingt niet af maar de hond gedraagt zich prima.alm@ schreef:Biko is inderdaad in de loop van de tijd dat hij hier is zo 'hoffelijk' geworden als je dat zo noemen wilt. Hij blijft naast mij staan als ik de voordeur open doe en kijkt mij dan vragend aan alsof hij toestemming wil vragen naar buiten te mogen. Teckelmansje doet maar wat![]()
Daar geloof ik niet zo in. Wel aan respect en samenwerking.marie8 schreef:Dan hoef je rangorde dus niet af te dwingen
Ik zie er genoeg hoor, die naar buiten gesleurd worden door de hond en daarna in een drafje de hond volgen. En die honden maar dominant gedrag laten zien en niet goed te corrigeren aan de lijn.
In zo'n geval denk ik dan...mwa...misschien toch iets meer duidelijk zijn naar de hond wel gewenst gedrag is. Voor de hond ook alleen maar fijn.
- alm@
- moderator
Je zegt het al zelf. Duidelijkheid verschaffen en daarbij héél consequent zijn. Maar dat heeft in mijn ogen nog steeds niks met rangorde of dominant gedrag tussen mens en hond te makenmarie8 schreef:Wat alleen maar mooi is dus, je dwingt niet af maar de hond gedraagt zich prima.alm@ schreef:Biko is inderdaad in de loop van de tijd dat hij hier is zo 'hoffelijk' geworden als je dat zo noemen wilt. Hij blijft naast mij staan als ik de voordeur open doe en kijkt mij dan vragend aan alsof hij toestemming wil vragen naar buiten te mogen. Teckelmansje doet maar wat![]()
Ik zie er genoeg hoor, die naar buiten gesleurd worden door de hond en daarna in een drafje de hond volgen. En die honden maar dominant gedrag laten zien en niet goed te corrigeren aan de lijn.
In zo'n geval denk ik dan...mwa...misschien toch iets meer duidelijk zijn naar de hond wel gewenst gedrag is. Voor de hond ook alleen maar fijn.

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Mijn honden laten mij ook altijd voor gaan.
Als het soms handiger is dat ze voor me uitlopen moet ik ze ook echt sturen want ze doen het niet graag.
Ze doen het overigens niet alleen bij mij, als er andere mensen mee naar binnen gaan wachten ze ook, zelfs op bezoekende honden wordt gewacht.
Als het soms handiger is dat ze voor me uitlopen moet ik ze ook echt sturen want ze doen het niet graag.
Ze doen het overigens niet alleen bij mij, als er andere mensen mee naar binnen gaan wachten ze ook, zelfs op bezoekende honden wordt gewacht.
-
Neeltje
Lotje doet dat ook en niet alleen bij mij. Vrienden staan dan bij de achterdeur om naar binnen te gaan en willen Lotje dan voor laten gaan, maar dat gaat niet lukken, die staat gewoon te wachten. Bij de voordeur heb ik het wel aangeleerd, maar bij andere deuren niet.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Preciesalm@ schreef:Je zegt het al zelf. Duidelijkheid verschaffen en daarbij héél consequent zijn. Maar dat heeft in mijn ogen nog steeds niks met rangorde of dominant gedrag tussen mens en hond te makenmarie8 schreef:Wat alleen maar mooi is dus, je dwingt niet af maar de hond gedraagt zich prima.alm@ schreef:Biko is inderdaad in de loop van de tijd dat hij hier is zo 'hoffelijk' geworden als je dat zo noemen wilt. Hij blijft naast mij staan als ik de voordeur open doe en kijkt mij dan vragend aan alsof hij toestemming wil vragen naar buiten te mogen. Teckelmansje doet maar wat![]()
In zo'n geval denk ik dan...mwa...misschien toch iets meer duidelijk zijn naar de hond wel gewenst gedrag is. Voor de hond ook alleen maar fijn.als een hond niet (goed) weet wat er verwacht wordt gaat ie het zelf maar invullen en dat zie ik ook vaak genoeg.
Rana was erg onstuimig en heeft het moeten leren om mij voor te laten gaan.
Dat was voor mijn zelfbehoud.
Als zij eerst naar buiten ging kon ze als jonge hond al iets gezien hebben en alvast een sprintje trekken (aan de lijn) waardoor ze me ondersteboven kon trekken.
Ita wacht tot ze toestemming krijgt om door een deur te gaan als ik die open.
Soms kan ze voor me uit en soms wil ik dat ze even wacht.
Daar heb ik nooit iets aan gedaan, ging vanzelf.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ja, Mila is ook zo en Amy kopieert dat nu ook weer van Mila. Mila wacht tot ik door de deur ga, óf ik moet haar zeggen dat ze eerst móet gaan. En zij draait inderdaad ook altijd eerst een rondje om me heen als ik haan aanlijn. 
Ik heb het ze hier ook nooit geleerd, ze hebben het zelf verzonnen.
Ik heb het ze hier ook nooit geleerd, ze hebben het zelf verzonnen.
- Tineke
- Zeer actief
Tegelteven , staan ze achter het Centraal station dan of zoietsalm@ schreef:Dat deed Reina ook bij de mannen die zich daar braaf in schikten, typische tegeltevenMiranda schreef:Ik geloof ook niet in het afdwingen van de rangorde. Skadi wélalm@ schreef:Daar geloof ik niet zo in. Wel aan respect en samenwerking.marie8 schreef:Dan hoef je rangorde dus niet af te dwingen![]()
Hier is het juist andersom, Rio is hoffelijk maar eind van de rit moeten de dames soms wel wijken van en voor hem.
Dat doen ze ook altijd zonder problemen hoor ,wetende dat hij zijn frêle lijf anders toch wel neerplant
En op de een of andere manier zijn de dames daar ook wel van onder de indruk heb ik het idee.
Een kennis van mij met een best zelfbewuste landseer kwamen we ooit tegen , de dame in kwestie kwam flink met een air op Rio afstappen en hij legde haar direct neer toen ze bij hem kwam.
Zonder bijten overigens , gewoon plat op de grond meer niet.
Ze was direct vanaf dat moment stapel verliefd op hem en bleef bij hem in de buurt steeds heel rustig contact makend ,wat hij dan wel waardeerde en zelfs even spelen ging met haar.
Steeds als ze hem zag wist ze niet hoe snel ze bij hem moest zijn en in de buurt blijven wat ik weleens vaker heb gezien van andere dames die ook zo'n, fifty shades of Rio

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Hanneke2
- Zeer actief
bouvierpoedel schreef:Hij blokt jou en Jet en draaid de lijn om jullie poten heen en daarna sleurt hij ja van boom tot struik en jij noemt dat hoffelijk
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
blondie
- Zeer actief
Hanneke2 schreef:
bouvierpoedel schreef:Hij blokt jou en Jet en draaid de lijn om jullie poten heen en daarna sleurt hij ja van boom tot struik en jij noemt dat hoffelijk
Aki laat ook menigeen voorgaan. Meestal omdat er een "duizend bommen en granaten" opmerking is gegeven omdat een menspersoon zijn nek bijna breekt door zijn capriolen.
Ja daarna is hij héél hoffelijk
- [Sandra]
- Zeer actief
Ja. Nou.Hanneke2 schreef:
Buiten de tuinpoort zijn er alleen nog maar loopse teven
Wáárom laat hij me desondanks toch voorgaan?

Groetjes,
Sandra
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Omdat hij gewoon niet wil dat hij alleen aan de andere kant van de deur komt te staan .[Sandra] schreef:Ja. Nou.Hanneke2 schreef:

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Omdat hij gewoon niet wil dat hij alleen aan de andere kant van de deur komt te staan .[Sandra] schreef:Ja. Nou.Hanneke2 schreef: