Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Incontinentie bij teven na castratie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Incontinentie bij teven na castratie

Ongelezen bericht door gonnie »

jome schreef:
Cleva schreef: Autoverkopers leggen je niet uit over de voordelen van fietsen.
Een dierenartsenpraktijk is een bedrijf.
Sorry, maar die vergelijking vind ik echt mank gaan. Een auto en een fiets hebben niks met elkaar te maken.

Ook al is het een bedrijf, dan betekend het toch nog niet dat ze geen plicht hebben om goede voorlichting te geven?
Een hond die geopereerd word, en daar mogelijk last van krijgt hangt wel degelijk met elkaar samen.

Vraag me ook af wat hun plicht hierin is

Hoe denk je erover om zelf te gaan zoeken op het internet wat de nadelen van bepaalde ingrepen zijn?

Is een kleine moeite hoor, er is genoeg over te vinden.

Ik zelf laat mijn honden alleen castreren als het medisch noodzakelijk is, en dan vind ik het al niet leuk maar ja het kan dan niet anders.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wuilus was incontinent geworden een paar jaar na de castratie. Ze kreeg er enurace voor geloof ik. Daarna ging het dan weer even goed maar dan begon het weer. Cleo had een onderontwikkelde vulva maar had daar gelukkig geen last van.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:scratch: Zijn er ook mensen met een teef die voor castratie incontinent was/is?
Ben een beetje (heel erg) bang om van de regen in de drup te belanden.
Bij Charlie is het hormonaal; in de aanloop naar de loopsheid plast ze vaker in huis omdat ze het niet op tijd aan kan geven en heel vaak moet, maar ze voelt het wel.
Zodra ze stopt moet bloeden staat het bij ieder beetje spanning of diepe slaap tot in d'r sokken. Niet zo handig, in bed en straks op een stoffen bank :oeps:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Bas heeft NOG nergens last van maar die is pas 1 jaar geleden gecastreerd. Ze heeft geen onderontwikkelde vulva maar ze is dan ook erg laat gecastreerd en heeft minimaal 1 keer pups gehad. Ik vermoed vaker want ze is zeker een wat ouder hondje van minstens 4 jaar als ze niet ouder is. Haar tepels zijn helemaal afgekloven en misvormd en omdat ze voor ze hier kwam met een pup gevonden is zal ze denk ik wel vaker pups gehad hebben. Ze is ook echt een moederhond en raakt helemaal gestrest van pupgeluiden. Op tv bv dan gaat ze achter de boxen zoeken en piepen naar de zgn puppies. Best sneu.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

dagmar88 schreef::scratch: Zijn er ook mensen met een teef die voor castratie incontinent was/is?
Bij Charlie is het hormonaal; in de aanloop naar de loopsheid plast ze vaker in huis omdat ze het niet op tijd aan kan geven en heel vaak moet, maar ze voelt het wel.
Zodra ze stopt moet bloeden staat het bij ieder beetje spanning of diepe slaap tot in d'r sokken. Niet zo handig, in bed en straks op een stoffen bank :oeps:

Daar ben ik ook benieuwd naar. Nikkie is tijdens en na haar loopsheid ook weleens incontinent en niet zo heel klein beetje, verleden week lag er een hele grote plek plas in mijn bed.

En vaak druppelt ze na het plassen nog een poosje na.

Ze drinkt ook wel meer hoor tijdens en na haar loopsheid.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

gonnie schreef:
dagmar88 schreef::scratch: Zijn er ook mensen met een teef die voor castratie incontinent was/is?

Daar ben ik ook benieuwd naar. Nikkie is tijdens en na haar loopsheid ook weleens incontinent en niet zo heel klein beetje, verleden week lag er een hele grote plek plas in mijn bed.

En vaak druppelt ze na het plassen nog een poosje na.

Ze drinkt ook wel meer hoor tijdens en na haar loopsheid.
Ik heb maar zo'n plastic ding of babymatjes over het matras liggen, schone kleren en beddengoed te grijp. :mann: Lekker wakker worden, met lauwe pis van je nek tot je naad.
gonnie
Zeer actief

Ja, ik had ook een plastics matrasbeachermer onder mijn laken liggen maar ik denk dat het plastic stuk is want mijn bedbank was mooi zeiknat.
Nikkie ligt s'nachts in haar bench. Dus wordt er niet wakker van.

En haar eigen bench wordt niet nat.

Maar als ze overdags op bed ligt gaat het dus weleens een enkele keer mis.

Ik ben blij dat ik Nikkie niet in mijn bed wil. Lijkt me echt niet fijn om nat wakker te worden.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

gonnie schreef:

Hoe denk je erover om zelf te gaan zoeken op het internet wat de nadelen van bepaalde ingrepen zijn?
Ik google alles of het nou voor mijn hond of voor mijzelf is.
Maar ik blijf van mening dat hier een taak voor de dierenarts ligt.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

jome schreef:
gonnie schreef:

Ik google alles of het nou voor mijn hond of voor mijzelf is.
Maar ik blijf van mening dat hier een taak voor de dierenarts ligt.
Ik vind ook dat de da dat wel als mogelijk nadeel hoort te vertellen.
Zeker als ik hier lees hoe vaak het voorkomt.
Hier een teefje van bijna 7 jaar, bij de vorige eigenaar kort na de eerste loopsheid gecastreerd en ze heeft gelukkig nergens last van.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mijn dierenarts heeft de nadeken ook doorsproken. Maar overal lees je dat incontinentie voornamelijk grote rassen en vroeg gecastreerde teven treft.
Ik heb er heel goed over nagedacht destijds
Afbeelding
Bink2009
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Mutt schreef:Wat vervelend!

Incontinentie door castratie bij teven komt door het niet optimaal meer functioneren van de interne sfincter (= een van de twee spiertjes die de urinebuis na de blaas afknijpt) en wordt in verband gebracht met het wegvallen van de hormonen (oestrogeenhuishouding).
Teven hebben anatomisch gezien al een korte sfincter en daarom zullen zij er eerder last van hebben na castratie, hoewel je het dus ook soms bij reuen ziet. Sommige rassen hebben een grotere kans op incontinentie (zoals bijv. de boxer en dobermann) en inderdaad grotere rassen, zeker bij teven die pas vroeg zindelijk zijn is het iets om in overweging te nemen wanneer je wil castreren.
Je zal het vooral zien in rust als de externe sfincter (waar de hond zelf bewust gebruik van maakt) minder compenseert of bij druk van buitenaf op de blaas.
De meeste honden zullen aanvankelijk goed reageren op hormoonpreparaten en zogenaamde sympathicomimetica (stimuleren het zenuwstelsel dat normaal gesproken de interne sfincter dicht knijpt), maar de incontinentie wordt geleidelijk erger. Er wordt ook gesproken over chirurgisch ingrijpen of het inspuiten van een bepaald depot, maar hiervan is het effect discutabel en helaas vaak maar van tijdelijke aard.

Misschien dat dit het voor je verduidelijkt.
Sterkte ermee in ieder geval.
Interessant stukje :ok:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Even een oud topic omhoog hengelen ;-)
Voor mensen die dit topic met de zoekfunctie vinden is het allicht hoopvol te horen dat ik bijna was vergeten dat mayke incontinent is geworden na dr castratie. Druppelen komt nu helemaal niet meer voor, ook niet bij hoge nood. Ze is niet behandeld, gebruikt geen medicijnen en heb ook niets veranderd in de voeding. Het is helemaal vanzelf over gegaan. Ze is nu 3 jaar en ik hoop dat het ook zo blijft naarmate de jaren gaan tellen, maar voor nu ben ik er erg blij mee
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Mijn oudje "groeide" ook uit haar incontinentie na een paar jaar.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Misschien is het dan ook goed te weten dat het evengoed kan verergeren ;)

Wij hadden rustig afgebouwd met de medicatie naar één keer per dag ipv twee keer. En dan ook per keer wat minder druppels. Maar Lola begon zichzelf héél erg schoon te houden dus we zijn weer twee keer per dag gaan geven, toen werd het minder. Toen zijn we ook weer de oude hoeveelheid gaan geven en nu is het weer normaal. Ik merk het gelijk als ik het een keer vergeten ben.

Overigens is zwemmen een trigger voor verergering, geen idee waarom maar na het zwemen lekt ze extra en laten we haar dus na een uurtje een extra keer uit.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”