Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dobermann

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Dobermann

Ongelezen bericht door Gimmick »

We willen in de toekomst graag nog een hond erbij.
Ik ben van kleins af aan al dol op de Dobermann.
Nu hebben we de tijd er nog niet voor eerst moeten de kinderen wat ouder zijn en heb ik nog genoeg werk in Gimmick zitten.
Maar orienteren en kijken wat we willen en wat we niet willen kan geen kwaad.

Ik zie veel.verschillende types van enorme slagschepen :schrik:
tot mooie slanke en ranke honden.

Wat zijn jullie ervaringen met de Dobermann?
Hoe is het gesteld met de gezondheid?
Aanraders voor fokkers of bepaalde lijnen?
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
dagmar88
Zeer actief

Re: Dobermann

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nou, wat je zegt, veel verschillende types. Van leuke sociale sporthondjes tot totaal onbetrouwbare graftakken.
Gimmick
Zeer actief

Onze voorkeur gaat uit naar een leuk sociaal sporthondje :wink:
Een reu ook aangezien we al 2 teven in huis hebben.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik lees mee, ik vind ze ook erg leuk. Alleen geen idee of het wel wat voor mij is :F:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Heb er 2 gehad en qua gezondheid is t niet veel imo. De eerste kwam uit NL uit showlijnen. Een enorme hond met veel massa op van die lange dunne stelten en met al die massa aan een nekje hangen op een bijtmouw (was een erg goede IPO hond) was t ook raak: nekhernia operatie met slagingskans van 5%.
Einde sport en gewoon huishond maar dat was een regelrechte ramp voor hem hij vond t verschrikkelijk.
2e dober uit werklijnen in Duitsland gekocht. Mooi kort en gedrongen hondje. Wederom een erg goede IPO hond. Helaas maar 5 geworden door kanker.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Zouden ze als huishond kunnen functioneren? Vinden ze ook andere dingen leuk om te doen behalve ipo?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

je ziet ze niet veel, te weinig als je het mij vraagt. Hier in de buurt loopt er 1, uit volgens mij Hongarije gehaald. Mooie, gehoorzame hond, perfecte heer met Pom ook. Hij is gecoupeerd, dat geeft ze wel een heel andere uitstraling moet ik zeggen. maar goed, als je in NL eentje koopt dan issie nooit gecoupeerd uiteraard. Bij mijn ouders loopt er ook 1 trouwens, en dat is hetzelfde verhaal, maar dan emt flaporen. Mooie honden wel!
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik zie ze ook nooit.
Laatst eentje op het strand, heel leuke hond. Vriendelijk en heel blij met zijn balletje.
Ik vind het prachtige honden.

Ik las laatst ergens dat ze in Amerika nog zonder alle massa gefokt worden.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Niet de hond uit werklijnen die we gehad hebben. De andere zou ook prima als huishond gefunctioneerd hebben want dat deed ie daarvoor ook ;)
Maar toen hij ineens stilgelegd moest worden was dat werkelijk rampzalig. Maar als je er nooit mee begonnen was zou t geen probleem geweest zijn
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Heb toen ik 6 was een beeldje gehad van een Dobermann en sindsdien echt mijn droomhond zeker toen kennissen er een hadden en ik hem mocht uitlaten, helaas is de gezondheid erg slecht (dat hoor ik vooral van (ex)dobermanneigenaren) waardoor ik er nooit een durf te nemen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

M'n opa en oma hadden vroeger een dobermann (Max). Superlief met kinderen. Waaks (heeft nog weleens een insluiper aangeblaft die door de achterdeur kwam, terwijl oma aan de praat gehouden werd aan de voordeur; zou nooit gebeten hebben). Raakte volledig in paniek als de kleinkinderen (wij dus) op het ijs gingen. Erg beschermend dus. Hoewel ik bang was voor Max (was voor alle honden bang ;) ), hebben dobermanns altijd een speciaal plekje bij mij gehouden
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Ik kwam er net nog eentje tegen die gecoupeerd was. Erg vriendelijke hond.
M'n broer zou er graag ooit een willen om mee te sporten.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ik vind ze heel indrukwekkend, maar wel met gecoupeerde oren. :mrgreen: :ugh:
En dat is zielig, dus dan maar geen Dobermann :engel:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ze waren ooit heel populair, en daardoor werden de karakters minder betrouwbaar. Ze werden toen te massaal gefokt.
En toen kwam het coupeerverbod; sindsdien is de populariteit met pakweg 80% gedaald, schijnt.
Tegenwoordig halen mensen ze uit landen waar couperen nog mag, maar daar gaat een einde aan komen want het coupeerverbod is binnen afzienbare tijd in alle FCI-landen volgens mij.
De karakters zijn tegenwoordig weer goed volgens mij, er zijn een paar erg goede fokkers waar ik er zo een zou durven halen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gimmick
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ze waren ooit heel populair, en daardoor werden de karakters minder betrouwbaar. Ze werden toen te massaal gefokt.
En toen kwam het coupeerverbod; sindsdien is de populariteit met pakweg 80% gedaald, schijnt.
Tegenwoordig halen mensen ze uit landen waar couperen nog mag, maar daar gaat een einde aan komen want het coupeerverbod is binnen afzienbare tijd in alle FCI-landen volgens mij.
De karakters zijn tegenwoordig weer goed volgens mij, er zijn een paar erg goede fokkers waar ik er zo een zou durven halen.
En welke fokkers zouden dat zijn?!
We willen graag al wat rond gaan kijken wat we zouden willen.
Met pakweg 3 jaar zou wel een moment zijn maar die jaren wil ik graag gebruiken om dan te weten wat ik wil
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gimmick schreef:
Marjoleine schreef:Ze waren ooit heel populair, en daardoor werden de karakters minder betrouwbaar. Ze werden toen te massaal gefokt.
Met pakweg 3 jaar zou wel een moment zijn maar die jaren wil ik graag gebruiken om dan te weten wat ik wil
Nadjia Timmermans. Die kent het ras ook heel erg goed. Vertelt ook geen onzin.
http://www.russkajamechta-dobermann.nl/
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Heel toevallig zag ik afgelopen week eentje lopen met een jong stel.
Echt een schitterende dobberman. Ik vind ze geweldig al van kinds af aan en dat stel vond Toots leuk.
Dus we hebben even staan babbelen.
Was een mooie bruinige dobber had zelf die kleur nooit in het echt eerder gezien. De hond was wel groter dan de dobers die ik in het verleden heb gekend, sterk ook volgens mij. Maar ik vond hem werkelijk prachtig met veel energie hij bleef maar rennen. Ik vroeg of die nog jong was hij was maar bezig Toots uit te dagen om te spelen Maarja dat doet Toots niet ;) hij bleek 2 te zijn.

Toen realiseerde ik mij dat ik in 10 jaar tijd geen dobbermans meer tegen ben gekomen. En dat ik dat eigenlijk heel jammer vind.

Wij hadden aan het eind van de straat een molen vroeger die bewoond was. De bewoners hadden destijds 2 dobbermannen als waakhond. Maar we kwamen daar regelmatig ze hadden een dochter van mijn leeftijd en dat waren 2 eigenlijk goedwillende die er enger uitzagen dan ze waren. Vanaf die tijd ben ik wel een beetje zot van het ras hoor.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

De eerste was een zoon van van Neerlands Stam (zeppelin).
Was zelf ook een indrukwekkende dober maar dat formaat maakt ze zo gevoelig voor blessures. Wantij heb ik dan weer niks mee detijds teveel rottigheid qua gezondheid van gezien. Ondanks t vroege overlijden zou ik als ik ooit weer een dober zou nemen (wat niet gebeurd) dan kwam er weer een uit duitsland.
Afbeelding
deugenietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer

Ongelezen bericht door deugenietje »

Paar week terug kwam ik 1 tegen in Winschoten.

Was een erge mooie hond.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Er loopt hier een bruine reu, flinke hond maar volgens de eigenaar tenger voor een dobermann. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal.
Een hele stabiele, trotse, rustige hond. Vrij serieus in doen en laten, en mijn hond heeft direct door dat dit niet het type is om mee te sollen.
Overigens moet ie zeker sociaal zijn, want hij loopt probleemloos rond in een druk losloopgebied.

Die man straalt overwicht uit en heeft die hond heel goed onder controle en is heel gehoorzaam. Maar echt plezier straalt er ook niet vanaf, ik kan er in ieder geval niet jaloers op zijn.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dit was Boy (showlijn)

Afbeelding

Afbeelding

En dit Axel (werklijn)

Afbeelding
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

Ik vind Axel echt een prachtige hond.
Dat is wel het type waar ik voor zou kunnen vallen...

Heb ook even gekeken naar de website van russkaja mechta. Zij heeft ook prachtige honden! Zeker eentje die ik op ga slaan...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dit was mama Axel, dat vond ik een prachtige teef (fokker pagina bestaat niet meer dus helaas een print screentje)

Afbeelding
Afbeelding
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Wij hebben een black en tan dobber teef op de club (knpv) en een bruine reu die zeer regelmatig meetraind.
Beide stamboom honden en de reu komt uit Oosterijk zo uit mijn hoofd.
De eigenaar van de reu heeft echt jaren onderzoek gedaan voordat hij z'n tweede (deze reu) doberman heeft aangeschaft. Zijn hond komt ook uit een hele oude lijn die in mijn ogen totaal niet lijkt op wat je voor op straat ziet lopen zowel uiterlijk als karakter.

Beide sociale honden naar mensen en honden, vooral de reu is vrij klein en vierkant geboud de teef is iets groter maar wel goed gebouwd.
Beide springen met gemak over de schutting van 180cm vanuit stilstand en zijn erg hard voor zichzelf.

Het zijn wel echt werkhonden die echt moeten werken, maar daarnaast kunnen ze meedraaien in het gezin of ze dat ook kunnen als er niet zo veel (3 à 4 per week knpv) mee gesport zou worden durf ik niet te zeggen.

Ik weet wel dat er veel maagtorsie voorkomt bij dobbers naast de al genoemde problemen.

De eigenaar van de reu heeft zich erg verdiept in alle lijnen en help ook mensen wereldwijd met aanschaf en info. van hun doberman.
Gimmick
Zeer actief

malinois schreef:Dit was mama Axel, dat vond ik een prachtige teef (fokker pagina bestaat niet meer dus helaas een print screentje)

Afbeelding

:I:

Dat is het type wat ik zoek... prachtig!!!!
Gimmick
Zeer actief

malinois schreef:Dit was mama Axel, dat vond ik een prachtige teef (fokker pagina bestaat niet meer dus helaas een print screentje)

Afbeelding

:I:

Dat is het type wat ik zoek... prachtig!!!!
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

De bruine doberman die ik bedoel heet Colonel Cajo vom schlossrudwalde en komt uit zwitseland.
Helaas krijg ik het niet voor elkaar fotos hier te posten.
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

Afbeelding

Overigens vind je hier nog wat diverse foto's van deze mooie reu...
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Marjoleine schreef:
Gimmick schreef:
Nadjia Timmermans. Die kent het ras ook heel erg goed. Vertelt ook geen onzin.
http://www.russkajamechta-dobermann.nl/
Een collega van mij heeft haar hond daar vandaan. Erg leuke, sociale en mooie hond.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Een familielid heeft altijd Dobermanns gehad. Hypernerveuze honden, huid-en hartproblemen, erg happerig, agressief naar andere dieren. Maar prachtig om te zien.
De hond die ze nu heeft ken ik niet, misschien is dat een heel ander type. Ik hoop het in elk geval voor haar :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”